Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

(Ali) Rempotsokje geplaatst….. _O-

IMG_7869.webp
 
Iemand heeft wel zitten prutsen met de montage bout 🤔
Ik niet want ik werk netter….als het warmer in de garage wordt dan zal ik speciaal voor jou een nieuwe monteren….. ;)

Zijn aftermarket V-Trek hendels gemonteerd, of de vorige eigenaar danwel motorzaak heeft ze gemonteerd.
 
Nog eens... idd benzine in gedaan ;) en toerke gereden. Richting Noord-Brabant en omstreken, waren weer 314 frisse km-kes.
Verder nog wat chroom op de GL 1200Ltd en de GL 1100 Aspencade gehangen, het oog wil tenslotte ook wat.
@jbazelmans... vandaag met de goeie brommer hé! :t
Ik heb er nog even overzitten twijfelen vandaag, maar ik heb hem toch maar in de garage laten staan. Ik vond het te koud
 
T is idd koud buiten
Inderdaad. Ik heb er last van maar de accu van mijn pekelfiets ook. Het staat waarschijnlijk net niet okselfris afgesteld en wellicht lopen de cabs langzaam leeg, maar de moraal van het verhaal is dat de motor best lang rondgetold moet worden voor ie aanslaat. Met een vers geladen accu en 's zomers gaat dat goed, maar zelfs een dag na een ritje in de winter gaat ie de dag erop niet meer aan in de tijd die de accu de motor kan ronddraaien.
Ik heb er nu een accu met meer capaciteit ingezet en ook direct een kabel voor de acculader aangepast en erbij aangesloten.
De Optimate 3 heeft standaard een Tamiya stekker verbinding in de kabel waardoor gekozen kan worden voor de eindkabel met accuklemmen of voor verbinden met een laadkabel die aan de motor blijft zitten.
De stekker aan de laatste doet het niet meer. De stekkers willen niet in elkaar. Om deze reden ben ik alle stekkers aan het vervangen door andere en ga ik vanavond verder met het maken van kabeltjes voor in alle gebruiksmotoren, waarmee de lader direct aan alle motoren gehangen kan worden zonder de accu te hoeven verwijderen of proberen de klemmen erop te zetten zonder het frame te raken ....

Accu verwijderen en vooral weer terugplaatsen is al 30 jaar een frustratie. Kunnen ze de accufabrikanten niet eens verplichten een paar keer een accu in een motor te zetten? Dan zullen merken dat dat gekloot met die moertjes die in de polen wegzakken, erin verschuiven of er helemaal uitvallen bij het plaatsen van de accu of het indraaien van het boutje suckt!
Bij de KTM zit de accu er goed bereikbaar in, maar bij de SV zit de accu onder een hoek, boutje krijg je er amper recht in en je kunt er lastig bij. Ik duw in de regel een stukje van dat verpakkingsschuim tussen moertje en onderkant van de pool om het boutje een beetje op zijn plaats te houden tijdens manouvreren van de accu, maar het blijft een shitsysteem. en waarom?? Dat moet toch anders kunnen?
IMG_7550.webp
IMG_7549.webp
IMG_7548.webp

Dat bagagebak van de KTM en hoe gemakkelijk de accu daarin bereikbaar is kunnen veel motorfabrikanten een voorbeeld aan nemen.
 
Laatst bewerkt:
Niet zozeer aan de motor maar aan een falende helm gewerkt. Ik had een tochtje van plm. 80 km gepland maar ik was de straat nauwelijks uit of de hele handel begon te beslaan. Na 20 minuten moest ik stoppen omdat één oog zo erg brandde door de opgehoopte condens, dat ik niets meer zag. Helm af, de boel drooggemaakt en weer verder; we zijn tenslotte geen mietjes…
Maar het bleek een zinloze exercitie, dus terug naar huis en de helm aan een grondig onderzoek onderworpen. De Pinlock was duidelijk lek en ook de insectenvanger zat aan 1 kant los.
De insectenvanger met secondenlijm op z’n plaats gezet maar de Pinlock was een dingetje. Gelukkig is YouTube je vriend en een prima tip gevonden: om de buiging er uit te halen -als ze nieuw zijn dan zijn ze immers plat- moet je hem (na alles te hebben schoongemaakt met een sopje) andersom monteren en een nachtje laten staan op een warme plek; in mijn geval op de c.v. radiator. En ja hoor! Toen ik hem er af haalde was hij weer vijwel vlak. Opnieuw op de correcte wijze gemonteerd en even 5 minuten met de helm op, zwaar ademend op het balkon gestaan (schijt aan de buren) en de werking lijkt weer helemaal oké. 🙂
 
