Zelf ketting vervangen

MicMic

XJ600
10 feb 2020
28
21
Hilversum
Dag allemaal.

Ik rijd een tijdje een oude Diversion en de ketting is aan vervanging toe. Tandwiel voor ook, dat zijnallemaal schepjes geworden. Achter ziet er goed uit maar die neem ik ook maar mee, geen idee hoe lang die er op zit. Beter alles in 1 keer vernieuwen en vanaf dat punt goed onderhouden.

Dit is de eerste keer dat ik een ketting vervang. Er zijn 3 opties: een dichte ketting, een ketting met een te klinken schakel, of een ketting met een schakel die met een veertje vast zit. Een dichte ketting zie ik niet zitten, dan moet alles uit elkaar en daar heb ik geen zin in. Voor klinken heb je duur gereedschap nodig. Of kan ik er een moker achter houden en met een centerpons aan de gang? Ik weet niet wat zo'n tang doet of hoe zo'n schakel er uit ziet..

Anders wordt het een veergesloten schakel. Gevoelsmatig is dat de mindst robuuste oplossing, maar wel makkelijk en het wordt gewoon verkocht. Iemand ervaring met die dingen?

Fijne zomerdagen,

Mic
 
Wat een drama.

De tandwielen zaten er zo op maar de ketting bleek te kort. De oude had 108 schakels dus dat heb ik besteld, maar blijkbaar heeft de vorige eigenaar er 2 tussenuit gehaald. Met veel moeite erop gekregen maar het achterwiel kan niet verder naar voren en de ketting zit wat strak. En de sluitschakel sloot niet goed (kreeg het plaatje er met geen mogelijkheid omheen) dus moest een nieuwe halen. Wilde naar de garage om er naar te laten kijken en toen bleek de accu dood.*

Ketting verlengen is er niet bij heb ik inmiddels begrepen, dus ik ben bang dat er niks anders op zit dan een nieuwe bestellen. Ik vond een handleiding online waarin staat dat er 110 schakels op moeten. Nog even goed onderzoeken en dan maar een nieuwe ketting bestellen. Iemand interesse in een 520VX3 ketting van 108 schakels? Nooit mee gereden.

M

*) Als ik de motor op een verkeerde manier uit zet dan blijft het achterlicht branden. Hele handige feature. Gebruik ik nooit maar gebuert wel eens per ongeluk. En als hij zo een maand staat is het einde accu. Jammer want die was redlijk nieuw.. hopelijk kan de ctek lader er nog wat mee.
Hoi zoiets is geen probleem hoor, rij of loop naar een motorzaak en laat deze jou nieuwe ketting verlengen
 
*) Als ik de motor op een verkeerde manier uit zet dan blijft het achterlicht branden. Hele handige feature. Gebruik ik nooit maar gebuert wel eens per ongeluk. En als hij zo een maand staat is het einde accu. Jammer want die was redlijk nieuw.. hopelijk kan de ctek lader er nog wat mee.
Dan zet je hem waarschijnlijk per ongeluk op de parkeerstand. Waarschijnlijk zet je hem op stuurslot? Als je de sleutel dat iets te ver draait zet je hem dus op de parkeerstand. Staat ook een P op je contactslot. Overigens hoort de stadsverlichting in je koplamp ook te branden op die stand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan