Woon<-->Werk 74km Welke Motorscooter?

Waarom gaan de Japanners hun prijzen verhogen?
De Nexus, vind ik prachtig, maar volgens mij is die nog te duur.
Ik heb net op MP enkele T-Max gezien voor onder de 3500. Maar ik zag ook dat die weinig bagage ruimte heeft. In vergelijking met een Majesty. En een 2 cylinder vebruikt meer.
Ik heb een Fireblade (zie mijn topic) maar het is geen pretje om elke dag opgevouwen in een strakke leren pak naar je werk te rijden. Dus de Blade ga ik verkopen en er komt wederom een motorscooter voor in de plaats.
Ik heb ook eens een Runner 180vxr geïmporteerd uit Duitsland. Keuring stelt niets voor, maar is geen motor voor iets langere afstanden. Leuk ding voor in de stad.

ivm de krediet crissis hun munt staat nu erg slecht tegenover de dollar en dit berekenen ze door aan de consumenten. elke dealer kan je er wel over vertellen.
het is ook veel in het nieuws geweest.
 
Waarom wordt de Scarabeo toch altijd vergeten in dat rijtje.......?????
Voel je niet aangesproken. Ik wilde gewoon wat opnoemen, vandaar dat er ook achter staat oid(of iets dergelijks). Gilera nexus 500, Piaggio x9 500 staan er ook niet bij.
 
Ik weet het: ik ben een beginner, maar toch ff ventileren.
Ik doe zelf een kleine 40 km enkele rit, waarvan 15 km autosnelweg.
Heb even getwijfeld over een nieuwe SHI 125, maar door o.a. buikschuiver ("Zo groot mogelijk") ben ik naar de zwaardere modellen gaan kijken.
Het werd uiteindelijk de Forza met toeters en bellen.
Ik heb de sportstand nog nooit gebruikt en gisteren de eerste keer ook tiptronic "geschakeld".
Het ABS heb ik al 3 keer aan de praat gekregen en dus is bij elke volgende scooter een absolute voorwaarde.
250 cc is voor mij meer dan voldoende, ook op de snelweg geen probleem
Ik rij gemakkelijk tussen de 1 op 25 en 1 op 30 naargelang mijn rijstijl.
Ik zit heel comfortabel.
Mijn Schubert C2 kan er net in als ik hem openklap en dan kan er vooraan nog wat onder het zadel.
Ik moet nooit knoeien met een sleutel: alles keyless.

Mijn keuze was rationeel en uit het hart en toen ik op het brussels salon alle modellen achteraf nog eens ging bekijken, kon ik er geen beter afgewerkte vinden in de 250 cc klasse.

Ik kocht hem voor 2700 euro met 8600 km en van 2005.
Enkel nog een groot Givi-scherm er bij gekocht wat ik er in de zomer afhaal (sportschermpje is mooier en beknot de topsnelheid niet)
Volgende winter nog handvatjes die opwarmen en hij is helemaal zoals ik hem hebben wil.

Zwaarder is enkel te verantwoorden als je (zoals jij) geen beginner bent en je budget (ook weer zoals jij) voor aankoop en rijkosten ruim hoger liggen. Ooit zie ik een T-max achtige of grote Silverwing wel zitten!
 
Laatst bewerkt:
Wow ik heb even op google gekeken naar de Honda Forza. Schitterend ding.
Maar er staat er maar 1 op marktplaats. Hoe kan dat?
Waarom is dit model niet polulair en zijn er meer van verkocht?

Trouwens, een Silverwing kost ook geen drol meer. Prachtige machine alleen heb ik begrepen dat die behoorlijk zuipt.
 
Laatst bewerkt:
Burger,

Ik rij elke dag 84km. 42 heen en 42 terug. Mijn vervoermiddel is een Aprillia Sportcity Cube 300. Helemaal goed. Topsnelheid is ong 130km en dat is meer dan genoeg om in het huidige drukke woonwerkverkeer mee te komen.

Verbruik ong 1:26, ik hoor andere met hogere getallen maar mij boeit dat niet echt. Ik moet dus twee keer in de week tanken maar met 9ltr is dat ook zo gebeurd. Ding rijd als een zonnetje. Ik heb er een scherm voorop geplaats en een koffer achterop.

Comfort is meer dan oke, geen dood gevoel na een langere afstand in de poeperd dus dat zal je zorg ook niet zijn.

Voor de rest ... wat vind je mooi?.. altijd subjectief.

Veel succes met je beslissing.

Een ding... rij veilig.... :P
 
De Sportcity vind ik mooi. Maar ik denk niet dat die genoeg bagageruimte heeft. Ik ben dan ook een Burgman en Majesty gewend.
Ik denk op dit moment dat de Silverwing een serieuze kandidaat is.
Alleen even kijken wat het verbruik is. Is ook een 2 cylinder. Weet niet echt of dat een voordeel is.
 
Een 2 cilinder heeft gemiddeld minder moeite met hoge kilometerstanden, al zijn er ook niet zo veel op het forum(of in de praktijk) die met een èèn cilinder extreme afstanden rijden. Reken inderdaad met een hoger benzineverbruik(grofweg tussen 1 op 15 en 1 op 20)en hogere onderhoudskosten bij een 2 cilinder.

Je moet je goed afvragen of je veel file moet trotseren, dat is nu eenmaal lastiger met een grotere scooter. Met een kleinere 250/300 flits je overal tussendoor.Voor 74 kilometer(retour) en zo weinig autoweg is een zware scooter beslist niet noodzakelijk, het zware is meer of je er ook veel fun mee wilt beleven. Houd daarbij in het achterhoofd dat daar ook een prijskaartje aan hangt.
 
Ja heb je gelijk in. File rijden is geen sprake van.
Het verbruik is inderdaad abnormaal hoog. 1 van de motorscooter voordelen valt gelijk weg bij de SW.
 
De 400? Is die ook 2e hands te vinden of nog maar recent leverbaar?
 
De Forza is nieuw te duur, daarom niet zoveel verkocht. Toen ik hem voor deze prijs vond was mijn beslissing gauw genomen (ik was hier op MF de opvolger van de grootste twijfelaar van de Lage Landen, Wimper I ;) )
 
Laatst bewerkt:
Mijn SW600 zit stabiel op de 1:18, toch niet slecht voor wat je ervoor krijgt.

Groeten Rene
 
wie ben ik?
als je bij 120 /h nog een auto vlotjes wil inhalen, zou ik toch voor een 600 à 650 scooter gaan

te weten, de SW of Burgman

mijn gedacht, man.......man........ man

Fisty
 
wie ben ik?
als je bij 120 /h nog een auto vlotjes wil inhalen, zou ik toch voor een 600 à 650 scooter gaan

te weten, de SW of Burgman

mijn gedacht, man.......man........ man

Fisty

Dit is één van de redenen waarom ik altijd "ZO GROOT MOGELIJK" roep, want grote scooters zijn ook snelle scooters. En ik wil graag makkelijk wat sneller kunnen dan het gemiddelde autoverkeer omdat dat veiliger rijdt. Hier in Italië betekent dat je vrij makkelijk 140 echte km/h moet rijden. Met bovengenoemde scooters, de T-max of een willekeurig MASTER-blok is dat goed mogelijk. Een niet-MASTER met 400cc (bijvoorbeeld Burgman, Majesty of SW), de 500cc van Kymco of het sprintkanon SH300i komen daar wat adem voor tekort.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een silverwing voor je te koop
600 cc Lekker fel en pittig dan heb je lekker nog wat over op de snelweg als je moet inhalen
 
Ik moet zeggen dat de SW600, ondanks zijn hoge verbruik, toch interessant is.
Ze staan al voor iets meer dan 3000€ op MP. Is toch geen geld voor zo'n machine.
Men zegt dat ze in onderhoud duurder zijn, maar wat moet ik mij daarbij voorstellen?
2 bougies i.p.v. 1?
 
Wow ik heb even op google gekeken naar de Honda Forza. Schitterend ding.
Maar er staat er maar 1 op marktplaats. Hoe kan dat?
Waarom is dit model niet polulair en zijn er meer van verkocht?
De Forza is van oudsher nooit in Nederland geleverd, ik denk dat Honda hem niet concurrerend kon aanbieden; pas sinds kort wordt het nieuwste model wél door de importeur naar dit land gehaald.
... als je bij 120 /h nog een auto vlotjes wil inhalen, zou ik toch voor een 600 à 650 scooter gaan...
Een 400 en een 500 helemaal hebben daar ook hélemaal geen moeite mee; ik verwonder me nog dagelijks over het surplus aan trekkracht van mijn 400 cc ééncilinder, je bent zo iedereen voorbij, ook op de snelweg.

Groter hoeft dus echt niet.... Groter betekent vaak ook zwaarder en minder wendbaar bij lage snelheden.
 
Ik denk ook dat een 400cc genoeg is. Het zou dan voor mij waarschijnlijk een Majesty 400 worden. Maar het frustrerende is is dat je voor minder geld een Silverwing 600 of een Burgman 650 hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan