Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Oke dus we zijn er nog.

Ik zou willen,dat ik dat ook kon zeggen '( !
Nou ja,ik ben er nog wel ........
Dalijk maar eens naar de klusmeester,kijken in welke staat mijn monster is :/ .
Ben jaloers op die motormuizen,die nog steeds lekker rondrijden :] !
Geniet ven het weer !
Ennuh,mooi ruitje Baffo :Y !
Bevalt die ?
 
Jazeker... Alleen dit jaar erg weinig gereden! Momenteel ook even lastig ivm tennisarm, en van de zomer meer op de fiets dan op de motor gezeten. Volgend jaar nieuwe kansen!
 
Zo, vandaag het koudstart choke geval dingetje weer los gepeuterd, die werkt weer zoals het moet hoop ik, zo niet dan is het ding zelf kaduuk.
Wat me opvalt aan de TDM is dat de bevestigingen van de kuipdelen toch wel een beetje r#k is.
Het is em vergeven gezien de bijna 80.000 probleemloze kilometers en de eveneens vlekkeloos presterende voorgangers, maar bij alle TDM's waren de bevestigings ogen van de zwarte plaatjes tussen tank en zadel stuk, ook bij alle 4 waren de bevestigingen van de zwarte binnenkuip kapot helemaal vooraan in de knik. En net kwam ik erachter dat er een bevestiging van het zijpaneel links aan de binnenkuip is afgebroken.
En nee, ik draai ze echt niet muurvast aan.
Toch een klein smetje op een verder absoluut probleemloze motor.
Hoe kan ik de zwakke plekken het beste wat verstevigen? Er is geloof ik wel eens iets over langsgekomen hier, 2 componenten lijm of iets dergelijks?
 
Er is hele goede twee componenten lijm van Griffon Gijs . Daar moet het mee lukken. Jou oude TDM doet het ook nog prima.
 
Er is hele goede twee componenten lijm van Griffon Gijs . Daar moet het mee lukken. Jou oude TDM doet het ook nog prima.

Dat gaan we dan maar eens proberen.
Dat ik nu m'n 4e TDM heb is ook niet voor niets natuurlijk, ik heb er nooit geen narigheid mee gehad, maar degene waar ik nu mee rijdt is een beetje speciaal, ik heb er een klik mee ofzo.
Geen andere reedt zo plezierig als deze, meestal deed ik ze weg rond de 60.000 op de teller, maar deze mag nog even blijven :Y
Nou moet ik er wel bij zeggen dat alle andere TDM'S helemaal standaard waren, deze heeft een powercommander, wat volgens mij de hoofdoorzaak is van het betere rijgedrag, en andere vering, een andere, verstelbare ruit, al met al is ie perfect *O*
 
Een semi-off-topic vraag voor Salami: Wat maakt voor jou de TDM beter dan de Super Ténéré? (ja, ik ben weer aan het rondkijken naar een andere motor....)
 
Een semi-off-topic vraag voor Salami: Wat maakt voor jou de TDM beter dan de Super Ténéré? (ja, ik ben weer aan het rondkijken naar een andere motor....)

Ik denk niet dat een TDM beter is dan de Super Ten, ze zijn te verschillend om te vergelijken. Waarom ik hem minder prettig vond heeft er (achteraf) waarschijnlijk mee te maken dat ik een first edition model had.
Een demo die ik later nog eens had was 100% beter. Mijne schakelde echt rottig, heel stroef en met veel kabaal, ook liep ie niet echt lekker met af en toe een hik, zoiets verwacht ik niet van een motor met zo'n prijskaartje.
Er waren nog een paar kleine dingetjes die ik minder vond, vooral de windbescherming, heel veel herrie aan m'n kop.
Maar zoals ik al zei, een latere demo was zoveel beter dat ik er wel weer eens mee ga proefrijden als de TDM vervangen moet worden.
Een cardan is nl. wel een grote plus :P
 
Duidelijk verhaal. En je mag van een Yamaha in die prijsklasse inderdaad wel kwaliteit verwachten, jammer dat je daar geen geluk mee hebt gehad.
Van de windbescherming had ik eigenlijk stiekem gehoopt dat die een stuk beter zou zijn dan van de TDM.

Benzineverbruik viel niet tegen?

Misschien dat ik ook maar eens een proefrit ga maken......
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal. En je mag van een Yamaha in die prijsklasse inderdaad wel kwaliteit verwachten, jammer dat je daar geen geluk mee hebt gehad.
Van de windbescherming had ik eigenlijk stiekem gehoopt dat die een stuk beter zou zijn dan van de TDM.

Benzineverbruik viel niet tegen?

Misschien dat ik ook maar eens een proefrit ga maken......

Voor een grote 1200 was het verbruik helemaal niet slecht, ik zat rond de 1:17-1:19, maar ik ben geen super sportieve rijder, wel vlot.
Windbescherming is altijd lastig, sinds ik op de TDM een verstelbare ruit van Palmer heb is het de beste die ik tot nu toe heb gehad, met de Tenere zal het ook een kwestie zijn van proberen, er zijn weinig zaken waar zoveel over gepraat wordt als ruitjes, erg persoonlijk
Als je de Tenere een interessante motor vind zou ik absoluut gaan proefrijden, zelf rijden zegt meer dan 1000 woorden ;) .
 
Nu een weekje vakantie dus besloten maar is even met de TDM aan de gang te gaan. Te hoog stationair en veel verbruik. Daarnaast liep die niet mooi zuiver bij 3000 - 3500 toeren.

Een paar weken terug reeds een sportuitlaat gemonteerd. En moet zeggen dat ik het idee heb dat hem dat aardig goed doet. Vandaag een busje forte in de tank gedaan en een stuk van 20km gereden. Hij loopt mooier van onderuit en het horten en stoten niet meer kunnen vernemen. Alleen het hoog stationair toerental bleef. Aangezien hij dat volgens de vorige eigenaar eerder niet deed leek mij dat de choke bleef hangen. Helaas kon ik de carburateurs er niet af krijgen aangezien ik met geen mogelijkheid de klemmen kan los draaien die op het inlaatspruitstuk zitten. Je kan er niet bij met een schroevendraaier. Ik heb de carbs even schoongemaakt met een busje wd-40 en de chokeplunjers kon ik niet verder indrukken dus ga er van uit dat er niks blijft hangen tot zover.

Het liefste haal ik ze er even uit om te kijken hoe ze er aan toe zijn maar daar moeten de carburateurs er dus voor af. Hij ijlt niet na als je van het gas gaat dus valse lucht lijkt me niet het probleem. Ik zag wel dat er een K&N luchtfilter in zit dus mogelijk verklaard dat iets waarom die nu met een sportdemper wat beter loopt. Ook waren een paar schroefjes van de vlotterbakken al aardig 'verneukt' met een schroevendraaier dus er zal al wel een keer iets mee uitgevreten zijn.

Heb hem voor nu met de stationair schroef op 1000 toeren stationair gezet ipv de 2000 wat het eerst was. Verwacht niet dat mijn verbruik nu van 1 op 11 naar 1 op 20 gaat maargoed het is voor nu even niet anders.

Mocht er iemand tips hebben hoe ik de carbs wel kan verwijderen hoor ik dat graag. De inlaatspruitstukken losdraaien van het blok had ik weinig zin in aangezien ik geen nieuwe pakking heb en het naar mijn idee ook niet zou moeten op die wijze.
 
Carburateurs verwijderen met lange schroevendraaier. Makkie
Eerst even kijken met lampje . (bovenste klemmen)
Boutjes van de vlotterkamner meteen vervangen voor inbusboutjes
 
hoi allemaal. Ben een beetje aan t kijken naar een tdm voor weinig..... Heb 5 jaar op een super tenere gereden, dus het blok is me aardig bekend. De suup is verkocht maar t kriebelt toch wel weer. Nu op zoek naar iets meer straat-georienteerd, iets meer power, iets betere remmen.
Het moet wel voor weinig, want meer zit er even niet in. Ik zie op MP 2 interessante advertenties;

http://link.marktplaats.nl/m987992499

http://link.marktplaats.nl/m993145528

de een van een particulier. Fiets die al lang stilstaat. Klinkt wel betrouwbaar. Maar wellicht zit er werk aan. De ander van een handelaar. Recenter model, Laser uitlaten en - zegt ie - nwe banden en ketting/tandwielen.
Iemand toevallig bekend met een van de fietsen/verkopers? Of anderszins iets zinnigs over op te merken?

Alle input wordt zeer op prijs gesteld! Tnx! Mattijs
 
De zwarte is een handelaar die vooral ook veel motoren demonteert. Zegt niets over de kwaliteit van de motor. Wel het laatste model 4TX en leuke uitlaten eronder. Kilometerstand en prjis vind ik beide bij de zwarte ook gunstig . Persoonlijk zou ik voor de zwarte gaan en als je twijfelt gewoon even Erik van Lent meenemen.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de lokatie van 'Frank' denk ik dat het dezelfde Frank is waar ik al eens mee te maken gehad heb. Uiteindelijk geen zaken mee gedaan, wat een lompe hork is dat zeg!
 
ik heb voor mijn TDM900 een nieuwe nokkenaskettingspanner besteld. Km stand is 70k en het rammelen wordt steeds aanweziger en hoorbaarder...
Verder doet ie het grandioos.
Bandjes zijn bijna op, het mag onderhand na bijna 35000km (!)....
MPR3 voor en MPR2 achter...
 
ik heb voor mijn TDM900 een nieuwe nokkenaskettingspanner besteld. Km stand is 70k en het rammelen wordt steeds aanweziger en hoorbaarder...
Verder doet ie het grandioos.
Bandjes zijn bijna op, het mag onderhand na bijna 35000km (!)....
MPR3 voor en MPR2 achter...

Blijft toch apart, bij een eerdere 900 die ik had was de nokkenas ketting bij 50.000 al op, nu heb ik een andere met bijna 80.000 op de teller en die is nog spatzuiver.
Heeft yamaha de ketting verbeterd?
 
de kettting volgens mij niet, maar de spanner is gemodificeerd..
ik weet niet of het de ketting of de spanner is, maar wat je overal leest is de spanner in elk geval niet (altijd) goed.
En dat schijnt lukraak bij willekeurige km standen op te kunnen treden..
Een collega van me heeft ook een 900 met 120,000 op de teller, niks aan de hand mee...
 
zijn er trouwens nog lieden hier met een 17 inch voorwiel in een TDM900???

mijn banden zijn bijna op en ik overweeg sterk om een 17" R6 wiel aan te schaffen om dan een 120/70-17 voorband op te leggen..
 
een keer een 17"voorwiel in een TDM 900 gemonteerd. Ombouwen is niet het juiste woord, voorwiel past er zo in!!!!
Welke wielen ( FZ 1000, R6/R1) passen staat in JBX/TDM

Let op. Gaat niet met een ABS wiel!!!
Voorpoten 12 mm doorsteken geeft hetzelfde (stuur) effect. Helaas kan je dan geen sportbanden monteren.
 
Laatst bewerkt:
de oude spanners hebben een korte torsieveer, de nieuwe een lange veer, daardoor is de spankracht constanter en raakt de veer zijn sterkte niet zo snel kwijt.
door een te lage kettingspanning gaat de ketting bewegen (klapperen) daardoor slijt hij meer door de optredende wisselende belastingen.
de slijtage van de ketting is sterk afhankelijk van de rijstijl, rijdt je vloeiend met gelijkmatige toerentallen of sportief/aggressief met veel toerentalwisselingen?
we vervangen de meeste kettingen bij de 2e klepstelbeurt of bij de 3e.

jammer alleen dat Yamaha de nokkenasspanners vorig jaar opeens een stuk duurder hebben gemaakt....

groet,

Pieter
 
Bedankt voor je reactie Pieter..
De prijs viel mij ook wel tegen moet ik zeggen, pfff...160 euro ongeveer.
Maar het kan dus wel zijn dat de ketting zelf er ook nog aan komt... hmmm

Tja qua gebruik, ik heb zelf nu 34000 van de 70,000km gereden dus dat zegt nog niet alles, maar ik rij vrijwel alleen rustig woon-werk. Dus 95% van de tijd tussen 3500 en 4500 toeren......
Daar zou het niet aan mogen liggen(?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan