XS 750

Ik had de XZ-43-51 en XZ-04-86.
De 43-51 was de motor waar ik op reed, de 04-86 was de onderdelendonor.
Ben benieuwd wat er van geworden is.
 
Bekijk bijlage 1661853
Dit was de mijne, ergens in de vroege jaren 80.

Ik heb XZ-76-50...

IMG_20210805_182800282.jpg

Alleen is het nu een 850 (zie avatar)
 
Vandaag met de 850 op pad geweest. Er komen verontrustende geluiden uit de aandrijflijn :( |(.
Als ik de motor belast maakt deze veel herrie, dit komt zo te horen uit de aandrijflijn, laat ik het gas los dan valt het geluid weg. Het motorblok zelf draait soepel rond. Ook ervaar ik geen vermogensverlies (ondanks de herrie). Ook geen bijzondere trillingen waar te nemen.

Nu is de vraag wat kan het zijn ?

Mijn eerste vermoeden is de cardan, maar helaas heeft deze 850 geen middenbok (en mijn minihefbrugje) daarop staat het CX-project (dus niet beschikbaar). Zal de motor dus tijdelijk in de hoek moeten zetten ;( (zonder dat ik precies weet wat de motor nu mankeert). Alvast tot de CX weer kan rollen op zijn eigen wielen, want heb ik brugje weer tot beschikking zodat ik kan onderzoeken wat er mis is.
 
Vandaag met de 850 op pad geweest. Er komen verontrustende geluiden uit de aandrijflijn :( |(.
Als ik de motor belast maakt deze veel herrie, dit komt zo te horen uit de aandrijflijn, laat ik het gas los dan valt het geluid weg. Het motorblok zelf draait soepel rond. Ook ervaar ik geen vermogensverlies (ondanks de herrie). Ook geen bijzondere trillingen waar te nemen.

Nu is de vraag wat kan het zijn ?

Mijn eerste vermoeden is de cardan, maar helaas heeft deze 850 geen middenbok (en mijn minihefbrugje) daarop staat het CX-project (dus niet beschikbaar). Zal de motor dus tijdelijk in de hoek moeten zetten ;( (zonder dat ik precies weet wat de motor nu mankeert). Alvast tot de CX weer kan rollen op zijn eigen wielen, want heb ik brugje weer tot beschikking zodat ik kan onderzoeken wat er mis is.
Volgende week weer thuis. Even een afspraak maken, kan je kijken of de bok van de 1100 past.
 
Er zit een nieuwe versie op (uit het hoofd). Foto volgt. En een leeg kratje, helaas ik koop geen kratjes bier (want dat is pils :r en dat wordt alleen gedronken als er niets anders is :+ ). Vandaar de noodzaak om nu wat haast te maken met de CX500, zodat de minibrug weer vrijkomt.

Maar het zou mij niet verbazen als het de haakse overbrenging zou zijn. Maar verdere info volgt tzt
 
Maar het zou mij niet verbazen als het de haakse overbrenging zou zijn. Maar verdere info volgt tzt
Dat weet je snel genoeg, als je de olie aftapt en daar zit slijpsel of stukjes metaal in dan is het daar foute boel. Daarvoor hoeft de fiets niet persé rechtop te staan. Als dat het probleem niet is dan zal het rechtse carterdeksel eraf moeten. De beruchte lay-shaft bolt is ook een verdachte, al is dat gezien de symptomen minder waarschijnlijk.
 
Het aftappen van de smeerolie van de haakse overbrenging is nog wel te doen (en dan heb ik gelijk wat informatie). Dank voor het meedenken !
 
Tap dan ook meteen de cardanklok af; kun je meteen uitsluiten of je eindlager eruit ligt..😉
 
Over de onderdelen voor de Lego XS (werktitel), als het goed is heb ik een tank en een middenbok.

Maar dank voor de link :t
En uit jouw (@PLR ) reactie volgt dat het niet uitmaakt of een middenbok onder een gewone XS uitkomt of uit een XS SE.
 
Alleen het linkerdeksel, en je hebt er niet eens een middenbok voor nodig :)

weet alleen niet of de haakse tandwielkastjes van een 750 en 850 uitwisselbaar zijn, daar onze 850’s een dubbele bout onderin hebben, en de 750’s die wij hebben (een special blok en een F blok) 1.
 
Deze 850 heeft een dekseltje met 3 bouten.

Olie is al verwijderd. Zal alleen nog moeten ontdekken wat er nu kapot / uitgelopen is. En dan kijken waar ik een vervangend onderdeel kan aanschaffen (begin waarschijnlijk bij de Yamaha-dealer hier op het dorp).
 
Terug
Bovenaan Onderaan