Yamaha FJR deeltje 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eindelijk terug eens wat nieuws te horen hier na 16 dagen van stilte , nu Duc met andere motor rijd is het hier tamelijk stil , anders hadden wij veel aan zijn verhalen en werden we bij bepaalde problemen geholpen :Y

Ja BartBeumer , ik denk ook eerder zoals Okki aangeeft , het contact meerdere keren aan gehad voordat je hem starte ? Want ik tank ook gewoon euro95 en vele andere Motorvrienden ook , hou ons op de hoogte he' , succes alvast :] ;)
 
Ik heb op dit moment BT-023 banden onder de FJR liggen, en ik heb er al 5700km op zitten. Ik ga nog een lang weekend weg (ergens rond de 1200km) en daarna naar Sardinie (4000km). Wat is de levensduur van die banden? Ik denk dat mijn achterband met 12000km wel op is? Ook als daar 2000km saaie snelweg bij zit?

Graag advies/ervaring
Hoe lang gaan die banden mee is de vraag die ik het meeste krijg in mijn motorbandenwinkel.
Ik beantwoord deze vrijwel altijd met dezelfde wedervraag: "Hoe lang gaat jouw vrouw mee?"

Het is maar zelden dat ik het dan verder hoef uit te leggen.... :+
 
Want jouw vrouw is ook van een rubberachtig flexibel kunststof met een luchtige inhoud? :+
Proest _O- nou zit m'n avondeten in m'n toetsenbord :/ iemand nog tips?

Eindelijk terug eens wat nieuws te horen hier na 16 dagen van stilte , nu Duc met andere motor rijd is het hier tamelijk stil , anders hadden wij veel aan zijn verhalen en werden we bij bepaalde problemen geholpen :Y
Afwezigheid van ondergetekende heeft niet zo zeer te maken met een andere motor, maar met andere bezigheden. Toen ik me een jaar of 2 geleden liet uitkopen dacht ik lekker wat jaartjes vakantie te kunnen gaan vieren, maar de realiteit is: het werk vliegt me om de oren. Allemaal te leuk om niet te doen.

Hoedanook, FJR maakte plaats voor KTM, waarmee ik inmiddels meer dan 8000 km heb gereden sinds eind april. In veel opzichten is het een briljant ding, in die mate zelfs dat mijn gezicht heden ten dage vol continue pijn doen van het grijnzen en lachen: speelfiets van jewelste, en nog ergonomisch ook. Dat ik nog niet de neiging heb gehad het ding weer in te leveren spreekt boekdelen, want ik ben inmiddels met m'n tweede frame en voorremcilinder/-hendel onderweg... oeps :+

Enfin, afwezigheid maak ik t.z.t. wel weer eens goed, ingaande vrijdag eerst een weekje Zwitserse en Franse Alpen doen: 3900 km in 6, misschien 7, dagen, zin in! :W
 
Zo, vandaag weer gereden, en 2 vragen rijker

1) Starten...

2) Banden...

Graag advies/ervaring

Op 1) Heb je toevallig de keer voordat ie slecht startte, de motor even kort gestart, een paar seconden laten lopen, en daarna weer uitgezet? Nadat mij dat is overkomen, heb ik me laten vertellen dat de motor bij relatief koude start eerst in rijk mengsel stand veel brandstof inbrengt. Als je in deze stand de motor uitzet verzuipt ie eigenlijk. De volgende keer wil ie dan eigenlijk niet aanslaan, alleen door lang door te starten met gas erbij, komt de machine weer tot leven, meestal proestend en hoestend. Lijken de symptomen hierop? Voortaan niet kort starten om je trots te laten horen :)

2) Zeg ik niks op, geen ervaring mee. Maar ehm, veel plezier met je reizen!
 
Even een ervaring delen op dit forum:

Ik had al een poosje soms last van enige hapering bij stevig accelereren met mijn FJR. Gevoel dat de motor zich verslikte of te weinig brandstof kreeg. Heb er naar laten kijken en het bleek een slechte brandstofslang te zijn. Na vervanging van deze slang is het verschijnsel over.
 
Y9VM9SNOzAHRo6BrT_H6xrlEzsEhfAFlywL8r9vLDhgQIZtCxZRPLVIPmZD7QQbn2R6Sj1Y8bjpB9qLDFgSjwFWeA0SQDWNOvBZ1W20_0s7rbYP58QspwL14lvJ24Bmb-E4N4dtcNSH5xdXAxDtzz6fR3bbXL_zBwBcxGFYgjmdHuQHkp8ThBbY_dVBDWd0cL2mVPECqFQp9NdIa-Qi6s-i_C8v3_29O3sMQZRmW5X9KjDokJGUv6gt5ia3kFHFDjmn8VYakxD79NXz0Ejtjf8EvWGqNiX9fbwnMUO3QEYjiRMgep97F5XKaC4dvQzvJdHn7Jw8vFbtns02NUMsiC5Vl4_e39aAMKMcKcwPZhC6p1yA88kQkVt2-zNt0BC4aP23emXYatslodzJkoDoMK2lo3Hg_g_C8-qUR7S36sKXSRx3q6f8yNPf2qwg7ImVxqDzCg-xrNQ29v8pnGaM3Evmq3ISEDm7KLkTe2dUe7jaZ4PyKwzK8vWBKFKaZqZgna47D_8LScX9Od3nw0QeQLD4_7uacwZOyloJLXQWNDxRaTsVKyn4AALSpwisp0-YYoqdJlvWVBtQew3Zl7noB4qitRd9dgmFl=w1698-h955-no


QnY6ckn_CoZVUNgFOY62SBR5z8W8APiTIL55rH7XUGUnbzA3OmZmvUE3Y-bMeljN0DJrIQkUWBV6Y1TDPgNzjyNy-GmHlHms8ycSbLBLu5cYAI_-ahOlwOI7EzqDEaCOTGaD2snXv9EDRtgCHjX4OkTBo6qCs4CGaZNcstv4SRBQ0knUCqgj6KSp0iTuU2Hlgm44wOugjFGxZp_AeMJeWurKEO4zZ40YCp2D5weANek0xs6TdIEr1OoA6O6unVajGbVadhfLkh73MX2ybvm7jNU0W-cXTWALOMacXNGql5Vdn4AA5zdn9hwJfmslWV3W4p-4oRG452srwuCQzOSar8BNeCjFQK35OuXvucluPh4cBhlSwyAZ8BcFLwIX09pAEhQoLRSU6M5KmrxSiQkEytJDAxenvPrL_aQ9_OUetQTQE02eTw4cfB8t3C1LH4F_LJSXOXRon7Uj3sbk6sGXimDgYK_r73pefgdW7KizPMz4uFCOPB0Z2xl0vUIng6N9AcN4jxnqNpJYpFIPnSemNmNWXtZLWr3itgxHK-cs0iYL7jC7iY2FoCfHNfiqi5XJlUpZAx5e3DCTKhHuBgIeV2TFAY6TsYjm=w1698-h955-no


Soms wat warm en je moet de gang er een beetje in houden, maar dan is het ook geweldig! Gewoon lekker toeren in eigen land. Limburg en Brabant dit keer. :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo, weledelzeergeleerde FJR-DEELTJE-aanhangers :+

Zomaar even een vraagje: hangt er iets in de lucht rondom de 2016 FJR (RP28) ? Zijn er problemen met het ding? Zit er een opvolger aan te komen...?!

Achtergrond van de vraag: het valt mij op dat de uitverkoop van demo's dit jaar sowieso vroeg aangevangen lijkt te zijn, en dat die dingen met bizarre kortingen over toonbanken gaan. Bijvoorbeeld, deze week zag ik een 2016 AE RP28 (5000 km) verkocht worden voor flink minder geld dan waarvoor ik een poosje geleden mijn oude 2015 AE (RP23, 13000 km) inruilde. En zojuist ontving mijn werkgever, kuch, dat ben ik zelf, een offerte voor een verse 2016 FJR 1300 A (RP28), 0 km, kenteken moet nog aangevraagd worden. Plaatje doen? Hiero:

full


Dealer is tevreden met 15% minder dan de prijslijst, gratis koffers erbij, en daar is (nog) geen seconde over onderhandeld. En dat terwijl Yamaha die fiets zojuist EU-4 conform maakte - vooruitlopend op 2017 - en tevens een zesbakkie erin propte, en modieuze ledjes, slipper clutch, aangepaste vering/demping, en wat dies meer zij.

Dus: wat zie ik over het hoofd? Enig idee? Iemand :?
 
@ DucBMW,

Binnen de FJR club is nog niets bekend dat er een nieuw model aan zit te komen voor 2017. Het is zelfs zo dat de 2016 AE en AS versies bijna niet leverbaar zijn op een enkele demo na. Zelf heb ik vanavond 2 mailtjes weggestuurd om mijn 2014 AE in te ruilen op de demo AE's van 2016, eens kijken wat voor een prijzen hier uit komen. Als jij het over -15% hebt welke dealer is dat dan, kan voor mij ook interessant zijn?

Groet Vlegel
 
@ DucBMW,

Binnen de FJR club is nog niets bekend dat er een nieuw model aan zit te komen voor 2017. Het is zelfs zo dat de 2016 AE en AS versies bijna niet leverbaar zijn op een enkele demo na. Zelf heb ik vanavond 2 mailtjes weggestuurd om mijn 2014 AE in te ruilen op de demo AE's van 2016, eens kijken wat voor een prijzen hier uit komen. Als jij het over -15% hebt welke dealer is dat dan, kan voor mij ook interessant zijn?

Groet Vlegel
Dank, Vlegel.

Bewuste dealer heeft geen AE op voorraad, ook geen demo (alleen een Explorer van 2015, met vijfbak, dus die zoek je wss niet).
Voor een RP28 AE demo zou je kunnen kijken bij Motoport Hypolytushoef, volgens mij zag ik dat die er nu 1 in de verkoop heeft (demo), en komt er binnenkort nog 1 binnen. Beide Tech Graphite, met zeer maagdelijke km standen (3000-4000 of zoiets).
Verder begreep ik dat er bij MP Venlo goed zaken gedaan kan worden, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Overigens ruil ik niets in, en ik weet dus niet of je overeenkomstige korting krijgt als je dat wel doet.

FJR-opvolger lijkt mij ook onaannemelijk gelet op de aanpassingen voor 2016.

Dan zal het antwoord op mijn vraag wellicht zijn dat er vooral een run is op de AE/AS, waardoor de A minder in trek is? Dat zou grappig zijn, want ik overweeg juist bewust die A erbij, omdat ik de AE vwb de toegevoegde waarde van het "E-aspect" persoonlijk een beetje teleur vond stellen.
 
Laatst bewerkt:
@DucBMW:

Wat viel je dan tegen van het "E-aspect"? Het gemak waarmee instellingen gewijzigd kunnen worden of bijvoorbeeld de kwaliteit van de (standaard) vering/demping? Ben hier wel benieuwd naar, aangezien ik (nu rijdend op een RP13 met aangepaste aftermarkt vering/achterschokdemper) overweeg naar een RP28 AE over te stappen.

Gr. Vincent
 
@DucBMW:

Wat viel je dan tegen van het "E-aspect"? Het gemak waarmee instellingen gewijzigd kunnen worden of bijvoorbeeld de kwaliteit van de (standaard) vering/demping? Ben hier wel benieuwd naar, aangezien ik (nu rijdend op een RP13 met aangepaste aftermarkt vering/achterschokdemper) overweeg naar een RP28 AE over te stappen.

Gr. Vincent
Vincent,

Dat is heel persoonlijk, dus proefrijden als je in de gelegenheid bent, en zelf oordelen is het devies. Zowel de A als de AE van de RP23 en RP28 hebben steviger vering en demping dat de een standaard RP13.

Voordeel van de A is - vind ik - dat je vering/demping naar eigen smaak kunt afstellen, inclusief de verhouding tussen in- en uitgaande demping. Logischerwijs gaat dat aan de voorzijde beter dan achter, maar het kan. En voor het prijsverschil - zeker als ik de korting meeneem - kun je aardig wat keertjes langs een vering specialist, als je dat nodig vind.

Bij de AE kun je idd lekker met knopjes in de weer: veervoorspanning als je stilstaat, en dempingskarakteristiek ook als je rijdt. Echter, v.w.b. demping regel je de karakteristiek, niet de verhouding in- en uitgaande demping. En juist die balans beviel me niet. Bovendien is het effect qua keuze tussen grip of comfort heel erg gering. Enerzijds omdat het stelbereik klein is, anderzijds omdat Yamaha er vooral een comfortabele motor van wilde maken.
Bij b.v. de KTM is dat heel anders: die kun je werkelijk sportief maken, of (relatief) heel comfortabel, en de balans tussen in- en uitgaande demping klopt beter. Tevens heeft die KTM een (semi-)actieve demping, die ongeacht de preset (sport, street, of comfort) altijd de grote klappen heel geraffineerd opvangt, en daarbij ook samenwerkt met ABS, motormanagement en stabiliteitscontrole (en dat kun je ook allemaal, onafhankelijk van elkaar i.t.t. BMW bijvoorbeeld, naar eigen voorkeur bijstellen :9 ).

Kortom, het eenvoudige systeem op de AE vind ik persoonlijk niet de meerprijs waard. Als je regelmatig met passagier rijdt ligt dat wss wat genuanceerder, want dan kan het onderweg best prettig zijn om even de demping bij te regelen met een knopje. Maar gelet op de concurrentie zou het imo gebruikelijker zijn als Yamaha voor die doelgroep gewoon overstapte naar een dynamisch systeem, want zo'n knopje is anno 2016 een beetje achterhaald.

Maarja, bijna niemand durft bij mij achterop, dus waar heb ik het over... :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
DucBMW, bedankt voor je toelichting. Ik had ook al eens een vergelijkbare vraag op het FJR-forum gesteld, maar daar kreeg ik niet echt goed boven tafel hoe de standaard AE zich wat weggedrag verhoudt tov een van vervangingsvering/schokdemper voorziene FJR. Ik heb overigens al eens een uitgebreide rit met een aantal clubgenoten van de FJR-club kunnen maken, maar dat ging gezamenlijk in een groep en is natuurlijk onvoldoende om echt verschillen te kunnen voelen met mijn FJR. Ik weet dat je binnen de drie voorgedefinieerde settings nog een aantal "tusseninstellingen" kunt definiëren, maar als ik je goed begrijp kan dit niet voor voorvork en achtervering/demping afzonderlijk maar maak je gebruik van de door Yamaha gegeven verhoudingen in demping.
 
DucBMW, bedankt voor je toelichting. Ik had ook al eens een vergelijkbare vraag op het FJR-forum gesteld, maar daar kreeg ik niet echt goed boven tafel hoe de standaard AE zich wat weggedrag verhoudt tov een van vervangingsvering/schokdemper voorziene FJR. Ik heb overigens al eens een uitgebreide rit met een aantal clubgenoten van de FJR-club kunnen maken, maar dat ging gezamenlijk in een groep en is natuurlijk onvoldoende om echt verschillen te kunnen voelen met mijn FJR. Ik weet dat je binnen de drie voorgedefinieerde settings nog een aantal "tusseninstellingen" kunt definiëren, maar als ik je goed begrijp kan dit niet voor voorvork en achtervering/demping afzonderlijk maar maak je gebruik van de door Yamaha gegeven verhoudingen in demping.
Kan idd niet niet voor en achter afzonderlijk, al kun je de AE natuurlijk wel voor de gek houden door te "zeggen" dat je met bagage rijdt terwijl je dat niet doet. Maar dat beinvloedt geometrie dmv veervoorspanning achter, en is niet wat ik bedoelde. Ik had het over de balans tussen in- en uitgaande demping, zowel voor als achter. Dat is bij de AE een vaste verhouding die je niet kunt instellen, en bij de A wel, weliswaar handmatig en alleen voor. Achter kun je alleen veervoorspanning en uitgaande demping beinvloeden bij de A, maar is niet zo belangrijk, want dat los je met gasgeven eenvoudig op.
 
Laatst bewerkt:
Welcome back !

Tijdig je motorstek aanpassen, é



Hallo, weledelzeergeleerde FJR-DEELTJE-aanhangers :+

Zomaar even een vraagje: hangt er iets in de lucht rondom de 2016 FJR (RP28) ? Zijn er problemen met het ding? Zit er een opvolger aan te komen...?!

Achtergrond van de vraag: het valt mij op dat de uitverkoop van demo's dit jaar sowieso vroeg aangevangen lijkt te zijn, en dat die dingen met bizarre kortingen over toonbanken gaan. Bijvoorbeeld, deze week zag ik een 2016 AE RP28 (5000 km) verkocht worden voor flink minder geld dan waarvoor ik een poosje geleden mijn oude 2015 AE (RP23, 13000 km) inruilde. En zojuist ontving mijn werkgever, kuch, dat ben ik zelf, een offerte voor een verse 2016 FJR 1300 A (RP28), 0 km, kenteken moet nog aangevraagd worden. Plaatje doen? Hiero:

[afbeelding]

Dealer is tevreden met 15% minder dan de prijslijst, gratis koffers erbij, en daar is (nog) geen seconde over onderhandeld. En dat terwijl Yamaha die fiets zojuist EU-4 conform maakte - vooruitlopend op 2017 - en tevens een zesbakkie erin propte, en modieuze ledjes, slipper clutch, aangepaste vering/demping, en wat dies meer zij.

Dus: wat zie ik over het hoofd? Enig idee? Iemand :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan