Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik vind um helemaal top. Ken een VFR een beetje en dat zijn fijne blokken met een mooi geluid.
Dat in combinatie met het zitcomfort van een TDM moet iets moois worden!!
Hopelijk gaat het goed komen om die 2e cilinderrij in het frame te prutsen.... Het lijkt me een flinke klus.
Ben benieuwd naar je vorderingen.
 
Ik vind um helemaal top. Ken een VFR een beetje en dat zijn fijne blokken met een mooi geluid.
Dat in combinatie met het zitcomfort van een TDM moet iets moois worden!!
Hopelijk gaat het goed komen om die 2e cilinderrij in het frame te prutsen.... Het lijkt me een flinke klus.
Ben benieuwd naar je vorderingen.

Kijk ......je verwoordt precies wat ik een tijd geleden ook dacht en al eens ergens gepost had geloof ik . :) Ik heb zelf altijd VFR gereden en eerlijk is eerlijk ...mijn TDM stuurt gewoon beter en zit veel beter . Ook mijn motormaat (VFR800FI) rijdt liever op mijn TDM dan op zijn eigen motor haha . Maar ook eerlijk is eerlijk .....de VFR heeft een superieur blok tov de TDM . Beetje mixen die 2............ *D *D *D
 
Laatst bewerkt:
Ok , to the point ....update ;)


Foto-8KDXPICS-D.jpg

HIJ PAST :P *O*


Het blok moet nog meer naar achter geschoven worden maar daar zit de oude TDM onderste motorophanging steun in de weg 8-)
Zal er ff een piccie bij doen dan kun je zien wat ik bedoel .

Foto-FMO38W4S-D.jpg


Foto-3ABDPILK-D.jpg



Zoals je ziet lopen de achterste uitlaatbochten tegen de steun aan.
Waar het draadeind zit loopt de achterbrug as doorheen .


:W
 
Right , duidelijk dus dat dit originele stukje TDM buis helaas moet wijken voor de "wetenschap" :Y
Mijn ervaringen met restauraties van auto's hebben mij in de jaren geleerd niet zomaar structurele punten weg te zagen zonder "bracing" om de vorm te behouden :P (deurtjes pasten uiteindelijk perfect ;) )

Foto-MVLMPZ8C-D.jpg

*D *D *D

Dussssss voordat de onderste steun eruit gezaagd wordt eerst maar een tijdelijke brace maken om te zorgen dat het frame zijn oorspronkelijke maten en vorm behoudt.

Foto-IFEXMVPZ-D.jpg

DIE DUS !

Passen ............... perfect op maat :Y

Foto-QYFFYEDZ-D.jpg


Foto-Q3ZLIOG6-D.jpg



Mooi , gaan we een stuk naar achter verlassen :P en dan de oude meuk verwijderen 8-)
 
gaat goed Oskar!
lekker door klooien, dan rijdt hij dit jaar nog wel!
(altijd in voor een proefritje...)

groet,

Pieter
 
Het blok kan nu een centimeter of 5 verder naar achteren met dit als resultaat

Foto-6IDLYKKS-D.jpg


Foto-7EVON3BT-D.jpg


Foto-Q4UJV83Q-D.jpg



En het past op de milimeter :P

Foto-QSDG6Y4Y-D.jpg



Tot nu verloopt alles redelijk voorspoedig maar ik kan vast verklappen dat dit niet zo blijft :P .



Leeters :W
 
Haha komt uiteraard goed met dat proefritje :P . Maar ik heb binnenkort weer wat "project" onderdelen nodig :) . Een 4tx achterbrug met achterwielas en frameas en een voorpartij (voorkpoten , T stukken en voorwielas ) . Hoeft niet het mooiste te wezen en de poten mogen wel lek zijn enzo als ze maar recht en zonder roest zijn . Hoor het wel als je wat hebt

groet Oscar :W
gaat goed Oskar!
lekker door klooien, dan rijdt hij dit jaar nog wel!
(altijd in voor een proefritje...)

groet,

Pieter
 
Haha komt uiteraard goed met dat proefritje :P . Maar ik heb binnenkort weer wat "project" onderdelen nodig :) . Een 4tx achterbrug met achterwielas en frameas en een voorpartij (voorkpoten , T stukken en voorwielas ) . Hoeft niet het mooiste te wezen en de poten mogen wel lek zijn enzo als ze maar recht en zonder roest zijn . Hoor het wel als je wat hebt

groet Oscar :W


ik kijk wel ff op zolder!
 
Het blok kan nu een centimeter of 5 verder naar achteren met dit als resultaat


En het past op de milimeter :P

Tot nu verloopt alles redelijk voorspoedig maar ik kan vast verklappen dat dit niet zo blijft :P .

Leeters :W

Mooi hoor!!!

De voorste cilinder van dit blok staat veel platter dan bij de TDM. denk je dat je nog ergens tussen frame/blok/uitlaat/voorwiel een radiateur geplaatst krijgt?
 
Goede morgen ,

Goede opmerking en je gaat iid in de richting waar ik een beetje vast begin te lopen
Niet zozeer op die radiateur want daar valt wel een mouw aan te passen dmv een niet originele ( lees kleinere , andere vorm ) of plaatsing ergens anders .
Waar ik nu tegenaan loop is het feit of ik wel voldoende ruimte heb tussen voorwiel en voorste cylinders bij inveren .
Om dit exact te bepalen heb ik dus de vaste TDM "hardware"nodig .
De voorvork en achterbrug (in mindere mate) om de exacte balhoofdhoek neer te kunnen zetten met het originele TDM voorwiel .
Ik heb intussen een mock up gemaakt met een oude VFR vork maar die past niet echt en de maten kloppen daardoor dus niet helemaal .
Je zou denken ........maakt dat veel uit ? Nou in dit geval wel want een centimeter meer ruimte tussen band en cylinderkop kan me veel werk besparen .
Mocht ik te weinig ruimte overhouden dan gaan we naar plan B . ;)
Mooi hoor!!!

De voorste cilinder van dit blok staat veel platter dan bij de TDM. denk je dat je nog ergens tussen frame/blok/uitlaat/voorwiel een radiateur geplaatst krijgt?
 
Hier met het achterwiel ongeveer op de plaats

Foto-Y6D3NMTH-D.jpg


~http://www.mijnalbum.nl/Foto-KSJQP4P6-D.jpg[/im

En hier met de geimproviseerde VFR voorvork erin . Die heeft ongeveer dezelfde lengte maar de de balhoofdplaten (t stukken) lopen iets vlakker waardoor de vork dichter tegen de cylinders komt .

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-XRIHWODM-D.jpg

Foto-DSUQR6CN-D.jpg


Deze vork is ook te smal waardoor ik het voorwiel er niet tussen krijg . Dus er maar naast gezet op ongeveer de juiste hoogte ;)
 
Het wachten is nu dus op de TDM onderdelen . Mocht Pieter niks hebben dan haal ik de hardware eerst uit mijn eigen TDM om te passen maar liever niet natuurlijk ;) en uiteindelijk heb ik dat "nieuwe"spul toch nodig om hem weer op te kunnen bouwen . Van deze opstelling is nu het verdere verbouwen afhankelijk . Dan kan ik de uiteindelijke blokhoogte bepalen rekening houdend met de grondspeling , kettinglijn over de achterbrug ophanging , blokplaatsing in het horizontale vlak tov de voorvork (dat heb ik nu een beetje op zicht gedaan)
. Als dat allemaal klopt ..............pas dan kan ik het frame weer dichtlassen en de nieuwe schertsplaten maken om het blok definitief op te hangen .