Inderdaad. Ik heb er last van maar de accu van mijn pekelfiets ook. Het staat waarschijnlijk net niet okselfris afgesteld en wellicht lopen de cabs langzaam leeg, maar de moraal van het verhaal is dat de motor best lang rondgetold moet worden voor ie aanslaat. Met een vers geladen accu en 's zomers gaat dat goed, maar zelfs een dag na een ritje in de winter gaat ie de dag erop niet meer aan in de tijd die de accu de motor kan ronddraaien.
Ik heb er nu een accu met meer capaciteit ingezet en ook direct een kabel voor de acculader aangepast en erbij aangesloten.
De Optimate 3 heeft standaard een Tamiya stekker verbinding in de kabel waardoor gekozen kan worden voor de eindkabel met accuklemmen of voor verbinden met een laadkabel die aan de motor blijft zitten.
De stekker aan de laatste doet het niet meer. De stekkers willen niet in elkaar. Om deze reden ben ik alle stekkers aan het vervangen door andere en ga ik vanavond verder met het maken van kabeltjes voor in alle gebruiksmotoren, waarmee de lader direct aan alle motoren gehangen kan worden zonder de accu te hoeven verwijderen of proberen de klemmen erop te zetten zonder het frame te raken ....

Accu verwijderen en vooral weer terugplaatsen is al 30 jaar een frustratie. Kunnen ze de accufabrikanten niet eens verplichten een paar keer een accu in een motor te zetten? Dan zullen merken dat dat gekloot met die moertjes die in de polen wegzakken, erin verschuiven of er helemaal uitvallen bij het plaatsen van de accu of het indraaien van het boutje suckt!
Bij de KTM zit de accu er goed bereikbaar in, maar bij de SV zit de accu onder een hoek, boutje krijg je er amper recht in en je kunt er lastig bij. Ik duw in de regel een stukje van dat verpakkingsschuim tussen moertje en onderkant van de pool om het boutje een beetje op zijn plaats te houden tijdens manouvreren van de accu, maar het blijft een shitsysteem. en waarom?? Dat moet toch anders kunnen?Bekijk bijlage 2083020Bekijk bijlage 2083021Bekijk bijlage 2083022
Dat bagagebak van de KTM en hoe gemakkelijk de accu daarin bereikbaar is kunnen veel motorfabrikanten een voorbeeld aan nemen.
Nou dat ben je ff kwijt :+ maar je heb wel gelijk hoor ,t is altijd kl*ten om erbij te komen ,bij mij moet de neptank eraf en dan zit hij voor bij t balhoofd,ik heb t ding nooit aan een druppellader ,hij moet t maar doen :Y
 
Ja, hoe bedenken ze het, he? Het enige voordeel van de plaats die jij noemt is de gewichtsverdeling, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Juist voor die onbereikbare plaatsen is een snoertje om de accu mee aan de lader te kunnen verbinden ideaal. Voor de 690 zou het nog nieteens zo noodzakelijk zijn, maar ik ben nu toch bezig. ;)
 
Ja, hoe bedenken ze het, he? Het enige voordeel van de plaats die jij noemt is de gewichtsverdeling, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Juist voor die onbereikbare plaatsen is een snoertje om de accu mee aan de lader te kunnen verbinden ideaal. Voor de 690 zou het nog nieteens zo noodzakelijk zijn, maar ik ben nu toch bezig. ;)
Bij mij zit de benzine onder t zadel dat is wel fijn hoor en makkelijk tanken zo onder de seat :t
 
Kunnen ze de accufabrikanten niet eens verplichten een paar keer een accu in een motor te zetten? Dan zullen merken dat dat gekloot met die moertjes die in de polen wegzakken, erin verschuiven of er helemaal uitvallen bij het plaatsen van de accu of het indraaien van het boutje suckt!

Lang stukkie opgerold papier onder het moertje schuiven, strak tegen de bovenkant. Boutje erin draaien en op het moment dat ie grip heeft op het moertje, stukkies papier eruit trekken. Gebruik dayglo Post-it als je in een donker gat zit te weken.
 
Dat is ongeveer wat ik nu doe met dan blauwe verpakkingsschuim. Het blijft een lapmiddel voor iets dat door het hele accubouwersgilde op dezelfde prutserige manier wordt gefabriceerd. Of ze het afgesproken hebben. Als ooit één fabrikant bedenkt het fatsoelijk af te leveren zullen de concurrenten het merken aan dalende verkoop. Dit riekt naar kartelvorming. :o
Waarom doen ze dit zo klunzig? Ze weten toch dat accu's in veel gevallen maar ergens zitten weggefrommeld waar je niet bijkan, en al helemaal niet als de moertjes eruit vallen. :(
Dit kan toch 10 x handiger, of ben ik gek?
 
Inkijk dan wat handig. Buddy eraf, inpluggen en druppelen maar. 👍🏻
Dit kan straks op al mijn motoren zo. Dit had ik veel eerder moeten doen.
IMG_7551.webp
 
Dat heb ik overwogen, maar heb bewust hiervoor gekozen. Beter beschermd, niet in zicht, en 5 seconden werk om die buddy eraf te halen
 
Dat is ongeveer wat ik nu doe met dan blauwe verpakkingsschuim. Het blijft een lapmiddel voor iets dat door het hele accubouwersgilde op dezelfde prutserige manier wordt gefabriceerd. Of ze het afgesproken hebben. Als ooit één fabrikant bedenkt het fatsoelijk af te leveren zullen de concurrenten het merken aan dalende verkoop. Dit riekt naar kartelvorming. :o
Waarom doen ze dit zo klunzig? Ze weten toch dat accu's in veel gevallen maar ergens zitten weggefrommeld waar je niet bijkan, en al helemaal niet als de moertjes eruit vallen. :(
Dit kan toch 10 x handiger, of ben ik gek?
kort stukje krimpkous erom doen nadat je het moertje in de pool geduwd hebt voorkomt een hoop ergernis,
(behalve als je het stukje krimpkous te lang maakt) _O- _O-
 
Dat ga ik de volgende keer dat ik de boel los heb eens proberen. :Y
 
Inkijk dan wat handig. Buddy eraf, inpluggen en druppelen maar. 👍🏻
Dit kan straks op al mijn motoren zo. Dit had ik veel eerder moeten doen.
Bekijk bijlage 2083085
Snap dat je er niet helemaal bij kunt, maar die spullen bovenop de accu (zekeringhouder+2x losse zekeringhouder etc.) liggen daar origineel wrs niet toch? Boutjes zijn precies op lengte en gaan er goed in tenzij je er nog extra oogjes op het boutje toevoegt.
 
Niet zozeer aan de motor maar rotgezocht naar de kabel met krokodillen klemmen die bij de Optimate 4 zaten. Mijn Honda heeft een vaste aansluiting maar wilde voor de circuit supermoto van mijn zoon even die klemmen er op zetten. Nergens te vinden en zaten nog in het doosje, alleen waar dat nu is gebleven, geen idee. Ga maar 2 vaste erbij kopen, voor zijn circuit en wegmotor, zijn we gelijk klaar 😎
Of heeft iemand die toevallig nog liggen en ze niet gebruikt?O-)
 
Vanochtend weer is een lapje over de velgen heen gehaald.
Werd weer eens tijd .

Afgelopen vrijdag de rest namelijk gewassen.
Kan het beestje mooi fris en fruitig het nieuwe jaar in..
 
Terug
Bovenaan Onderaan