Van zware motor naar lichte motorscooter?

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.248
1.546
Door verschillende ontwikkelingen heeft motorrijden voor mij steeds minder prioriteit. En dat zal komende jaren niet snel anders worden. Ik heb de mentale knoop eigenlijk al doorgehakt om de motor in het najaar of komend voorjaar te verkopen.

Naast de motor hebben mijn vrouw en ik ook allebei nog een bromscooter. Nu speel ik met de gedachte om na de verkoop van de motor mijn bromscooter in te ruilen op een 125cc motorscooter. Dan heb je net wat meer dan een brommer, en kan je toch nog een iets langer tourritje maken. Maar je behoudt het gemak van de brommer om een snelle boodschap te halen of een beetje in de stad rond te crossen. En dat is precies wat ik leuk vind.

Zijn er mensen die deze overstap ook hebben gemaakt en hoe bevalt dat in de praktijk?
 
ik heb overstap gemaakt van motor naar 300cc motorscooter. ik gebruik scooter voor woonwerk en vakantie. 125cc voldoende is om over secudaire wegen te touren. tevens ben je af van fietspad op en weer af met bromscooter.
 
Ik heb na jaren niet gereden weer een scooter uitgekozen mijn laatste motor was 400 cc ik heb nu 300 cc ik vind het wel prettig als ik door de dag op de snelweg rij dat ik kan mee komen met het verkeer maar normaal rij ik ook meestal op secondaire wegen
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Ik ben ooit van een 500cc motor naar een 110cc scooter over gestapt. Beviel prima maar je komt net wat top snelheid te kort om eens in te halen. Ben toen over gestapt naar een sh150. Iets hogere snelheid maar voor de snelweg vond ik het toen net te weinig. Je mocht toen nog 130km/u. Daarna een sh300 gekocht en dat rijd dan toch wat lekkerder. Je kunt gewoon beter met het verkeer mee komen en inhalen is ook geen probleem. Heb nu een sh350 en dat rijdt weer wat beter dan de 300 maar daar hoef je hem niet voor te kopen. Is niet veel verschil. Maar zou geen gewone motor meer willen. En ook niet onbelangrijk....Je bent ook van dat onnozele zwaaien af!
 
Idem hier, overgestapt van een Intruder M1800R naar een SH300, bevalt prima. Natuurlijk qua rijden minder leuk maar veel praktischer, merk dat ik nu veel vaker de motor pak(en bijna niet meer hoef te zwaaien:))
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Ik zou lekker iets van 300-350-400cc kopen. Kan je net wat meer mee.
Het schakelen kan je misschien gaan missen, maar goed, je wil zelf al stoppen met motorrijden. 125cc is beperkt, je mag toch nog wel een beetje lol hebben en wat vlotter op willen trekken? Ik heb nu dan wel en 155cc motorscooter, maar dat is voor erbij. Ik zou 'm niet als enige tweewieler willen hebben. Stel dat mijn motor eruit moet, dan gaat de NMAX ook weg en koop ik iets van een Beverly 350 of een nieuwe Beverly 400, misschien een BMW C400X (of Voge 400SR4), iets in die geest.
 
Overweging om naar 125cc te gaan is de compactheid van een brommer + de mogelijkheid om op N-wegen te kunnen rijden. 300cc is natuurlijk weer veel meer motor dan brommer.

Voor snelweg en afstanden heb ik gewoon de auto, dus ik ben er zeker niet van afhankelijk. Het is meer een leuk speleding. Het gevoel dat je toch nog een beetje 'motor' hebt in plaats van alleen een brommer.

Misschien gewoon eens in de praktijk ervaren hoe zo'n ding rijdt.
 
De Beverly is ook niet heel groot, maar wel een stuk zwaarder dan mijn Yamaha NMAX 155 (127 kg). Die zou je ook kunnen overwegen. Met iets meer pit dan de 125. Megawendbaar, stuurt erg speels. Maar het blijft een opgevoerde brommer die ook goed mee kan komen op de snelweg (overdag), dus binnendoor helemaal.
 
Die SR GT is heel gaaf zeg! Wel net iets duurder dan ik er nu voor over heb...

Dit lijkt me voor nu een leuk brommertje:
Alfa Motors Remoto Leimuiden motorzaak occassions | Schepers Motoren Design

Of deze:
SB SCOOTERS | KYMCO PEOPLE MOTORSCOOTERS

Voordeel van de Honda is dat ie volgens het boekje 13pk heeft, terwijl de Kymco het nauwelijks tot 11pk schopt. En dat die Honda 9 jaar ouder is maakt met de km-stand ook niet zoveel uit.
Maar een NMAX 155 is niets, denk je? Iets meer cc's en toch een laag gewicht. Wat is je budget?
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Ik ben van mijn Honda 500 GL overgestapt naar een BMW C1 125 cc.
Mede omdat ik dat al vanaf het begin een prachtige bak vond, tja dat gebeurt. Kwam er echter nooit van om er een
aan te schaffen. Toch na decennia een keer een proefrit en was ik helemaal verkocht.
Daarvoor had ik nog een tijdje een Honda CH250 Elite (kort zelfs nog een CN250 Helix), wat mede de oorzaak was
voor de eerder genoemde proefrit.

Persoonlijk ben ik van mening dat je een motor en scooter niet moet vergelijken.
Is bijna hetzelfde als een auto met een motor vergelijken. Het is gewoon een hele andere manier van voortbewegen.
Daarom staat mijn GL er nog en sinds kort ook nog een Pan, omdat het nog kan 8-)

Oja, en andere motorrijders groeten soms ook hoor, of misschien uit medelijden?
Daarvoor groeten andere verkeersdeelnemers je ook opeens.
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Maar een NMAX 155 is niets, denk je? Iets meer cc's en toch een laag gewicht. Wat is je budget?
Die vind ik echt schitterend, maar net even 2k te duur. Net verhuisd, ooievaar op komst. Kortom, andere prioriteiten. Die 125cc scooter heb ik er zegmaar nog uit kunnen onderhandelen. _O-
 
Dat wordt dan even yt



125 vs 150 cc

Sym en Kymco maken ook mooi spul, hebben Honda niet voor niets uit de 50cc markt gedrukt.
Maar tweedehands zou ik gaan voor de Honda omdat je die wat ouder kan kopen en dat blijft het beste spul.
Heb een tijdje een 50cc Vision gehad met 48.000 km op de teller.
Blokje was top, vond het framepje te iel.

Trouwens, moet het een scooter zijn?
 
Laatst bewerkt:
Die vind ik echt schitterend, maar net even 2k te duur. Net verhuisd, ooievaar op komst. Kortom, andere prioriteiten. Die 125cc scooter heb ik er zegmaar nog uit kunnen onderhandelen. _O-

Dus budget is zeg maar 1500~2000? Daar ga je ze denk ik idd niet voor vinden, al valt het me tegen dat er 2e hands bij dealers weinig staat (qua NMAX 155's) met een mooie prijs.
Met een kleine op komst heb je idd genoeg kosten. Ik heb er hier een van 9 maanden en eentje bij 2 jaar en 10 maanden.
Bij mij staat het ook nu vaker stil dan voorheen. Je moet wat meer de tijd zoeken en ook nog de energie, soms te moe om te rijden ondanks mooi weer. Dan vind ik het verstandiger om niet te rijden, omdat je wel je volledig focus moet hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Dat wordt dan even yt



125 vs 150 cc

Sym en Kymco maken ook mooi spul, hebben Honda niet voor niets uit de 50cc markt gedrukt.
Maar tweedehands zou ik gaan voor de Honda omdat je die wat ouder kan kopen en dat blijft het beste spul.
Heb een tijdje een 50cc Vision gehad met 48.000 km op de teller.
Blokje was top, vond het framepje te iel.

Trouwens, moet het een scooter zijn?
Ik heb momenteel een opgevoerde Kymco Agility, leuk ding en prima kwaliteit. Dus zeker het overwegen waard. M'n pa heeft een Vision 50 en die vond ik inderdaad erg ielig, vooral de vering is week. Blok is wel bullet proof en erg zuinig.
 
Dus budget is zeg maar 1500~2000? Daar ga je ze denk ik idd niet voor vinden, al valt het me tegen dat er 2e hands bij dealers weinig staat (qua NMAX 155's) met een mooie prijs.
Met een kleine op komst heb je idd genoeg kosten. Ik heb er hier een van 9 maanden en eentje bij 2 jaar en 10 maanden.
Bij mij staat het ook nu vaker stil dan voorheen. Je moet wat meer de tijd zoeken en ook nog de energie, soms te moe om te rijden ondanks mooi weer. Dan vind ik het verstandiger om niet te rijden, omdat je wel je volledig focus moet hebben.
Ja idd, daarom rij ik nu meer scooter, gewoon ff door de stad en de polder blazen zonder het gedoe van een motor.
 
je kent mijn joymax 300 dan weet je ook dat die een slag groter is als een nmax 155.

in duitsland zag je dat de 300cc ruim mee kan met verkeer en hellingen. ik denk dat in vlakke nederland een 125 tot 200cc voldoende is voor jouw doel. wil je even vlot 130 km snelweg op dan is mijn 300cc daarvoor ook niet geschikt.

Bouke
 
Laatst bewerkt:
je kent mijn joymax 300 dan weet je ook dat die een slag groter is als een nmax 155.

in duitsland zag je dat de 300cc ruim mee kan met verkeer en hellingen. ik denk dat in vlakke nederland een 125 tot 200cc voldoende is voor jouw doel. wil je even vlot 130 km snelweg op dan is mijn 300cc daarvoor ook niet geschikt.

Bouke
Die Jomax is gaaf. Maar ik vind hem al wat aan de grote kant. Dat kwikzilverachtige van een bromscooter ben je dan wel kwijt denk ik?

Heb al moeten beloven dat ik niet meer op de snelweg ga rijden (heb maar niet gezegd dat N-wegen eigenlijk gevaarlijker zijn hehe).
 
Heb voor mijn vakantiewoning 2 jaar geleden een Sym 125SR gekocht. Luchtgekoeld maar met 2 schijfremmen en koffertje van 32 liter erbij en maar 2200€ nieuw met 5 jaar garantie, 1 jaar verzekering gratis. Met 1 litertje doe je 40 km... Voor stad en N wegen prima. Voor wie sneller wil en verder zijn er alternatieven zat . Zelf vind ik de Sh300/350 zéér goed of de maxsym 400 bv. Die zijn wel al duur in aanschaf. Die dingen zijn betrouwbaar en gaan lang mee. Mijn Sh300 destijds verkocht met 70000 km en geen noemenswaardige kosten aan gehad. Doe een testrit en overtuig jezelf.
 
Als je in de stad blijft, is zelfs een 50cc voldoende...
Een 125cc is soms nipt met duo en op de snelweg...
Vandaar mijn Django 50 en SWT-400 ... die vullen elkaar aan...
 
Als je toch geen snelweg rijdt, dan is 125cc genoeg. Zelf vond ik zo'n Honda Dylan 150 meer dan genoeg. Genoeg voor alles eigenlijk. Voor jou budget moet dat makkelijk lukken. SH150 (vlakke treeplank) idem. Heel betrouwbaar spul. Tuurlijk, een sh300 is leuker, maar ook zwaarder en duurder. Bedenk daarbij dat 300cc echt niet twee keer zo leuk is als 150cc. Daar zit weinig tussen. Zo'n oude Dylan of SH150 loopt altijd, daar kun je je geen buil aan vallen. Ik zou er voor af en toe uitwaaien niet al te veel aan uitgeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Terug
Bovenaan Onderaan