Dit in het gunstigste geval . :) ;)

Mocht het zo zijn dat de ruimte tussen cylinderkop en voorwiel uiteindelijk te klein is dan kan ik eventueel nog een 17 inch wiel plaatsen ipv het originele 18 inch . . Mocht dat nog niet genoeg zijn dan zaag ik de originele achterbrug ophanging eruit en ga die een paar centimeter naar achter verplaatsen waardoor het blok dus meer naar achter kan(en dat is dus plan B) *D

Al met al heb ik met een "beetje "werk dus nog wel wat wat opties om het project af te kunnen ronden :Y

Leuk man :) :) :) :)

greetz Oscar

:W
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig!! Gaat goed komen.. (maar 't kan wat werk kosten ;) )

Hou er ook rekening mee dat een voorvork niet alleen inveert maar ook bij hard remmen makkelijk een paar cm naar achter buigt...
 
Niet met mijn rijstijl ....ahum ;)
Lekker bezig!! Gaat goed komen.. (maar 't kan wat werk kosten ;) )

Hou er ook rekening mee dat een voorvork niet alleen inveert maar ook bij hard remmen makkelijk een paar cm naar achter buigt...
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig!! Gaat goed komen.. (maar 't kan wat werk kosten ;) )

Hou er ook rekening mee dat een voorvork niet alleen inveert maar ook bij hard remmen makkelijk een paar cm naar achter buigt...

Zoveel?? Een TDM is toch niet van Chinees kauwgumballenstaal gemaakt :?
 
Je kan het vrij makkelijk uitrekenen, 10m/s2 remvertraging is gelijk aan de valvernelling, dus ongeveer het motorgewicht. Dat is de kracht op einde van de vork, neem een diameter en wanddikte, weerstand tegen buiging bepalen en de uitsteeklengte van de vork. Dan is het een benadering van de situatie en een redelijk standaard somnetje.
 
Zo, het jaar zit er bijna op. Even de balans opmaken.. Mijn TDM staat op 52530km, heb dit jaar dus 16419km gereden (vanaf aanschaf op 5-3-14).
Onderhoud; 2x olie en filter ververst, bougies, luchtfilter, kleppen gesteld bij 42k, ook koelvloeistof, remvloeistof en recentelijk een nieuw voortandwiel. De Pilot Roads zijn nog (lang) niet op..

Komend jaar verwacht ik weer 15-20k te rijden (voornamelijk woon-werk). En jullie??

Afgelopen jaar ook 16000 km onder de wielen door laten gaan (nu de achterband dus ook kats op *D ) maar voor 2015 zal dit waarschijnlijk een stuk minder gaan worden aangezien ik inmiddels na decennia (volgens sommigen eindelijk ;) ) in het bezit ben van een autorijbewijs. Daarnaast heb ik net een driecilinder aangeschaft om naast de TDM te gaan gebruiken...........een Daihatsu Cuore uit 2000 8-)
 
Test Eerste indruk van de MT-09 Tracer in MotoPlus.
Ziet er veelbelovend uit. NL prijs valt ook mee: €10999

Hoop dat er binnenkort een echte test komt. Of een vergelijk met de BWW1000XR
 
Test Eerste indruk van de MT-09 Tracer in MotoPlus.
Ziet er veelbelovend uit. NL prijs valt ook mee: €10999

Hoop dat er binnenkort een echte test komt. Of een vergelijk met de BWW1000XR

Staat daar ook iets in over het verbruik? Ik vind een tankinhoud van 18 liter al niet overdreven voor een dergelijke motor, dus als ie ook nog eens dorstig is gaat ie er bij mij niet komen :N
En dat zou jammer zijn, want afgezien van het digitale dashboard vinnik um wel leuk :P
voor later dan, als ze gebruikt te koop staan voor een redelijke prijs :+
 
Staat daar ook iets in over het verbruik? Ik vind een tankinhoud van 18 liter al niet overdreven voor een dergelijke motor, dus als ie ook nog eens dorstig is gaat ie er bij mij niet komen :N
En dat zou jammer zijn, want afgezien van het digitale dashboard vinnik um wel leuk :P
voor later dan, als ze gebruikt te koop staan voor een redelijke prijs :+


Hij zal toch wel ongeveer hetzelfde doen als een "gewone" MT-09
 
Terug
Bovenaan Onderaan