Welke sm?

Zomoeilijk

MF'er
20 nov 2012
67
1
Dag mensen,

Begin mezelf een beetje te verdiepen in de wereld van de supermoto sport.
Ben handig in sleutelen en onderhoud dus dat is al gelukkig een probleem minder.
Maar wat is nou een leuke motor?
Motoren waar mijn oog op viel zijn :
- Honda crf 450
- Ktm 500,525,530,690
- Husqrvana 510
- Yamaha wr 450

Doel wat ik met zo'n ding wil : Lekker beetje stunten en klooien, heb al een andere motor voor de dagelijkse ritjes woon/werk.
Graag tips of opmerkingen van jullie kant en/of ervaringen met deze motoren.

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een yamaha wr 450 f model 2009, ik vind het een zeer fijne motor, ik heb in spanje bij lloret veel plezier gehad door alle offroad weggetjes met sumo banden te driften en de openbare weg (vroeger hielden ze daar een verharde rally stage (tossa de mar).
Nadeel van de wr 450 is dat deze niet zo populair zijn, als de ktm waardoor een setje supermoto wielen een stuk moeilijker tweedehands te krijgen is.
Vanuit mijn eigen ervaring is een wr 450 f erg degelijk, ik heb hem van iemand overgenomen die er veel weekend rally wedstrijden in italie en spanje reed, de kleppen zijn nog nooit uit spec geweest en ik heb nu pas een nieuwe zuiger er in moeten stoppen.
Als je een wr 450 koopt, kijk dan wel voor het nieuwe model vanaf 2007 en hoger met het aluminium frame.
 
Oke bedankt twigsterify !
Hoe zit het eigelijk met het vermogen? Zit er echt tonnen aan verschil tussen een 450 en een 690 blok bijvoorbeeld?
 
De 690 is wat zwaarder (139kg)
Heeft wel ook wat meer vermogen. Met aanpassingen kun je 70pk op het achterwiel krijgen. (op de SMC-R nog meer)
In ruil voor dit extra gewicht heb je wel een motor die een stuk minder onderhoud vergt.
Tevens kun je met de 690 nog gewoon een stuk snelweg rijden zonder al te hoge toeren te draaien, hetgeen voor mij doorslaggevend was.
De 690 is top voor wheelien ed, maar voor het hardcore stuntwerk zul je naar andere modellen moeten kijken.

2guxefa.jpg


Ik heb de mijne nu 4 jaar en ruim 20k km en ben er in tegenstelling tot mn vorige motoren nog steeds niet op uitgekeken
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt twigsterify !
Hoe zit het eigelijk met het vermogen? Zit er echt tonnen aan verschil tussen een 450 en een 690 blok bijvoorbeeld?

Mijn motor heeft met een yz 450 uitlaat rond de 55 pk.
Zover ik weet en zeekakkelobbes ook zegt is een 690 wat minder hardcore, ik rijd met die van mij ook wel eens snelweg, maar na 15/20 minuten heb ik het echt wel gehad.
 
Die CRF450 zou ik al laten afvallen, totaal niet geschikt voor op straat. Als je er perse een wilt zou ik naar de X versie kijken, die is nog wel te doen.

Als je een meer hardcore sm wilt komen daar ook vele (onvoorziene) kosten bij kijken. Ze vragen veel onderhoud en je zal ongetwijfeld wel eens iets kapot rijden, niet alleen door vallen maar ook motorisch.

Bijv. een 690 is dan meer geschikt voor het straatgebruik. Als de kosten van een hardcore sm je niet veel boeien en je kan zelf sleutelen zou ik daarvoor gaan, anders niet doen.
 
Ik heb nog nooit op een sm gereden maar dat lijkt me helemaal tegek in de haarspeldbochten in de eifel bv.

Het "lijkt" me super leuk rijden zo'n ding
 
Die CRF450 zou ik al laten afvallen, totaal niet geschikt voor op straat. Als je er perse een wilt zou ik naar de X versie kijken, die is nog wel te doen.

Als je een meer hardcore sm wilt komen daar ook vele (onvoorziene) kosten bij kijken. Ze vragen veel onderhoud en je zal ongetwijfeld wel eens iets kapot rijden, niet alleen door vallen maar ook motorisch.

Bijv. een 690 is dan meer geschikt voor het straatgebruik. Als de kosten van een hardcore sm je niet veel boeien en je kan zelf sleutelen zou ik daarvoor gaan, anders niet doen.
Als hij korte ritjes wil maken waarbij die een beetje wil stunten is die CRF450 juist WEL geschikt. Dat is tenminste een echte speelmotor met goede pk/gewicht verhouding. Zo'n 450 loopt op straat heus niet zomaar kapot. Die honda's zijn best bulletproof. Op tijd olie verversen is het belangrijkste. Dan kun je er lang plezier van hebben.

Met zo'n ding moet je natuurlijk niet op vakantie gaan of heel nederland door gaan rijden... maar dat lijkt me logisch.
 
Laatst bewerkt:
Rij zelf een crf450x HM supermoto.
Is geleverd als supermoto.

Rijd prima top rond de 150 harder moet je ook niet willen. Is meer een funbike dan snelheid.
Heb er zelf veel plezier aan.
Voordeel van X is de elektrische start en andere versnellingsbak dan de R waardoor die ook beter geschikt is voor de weg.
 
Ik heb zelf een WR450F uit 2004 voor offroad en SM speelwerk. Ik heb er veel plezier mee, maar wel echt voor korte speelritjes.

Volgens mij best betrouwbaar blok(je). Moet zeggen dat mijn technisch hart boven de 100km per uur wel ingrijpt. Ook offroad al een paar leuke ritten gedaan juist die combinatie is leuk. Op de snelweg zul je mij niet zien met de WR, daar zijn veel (bijna alle) motoren beter geschikt voor.
 
Het gaat inderdaad om kleine stukjes. Hierbij moet je denken aan 15km max per stukje.
Sleutelen is geen probleem, vind het zelfs leuk om te doen en heb al het gereedschap wat je maar kan bedenken bij de hand.
Bedankt voor jullie tips iig, ervaringen en andere meuk hoor ik uiteraard van jullie nog hieronder te zien !
 
Terug
Bovenaan Onderaan