XS 750

De tandwielkasten van een 750/850/1100 zijn uitwisselbaar.
Pak die van een latere 750/850 (liefst Special); met twee boutjes onderin naast elkaar om het ronde dekseltje te monteren.
Daarin zit een versterkt en breder lager.
Tussenkast olie aftappen, 4 bouten onder de cardansok (dus de cardan) losnemen, en dan ik-dacht 6 imbusbouten waarmee de tussenkast op het blok zit.
Olie kan op het blok blijven; er zit een dikke keerring tussen de twee.

Ik verdenk zoals ik al aangaf het grote lager; die is nog te koop, mocht je de kast willen reviseren.
Nogmaals; regel een latere versie van de tussenkast..

Dit is dus de oude/ eerste versie...;

Screenshot_20210807-214653.png

..en dit de nieuwe/ verbeterde versie;

Screenshot_20210807-214413.png
 
Laatst bewerkt:
Volgens ligt er nog 1 in de bak met grote onderdelen. Morgen even kijken.

En dank voor de link 👍

Als ik er 1 heb liggen ga ik kijken of deze goed is. Zo ja, ga ik deze monteren. En als heb ik het fout en ligt er geen in de garage dan op zoek naar de verbeterde versie 😉
 
Als je geen pakking hebt voor tussen kastje en carter stuur dan maar een Whatsappje, ik heb er nog over uit gedeeltelijk gebruikte sets.
 
Eerst zoeken, heb namelijk ook nog een zooi pakkingen liggen en weet werkelijk niet wat er allemaal bij zit.

Maar natuurlijk dank voor het aanbod 👍

En verdere info volgt 😜 (morgen, zit nu aan een Brugge Tripel en dat een best 🍺).
 
Het wordt zoeken naar een haakse koppeling want de bak bevat een dergelijk onderdeel niet.

Dus als iemand er 1 heeft liggen en hem niet eeuwig wil laten liggen dan zou ik die graag overnemen 😉
 
Haakse koppeling is onderweg vanuit Duitsland. Dus er wordt over niet al te lange termijn weer gereden met de 850 (hoop ik 😉).

En als er gesleuteld wordt volgen er wel weer foto’s.
 
Voor de liefhebber;

Yamaha XS850 bouwjaar 1981 zeer mooie staat!
€ 2.250,00
Is wel een 750, want een '1T5'-blok...
Is het volgens het kentekenregister ook, hier is waarschijnlijk van 2 fietsen 1 gemaakt. En ook merkwaardig, 3 x van eigenaar gewisseld in twee maanden…
Maar we zijn wimvlis z’n topic weer aan ‘t vervuilen, eigenlijk hoort dit op deel 4 van de XS topics.
 
Zo er zijn weer wat deeltjes binnengekomen voor de grote puzzel.

En waar ik weer echt blij mee ben is dat het contactslot in tact is en een sleutel heeft.

Niet dat het helemaal top is de rubbers van de behuizing zijn gaar. Maar ook dat wordt wel weer opgelost.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    453,6 KB · Weergaven: 23
Zo nu ook in het bezit van een carbset (Mikuni type II).
Hij moet nog wel in bad, maar dat is gewoon nog wat werk. En ook niet de eerste set die gaat badderen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    240,2 KB · Weergaven: 26
De JIS-boutjes zijn zo te zien nimmer mishandeld. Mogelijk ben ik straks de eerste die ze opent (tenminste dat hoop ik).
 
A51F761F-D576-4B8E-92BA-51BEFE493F8D.jpeg


3919AF01-3BCE-437F-9A80-AABAC7AF4BB3.jpeg


Op wat ontbrekende JIS-boutjes na, weer schoon. Of de koppelingen tussen de carbs benzinedicht zijn daar komt tzt (waarschijnlijk niet, maar dan zal het moeten uitzetten door de benzine).

NB Er zijn voldoende JIS-boutjes op voorraad. En omdat de meeste JIS-schroeven in orde waren gewoon weer opgebouwd met origineel spul.
 
En de benzineslang zal tzt ook vervangen worden. Deze is hard (maar wel de juiste lengte).
 
Op de carbset staat een code. Iemand bekend waar dat voor staat ?

Op alle Seters van de triples die ik in mijn handen heb gehad nog nooit gezien.

Googlen met het nummer/code leverde ook niets op.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    138,2 KB · Weergaven: 23
2K1 is de fabrieks codering van de '78 SE..
Net als 2F3 dat van de E is, en 1T5/ 1J7 van de D/ 2D.
 
Dan zat ik zelf niet erg fout. 2 van de deksels van de carb lijken een soort van verchroomd, vermoedde daarom dat deze set ooit op een Special heeft gezeten.

Dan voor de informatie 👍
 
Er zijn duidelijk verschillen. Bij degene uit 2008 behoorde een complete motor.

Bij de set uit 2021 moet nog een motor opgebouwd worden uit allerlei verzamelde zooi 😎

Intern had de set 2008 een mankement (wel opgelost, was een poot afgebroken voor een vlotterbevestiging). En de set uit 2021 is nog geheel intact. Verder had de fiets in 2008 een “2D” blok en krijgt de carbset uit 2021 een 1J5 blok (latere versie meer toeren toegestaan)

Verder een relevante verschillen;
- weet ondertussen iets meer van brikken 😇
- er verder staat er ondertussen een ultrasoonreiniger (dus minder werk aan het reinigen 😉)
- heb nu JIS schroevendraaiers 🤣 (toen nog niet).
 
Terug
Bovenaan Onderaan