XTZ 750 Super Ténéré - Deel 7

Status
Niet open voor verdere reacties.
beste heren
Omdat de firma waar ik ga bestellen niet de nrs aanhoud van Yamaha heb ik de volgende vragen,misschien kunnen jullie mij helpen??

Weet iemand toevallig de diameter van de dynamo van een 1992 Ld ?
En de spanningsregelaar met 2 of 4 polen of zoiest (elektronika heb ik geen kaas van gegeten)???

Thanks ! gr Dal
Heb hier nog een gebruikte, maar goede dynamo voor je!
heb hem vervangen terwijl dat achteraf niet nodig was..........
heb ook een '92-er, is het wat?

Gr. Nol
 

Nollie, je hebt een pm! :W
(Ik dacht dat Dallie die van jou al over had genomen)
 
@Bolski: Goed bezig, weer een Supert uit de handen van sloperts gehouden!
 
@Bolski: Goed bezig, weer een Supert uit de handen van sloperts gehouden!
Verkoper wilde idd slopen en los verkopen, maar ik vertelde toen dat er dan heel veel mensen kwaad op hem zouden zijn, en toen heeft hij eieren voor zijn geld gekozen.
;)
 
Aan de andere kant is het wel een beetje hypocriet. Ik sloop zelden of nooit een motor, omdat ik het zonde vind dat er dan weer een oud beestje van de aardbodem is verdwenen.

Maar ik koop wel onderdelen van mensen die hun motor gesloopt hebben waarmee ik het slopen dus eigenlijk weer aanmoedig. Eigenlijk maakt het niet uit. De markt doet zijn werk, als er veel gesloopt wordt gaat de prijs van motoren omhoog, en van onderdelen naar beneden, waardoor slopen weer minder aantrekkelijk wordt.
 
Eigenlijk zou er dan iemand moeten zijn die onderdelen nieuw aanbiedt in ruil voor geld. Dan hoef je geen motoren te slopen. Dat is pas filantropie. :+
 
Verkoper wilde idd slopen en los verkopen, maar ik vertelde toen dat er dan heel veel mensen kwaad op hem zouden zijn, en toen heeft hij eieren voor zijn geld gekozen.
;)
Wat was voor hem de reden om deze st "slachten"?
Zo verwaarloosd ziet hij er niet uit.
Daarbij heb jij hem ook weer snel aan de praat. :}

(Nadeel van het "slachten" is dat je met tig niet gangbare onderdelen blijft zitten.)
 
als ik het zo lees heb je vaker offroad gereden en dan mag deze rit ook zeker
geen probleem geven omdat deze speciaal uitgezet is voor (middel)zware motoren.
als de super ten afrika twin etc
uiteraard zitten er makkelijke en meer pittige pasages in.

rene
Zo veel off-road ervaring heb ik nog niet hoor.
Ben lekker aan het "spelen" met de 600, de 750 wil ik meer voor toertochten gaan gebruiken.
(ter vervanging van mijn thundercat)

Maar ik moet nog een andere achterband kopen.
Nu zit ik toch een beetje te denken om de heidenau k60 (voorband) van mijn 600 op de ST te zetten.
Dan hoef ik voor mijn ST alleen maar een nieuwe achterband te kopen. (En 2 nieuwe noppenbanden voor mijn 600.)
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....5&Transport=P&tyre_for=Enduro&dsco=1107&m_s=1

Als ik dat doe kan ik wel een stukkie off-road gaan rijden, anders komen er echte asfaltplakkers op.
Dus ik hou de optie 3 sept even open.
 
Wat was voor hem de reden om deze st "slachten"?
Zo verwaarloosd ziet hij er niet uit.
Daarbij heb jij hem ook weer snel aan de praat. :}

(Nadeel van het "slachten" is dat je met tig niet gangbare onderdelen blijft zitten.)
Slachten werd overwogen omdat dat mogelijk meer opbrengt, maar het is tig keer zoveel werk. En 30% verkoop je heel snel en met de rest blijf je zitten.

Ik ken een paar grote Duitse slopers, die zetten alles op eBay, vanaf 1 euro en laten de markt zijn werk doen. Wielen, blokken, kuipdelen, remklauwen etc gaan sky-high. Bagagadragers en dat soort onderdelen gaan weg voor 1 euro. Ze blijven nergens mee zitten en dat is ook wel wat waard. Reken eens om hoeveel dure bedrijfsruimte dat inneemt terwijl het er maar ligt/hangt.
 
Afgelopen week een niet-lopende Super gekocht. Was voor de winter rijdend weggezet, eerst waren olie en luchtfilter nog vervangen, maar van het voorjaar startte hij niet. De vorige eigenaar maakte zich er niet zo druk om, want hij had meerdere motoren. Maar uiteindelijk verkocht hij hem toch. Na het grondig schoonmaken van de elektrische contacten had ik hem vanmiddag lopend. Wel op de oto accu, want de eigen accu ziet er als nieuw uit maar is toch overleden.

Mag wel even gepoetst worden, zit vol zwarte strepen:
[afbeelding]
[afbeelding]

Met wat schuifschade links:
[afbeelding]

Mooi man... en dat loopt ook niet verkeerd
 
beste heren
Omdat de firma waar ik ga bestellen niet de nrs aanhoud van Yamaha heb ik de volgende vragen,misschien kunnen jullie mij helpen??

Weet iemand toevallig de diameter van de dynamo van een 1992 Ld ?
En de spanningsregelaar met 2 of 4 polen of zoiest (elektronika heb ik geen kaas van gegeten)???

Thanks ! gr Dal

De mijne (van 1992; 12LY): binnendiameter 54mm, buitendiameter 115 mm, dikte pakumbeet 15 a 16mm.

greetz, Nollie
 
Ben even bezig met meten omdat mijn laadspanning te laag was.
12,5 tot 12,7 V

Direct na SR 12,9 tot 13,1V bij stationair + 2 koplampen aan én cooling fan.
Bij 5000RPM 14,5V

Na het eerste stekkertje op de rode draad en op de min van de accu was het al minder.
N het tweede stekkertje nog minder. Vreemd dacht ik. Sowieso snapte ik heel het tussenstekkertje niet.

Ik even goed kijken:

IMG_4292.jpg


IMG_4294.jpg


IMG_4295.jpg



WTF!!!!! :X

Dat hij überhaupt nog iets deed! En wat is dit voor een connectortje tussen de aansluiting van de SR en de rest van het systeem??
En wat is die bruine draad die na het eerste blokje wordt samengevoegd met de rode draad in het tweede blokje??

Witte draadjes waren trouwens loeiheet en de connectortjes half weggesmolten. Is dit een bekend probleem?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Naomiis,

Heb er ook last van gehad maar bij mij was maar 1 witte draad heet.
Geloof dat de witte draden van de 3 spoelen afkomen.
Ik heb die ene witte gewoon doorgeknipt O-) en loopt nu al zeker 2.000 km zo.
Heb geen last van problemen met opladen van de accu en ondervind ook verder geen problemen.
Aankomende winter ga ik verder zoeken in de draadboom, want oververhitte draden zijn geen goed teken.

groeten John
 
Als het goed is mis je bij het verwijderen van een van de witte draden 1/3 van je laadtijd en dus ook van je laadcapaciteit. Als je dus normaal 300 Watt uit je dynamo haalt wordt dat nu 200 Watt, dat gaat goed tot dat je een tijd met grootlicht, handvatverwarming en ander stroomverbruikers rondrijdt. Op zich is de dynamo die in je Tenere zit ruim bemeten, dus onder normale omstandigheden redt je het makkelijk met 2/3 van je capaciteit.

@Nomiis; ik het geen idee hoe je draden zo warm geworden zijn, maar ik denk dat het komt door gecorrodeerde contacten waardoor de weerstand van de stekker erg hoog is geworden.
 
Dat hij überhaupt nog iets deed! En wat is dit voor een connectortje tussen de aansluiting van de SR en de rest van het systeem??
En wat is die bruine draad die na het eerste blokje wordt samengevoegd met de rode draad in het tweede blokje??
Ik heb net op het forum bij de DTA iemand uitgelegd hoe deze spanningsregelaar werkt op zijn 660 (is niet origineel).
 
Thanks!

Ik ga nu, na een aantal oefenverbindinkjes gemaakt te hebben, de draden aan elkaar solderen.
Ik heb op een of ander modelbouwforum een how-to gevonden voor het vertinnen en het aan elkaar verbinden van draden. Ik heb ook gelijk wat krimpkousjes gehaald voor de afwerking.

Als het goed is heb ik morgenavond weer een vaardigheid bij geleerd! *O*
 
Ik heb net op het forum bij de DTA iemand uitgelegd hoe deze spanningsregelaar werkt op zijn 660 (is niet origineel).


Ah! Hij is nu ook bij de rooie gepropt, maar ik vroeg me af of dat o.k. was gezien het prutswerk wat ik elders ben tegengekomen. (Laat mij nooit adviseren bij de aankoop van een motor. Ik heb er blijkbaar weinig zicht op. B| of juist wel omdat ik nu álles heb gezien wat er slecht kan zijn aan de XTZ)
 
Ja, dat is dus ok.

FF nieuwe stekkertjes kopen (bij elke zichzelf respecterende autozaak te koop) en goed schoon monteren.
 
Ik ga deze keer solderen Een collega van me die ook auto's monteert + een andere collega die veel op een husky heeft gereden en gesleuteld hebben me dat aanbevolen. Vanwege de goede geleiding van een gesoldeerde verbinding en de stevigheid in relatie tot het hobbelwerk dat ik leuk vind.
 
Mja, ik soldeer dus weer niks aan mijn draadboom, omdat de overgang waar het tin zit erg hard is. Dat vormt een punt waar het koper om gaat buigen en uiteindelijk weer breekt. Dat je krimpkous gebruikt is wel goed.

Ik heb een nieuwe draadboom gemaakt en ik wou qua stekkers ook zo dicht mogelijk bij het origineel blijven. Mocht er iets vervangen worden dan kan ik dat 1-op-1 overzetten (lekker makkelijk en snel).
 
Mja, ik soldeer dus weer niks aan mijn draadboom, omdat de overgang waar het tin zit erg hard is. Dat vormt een punt waar het koper om gaat buigen en uiteindelijk weer breekt. Dat je krimpkous gebruikt is wel goed.

Ik heb een nieuwe draadboom gemaakt en ik wou qua stekkers ook zo dicht mogelijk bij het origineel blijven. Mocht er iets vervangen worden dan kan ik dat 1-op-1 overzetten (lekker makkelijk en snel).

ik zou ook niet gaan solderen maar nieuwe stekkers monteren met een krimptang. Bij http://www.rickdonkers.nl/web/ haal je alles wat je nodig hebt, stekkers/ krimptang en isolatiehulsen e.d. Je kan ook wel fastons halen bij gamma oid, maar dat is troep.
 
Ik heb voor de aansluiting van mijn koplampen gebruik gemaakt van krimpconnectortjes. Dat werd me dan weer afgeraden door collega's. Ik heb trouwen waarschijnlijk geen goede gebruikt. Gewoon zo'n tengtools multi-electra ding. Stond wel op welk kleurtje connector met welk gaatje gekrompen moetst worden tot aan de aanslag.

Dan ga ik de stukjes waar ik gesoldeerd heb wel vast tie-rippen aan het frame aan 2 kanten. Dan kan er niks meer buigen of lostrillen. Inmiddels weet ik niet meer wat dat weegt, al die tie rips, maar wat vast is, blijft vast!
 
Hoe je het ook doet, het is altijd beter dan wat het was.

;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan