Zijn er hier Dieselfiets rijders?

Ik denk dat de meest haalbare "koop" oplossing de Sommer Diesel is, met een 520cc ééncylinder Hatz Diesel voor 10k. Ik heb de 1B40 dieseluitvoering gehad (463 cc) en daar was de top rond de 90 km/u verbruik van 1:45. En eerlijk gezegd: het onderhoud van dat ding is minimaal. Het was ook de motor die ik het langst gehouden heb in mijn "carriere". Het enige waar ik pijnlijk precies in was betrof het verwisselen van het brandstoffilter, eens in de 8000 km Hema syntheet oliewissel (iets van 2 liter oid) en ATF in de primaire aandrijving verwisselen.
Ik had nog een trommelrem op het voorwiel: slijt ook niet itt schijfremmen (en "ABS" is ingebouwd - het remt voor geen meter), en de o-ring ketting ging ook al dik 70k mee.

Alles wat je anders wil is maatwerk, vaak door de omvang van de diesels ook: groot, zwaar en weinig vermogen.
 
De meeste blokken die ik hier zie hebben geen turbo.
Een kleine 3 cilinder met turbo, zoals bijvoorbeeld uit een Smart of een Kubota/Yanmar/Perkins moet met beperkt gewicht nog redelijk vermogen te halen zijn.
 
Mijn gedachte. De Hatz 1B50 weegt 58 kg schoon aan de haak. Vermogen: 10 pk. De smart 3 cylinder diesel weegt 100 kilo, met 40 pk. Dat begint erop te lijken. Het moet alleen wel passen.
 
Paar jaar geleden wel naar zo'n track gekeken.

Op zich mooi ding. Maar in de praktijk heb je pas voordeel bij hoge kilometrages en die halen toch weinig mensen en ik ook niet
 
Je doet het niet voor de besparing, maar voor de fun. De Enfield Diesel heb ik 18 jaar gehad - en dat was blijkbaar de leukste motor. Paar leuke trips naar de UK mee gemaakt naar een zusterclub. In de heuvels had ik het voordeel dat ik minder hoefde terug te schakelen dan de veel sterkere benzine Enfields. Ik kon ze goed bijhouden ook: want de Diesel enfield was toen de enige Enfield die je volgas kon rijden. Nadeel voor de acherliggers: heuvelopwaards werd de roetproductie wat hoger, en aan het eind van de rit werden sommigen kotsmisselijk van de walm.
 
Je doet het niet voor de besparing, maar voor de fun. De Enfield Diesel heb ik 18 jaar gehad - en dat was blijkbaar de leukste motor. Paar leuke trips naar de UK mee gemaakt naar een zusterclub. In de heuvels had ik het voordeel dat ik minder hoefde terug te schakelen dan de veel sterkere benzine Enfields. Ik kon ze goed bijhouden ook: want de Diesel enfield was toen de enige Enfield die je volgas kon rijden. Nadeel voor de acherliggers: heuvelopwaards werd de roetproductie wat hoger, en aan het eind van de rit werden sommigen kotsmisselijk van de walm.

Al eens op sla of frituurolie gereden? Dan houd iedereen een gepaste afstand.
 
Mijn gedachte. De Hatz 1B50 weegt 58 kg schoon aan de haak. Vermogen: 10 pk. De smart 3 cylinder diesel weegt 100 kilo, met 40 pk. Dat begint erop te lijken. Het moet alleen wel passen.

Pas maken, er moet een beetje uitdaging in zitten.
 
Frituurvet/olie: Juist niet, dat ruikt naar oliebollen (echt waar!). Nadeel: de binnenkant van de verbrandingskamer ziet er dan nog smeriger uit dan een ranzige frituurpan waar het vet al 10 jaar niet van vervangen is, en je vertuivers vervuilen bij de gaatjes zodat de Diesel - ehhh frituurolie rechtstreeks op de cylinderwand terecht komt (en de motorolie gaat vervuilen).
 
Frituurvet/olie: Juist niet, dat ruikt naar oliebollen (echt waar!). Nadeel: de binnenkant van de verbrandingskamer ziet er dan nog smeriger uit dan een ranzige frituurpan waar het vet al 10 jaar niet van vervangen is, en je verstuivers vervuilen bij de gaatjes zodat de Diesel - ehhh frituurolie rechtstreeks op de cylinderwand terecht komt (en de motorolie gaat vervuilen).

Jammer dat het niet meer openlijk te lezen is, maar dit is een geweldig goede site van en voor slaolierijders: PPO.NU Forum
Jaren geleden met een Escort Diesel veel lol van gehad. 's zomers 50% en 's winters hooguit 30% de goedkoopste slaolie van de Aldi, en knorren maar. Nooit ergens last van of mee gehad. Tijd voor de APK? ff 2 keer alleen diesel tanken en daarna weer een jaartje bij mengen.
 
Mja, ik ben er voorzichtig mee. Diesels zijn net grote, harige kerels van 50. Groot, lomp, ze presteren niets en o zo gevoelig ;-)

Slaolie is dikker dan waarop de verstuivers en de inspuitpomp op zijn ontworpen. Dus de verstuiving is naadje, en daarmee ook de verbranding. En op z'n minst krijg je rond de verstuivergaatjes trechtervormige koolafzettingen waardoor je eigenlijk een straaltje krijgt ipv een nevel.

There you go. Het lijkt een tijdje goed te gaan, maar ondertussen. Zelfs biodiesel heeft zo haar sores. Het lost lak en standaard rubberen brandstofslangen langzaam maar zeker op. En het is zo hygroscopisch als de pest. Dus roest risico mbt de inspuitinstallatie. dus alleen maar slaolie of andere olie heet stoken zodat het dunner vloeibaar wordt....daar ben je er nog niet mee.
 
Warmtewisselaar van een CV ketel ertussen en klaar lieve jongen.

platenwisselaar-s.png
 
Gewoon diesel tanken, en als dat te duur is lekker gaan fietsen..🚴‍♂️

Vuistregel, alle brandstoffen waar het woord bio in voorkomt mijden als de pest....
 
Je doet het niet voor de besparing, maar voor de fun. De Enfield Diesel heb ik 18 jaar gehad - en dat was blijkbaar de leukste motor. Paar leuke trips naar de UK mee gemaakt naar een zusterclub. In de heuvels had ik het voordeel dat ik minder hoefde terug te schakelen dan de veel sterkere benzine Enfields. Ik kon ze goed bijhouden ook: want de Diesel enfield was toen de enige Enfield die je volgas kon rijden. Nadeel voor de acherliggers: heuvelopwaards werd de roetproductie wat hoger, en aan het eind van de rit werden sommigen kotsmisselijk van de walm.
Tuurlijk maar ik heb motor om naar werk te rijden.

Dan kijk je wat meer naar brandstofkosten en onderhoudsintervallen
 
Ja, dat deed ik ook: Zoetermeer - Nieuwegein, 3,20 aan brandstofkosten voor een retourtje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan