XJ/XS topic deel IV

Zou het kunnen zijn dat het contactslot zelf de oorzaak is? Dat gebeurt wel eens bij oudere Yamaha’s is mijn ervaring (bij XS’en). Er zijn hobbyisten die dan een relais inbouwen om het ontstekingssysteem direct vanaf de accu van stroom te voorzien. Dan loopt er alleen nog een stuurstroompje over het contactslot.
Dit ga ik binnenkort onderzoeken wante r lijkt een hele Volt te missen vanaf het contactslot. dit komt door vervuiling/slijtage? Is er iets aan te doen? Vb vervangen?
 
Dit ga ik binnenkort onderzoeken wante r lijkt een hele Volt te missen vanaf het contactslot. dit komt door vervuiling/slijtage? Is er iets aan te doen? Vb vervangen?
Meten met een multimeter vanaf de accu tot waar de spanningsval is. Bij die oude Japanse bedrading kan overal een slecht contact ontstaan.
Sommige Japanse fabrikanten soldeerden draden aan elkaar en dat werd dan zo de kabelboom in geschoven zonder verdere isolatie.
Als het dan maar oud genoeg is slaat corrosie toe en krijg je overgangsweerstand. Ik heb daar als motormonteur aardig wat voorbeelden van
in handen gehad tot groen uitgeslagen verbindingen aan toe, die nog net aan elkaar vast zaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Ik zal tzt de tank er weer afhalen maar..je kant niet overal bij? Ook niet bij de onderzijde van het contactslot?
Ik heb 2 jr. terug geen spanningsval langs de stekers gevonden na schoonmaken,

Een nw contactslot monteren.. is dat te doen/mogelijk?
 
Ik zal tzt de tank er weer afhalen maar..je kant niet overal bij? Ook niet bij de onderzijde van het contactslot?
Ik heb 2 jr. terug geen spanningsval langs de stekers gevonden na schoonmaken,

Een nw contactslot monteren.. is dat te doen/mogelijk?
Je kan toch over de draden meten, dus voor en na het contactslot, als het dan nog steeds rond de 12,7 is dan is dat
contactslot niet de oorzaak. Een nieuw slot monteren is een klote werk, zeker als er breekbouten in zitten, dan moet je die uitboren.
Dan moet eerst de kroonplaat er af.
Een origineel slot kost overigens 470,69
Imitatie 39,32 bij CMSNL.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap de theorie maar dan zal ik een stukje 'blote' draad VOOR en NA het contactslot moeten kunnen bereiken en vinden...
Als het de wirwar van de bemanteling van de draadboom in gaat EN je kan niet bij de onderzijde van het contactslot..
Nou ja het zal een mij liggen dat ik inzicht of handigheid hier in mis.

Eerst maar eens rijden en meten wat ik wel zie/bij kan..
Eerlijk? De hele wirwar onder het zadel?
Geen idee wat ik er mee moet, wat-wat is.. waarom welke draden daar lopen.. en ja idd de 'zekeringskast' is shit... zou 't fijn vinden als daar 'wat netters'van gemaakt kon worden... met kloppende kleurcodes of labeltjes wat wat is..
 
Heb hier nog wel een orig. xj kontaktslot mét sleutels liggen.. just in case
 
Ik snap de theorie maar dan zal ik een stukje 'blote' draad VOOR en NA het contactslot moeten kunnen bereiken en vinden...
Als het de wirwar van de bemanteling van de draadboom in gaat EN je kan niet bij de onderzijde van het contactslot..
Nou ja het zal een mij liggen dat ik inzicht of handigheid hier in mis.

Eerst maar eens rijden en meten wat ik wel zie/bij kan..
Eerlijk? De hele wirwar onder het zadel?
Geen idee wat ik er mee moet, wat-wat is.. waarom welke draden daar lopen.. en ja idd de 'zekeringskast' is shit... zou 't fijn vinden als daar 'wat netters'van gemaakt kon worden... met kloppende kleurcodes of labeltjes wat wat is..
Je kan toch in de stekker bij de draad vanaf de achterkant, desnoods maak je een dun stukje draad wat je er in kan duwen.
Ja, jou bedrading is flink aan gerommeld.
 
Ik moet er eens rustig naar kijken en ontmantelen.. ik mis wat puf/moed/energie..
..wil eigenlijk de klepspeling binnenkort ook nog nazien en indien nodig wat aan doen...
 
Zo, aan het rijden en onderweg meten geweest. Omdat de navigatie geen voedings-melding geeft ben ik nieuwschierig geworden en damn, begin steeds meer te balen dat ik met ook deze nwe digicamera geen fatsoenlijke foto's kan nemen?
Goed, onderweg even gestopt.
met stat. rpm en licht aan zegt onboard metertje 11,8V
Multimeter over accu zegt 12,9V

Okay, het contactslot (?) pakt kennelijk ruim een volt.
Toen spanning op de zekeringen gemeten..
Van boven naar beneden 11,8V (hier zit ook het onboard metertje aan, is de groen/gele draad)
Die eronder wel weer 12,9V (zit kennelijk direct aan + accu, staat ook spanning op met contact uit)
Die daar onder weer 11,8
Dan 12,10?
En weer 11,8

DSCF0004 - kopie.JPG
 
Laatst bewerkt:
1707756377922.jpeg

Iets duidelijkere foto.. Stekkerverbindingen zijn nagekeken/gemeten/ingespoten.. Misschien niet met (corrosieve?) contactspray moeten doen maar wellicht is het toch het contactslot zelf?
 
Ik zal eens kijken of ik er met schema en kleuren wat uit kan komen..
Maar het contactslot als stuurstroom laten werken en 'alles' over een relais schakelen zodat de ontsteking etc de volle accuspanning krijgt.. gaat hij misschien ook beter starten na wat langer stilstaan?
Als een nw contactslot 'lastig' is..
Ik heb ook geen idee hoe deze vast zit/los kan halen..
 
Top, en is hij er dan ook uit te halen? Of geborgd met..
Kijk, alles over een relais schakelen voelt als een soort 'oplapmiddel'
Het 'mooiste' zou zijn een nw aftermarket of passend contactslot, maar dan moet ik de ori-sleutel houden voor de tankdop en heb ik dus 2 sleutels voor 1 motor..

Wat dat betreft heeft een relais wel voordelen..
 
'Gewoon' een stroomkringschema lezen moet normaliter wel lukken, maar als er schakelaars in meerdere standen voorkomen, of stekkers waar een ongelijk aantal draden in/uit gaat dan weet ik 't niet zo goed meer.. Misschien 'overdenk' ik dingen..

Los daarvan, ben wat wezen mijmeren en met iemand gepraat die hetzelfde heeft gedaan en contact schakelen over een relais zodat niet 'alle arbeid' over het contactslot loopt lijkt me steeds meer een goed plan.

Contactslot; Gaat + van accu heen met aan andere kant alle verbruikers.. Check..

Die + van de accu gaat dan via contactslot naar relais als stuurstroom, en houdt dan in dat ik een tweede (recent 1 voor de Fiamm's aangelegd) draad van de accu naar het relais moet trekken.. Langs de bestaande kabelboom.. Er is al niet veel ruimte en de draad heeft geen 'bescherming' zoals alles in de kabelboom.. Hier maak ik me wat zorgen over?

En.. Kunnen 'alle' draden van de verbruikers op 1 kabelschoen voor de andere kant van het relais? Hmm zijn er 3 meen ik, is wel te doen..
Misschien nwe plus-draad samen met nwe claxon-draad ergens mee ommantelen?


Jullie lezen, ik mis hiern wat ervaring, en heb wat onzekerheid teveel..
 
Laatst bewerkt:
Fuck, los van vorige post, waarom kan/durf ik me er niet toe te zetten klepspeling na te kijken? Omdat shims nw voor me zijn? Hoe kom ik aan andere? Micrometer? Gedoe?
 
Fuck, los van vorige post, waarom kan/durf ik me er niet toe te zetten klepspeling na te kijken? Omdat shims nw voor me zijn? Hoe kom ik aan andere? Micrometer? Gedoe?
Kom op , het is nou ook weer geen rocket science.
Micrometer heb je zeker nodig, stelplaatjes kan je soms ruilen bij een motorzaak. En anders nieuwe bestellen.
Of laten doen.
 
Micrometer dus geen schuifmaat? De dikte staat niet op de shim? Dank voor de tips.. Ik zal eens kijken waar een micrometer te scoren....
 
Terug
Bovenaan Onderaan