Werkgever gaat woon-werkverkeer met de motor verbieden.

ja en nee, ja wanneer het onder werktijd valt, nee als het prive tijd is.
De werkgever is verantwoordelijk voor werknemer tijdens woon/werk als deze rechtstreeks naar huis rijdt. Daarna, of als de werknemer bv nog ergens aangaat, is er pas sprake van privé. Overigens kan een werkgever niemand verbieden met de motor te komen. Wel kan hij klantbezoek per motor verbieden als hij van mening is dat dit niet bij zijn bedrijfsfilosofie past.
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
Ik ben nog nooit bij een klant geweest die er moeite mee zei te hebben dat ik op de motor (en vanzelfsprekend dus in motorpak) aan kwam. Het zou ook wat zijn.
Gek is dat. Heb ik wel vaak. Maar mijn baas wil zelfs dat ik op het werk ook nog eens motor ga rijden . Die gaat mij zeker niet verbieden om woon werkverkeer op de motor te doen..
 
De werkgever is verantwoordelijk voor werknemer tijdens woon/werk als deze rechtstreeks naar huis rijdt. Daarna, of als de werknemer bv nog ergens aangaat, is er pas sprake van privé. Overigens kan een werkgever niemand verbieden met de motor te komen. Wel kan hij klantbezoek per motor verbieden als hij van mening is dat dit niet bij zijn bedrijfsfilosofie past.
Maar een werkgever is ook niet verplicht voor een parkeerplek te zorgen, niet voor de motor, niet voor de auto en ook niet voor de fiets. Hoewel het wel raar is als er wel parkeerplek is voor een auto en niet voor een motor, misschien dat je dat juridisch nog iets mee kan.
 
Voor mij 15 of 50 minuten lopen, afhankelijk van naar welke vestiging ga. Ook die 50 minuten (5 km enkele reis) heb ik tijden lang lopend gedaan. Ik vind het veel relaxter dan fietsen, maar het kost inderdaad een uur extra per dag. En ik kreeg een beetje last van een overbelaste rechtervoet, waarschijnlijk mede veroorzaakt door een beetje te veel drummen en iets te vaak lopen.

Dus sinds vorige week weer vaker met de fiets, ik heb nu wel een betere andere route gevonden, die is een km om maar ik kom bijna geen andere fietsers tegen en dat maakt het wel veel leuker.

Met de motor is sowieso niet sneller. Dat doe ik alleen als het heel hard regent, dan zit ik liever in mijn motorpak dan op de fiets.

Kwartiertje is easy, lekker dichtbij! 50 minuten vind ik ook al een aardige hap uit de dag (toch ruim anderhalf uur).
Als het regent stap ik in de bus, want een auto parkeren kost geld of ver weg zetten en dan moet je nog een stukje lopen. Maar de bus is ook geen pretje. Een regenpak is een alternatief of toch een keer op m'n motorscootertje springen als het regent. :+ Maar thuiswerken kan ook, als ik geen afspraken heb die echt fysiek moeten zijn.
 
Toen ik een leasebak had van de werkgever werd dit mij inderdaad ook verboden door de directeur. Niet dat ik mij daar iets van aantrok maar dan is het al iets anders. Als het gewoon woon-werk is kan die er niks mee doen hoor _O-
 
Ik heb op mn werk welliswaar een kluis voor kleding, maar in de praktijk past het gewoon nét niet.
Een spijkerbroek en t-shirt + werkschoenen en dan is ie vol, dus een motorjas-broek,laarzen etc. kan ik vergeten.
Maar omdat ik de laatste jaren binnen het bedrijf steeds meer op dezelfde plek zit (robot programming) heb ik bij mijn plekkie een haakje waar de motorjas aan hangt.
Officieel moeten jassen etc. in de kluisjes, maar degenen met een vaste plek hebben gewoon een eigen plekje voor kleding ingericht, en niemand die er wat van zegt... :)
 
Ik heb op mn werk welliswaar een kluis voor kleding, maar in de praktijk past het gewoon nét niet.
Een spijkerbroek en t-shirt + werkschoenen en dan is ie vol, dus een motorjas-broek,laarzen etc. kan ik vergeten.
Maar omdat ik de laatste jaren binnen het bedrijf steeds meer op dezelfde plek zit (robot programming) heb ik bij mijn plekkie een haakje waar de motorjas aan hangt.
Officieel moeten jassen etc. in de kluisjes, maar degenen met een vaste plek hebben gewoon een eigen plekje voor kleding ingericht, en niemand die er wat van zegt... :)
Zo'n zelfde situatie hebben wij op het werk. Ik kan m'n helm en jas (past ook niet in m'n kluisje) heel makkelijk op m'n werkplek uit de weg leggen zodat er niemand last van heeft en niemand maakt er een probleem van.
 
Laatst bewerkt:
Maar een werkgever is ook niet verplicht voor een parkeerplek te zorgen, niet voor de motor, niet voor de auto en ook niet voor de fiets. Hoewel het wel raar is als er wel parkeerplek is voor een auto en niet voor een motor, misschien dat je dat juridisch nog iets mee kan.

Nee, bij “ons” waren ze ook in de nieuwe (onderhand al weer bijna opgedoekte) parkeergarage ook vergeten dat er een motorstalling moest komen. Net zoals een overdekte fietsenstalling.

Maar omdat de garage met nogal veel loze ruimtes is ingedeeld, hebben de motorrijders alsnog voldoende plek om overdekt te parkeren. De fietsen moeten daarentegen nog steeds in de regen staan.
 
Wij hebben geen garage en ook geen fietsenstalling. Fiets kan wel gratis in de bewaakte openbare stalling maar wie met de auto komt moet zelf de garage betalen.
 
Ik ben verwend.
Op het werk gaat de motor in de overdekte,afgesloten fietsstalling, waar geen enkele fiets in staat. Bij vriekou zet ik hem zelfs in het verwarmde magazijn. Ik heb een eigen kantoor, dus de kleding is ook geen probleem. En eigenlijk is er nog de leaseauto van het werk, maar ik rij liever ( op eigen kosten dan wel) met de motor naar het werk. Hoofd leegmaken en geen fileleed. Dus gebruikt m'n vrouw of m'n zoon de leaseauto. t'is zover gekomen, dat ze me thuis op de motor naar het werk sturen omdat iemand m'n auto nodig heeft 😄
 
Er is ooit gebleken dat snachts de meeste ongelukken gebeuren met automobilisten die snachts rondrijden met hun verlichting aan, meen dat het totale percentage automobilisten die snachts betrokken waren bij een verkeersongeval zo ergens rond de 95 a 98 % lag.

De overige 2 a 5 % die snachts rondrijden zijn automobilisten die geen verlichting voeren.

Uit veiligheidsoverweging rij ik savonds en snachts in het pikkedonker zonder verlichting!
Dan ben ik er zeker van dat ik niet bij die 95 a 98 % hoor die snachts bij een verkeersongeval betrokken zijn :+
Kijk. Jij komt er wel! Zonder verlichting is het nieuwe "niet gevaccineerd"!
*O*
 
ik denk dat ze bij ons op het werk ook liever hebben dat we met de fiets komen... (weet ik wel zeker)
Maar ze hebben we een speciale parkeerplek voor motoren gemaakt, die als bonus ook nog eens het dichtstbij de ingang is...

Het is wel een beetje proppen inmiddels, want er komen steeds meer collega's op de motor naar het werk

AP1GczORABC6ceEFS7bcYHgYTZJqsdyZzabeGpTrcZ7p4CU3Fa_o9L3a7WRLtYdEA-UqN7jAqvktF6BRGhR9_3k3bYA5sErYTn9pLZpT0vKsRAgzI0NIuAV0Rr06fHN37xAFH37AFetu0J8chQUXsVFEvHu37g=w1731-h1298-s-no
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Als ze op het werk geen speciaal vak voor motoren hebben, zet je hem toch in een normaal parkeervak of desnoods op de stoep?
 
Dit is bij ons.
Wij zijn in principe met z'n tweeën, een Honda NC750X en ik.
Pas geleden, toen de temperatuur iets omhoog ging, kwam er ineens gezellig een Yamaha Ténéré bij.
Aparte parkeerplekken voor motoren, onder een afdak.
Kleedruimte met opbergmogelijkheden aanwezig.

20240308_085627.jpg
 
De werkgever is verantwoordelijk voor werknemer tijdens woon/werk als deze rechtstreeks naar huis rijdt. Daarna, of als de werknemer bv nog ergens aangaat, is er pas sprake van privé. Overigens kan een werkgever niemand verbieden met de motor te komen. Wel kan hij klantbezoek per motor verbieden als hij van mening is dat dit niet bij zijn bedrijfsfilosofie past.
Kan jij mij iets laten zien wat dit onderbouwd a.u.b.?
 
er is meestal een arbeidsongevalverzekering voor de woon werk traject.

Een werkgever is geenzins verantwoordelijk voor woon-werk verkeer. Alleen als je onder gezag van de werkgever iets doet in je privé voertuig dan heeft de werkgever een aansprakelijkheid, bijvoorbeeld als je voor hem iets moet afleveren onderweg in je privé voertuig. Anders echt niet.
 
er is meestal een arbeidsongevalverzekering voor de woon werk traject.

Zojuist in onze personeelsgids opgezocht; wordt expliciet uitgesloten (en ik vermoed dat mijn werkgever niet de enige is):

"De medewerker wordt geacht zich voor eigen rekening voldoende dekking te verschaffen tegen mogelijke risico's. De reiskostenvergoeding is onder andere bedoeld voor de kosten van een verzekering. De medewerker kan de werkgever niet aansprakelijk stellen voor schade die normaal is gedekt door deze verzekeringen (incl. het eigen risico) tijdens woon-werkverkeer. "

Edit: en in de link naar de overkoepelende regeling: "Your normal commute is only covered if management asks you to alter your normal route to conduct company business." Maar de NL personeelsgids geeft dan weer als beperkende voorwaarde aan: "mits er ten minste van 1 overnachting sprake is."

Edit2: in de personeelsgids van mevr. Pommel staat hetzelfde; schade tijdens woon-werkverkeer kan niet bij de werkgever verhaald worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan