Wat zijn je motorvakantieplannen voor 2024?

Op mijn laatste solotrip (6 dagen in september) was er maar één hotel waar ik twee nachten bleef. Ik zou niet weten hoe ik mijn spullen droog moest krijgen.
Zelfs als ik een hotel-reis maak dan neem ik de waslijn en knijpers mee.

In Amman (Jordanië) had ik een smal balkonnetje op de 9e verdieping. Mooie plek voor een waslijn.
In Spanje had ik de lijn kris-kras door de kamer gespannen. (oa verwarmingsbuis naar de gordijnroede)
 
Ik hoop dit jaar eens voorzichtig kennis te gaan maken met hoogteverschillen. Vind dat nu, tijdens het rijden op het vlakke, al volkomen ruk om weg te rijden met mijn GSA op een helling, maar toen ik nog op mijn antieke GTR1000 reed ben ik Oostenrijk doorgecrossed zonder er bij na te denken. Was vast omdat dat 20 jaar terug was...
 
Qua kleding is mijn lijstje voor 6 dagen:
7 onderbroeken .............................
Altijd begrepen dat een onderbroek aan 4 kanten is te dragen........................ 🤪

Eeeeeh...................onzin!
Normaal doe ik ook 1x schoon per dag.
In de vakantie ben ik er (soms) iets makkelijker in.
Onderbroeken en sokken kan je simpel wassen in de spoelbak van het hotel.
Die hang je dan op aan waslijn als hierboven beschreven.
 
Ik hoop dit jaar eens voorzichtig kennis te gaan maken met hoogteverschillen. Vind dat nu, tijdens het rijden op het vlakke, al volkomen ruk om weg te rijden met mijn GSA op een helling, maar toen ik nog op mijn antieke GTR1000 reed ben ik Oostenrijk doorgecrossed zonder er bij na te denken. Was vast omdat dat 20 jaar terug was...
Ik zie het probleem niet met gewoon vlak wegrijden.

Alleen heb je soms HEEL steile wegen (bijv als Noord Spanje)
Als je dan ook nog flink veel bagage achterop hebt, dan wil het voorwiel soms wel eens heel erg licht worden.
Daarom beheerst wegrijden!
 
Ik heb meestal 2 handdoekjes mee om mezelf na het douchen mee af te drogen, deze gaan tijdens het rijden onder een elastiek zodat ze droog waaien.
Dat werkt idd prima.
Ik neem daarvoor zo'n elastisch span-netje mee die ik aan de duffel haak. Minder kans dat gaat flapperen. Altijd prima droog!
 
Nope, ik ben daar een prinsesje in. En met deze koffer-tanktas-combinatie kan ik denk ik voor twee weken kleding kwijt. En anders wordt het inderdaad meer merino, daar fiets ik ook woon-werk mee.
 
De Enduro's in de bus, 3,5 week naar Noord-Spanje. Enduro rijden, beetje toerist uithangen en misschien wat duiken.

Nog tips voor mooie gebieden/steden daar?
 
Zo'n zin in de vakantie dat ik een maand van tevoren al een oefen-drill heb gedaan met de bagage. Ik heb afgelopen winter een nieuwe topkoffer en zijkoffers gekocht, waar ik het vorige voorjaar nog met een Speed Triple met tanktas en zijtassen, en afgelopen herfst met Tiger met tanktas en kleinere topkoffer deed. Ik heb nu voor zes dagen vrijwel alles ingepakt, en er zijn één zijkoffer en de tanktas nog leeg. En dan ben ik nog voor de kleine zijkoffers gegaan, mijn maten hebben serieus grotere. Met deze ruimte kunnen we ook twee weken weg, in plaats van zes dagen.
Probeer je topkoffer zo leeg mogelijk te houden. Weinig gewicht daarin is plezierig qua stuurgedrag.
 
Qua kleding is mijn lijstje voor 6 dagen:
7 onderbroeken
3 paar sokken
1 t-shirts (1 om in te slapen na dag 1)
2 technische shirts
1 trui/vest, ook als eventuele laag voor onder de jas
1 spijkerbroek
1 paar gympen
1 zwembroek
2 paar handschoenen
1 regenjas

Kleding past met gemak in de topkoffer, de 2 zijkoffers zijn voor gereedschap, eten en drinken, schoenen, handschoenen, etc. De tanktas is eigenlijk vooral voor grijpvoorraad en alles wat ik niet in mijn zakken wil hebben.
Ik heb even aantallen zitten wijzigen in jouw lijstje om het verschil te laten zien.
En zoals gezegd, zo weinig mogelijk in de topkoffer. Dus wat jij doet, juist niet zo doen, maar die kleding verplaatsen naar de zijkant.
Des te meer in de topkoffer des te instabieler wordt het rijgedrag.
 
Ik heb even aantallen zitten wijzigen in jouw lijstje om het verschil te laten zien.
En zoals gezegd, zo weinig mogelijk in de topkoffer. Dus wat jij doet, juist niet zo doen, maar die kleding verplaatsen naar de zijkant.
Des te meer in de topkoffer des te instabieler wordt het rijgedrag.
Ik had vorig jaar bijna alles in de topkoffer, stuurde als een scheermes in de Vogezen, met bijna versleten banden. Ik verwacht met die Dunlop Mutants die er nu onder liggen geen verrassingen in het rijgedrag.
 
De Enduro's in de bus, 3,5 week naar Noord-Spanje. Enduro rijden, beetje toerist uithangen en misschien wat duiken.

Nog tips voor mooie gebieden/steden daar?
Van de ene kant van Noord Spanje naar de andere kant van Noord Spanje is verder dan de kortste afstand van Nederland tot de Noord Spaanse grens... _O- _O- _O-
 
Ik had vorig jaar bijna alles in de topkoffer, stuurde als een scheermes in de Vogezen, met bijna versleten banden. Ik verwacht met die Dunlop Mutants die er nu onder liggen geen verrassingen in het rijgedrag.
Prima, dan werkt het voor jou.
Ik bekijk het alleen vanuit wetenschappelijk oogpunt.
Ieder zijn ding toch? Doen wat je zelf plezierig vindt.
 
Ik zou me er niet te druk over maken. Ik heb dit vaker gezien en in de praktijk valt het vaak reuze mee. Je zal vast en zeker een bui meepakken maar kleine kans dat het heel de dag regent.
Daar ga ik ook van uit. De 27e vertrek ik naar Warschau toe, er wordt ook regen voorspeld maar denk maar zo, het meeste valt toch naast je.
 
Denk dat er ook nogal een verschil kan zitten in topkoffers en hoe het gemonteerd is (overhang t.o.v. het achterwiel) @AdventureGirl
Vb. Actueel heb ik een Tiger 1050 met ori topkoffer = 34 ltr.
Vorige bikes met topkoffer was een ST1100 en CBR 1000F met een gedeelde 56 ltr. GIVI topkoffer

Scheelt dus bijna de helft in liters. Komt bij dat die op de 1000F met minimale bepakking al té licht werd en je de handen niet kon loslaten van het stuur zonder te crashen (net zo'n effect als een speedwobble), terwijl je met de ST1100 en volbeladen nog wel kon gaan dirigeren met de handen van het stuur (zo stabiel)..
 
Van de ene kant van Noord Spanje naar de andere kant van Noord Spanje is verder dan de kortste afstand van Nederland tot de Noord Spaanse grens... _O- _O- _O-
Klopt, maar andere vakanties liepen bijvoorbeeld van hier tot Marokko, voor het idee van afstanden.
Maar vooral regio Noordoost kust gaat het om.
 
Denk dat er ook nogal een verschil kan zitten in topkoffers en hoe het gemonteerd is (overhang t.o.v. het achterwiel) @AdventureGirl
Vb. Actueel heb ik een Tiger 1050 met ori topkoffer = 34 ltr.
Vorige bikes met topkoffer was een ST1100 en CBR 1000F met een gedeelde 56 ltr. GIVI topkoffer

Scheelt dus bijna de helft in liters. Komt bij dat die op de 1000F met minimale bepakking al té licht werd en je de handen niet kon loslaten van het stuur zonder te crashen (net zo'n effect als een speedwobble), terwijl je met de ST1100 en volbeladen nog wel kon gaan dirigeren met de handen van het stuur (zo stabiel)..
Vaak op te vangen met de pré-load versteller achterop, die zit er niet voor niks.

De KTM 990 Adventure kan gigantische lasten achterop dragen als de SAG maar goed staat. Zo niet dan gaat hij gewoon meppen met het stuur bij handen los.
 
Klopt, maar andere vakanties liepen bijvoorbeeld van hier tot Marokko, voor het idee van afstanden.
Maar vooral regio Noordoost kust gaat het om.

Zowel Girona als Figueras zijn leuk om te bezoeken, Ook de plaatsjes Peratallada en Besalú zijn een bezoek zeker waard! Een must do met de motor is daar de GI682 langs de kust tussen Tossa en St. Feliu. De bochtige wegen op Montseny zijn ook erg leuk!

Voor meer tips over wegen in die regio zie: Derde Kerstdag 2023: Rondje Catalunya
en: Heerlijk dagje sturen in Catalunya
en ook deze: Dagje heerlijk sturen in Catalunya
 
Tossa- st Feliu hebben we inderdaad heel wat keertjes heen en weer gejaagd met de enduro's op straatbanden :9

Die kant pakken we niet meer mee. Ten oosten van Andorra verwachten we niet echt te komen.
 
Ik weet niet wat het is maar op de een of andere manier heb ik echt altijd pech met het weer.

Door de totale 180 die het weer nu doet in de Alpen ga ik de komende 2 dagen aankijken of het uberhaupt veilig genoeg is om met de motor te gaan, anders is het einde vakantie.

Het winter geen winter gehad, krijgen we winter in eind april....
 
Terug
Bovenaan Onderaan