Er is weer een Guzzi in huize Halflive

Als het weer zometeen een beetje toelaat om naar buiten te gaan zal ik eens een poging wagen om het filter/huis te gaan meten. Ik heb prachtige auto filters gevonden die op een buis van 60 tot 90 mm passen. Dan kan ik dat prachtig tussen de cilinders hangen.

[edit]
Ik heb net via de accubak het luchtfilter er uit gehaald.
Het achterdeksel van de luchtkamer was stuk. Dat heeft iemand met een stuk vinyl en veel plakband gerepareerd. Daar heb ik nu een nieuwe achterplaat van aluminium ingezet.
IMG_20190310_164726.jpg


Het luchtfilter is slapjes en tamelijk zwart. Ik denk dat mijn vacuum theorie wel stand blijft houden.
Omdat ik de carterdamp vanger (15) wil houden moet ik ook de metalen buis houden die de lucht keurig midden in het huis brengt houden.
Een vervangend groot luchtfilter is me nu teveel werk. Zo achterlangs valt het vervangen van het luchtfilter ook wel mee. Ik heb dus een nieuw origineel filter besteld. Dat zou het uitvallen van de warme motor door verzuipen moeten ondervangen, alles is dan weer origineel
De uitdaging wordt straks het terugzetten van de spullen, ik weet niet waar die T vormige buis (17) in gaat en blijft zitten. Hij lag er nu los in.
1552233794511.png

Ik vond onderin de luchtfilterkast ook nog scherven van de originele achterplaat. Het zou dus ook nog kunnen dat deze voor de carburateur gezogen zijn. Dat is bij deze ook weer uitgesloten.
 
Laatst bewerkt:
op de achterwand welke nu voor aluminium is vervangen zat een klem deel waar die Tbuis ingeklemd hoorde te zitten .
Je zou dit kunnen nabouwen met van die verende gereedschapsklemmen of een buis klem welke je aan de achterwand kan popnagelen
Of vast zetten met een paar dotten lijmkit
 
Maar zit i me net te bedenken er zit toch een losse schijdingspot net achter het balhoofd bij de Imola II
Klopt, die pot zit er. Vandaar dat ik die mof tussen het luchtfilter en de verdeelkast wil houden, daar zit de damp op aangesloten. Ik bedacht vandaag ook dat ik in het papieren luchtfilter een versteviging aan moet brengen van kippengaas of een spiraal. Juist om dat vacuum trekken te voorkomen.
 
Die pot achter het balhoofd is bij mijn weten een soort olieafscheider voor de kleppendekselventilatie. De afgescheiden olie wordt rechtstreeks teruggeleid naar het carter. Als deze onderafvoer verstopt komt de olie ook in je luchtfilter terecht. Er staat ergens op Moto Guzzi - Topics - Gregory Bender
een uitleg over dit potje.

grtz,

Cees
 
Vandaag alles in elkaar gezet. Het luchtfilter is nu weer nieuw en gesloten zoals het bedoeld was. Ik heb er vandaag ook nieuwe bandjes onder gezet, met binnenbanden. Ik kan je vertellen dat banden na een jaar of 24 behoorlijk vast gaan zitten. Kom ik er achter dat het tubeless velgen zijn. Maar ik heb natuurlijk geen ventielen liggen. Daarom de binnenbanden maar weer terug gezet. Nu op mijn gemak eens schroefventielen zoeken.
Dan op weg voor een proefrit.
Hij start al beroerd, absoluut van het gas afblijven, volle choke en dan maar doorstarten.
Maar als hij loopt rijdt hij als een droom. Hij pakt lekker op en de nieuwe banden maken er een uiterts leuke stuurfiets van.
Totdat hij goed warm is.
2 kilometer van huis wil hij niet meer oppakken.
Ik heb hem aan de praat weten te houden en ben heel langzaam naar huis geprutteld. Kraantjes dicht, misschien verzuipt hij. Maar nee, als de benzine op is gaat hij uit.
Een maal thuis draait hij keurig stationair, geen klap verkeerd.
Het verschijnsel lijkt nog het meest alsof er water in de carburateur zit. Zo'n druppel die voor je hoofdsproeier gaat zitten. Maar omdat de vlotterkamer een centrale bout heeft valt het niet mee om dat te bevestigen, de brandstof loopt meteen weg.
Ik heb nu alles gehad. Ontsteking is goed, kleppen zijn goed, luchtfilter is goed.
De carburateurs heb ik als eerste schoongemaakt. Maar dit is nu nog mijn enige verdachte. Ik ga ze er dus maar weer vanaf halen. Misschien zitten er achterlijk grote hoofdsproeiers in of zo. Ik ga in ieder geval proberen de brandstof op te vangen in de hoop water te vinden.
 
Dat zou leuk zijn maar ik heb daar geen kalibers voor. Maar afgezien van het kapoote luchtfilterhuis ben ik geen gepruts tegen gekomen, ik verwacht eigenlijk niet dat er met de sproeiers gekloot is.
Ik denk dat ik het moet zoeken in klemmende of te zware vlotters, vlotterhoogte, een losse gasnaald, weet ik veel.
 
Of gewoon rijden als dat mogelijk is. Hoe meer je rijdt hoe beter die wordt. Flesje carbcleaner in de tank en gaan
 
Het voelt als............
En ja, als het voelt als water in de vlotterkamer, en dat kwam er ook uit. Beide carburateurs gekuist en net een rondje gemaakt. Een kilomer of twee door de stad tussen de 50 en 80, een kilometer snelweg en weer terug. En het probleem is weg, hij pakt nu weer prima op. Ook na de snelweg en als hij warm is. Toch water in de carburateurs.
For the record: de hoofdsproeier is 112. De vlotters wegen 11 gram

Toch geen contactpuntenvonkerij met condensator?
Jawel, condensatoren heb ik vorige week vervangen en de ontsteking afgesteld. Hij vonkt prima, ook warm.
 
Dus ook een Guzzi loopt niet op water ? Jammer, anders was het wel een oplossing voor het klimaatprobleem geweest...._O-
Maar fijn dat ie weer goed loopt !
 
Vandaag geen sleutelplannen maar even langs de bandenboer, AFS. Vlot starten, de stad uit, stukje snelweg, hij doet makkelijk 120 met mijn lichaam er op. Heerlijk sturen, hij is echt verschrkkelijk leuk. Bij Frank langs, even ouwehoeren, zoonlief even een rondje met de Guzzi. Toen vertrekken, starten, keurig lopen, versnelling optrekken en......uit! Niet meer aan te krijgen, geen klapje meer.
Dodemansknop open gemaakt en kortgesloten, niets, zekering zijn OK, tank er af, stekkers zijn ook OK. Niets zinnigs maar ook niet aanslaan. Dan de contactpuntjes? Misschien zijn ze vet?
Deksel er af, ligt het centrale schroefje er uit. De nok naar voren gekomen en uit de vervroeger, ja, dan doet hij het natuurlijk niet.
Leuk man, mechanische ontsteking, dat kan je langs de kant van de weg repareren. Ook als je er geen behoefte aan hebt.
 
Metzeler. Ik had Conti Go gewild maar die waren er alleen in 80 hoog. De originele maat is 90 hoog. Dan wordt het zwaar om hem op te bokken. Bovendien zijn de wieltjes al zo klein. Ik heb nog gekeken naar bredere banden maar dan werd het ook een gedrocht. Metzeler had de goede maten 100-90/16 en 120/90-16.
Het zijn wat vroeger ME77 en ME33 was. Voor met die visgraat en achter met middengroef, lekker tijdsorigineel.
Ik had ze vroeger op de boxer ook. Prima stuurbanden maar een beetje tegenvallende levensduur. Dat laatste is voor deze fiets niet heel erg belangrijk.
 
Die visgraat was bij mij juist niet te verslijten. Zelfs niet op de Snavel. Wel doodeng met aanremmen in de regen vanaf hoge snelheid (+240).
 
Dan hoef ik me geen zorgen te maken. ik geloof niet dat de Imola over de 150 kan komen, ondanks dat de Italianen beweren van wel.
 
Vandaag geen sleutelplannen maar even langs de bandenboer, AFS. Vlot starten, de stad uit, stukje snelweg, hij doet makkelijk 120 met mijn lichaam er op. Heerlijk sturen, hij is echt verschrkkelijk leuk. Bij Frank langs, even ouwehoeren, zoonlief even een rondje met de Guzzi. Toen vertrekken, starten, keurig lopen, versnelling optrekken en......uit! Niet meer aan te krijgen, geen klapje meer.
Dodemansknop open gemaakt en kortgesloten, niets, zekering zijn OK, tank er af, stekkers zijn ook OK. Niets zinnigs maar ook niet aanslaan. Dan de contactpuntjes? Misschien zijn ze vet?
Deksel er af, ligt het centrale schroefje er uit. De nok naar voren gekomen en uit de vervroeger, ja, dan doet hij het natuurlijk niet.
Leuk man, mechanische ontsteking, dat kan je langs de kant van de weg repareren. Ook als je er geen behoefte aan hebt.

Kun je al vloeken in het Italiaans inmiddels?
 
Dan hoef ik me geen zorgen te maken. ik geloof niet dat de Imola over de 150 kan komen, ondanks dat de Italianen beweren van wel.

Op de teller gaat het wel tot 150 denk ik. Is toch nog een Veglia? Die waren altijd al erg snel.O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan