XJ/XS topic deel IV

Ik heb destijds de controle eerst zelf gedaan en toen bleek dat de FJ wel wat gesteld moest worden heb ik hem naar de garage gebracht 😀. Wel na een klein gevecht om het eerst zelf te proberen maar de frustratie woog niet op tegen de afkoopsom bij de garage....
 
Ik zal me er eens toe zetten (is laatste tijd wel uitdaging maakt niet uit voor wat ) handboek te lezen how-to.
 
Ik zal eens kijken of er een YT filmpje van is..
Ik snap zelf ook niet waarom ik er zo tegenop zie?
 
1708942003603.png
 
Micrometer dus geen schuifmaat? De dikte staat niet op de shim? Dank voor de tips.. Ik zal eens kijken waar een micrometer te scoren....
Dikte staat er meestal wel op, maar toch meten voor de zekerheid,
Maar wat je dus moet hebben zijn een micrometer, voelermaten, een tool om de stoter naar beneden te drukken, en eventueel een staafmagneet om de shim er uit te kunnen halen.
En eventueel een kleppendekselpakking.
Eventueel zou je ook eens rond kunnen bellen wat het kost om het te laten doen, dan hoef je zelf geen extra gereedschap aan te schaffen.
 
Ik ben het wel eens dat dit de zuiverste manier van meten is, maar de vraag is met hoeveel honderdste mm de dikte van de plaatjes oploopt. Ook is de tolerantie van de klepspeling meestal 0.05 mm ( bijvoorbeeld van 0.15-0.20mm) dus denk ik dat het in de praktijk een verwaarloosbaar verschil zal maken tussen schuifmaat of micrometer.
 
Duidelijk mensen, dank. Ik heb geen tool om de stoter naar beneden te drukken en weet nog niet wat erbij voor te stellen.
Ik heb eigenlijk nog nooit wat aan een motor uitbesteed en vind dat ik het zelf moet kunnen maar vreemd genoeg voel ik veel onzekerheid?
Is een din die de stoter (die zitten er toch niet in? Bovenliggend \e nokken?) naar beneden te drukken?
 
Je kunt ook meten, nokkenassen eruit, plaatjes verwisselen waar nodig, nokkenassen terug erin (let op timing merktekens) controle meting doen. Klaar! Veel motoren hebben de klepstelplaatjes onder de bucket, direct op de klepsteel dus dan ontkom je niet eraan om nokkenassen te verwijderen. Is dus niet ongebruikelijk.
 
Je kunt ook meten, nokkenassen eruit, plaatjes verwisselen waar nodig, nokkenassen terug erin (let op timing merktekens) controle meting doen. Klaar! Veel motoren hebben de klepstelplaatjes onder de bucket, direct op de klepsteel dus dan ontkom je niet eraan om nokkenassen te verwijderen. Is dus niet ongebruikelijk.
Dat is overdreven extra werk. En niet nodig, plus dat er weer van alles mis kan gaan.
In mijn onwetendheid heb ik zo een nokkenas er niet goed in terug gemonteerd, dat koste mij een lagerkap, ook brak
toen 1 van de lagerkapbouten omdat ik een momentsleutel gebruikte. Kortom dat werd een groot drama.
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik toch altijd weer blij met hoe de Suzuki gsx1100f het deed met de schroefjes. Nokkenas goed zetten, voeler er onder en boutje moertje verdraaien...... Gelukkig rij ik maar 500 km/j met de 550 dus eer die weer aan de beurt is :+
 
Nog mooier vond ik het systeem van een scheepsdiesel waarmee ik gevaren heb. Stork Werkspoor Diesel TM410 (en ja de 410 slaat op de diameter van de zuiger in mm). Hierbij draaide je de stelbout aan tot de speling nul was en dan, voor de inlaat drie zeskantjes van de moer terug, en voor de uitlaat vijf zeskantjes terug. Hoefde niet eens iets te meten.
 
Nog mooier vond ik het systeem van een scheepsdiesel waarmee ik gevaren heb. Stork Werkspoor Diesel TM410 (en ja de 410 slaat op de diameter van de zuiger in mm). Hierbij draaide je de stelbout aan tot de speling nul was en dan, voor de inlaat drie zeskantjes van de moer terug, en voor de uitlaat vijf zeskantjes terug. Hoefde niet eens iets te meten.
Het systeem van mijn GL is nog mooier, ik hoef niks te stellen. Hydraulische klepstoters.8-)
 
Je kunt ook meten, nokkenassen eruit, plaatjes verwisselen waar nodig, nokkenassen terug erin (let op timing merktekens) controle meting doen. Klaar! Veel motoren hebben de klepstelplaatjes onder de bucket, direct op de klepsteel dus dan ontkom je niet eraan om nokkenassen te verwijderen. Is dus niet ongebruikelijk.

Dit kan ook goedkoper uitpakken, op deze manier kan je vaker plaatjes ruilen. Op de andere manier doe je ze per stuk en ruil je vaak niet of je moet alles 4x willen doen.
 
te koop,
body werk zoals topkuip, lampen plastic. flesje of wat tripple bier
en tank xj900. 25E niet lek! alleen mat zwart.

donker flip up ruitje 20E

zadel en voorvork nog niet te koop

20240301_202501.jpg
20240301_202515.jpg
20240301_202538.jpg
20240301_202544.jpg
20240301_202551.jpg
 
1709464310254.jpeg

Mensen, plaatje, ik heb recent andere claxons via relais geschakeld..heb wat rare nacht gehad ben moe en heb wat pijn. Alles werkt maar omdat claxonknop negatieve bron is, za ik 85 en 86 hebben omgedraaid anders werkt het relais niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan