Zelf ketting klinken

GeerT-VIS

MF'er
30 mrt 2003
42
0
Oosterhout Gld.
Hallo,

Kan iemand mij vertellen of deze ketting goed vastzit?
Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar omdat de pons van Louis.de halverwege afbrak B| heb ik het maar afgemaakt met een hamer O-)

3488489194_51d39e2d9c_o.jpg


3487675979_3bb1dd4360_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je zou voor je gemoedsrust nu de breedte op kunnen meten met een schuifmaat en na en paar honderd kilometer even controleren of het gelijk is gebleven. Ik heb ooit eens gehad dat de verbindingsschakel na een km of 1000 los begon te lopen. Ik voelde het via de voetsteun, er was een regelmatige tik te voelen terwijl het asfalt superglad was...
 
Gebruik dit topic maar even om mijn vraag te stellen. Ben nu namelijk bezig om voor het eerst zelf ketting en tandwielen te wisselen. Gaat allemaal goed maar ben nog niet helemaal zeker over de kracht die je moet gebruik in combinatie met het stukje gereedschap van Jos Smit. Heb al meerdere verhalen gehoord over het kapot draaien ervan.

Ik stuit nu dus tegen het probleem aan dat ik het sluitplaatje niet "makkelijk" over de koperen pennen krijg. Kopje van de pennen zit nu gelijk met het sluitplaatje terwijl deze er volgens mij nog een stukje doorheen moet om geklonken te worden.

IMG_1175.JPG


Naar mijn idee kan ik de kettingpons niet verder draaien want je voelt een merkbare stop. Voordat ik dingen ga forceren wilde ik toch nog even advies inwinnen.
 
Gebruik dit topic maar even om mijn vraag te stellen. Ben nu namelijk bezig om voor het eerst zelf ketting en tandwielen te wisselen. Gaat allemaal goed maar ben nog niet helemaal zeker over de kracht die je moet gebruik in combinatie met het stukje gereedschap van Jos Smit. Heb al meerdere verhalen gehoord over het kapot draaien ervan.

Ik stuit nu dus tegen het probleem aan dat ik het sluitplaatje niet "makkelijk" over de koperen pennen krijg. Kopje van de pennen zit nu gelijk met het sluitplaatje terwijl deze er volgens mij nog een stukje doorheen moet om geklonken te worden.

[afbeelding]

Naar mijn idee kan ik de kettingpons niet verder draaien want je voelt een merkbare stop. Voordat ik dingen ga forceren wilde ik toch nog even advies inwinnen.
pennen moeten er ongeveer 2 mm doorheen steken ,wel voelen of de schakel nog soepel draaid
 
Laatst bewerkt:
Gebruik dit topic maar even om mijn vraag te stellen. Ben nu namelijk bezig om voor het eerst zelf ketting en tandwielen te wisselen. Gaat allemaal goed maar ben nog niet helemaal zeker over de kracht die je moet gebruik in combinatie met het stukje gereedschap van Jos Smit. Heb al meerdere verhalen gehoord over het kapot draaien ervan.

Ik stuit nu dus tegen het probleem aan dat ik het sluitplaatje niet "makkelijk" over de koperen pennen krijg. Kopje van de pennen zit nu gelijk met het sluitplaatje terwijl deze er volgens mij nog een stukje doorheen moet om geklonken te worden.

[afbeelding]

Naar mijn idee kan ik de kettingpons niet verder draaien want je voelt een merkbare stop. Voordat ik dingen ga forceren wilde ik toch nog even advies inwinnen.

Ik snap niet precies wat je bedoeld.
Als je het ding gebruikt zoals op de foto, dan weet ik wel dat het niet goed gaat komen :)
 
Dank voor de reacties, binnenkort met wat meer tijd nog maar is een poging wagen. Ben nu igg zeker dat die er verder doorheen moet steken.
Jolan, als je de instructie leest (ik neem aan dat het om een DID klinker gaat), wordt je vraag beantwoord. Ik geef toe dat de instructies enorm slecht geschreven zijn, maar uiteindelijk krijg je wel je antwoord.

Als je het apparaat fatsoenlijk bediend, dan breekt je pennetje echt niet en krijg je precies de juiste klink. Je kan het 'by design' eigenlijk niet fout doen.

FYI:
Probeer NOOIT een pen te verwijderen met dit apparaat, want daar is hij echt niet geschikt voor ook als zegt de instructie van wel. Kans dat de pen breekt is groot. Heb ik al meerdere malen live mogen meemaken en lezen.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik dit topic maar even om mijn vraag te stellen. Ben nu namelijk bezig om voor het eerst zelf ketting en tandwielen te wisselen. Gaat allemaal goed maar ben nog niet helemaal zeker over de kracht die je moet gebruik in combinatie met het stukje gereedschap van Jos Smit. Heb al meerdere verhalen gehoord over het kapot draaien ervan.

Ik stuit nu dus tegen het probleem aan dat ik het sluitplaatje niet "makkelijk" over de koperen pennen krijg. Kopje van de pennen zit nu gelijk met het sluitplaatje terwijl deze er volgens mij nog een stukje doorheen moet om geklonken te worden.

[afbeelding]

Naar mijn idee kan ik de kettingpons niet verder draaien want je voelt een merkbare stop. Voordat ik dingen ga forceren wilde ik toch nog even advies inwinnen.

Die kettingpons is een prima ding ! Alleen zit deze niet goed op de ketting. Zoals Martell al zegt: zo gaat dat niet werken. Ik heb er mijn ketting destijds mee gesplitst en geklonken, no problem ! Als je maar volgens de gebruiksaanwijzing en met beleid werkt.
Als je het klink-pennetje niet vertrouwd; gewoon twee hamers en een drevel gebruiken....je kan eigenlijk weinig fout doen. En anders....tijdelijke schakel (met visje) gebruiken om voorzichtig naar de dealer te rijden en daar laten klinken....vinden ze meestal geen probleem.
 
Ik begrijp dat de kettingpons zo verkeerd zit, had hem tijdelijk even weg gedraaid voor de foto ;)

Ketting breken ging perfect, eerst de kop eraf geslepen en toen de pen eruit geduwd. Instructies zijn inderdaad niet echt duidelijk maar ik begrijp het wel. Punt is dat ik de sluitplaat niet "normaal" over de pennen kreeg geduwd terwijl alles (leek) goed te zitten.

Moet gewoon nog een poging wagen en anders duw ik hem naar de motorzaak, gelukkig maar 500 meter :)
 
Toch even het melden waard dat het is gelukt, weliswaar met wat hulp. Was inderdaad een kwestie van gewoon doordraaien. Kwamen er nu ook achter dat de kettingpons die ik nieuw heb niet helemaal lekker in elkaar steekt (slechte passing), dus daar moet ik nog even mee terug.

Allemaal bedankt voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan