Welke kopen : Honda VFR V-tec of Suzuki SV 1000 S

Motorolie

Rookie
19 mei 2003
10
0
Genk
Ik ben van plan een Suzuki SV1000S te kopen doch heb twijfels over de betrouwbaarheid en kwaliteit. Nu is het zo dat de Honda VFR V-tec enorm veel lof toegewezen krijgt en daarom ook mijn interesse wekt. Alleen vraag ik me af of het enorme prijsverschil gerechtvaardigd is en of de Honda werkelijk zo veel beter is qua betrouwbaarheid en kwaliteit.
Trouwens heb ik met mijn huidige GSX-F 750 nooit problemen gehad en zijn mijn twijfels gebaseerd op verhaaltjes gelezen op diverse fora.
Wie weet raad ?
 
ik zou zeggen laat je bij een dealer informeren,
en ga proefrijden.
kwa uiterlijk zou ik gaan voor de SV maar ja het kan best wel zijn datie voor geen klo*t rijdt

GR en veel :] plaizier
 
ik ben dan wel benieuwd naar die verhaaltjes
de sv 1000 is gewoon super en motorisch is er niks mis mee
de tl had oorspronkelijk wat start problemenin 97
en aangezien dit de basis is van het motorblok van de sv zal deze geen kinderziektes hebben
het oude blok (tl) is aangepast op 300 plaatsten voor de sv
ik heb zelf getwijfeld of ik de sv 1000 s zou kopen of de tl 1000 s
maar aangezien mijn budget jammergenoeg niet toereikend was voor de sv hebik voor de tl gekozen (ook super mooi :P )
 
ik heb zelf een suzuki sv650s 2001 model
maar tot nu toe nog geen enkel probleem.
en met de techniek van tegenwoordig zal het allemaal wel los lopen

ik denk alleen dat de VFR een beetje zuiniger en luxer is dan de 'budget'bike van suzuki.
 
Het zijn beiden motors om veel kilometers mee te maken. Ik denk wel dat wanneer je er een aantal jaren mee rijd de VFR waardevaster is dan de Suzuki maar met de vstrom heb je wel een motor waar je de minder van ziet en veel meer koppel en vermogen. Ik vind het wel een bijzondere keus van je want het zijn best wel twee verschillende motoren! Hoe kom je zo bij deze twee?

Succes met het maken van deze "moeilijke" keus!! :P
 
De SOEZ is inderdaad een budgetbike en de V4 is meer een investering in een betrouwbare toekomst.
De soez is natuurlijk ook een rammelende en stampende twin met een beperkte vermogensafgifte en weinig toeren.
De V4 daarentegen levert vermogen van het begin tot het einde van het toerenbereik en mag ook een stuk meer toeren maken wat het blok veel soepeler maakt.
En als laatste het geluid:
Twin=zwangere koe MOEEEH MOEEEEH zit gewoon geen kick in :Z
V4=gromt naar je als de kraan open gaat en je hoort het ook als je meer toeren gaat draaien }) :P
Uiteraard ben ik bevooroordeeld (NC30) en moet je in jouw geval gewoon op beide een lange proefrit maken minimaal een uur achtereen om ook de zitpositie goed te testen.

Laat T.Z.T. effe weten wat de keuze is geworden??!

SUCCES!! 8-)
 
Op vrijdag 13 juni 2003 12:23 schreef MacMan het volgende:
De soez is natuurlijk ook een rammelende en stampende twin met een beperkte vermogensafgifte en weinig toeren.
De V4 daarentegen levert vermogen van het begin tot het einde van het toerenbereik en mag ook een stuk meer toeren maken wat het blok veel soepeler maakt.

:?

Hoezo bevooroordeeld?!?!?!?!?!

Trouwens zo'n VFR weegt net zoveel als een koe ;) })

Nee hoor effe serieus. Allebij schitterende fietsen die gewoon heel betrouwbaar zijn.
Zou zeggen maak wat proefritten.
 
...
je er een aantal jaren mee rijd de VFR waardevaster is dan de Suzuki maar met de vstrom heb
..

De SV is geen VSTROM hoor !

Verder is deze keuze natuurlijk makkelijk ... Een SV !!!
4 Pitter blijft 4 pitter , saai , oerdegelijk en veeeeeel te voorspelbaar :-)

Beperkte bereik van vermogensafgifte ?? Op een dikke Twin heb je toch ook helemaal geen groot bereik _nodig_ (schakelen ? nooit van gehoord)....
 
De SOEZ is inderdaad een budgetbike en de V4 is meer een investering in een betrouwbare toekomst.
De soez is natuurlijk ook een rammelende en stampende twin met een beperkte vermogensafgifte en weinig toeren.
De V4 daarentegen levert vermogen van het begin tot het einde van het toerenbereik en mag ook een stuk meer toeren maken wat het blok veel soepeler maakt.
En als laatste het geluid:
Twin=zwangere koe MOEEEH MOEEEEH zit gewoon geen kick in :Z
V4=gromt naar je als de kraan open gaat en je hoort het ook als je meer toeren gaat draaien }) :P
Uiteraard ben ik bevooroordeeld (NC30) en moet je in jouw geval gewoon op beide een lange proefrit maken minimaal een uur achtereen om ook de zitpositie goed te testen.

Laat T.Z.T. effe weten wat de keuze is geworden??!

SUCCES!! 8-)
jij lult verschrikkelijk uit je nek ;)
vooroordelen heb je al klaar liggen
als een twin saai is dan snap jij er niks van
als je niet van een twin houd moet je dat gewoon zeggen maar ik kraak toch ook geen vfr af :?
 
Ooh jee wat een ordinaire discussie hier, hahahaa. Een twin is een sensatie om mee te rijden man om nog maar niet te spreken over het niet te evenaren geluid. De SV heeft een doorontwikkeld TL blok en die stonden toch al niet bekend om hun tekort in vermogen. Hij is op vele plaatsen sterk verbeterd. Honda is ook niks mis mee maar wel een wat "saaiere" fiets en al een tijdje op de markt in deze verschijning. Het zijn echte kilometervreters, ik hou er niet van.

Nou en dit allemaal van een Kawarijder ;)

Suzuki kopen dus wat mij betreft.
 
Op vrijdag 13 juni 2003 12:43 schreef Fuzz10 het volgende:De SV is geen VSTROM hoor !

Verder is deze keuze natuurlijk makkelijk ... Een SV !!!
4 Pitter blijft 4 pitter , saai , oerdegelijk en veeeeeel te voorspelbaar :-)

Je verwart 2 dingen V4 en een 4 cilinder in Lijn. Zijn toch best wel erg verschillend hoor.

Ik denk idd wel dat het zo is dat je nu meer voor die VFR neerlegd maar ook er later meer voor terug krijgt.

Ik vind ze allebei erg mooi, maar ik ben toch heeeeeel erg tevrede met mnijn VFR
 
Als ik mocht kiezen, dan kocht ik een SV, die heeft meer koppel, meer vermogen, en is HEEL veel goedkoper. Als die VFR na een paar jaar weer inruilt, krijg je volgens mij dat verschil nooit meer terug. En, al die mannen die zeggen dat een Honda langer meegaat, ik heb met een GSX600F 117.000km gedaan, en mijn Bandit heeft ook al 113.000km gebold zonder problemen. En bij die motoren heb ik nooit de distrubutiekettingspanner of de spanningsregeraar moeten vervangen.
 
Op vrijdag 13 juni 2003 19:04 schreef DeKleef het volgende:Je verwart 2 dingen V4 en een 4 cilinder in Lijn. Zijn toch best wel erg verschillend hoor.

Hmmmmm. Naaah.. In theorie zit er geen verschil in een inline-4 of een v-4, buiten de compactheid en de balans en het geluid. Heeft meer te maken met ontsteking en krukas. Ergo : een 4 cylinder blijft een 4 cylinder }) .
 
Je moet gewoon op je gevoel af gaan. Luister naar jezelf en laat de keuze daar van afhangen. Ben je een suzukiman (wat minder precies en wat ruimer in de opvattingen)voor een wrede twin of ben je een Honda mens die houd van glad, comfort en kwaliteit. Ik denk dat er tussen een potentiele suzuki rijden en een Honda rijder aardig wat verschil zit.
Wat is tot nu toe je fijnste motor geweest? Waar ligt die het dichtst bij.
Succes met je keus! Laat effe weten wat het is geworden
Trouwens wil je een goede combinatie van die twee al aan een BMW R1100S gedacht?
 
Ik heb lang nagedacht over deze keuze. De VFR trekt mij aan vanwege de stand der techniek van deze bike en het lange verleden dat deze motor al heeft plus de goede verhalen. Echter de nieuwe heeft een fors benzine verbruik en de extra kleppen die er rond de 7000 rpm bij komen (VTEC), dat gaat niet echt ongemerkt. Het koppel bij lage toeren is ook niet echt hoog. Ik vind het nog steeds een mooie bike, maar ja ik moet kiezen. Vandaar proefritten. De SV1000S rijdt naar mijn mening veel lekkerder, heeft meer vermogen en ligt beter in de bochten. De VFR loopt daarentegen weer soepeler, de SV1000S heeft soms last van enige vibraties maar dat hoort nou eenmaal bij zo'n brute v-twin. Mijn proefritten bevestigde het benzine verbruik. Met de VFR 1:13.2 gemiddeld, met de SV1000S 1:15.8 gemiddeld. Toen ik de bikes naast elkaar zag staan, was het voor mij duidelijk: Het zou de SV1000S moeten worden. Ook vanwege het levendig karakter van de v-twin. Ik deze dus ook aangeschaft en heb er tot nu toe geen spijt van.

Veel succes met de moeilijke keuze,

Gerald
 
ik vond de nieuwe VFR V-TEC niet zo fijn rijden als de oude VFR 800F. hij is nerveus en die V-TEC overschakeling hapert soms ook een beetje lijkt het wel.
 
Ik heb lang nagedacht over deze keuze. De VFR trekt mij aan vanwege de stand der techniek van deze bike en het lange verleden dat deze motor al heeft plus de goede verhalen. Echter de nieuwe heeft een fors benzine verbruik en de extra kleppen die er rond de 7000 rpm bij komen (VTEC), dat gaat niet echt ongemerkt. Het koppel bij lage toeren is ook niet echt hoog. Ik vind het nog steeds een mooie bike, maar ja ik moet kiezen. Vandaar proefritten. De SV1000S rijdt naar mijn mening veel lekkerder, heeft meer vermogen en ligt beter in de bochten. De VFR loopt daarentegen weer soepeler, de SV1000S heeft soms last van enige vibraties maar dat hoort nou eenmaal bij zo'n brute v-twin. Mijn proefritten bevestigde het benzine verbruik. Met de VFR 1:13.2 gemiddeld, met de SV1000S 1:15.8 gemiddeld. Toen ik de bikes naast elkaar zag staan, was het voor mij duidelijk: Het zou de SV1000S moeten worden. Ook vanwege het levendig karakter van de v-twin. Ik deze dus ook aangeschaft en heb er tot nu toe geen spijt van.

Veel succes met de moeilijke keuze,

Gerald
Een betere reactie kun je toch niet krijgen.
Als je het geld er voor over hebt en ook niet zoveel kilometers maakt is de VFR erg mooi. Maar wil je wat economischer en zuiniger veel kilometers maken, dan is een SV1000S ook een goede keuze. Het is gewoon wat je boeit qua geluid, karakter, stuureigenschappen, praktische zaken etc etc.
Ik zou persoonlijk voor de SV gaan, omdat die toch ook net uit is, dus modern en toch wel een motor met karakter is. In verhouding nog niet eens zo duur ook.
 
jij lult verschrikkelijk uit je nek ;)
vooroordelen heb je al klaar liggen
als een twin saai is dan snap jij er niks van
als je niet van een twin houd moet je dat gewoon zeggen maar ik kraak toch ook geen vfr af :?

De beste heer heeft er een handje van om fietsen af te kraken en beleeft er bijzonder veel plezier in. Gewoon links laten liggen die oetlul.
 
als een twin saai is dan snap jij er niks van
als je niet van een twin houd moet je dat gewoon zeggen maar ik kraak toch ook geen vfr af :?

Mee eens. De SV rijdt lekker en dat blok loopt fantastisch en trekt lekker door en Suzuki heeft toch wel bewezen dat ze goede, betrouwbare fietsen kunnen maken. De afwerking is dan misschien wel een stukkie minder, maar daar is de prijs dan ook weer naar: E13.415 voor de VFR en 11.000 voor de SV. Persoonlijk vind ik de VFR een erg mooie motor maar had Honda dat V-TEC systeem en het DCBS remsysteem er wel af mogen laten, maar da's nou net de VFR: de technologie etalage van Honda.

Als je naar de specs kijkt dan is de SV op papier toch wel een stuk pittiger:

VFR800 - SV1000s
vermogen: 109Pk@10500 - 120Nm@9000
koppel: 80Nm@8750 - 120Nm@7.200 (40Nm verschil!)
leeggewicht: 213kg - 189kg
 
Alvast hartelijk dank voor de reacties !
Morgen ga ik beide motoren proefrijden, dus kan ik het directe vergelijk maken. :]
Ik laat jullie iets weten.
 
Mijn keuze is gemaakt : vanaf 04 juli rijd ik met een zilvergrijze Suzuki SV1000S !
Na een testrit was het me onmiddellijk duidelijk, mijn hart is gevallen voor de SV. Een fenomenaal blok (alleen de sound geeft me al rillingen), een formidabele wegligging, stevige stoppers, een prachtige vormgeving en een sportieve doch comfortabele zithouding deden me smelten voor de SV. En toen het overnamebod voor mijn GSX-F 750 en de korting me voorgeschoteld werden, heb ik zonder aarzeling ja gezegd.
Als ik een motor enkel met redelijk verstand gekozen zou hebben, zou het wellicht de VFR geworden zijn (ondanks zijn te hoge prijs) doch mijn vrouw heb ik ook met mijn hart gekozen en tot nu toe ben ik daar echt tevreden mee (ik rijd er nog steeds even graag mee ;) ).
 
Mijn keuze is gemaakt : vanaf 04 juli rijd ik met een zilvergrijze Suzuki SV1000S !
Na een testrit was het me onmiddellijk duidelijk, mijn hart is gevallen voor de SV. Een fenomenaal blok (alleen de sound geeft me al rillingen), een formidabele wegligging, stevige stoppers, een prachtige vormgeving en een sportieve doch comfortabele zithouding deden me smelten voor de SV. En toen het overnamebod voor mijn GSX-F 750 en de korting me voorgeschoteld werden, heb ik zonder aarzeling ja gezegd.
Als ik een motor enkel met redelijk verstand gekozen zou hebben, zou het wellicht de VFR geworden zijn (ondanks zijn te hoge prijs) doch mijn vrouw heb ik ook met mijn hart gekozen en tot nu toe ben ik daar echt tevreden mee (ik rijd er nog steeds even graag mee ;) ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan