Zero Motorfietsen

Het volgende is de choke voor de elektrische motor.

Zo romantisch dat je met een extra hendeltje de koudgestarte motor aan de praat moet zien te houden net als vroeger. Kan niet wachten tot dat er ook voor elektrisch is. 🤥
Vroeger was alles beter…
Ik heb pas een elektrische motor met echte koppeling gereden en was blij dat die er op zat. Ook mis ik die op mijn Stark.
Maar dat is meer om geconcentreerd over obstakels te hoppen. Een boel koppel bij 0 toeren is mooi, maar koppel brengt je niet in beweging, dat is vermogen. Heel groot getal x 0 is nog steeds 0.
 
Het volgende is de choke voor de elektrische motor.

Zo romantisch dat je met een extra hendeltje de koudgestarte motor aan de praat moet zien te houden net als vroeger. Kan niet wachten tot dat er ook voor elektrisch is. 🤥
Vroeger was alles beter…
Heb je het artikel gelezen? Het komt van Zero zelf en ik begrijp waarom ze het doen. Het maakt de motor waarschijnlijk beter. Een versnellingsbak hoeft niet maar een "koppeling" snap ik. Het maakt zoveel uit hoe je de motor wil gaan gebruiken. Puur voor A naar B kan nu al prima op de meest simpele electromotor.
 
Ik heb pas een elektrische motor met echte koppeling gereden en was blij dat die er op zat. Ook mis ik die op mijn Stark.
Maar dat is meer om geconcentreerd over obstakels te hoppen. Een boel koppel bij 0 toeren is mooi, maar koppel brengt je niet in beweging, dat is vermogen. Heel groot getal x 0 is nog steeds 0.
Wat dacht je van bijzondere verrichtingen? Trapjes oprijden enz
 
Heb je het artikel gelezen? Het komt van Zero zelf en ik begrijp waarom ze het doen. Het maakt de motor waarschijnlijk beter. Een versnellingsbak hoeft niet maar een "koppeling" snap ik. Het maakt zoveel uit hoe je de motor wil gaan gebruiken. Puur voor A naar B kan nu al prima op de meest simpele electromotor.
Het gaat hier niet om een echte koppeling, Zero simuleert het gedrag van een motor met koppeling. Het lijkt me dan ook sterk dat je nu ineens wél over obstakels kunt waar je met een gewone Zero niet overheen kunt.
 
Precies, deze constructie vat ik niet helemaal, hoewel het kleine voordelen heeft tov zonder.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat je met krappe verrichtingen een vrijloop ipv motorrem creëert. Op de Stark zou dat bijvoorbeeld nuttig zijn als je hem op flink vermogen over een boomstam zet je dan met een knijp beweging de voorstuwing stop zet zonder direct vol op de motorrem te gaan.

Dit is wel super goedkoop bouwen zonder mechanische verliezen. En een versnellingsbak zie ik ook wel zitten. Niet direct een 6 bak, maar een 2 of 3 bijvoorbeeld. Mijn DS heeft piek vermogen en dus efficiëntie bij 80 km/h. Terwijl hij best vaak 100+ moet rijden. Dat kun je oplossen op de Amerikaanse manier, gewoon een grotere motor, maar een overbrenging kan ook. Dat kan met of zonder koppeling, een quikshifter is natuurlijk heel simpel op een elektrische motor.
 
Het gaat hier niet om een echte koppeling, Zero simuleert het gedrag van een motor met koppeling. Het lijkt me dan ook sterk dat je nu ineens wél over obstakels kunt waar je met een gewone Zero niet overheen kunt.
Ik heb het gelezen. Je kunt de motor dus accuut power geven door aan uit te simuleren..of door rustig te laten "slippen". Als Zero er zelf mee komt denk ik dat het nuttig is .Het zijn specialisten op elektrische motor techniek. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt. Ook een vrijloop en dat ineens weer power is zeer bruikbaar.
 
Vrijloop en ineens power ben je een echte koppeling voor nodig. Anders is het namelijk hetzelfde als van geen gas ineens wel gas geven.

Eigenlijk moet je de elektronische koppeling van Zero dus zien als een verstelbare motorrem. Wat ik in de enduro al erg prettig zou vinden!
 
Vrijloop en ineens power ben je een echte koppeling voor nodig. Anders is het namelijk hetzelfde als van geen gas ineens wel gas geven.

Eigenlijk moet je de elektronische koppeling van Zero dus zien als een verstelbare motorrem. Wat ik in de enduro al erg prettig zou vinden!
Dan snap ik niet waarom ze het doen. Als je de aandrijving niet kunt onderbreken..Dan is het alleen een extra hendel aan het stuur? Nu snap ik de choke opmerking van @Hybride ook beter. Het voegt dus niet werkelijk iets toe aan wat er al is. Ik verwachtte teveel..
 
Je stopt de aandrijving, maar het is niet dat je toeren kunt opbouwen en dan de koppeling kunt laten schieten zodat hij een extra explosie heeft tov zonder ''koppeling''.

Edit: Normaa remt de motor dus altijd met een bepaalde kracht. Nu laten ze hem simuleren dat je geen motorrem hebt, net als met een ingeknepen koppeling.
 
Het gaat dus om een hendel waarmee je de regeneratie uit kunt zetten. In de elektrische auto heb ik dat en gebruik het nooit. Je kunt de regeneratie ook op nul krijgen door het stroompedaal slim te doseren.
 
Dat kan natuurlijk ook bij een ICE motor. Maar toch doseer je met de koppeling tijdens de bijzondere verrichtingen, en dat is niet omdat hij anders uitvalt.

Met een fout in de bediening van de gashendel ga je namelijk van aandrijving <-> rem, met slepen met de koppeling ga je van aandrijving <-> geen aandrijving en dat is nogal een verschil. Zeker als er een kettingaandrijving is.
 
Doseren met een koppeling op een ICE is natuurlijk omdat die niet langzamer kan draaien dan stationair. Dat is voor sommige verrichtingen te snel.

Wat je eigenlijk wilt is geen koppeling maar een vario zoals op een tractor. Een traploze overbrenging vanaf ongeveer nul km/h.
 
Doseren met een koppeling op een ICE is natuurlijk omdat die niet langzamer kan draaien dan stationair. Dat is voor sommige verrichtingen te snel.

Wat je eigenlijk wilt is geen koppeling maar een vario zoals op een tractor. Een traploze overbrenging vanaf ongeveer nul km/h.
Lees bovenstaande nog eens. Ook wanneer je fors harder rijdt dan stationair kan het wenselijk zijn om de aandrijving te onderbreken ipv om te keren.
 
Het zal wel het verschil zijn in hoe we de motor gebruiken.

Ik kan ook op hogere snelheid met de ICE net als met de elektrische motor gewoon de aandrijving reduceren tot nul, zonder meteen af te remmen op de motor. Aandrijving omkeren kan ook maar dat regel je zelf. Kan op gevoel maar er is ook een hulpje voor; de verbruiksmeter.
 
Ik heb het gelezen. Je kunt de motor dus accuut power geven door aan uit te simuleren..of door rustig te laten "slippen". Als Zero er zelf mee komt denk ik dat het nuttig is .Het zijn specialisten op elektrische motor techniek. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt. Ook een vrijloop en dat ineens weer power is zeer bruikbaar.
Ik zie er wel het voordeel van; even geen aandrijving zonder afremmen op de motor.
Op twee wielen is dat soms wel eens handig.
Bij de auto doe je vaak wat meer plannen i.p.v. sportief last minute zelf bij regelen.
Net even meer snelheid pakken dan afremmen op de motor voor de timing bij een stoplicht.
Soms heb ik het ook tussen opeenvolgende bochten, er lekker in laten lopen.
(Licht trekken is ook ideaal i.v.m. lastwissel reacties, maar soms helpt de koppeling wat)
Ook denk ik aan gladheid zoals sneeuw of ijzel.
Het achterwiel er weer bij trekken zonder een zware regeneratieve rem. :)
 
Het zal wel het verschil zijn in hoe we de motor gebruiken.

Ik kan ook op hogere snelheid met de ICE net als met de elektrische motor gewoon de aandrijving reduceren tot nul, zonder meteen af te remmen op de motor. Aandrijving omkeren kan ook maar dat regel je zelf. Kan op gevoel maar er is ook een hulpje voor; de verbruiksmeter.
Dat vereist wel een nauwkeurige dosering, als je door hobbelig terrein rijdt is dat erg lastig. Een hendel inknijpen is dan handiger.
 
Dat bedoel ik ook met hoe we de motor gebruiken, op de weg doe ik dit elke rit.

Ik ben geen crosser, nooit gedaan ook.

Moet wel eerlijk zeggen dat elektrisch crossen me wel heel gaaf lijkt.
 
Dat vereist wel een nauwkeurige dosering, als je door hobbelig terrein rijdt is dat erg lastig. Een hendel inknijpen is dan handiger.
Zet het 8-je of de 180 graden bocht van je AVB nog maar eens neer ;)
Ik vind krap draaien en om Amsterdammertjes heen draaien het meest vervelend met de Zero die we toen hadden . Je achterrem erbij pakken had niet zoveel zin en vind hem dan ook kukelig. Veel mensen gaan alleen maar van a naar b. En zijn volkomen tevreden over het rijgedrag. Ik had destijds te hoge verwachtingen. Ik had een echte koppeling een pre gevonden met bijzondere verrichtingen.
 
Zet het 8-je of de 180 graden bocht van je AVB nog maar eens neer ;)
Ik ben geen kunstenaar op de motor maar ik mag wel graag dingen proberen. Zo reed ik destijds met de BMW toermotor de grote zandbult op voor een nieuw te bouwen viaduct, en die was echt wel hoog en steil. Die motor was er helemaal niet voor bedoeld maar ik stond wel boven.
 
Ik ben geen kunstenaar op de motor maar ik mag wel graag dingen proberen. Zo reed ik destijds met de BMW toermotor de grote zandbult op voor een nieuw te bouwen viaduct, en die was echt wel hoog en steil. Die motor was er helemaal niet voor bedoeld maar ik stond wel boven.
Je kan heel veel op een motorfiets. Diezelfde BMW kan ook een steile trap op en af als je weet en durft hoe dat moet. Je kan ze zelfs op het achterwiel trekken en merken dat de cardanas een bepaalde kant optrekt (en de motor dus ook een beetje) dan is zelfs een BMW wel een beetje leuk.:]:)
 
Zoals de lui van ''the Grand Tour'' zeiden over auto's, gaat ook op voor motoren. Mijn vrije vertaling:
De capaciteit van een voertuig wordt volledig bepaalt door je eigen vermogen om er niks om te geven.

Als je maar voldoende schijt hebt pakt een Harley een crossbaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan