Verbouwing Suzuki GSX 750 ES

Ik rij zo'n 12 jaar met Dyna bobines, andere dan wat jij op het scherm hebt, en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Maar als de ouden het goed doen, dan zou ik er persoonlijk geen geld aan uit geven om er wat anders aan te hangen.
Denk dat je het moet nuanceren:

Ik heb als eerste een dyna ontsteking ingebouwd ipv contact punten. Daardoor liepen de originele Suzuki bobines warm (en begonnen uit te vallen)
Daarna omgeschakeld (op advies van Dyna zelf, ben daar prima geholpen!) op de dyna coils.
De ombouw zelf staat hier: inbouw dyno coils

Ben er zelf dik tevreden mee. Draaien al jarenlang probleemloos.
Heb, na restauratie, alweer 15k met deze GS gereden *O*

Resume: denk dat een combi van oud en nieuw niet zo goed zal werken:
-contact puntjes met Dyna coils > extra slijtage (en dus afstel werk) van de contact puntjes
-Dyna onsteking met originele bobines > bobines te warm en uitval.
 
Denk dat je het moet nuanceren:

Ik heb als eerste een dyna ontsteking ingebouwd ipv contact punten. Daardoor liepen de originele Suzuki bobines warm (en begonnen uit te vallen)
Daarna omgeschakeld (op advies van Dyna zelf, ben daar prima geholpen!) op de dyna coils.
De ombouw zelf staat hier: inbouw dyno coils

Ben er zelf dik tevreden mee. Draaien al jarenlang probleemloos.
Heb, na restauratie, alweer 15k met deze GS gereden *O*

Resume: denk dat een combi van oud en nieuw niet zo goed zal werken:
-contact puntjes met Dyna coils > extra slijtage (en dus afstel werk) van de contact puntjes
-Dyna onsteking met originele bobines > bobines te warm en uitval.
Zo ver ik weet ben je voor contactpunten en CDI verschillende bobines nodig.
GSX heeft standaard al een electronische ontsteking, zo ver ik weet.
 
Even geen tijd gehad voor het project.. De "daily"Inzuma besloot op 2 cilinders te gaan lopen, de DR500 wil niet ontwaken uit zijn winterslaap en tot overmaat van vrijetijd opslurpend werk loopt de circuitHonda als een natte krant.
De Inzuma loopt inmiddels beter dan hij zins aanschaf gedaan heeft dankzij een Dyna sproeiersetje, de DR moet gewoon even wachten en de Honda is gediagnostiseerd met verkouden carburateurs dus die moeten er even achter vandaan.

De kabelboom voor de GSX is inmiddels klaar en getest. Dus nu verder met de versteviging van de achterschokbreker.
Ik heb een soort dop op de bevestiging gemaakt en 2 buizen tussen de dop en het frame.
Deze constructie is volgens mij genoeg om alles stabiel te houden bij zware belasting. Moet wel afgelast worden maar tot nu toe heb ik alle veranderingen 20240506_194913.jpg20240506_205938.jpg20240506_205948.jpg20240506_210138.jpg gehecht.
 
Ik heb de monoshock in mijn GS1000 grofweg hetzelfde gemaakt als hoe jij het hebt, dat zit wel goed zo, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
 
Ik ben op zoek naar 2 leidingen voor de oliekoeler. Wat er nu opzit zijn leidingen met een oog aan beide kanten. Er gaat nu een koeler op van een ( wat ik dan weet) Inazuma.
De Inazuma, maar ook de Bandit 600 en 1200 hebben de goede aansluiting voor blok en koeler. Al even wezen speuren op www maar nog geen geschikte set gevonden.

Ook wil ik de dog bones nog aanpassen. Liefst verstelbaar. Ze zijn nu net te groot eigenlijk. Ik zie wel wat staan op internet maar niet in de maat die ik nodig heb. De boutgaten zijn 12 mm en van hart tot hart 195 mm.

Iemand dit al een keer gedaan?
 

Bijlagen

  • 20240510_141603.jpg
    20240510_141603.jpg
    552,2 KB · Weergaven: 0
  • 20240510_141608.jpg
    20240510_141608.jpg
    574,6 KB · Weergaven: 0
Ik ben even druk met de Honda om deze weer in orde te krijgen, over 3 weken een circuitdag op het kleine circuit van Assen.
Carburateurs schoongemaakt maar na een klein stukje rijden loopt hij weer op 3 cilinders. Paar tikken tegen de carburateurs en hij loopt weer op 4.
Eerst maar revisiesetjes bestellen.

Ik ben ook bezig met de uitlaat, ben bang dat mijn Laser demper niet genoeg dempt, ook niet met mijn home made dB killer.

Maar nu even een vraag voor het MF panel; Wat is een geschikte, lichte, reflectiedemper?

Ik heb 1 liggen, rvs ding van een Yamaha maar dat ding is niet te tillen.
Voor de Suzuki heb ik er 1 van een Ducati ,deze is niet zo zwaar maar ik weet niet van welk type Duc deze afkomt.
20240514_155512.jpg
 
Ik heb een R1 demper gevonden en besteld. Ook de revisiesetjes komen er aan dus hopelijk is volgende week de Honda klaar.
Voor de Suzuki kan ik bij Boonstra een set slangen voor de oliekoeler scoren en dan alleen nog de cockpit (lees toerenteller en olie temp meter+ wat lampjes) in orde maken en dan kan het hele project uit elkaar om optisch aan te pakken.
 
Dinsdagmiddag met de Honda dus naar circuit Assen, maar waarom is het toch zo dat mijn tijdsplanning totaal uit de hand loopt om alles op tijd klaar te hebben?
Zal de leeftijd wel zijn..

Maar goed, vandaag de laatste hand gelegd aan de R1 demper alias de TORPEDEOBUIS. Afgelopen week de laserdemper met tussenstuk + bevestigingsbeugel gemaakt en daarna in ieder vrij uurtje nog de R1 buis met beugel voor elkaar gemaakt.

Robinjo had het al gezegd, het is een titanium demper. Tja, daar kan je dus geen RVS verloop aan lassen. Niet bij nagedacht. Dus een RVS verloop gemaakt en met popnagels vastgezet aan de demper. Zit eigenlijk best wel goed.

Het geluid vind ik best nog wel hard eigenlijk maar het kan ook zijn dat ik bij accelereren de podfilters nu veel meer hoor.

Voor de Suzuki heb ik straks meer tijd. Maar daarover meer als ik weer mee bezig ga. Helaas (voor mij) slecht nieuws met betrekking tot het project.. CLIFFHANGER!!
20240521_164459.jpg
20240526_143553.jpg
 
De Honda had wat kleine dingen na het circuit dagje. Bij de banden inspectie bleek de DOT code van het voorwiel aan de verkeerde kant van de band te zitten.. Nee.. het wiel zat gewoon verkeerd om :? Lekker slim weer. Afgelopen keer het wiel eruit gehad om de pasbussen op te meten en toen verkeerd om gemonteerd. Ik merkte niets tijdens het rijden maar het ging ook allemaal redelijk langzaam.
De demping van de uitlaat was dik in orde in ieder geval.:Y

Nu weer bezig met het project. Maar zoals gezegd gaat het niet volgens plan. Er kwam een kennis de loods binnen en het eerste wat hij zie was dat de kont scheef stond.. Tijdens het aanpassen van alles was ik heel geconcentreerd op de positie van de schokbreker dat ik niet in de gaten had dat het frame niet recht was. Tenminste, zo lijkt het er nu op.

Gelukkig heb ik nog een sloper staan, het is wel een GSX 700 E maar het frame is ( denk ik) hetzelfde als van een GSX 750 ES.
Dus alles eerst maar eens goed nakijken. Mijn eerste actie wordt om de achterbrug uit te wisselen om te zien of daar de fout zit.
We jammer dat dit nu moet want anders had hij nu uit elkaar gekund om alles te laten stralen en spuiten.
20240604_161417.jpg
20240604_161510.jpg
20240604_161500.jpg
 
Vertrouwen is goed, maar controle is beter.. Hoor ik al jaren op de radio. Had ik het maar eens door laten dringen dan had mij dat veel tijd en energie gescheeld.
Het frame van de GSX 700 E is dus wel recht. De achterbrug uit de project Suzuki gemonteerd en nu staat alles netjes in het midden.
Volgende stap: De blokken demonteren en het "nieuwe"frame weer opbouwen met alle aanpassingen.

20240606_114005.jpg
20240606_114559.jpg
 
Vandaag beide blokken uitgebouwd en ik kwam tot de ontdekking dat de persoon die ooit het GSXR blok had ingebouwd het niet zo nauw genomen had. De bevestigingen van het blok waren "ongeveer" goed en half afgeslepen moeren en dolgedraaide bouten waren in die tijd blijkbaar ook geen probleem.
Dus op het "nieuwe" frame alles goed uitlijnen en dan de bevestigingspunten opnieuw vastlassen.
20240611_110109.jpg
20240611_122803.jpg
20240611_130332.jpg
 
Na ruim 5 weken even het stof van dit topic afblazen. Een vakantie en wat ander werk later heb ik weer tijd voor de Suzuki.
Het frame van de GSX 700 is aangepakt om de blokbevestiging, achterbrug/schokbreker, voorvork, accubak en wat andere kleine dingen over te zetten. Eigenlijk is het een geluk bij een ongeluk wat bij het oude frame zat het blok echt belabberd vast met niet goed passende bevestiginsbeugels. Nu, in het "nieuwe"frame, spanningsvrij en met de juiste bussen en schetsplaatjes vastgezet. Wielen er in en morgen de kettinglijn en uitlaat nog checken.
20240821_151048.jpg
 
Het zijn vaak de kleine dingen waar relatief veel tijd in gaat zitten. De afgelopen paar dagen bezig geweest met het maken van de linker handgreep en de bevestiging van het voorspatbord.
20240822_114508.jpg
20240826_164147.jpg
 
Het lijkt misschien of het project stil ligt maar achter de schermen gaat het werk gewoon door.
Alle vernieuwde delen op het frame zijn afgelast en de spullen zijn nu net terug van het straalbedrijf waar het ook in de primer gezet is. Ziet er allemaal netjes uit.
Het linker zijkap van de lakset miste een bevestigingspin, De dingen breken vaak af. Dus ook een ander zijkap gescoord en nu staat alles klaar om naar de spuiter gebracht te worden.
Het blok wil ik ook laten stralen voor het uit elkaar gaat maar daar moet ik eerst afdekplaatjes voor maken. Het werk gaat gewoon door..
20240928_161215.webp
20241001_170617.webp
20241001_170622.webp
20241001_170630.webp
;)
 
Lekker bezig! Ik vroeg me al een beetje af hoe het met de voortgang van dit leuke projekt ging maar stiekem toch lekker voortgang geboekt! :t

Maar (sorry als ik zeur) laat niet je complete blok stralen, hoe goed je het ook afdopt er gaat altijd straalgrit in je blok komen, en als dat blijft zitten gaat heel je blok aan gort, geloof me.
 
Ik snap wat je bedoeld maar heb in het verleden al wel een paar blokken laten stralen en die bleven wel goed. Het voordeel is dat dit blok toch uit elkaar gaat en mocht er ergens een korreltje zitten ik dat wel tegen kom bij schoonmaken. ik maak plaatjes voor in en uitlaat en de plaats van de dynamo. Wat dan overblijft is de carterventilatie en de uitgaande assen van ketting tandwiel en schakel as. Die stop ik af met rubber slang en een slangklem. Het allerbelangrijkste is even het praatje met de man die gaat stralen.
 
De lakset ligt bij de spuiter maar hij vroeg mij een stickerset voor de Suzuki GSX750ES te leveren.

Gezocht op internet maar ik vind helemaal niets. Volgens mij is dit 1 van de eerste modellen dus zal rond bouwjaar 1984.
Iemand een idee waar ik deze zou kunnen krijgen?





1727957371732.webp
1727957371732.webp
 
Ik heb de stickers in het verleden bij cmsnl vandaan gehaald .
Alleen moest toen wel sticker voor sticker bestellen en werd aardig duur.

Maar heb ze later ook wel op ebay voorbij zien komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan