Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Jawa... vroeger nog een Jawa brommertje met expansie-uitlaat gehad.
Het ding trilde helemaal uitelkaar en verloor onderweg van alles (geregeld bouten en moeren aanvullen) maat het blokje deed het super!
 
Eindelijk de schokdempers op zwaarste stand gezet van de CB500 uit 2002.
Die kwamen van Boonstra, ik had ze blind gemonteerd maar na te vaak doorslaan op drempels toch iets beter bekeken......Bekijk bijlage 1361841
Nu veel beter met mijn 80kg.
Ga er alsjeblieft mee naar een veringspecialist, want en schokbreker kun je niet "zwaarder" of "lichter" instellen. Je kunt afhankelijk van het model wel de veervoorspanning verstellen, de (low/high speed) rebound- of compressie-demping instellen, lengte langer/korter maken, veerconstante wijzigen dmv een andere veer. Als jij hem nu op "de zwaarste stand" hebt gezet, betekent dat dat je waarschijnlijk niet helemaal precies weet wat je aan het doen bent.
 
Laatst bewerkt:
Het helpt wel in overeenstemming met het budget waarschijnlijk. ;)
 
Plakkertjes op de wielen gedaan :)

M5JDMkn.jpg


Geeft mij + 25pk op het achterwiel :+
 
Nu prima zo. Dempers stonden gewoon te slap als mijn zoon achterop zat bij drempels. Samen 140kg schat ik. Das nie vreemd nie!.
@CDA441: een rode is altijd sneller!

Snel alle 'verplichte' sleutelklusjes afmaken: het wordt snel beter weer!
 
Das nie vreemd nie!
Daar is die afstelling zelf gewoon voor bedoeld. Meer bagage of met twee personen erop gewoon veer strakker zetten.

Als je ruig hard wilt gaan kun je met duurdere materialen wel een betere wegligging krijgen. Of als je schokbrekers versleten zijn, kun je met nieuwe 'gewone' exemplaren ook de wegligging beter krijgen. ;)
 
Waarom toch altijd dat mensen afzeiken? Is dat nu werkelijk nodig?
Doeslief!
Ik heb de toon aangepast zodat het beter verteerbaar is voor tere kinderzieltjes waarvan we niet willen dat gevoelens mogelijk zouden kunnen worden gekwetst, want dat is heel belangrijk natuurlijk.

#curlingmoedersforum
 
Laatst bewerkt:
Nu prima zo. Dempers stonden gewoon te slap als mijn zoon achterop zat bij drempels. Samen 140kg schat ik. Das nie vreemd nie!.

Je hebt waarschijnlijk aan de veervoorspanning lopen draaien en dat heeft (bijna) niets met "te slappe dempers" te maken. Nogmaals: ga even langs en veringspecislist, want het is niet prima zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Daar is die afstelling zelf gewoon voor bedoeld. Meer bagage of met twee personen erop gewoon veer strakker zetten.
Nee, dit is feitelijk onjuist. Je kunt een veer niet strakker zetten door aan de instellingen de gaan draaien.

Je verandert de veervoorspanning, dat bepaalt het werkgebied van de schokbreker, maar verandert helemaal niets aan de veerconstante/stugheid/ strakheid/zwaarte en ook niet aan de demping (behalve als je ook instelbare demping hebt en je verdtelt die ook, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk in dit geval).
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Nee, dit is feitelijk onjuist. Je kunt een veer niet strakker zetten door aan de instellingen de gaan draaien.

Je verandert de veervoorspanning, dat bepaalt het werkgebied van de schokbreker, maar verandert helemaal niets aan de veerconstante/stugheid/ strakheid/zwaarte en ook niet aan de demping (behalve als je ook instelbare demping hebt en je verdtelt die ook, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk in dit geval).
Wat ben jij fanatiek zeg. :P
Ik heb natuurkunde gestudeerd ooit vroeger, dus je uitleg kan ik volgen. :Y

De demping heeft niks de maken met de veer. Dus door aan die ring te draaien gaat de veer niet meer of minder dempen.

Dat zeg ik ook nergens en originele poster volgens mij ook niet.

Ik draai hem strakker als ik de veervoorspanning verhoog. En minder strak als ik die verlaag. Meeste mensen begrijpen me als ik dat zo zeg, maar is misschien niet de correcte term.

Strak of zwaar gebruiken als synoniem voor stugheid vind ik eigenlijk net zo dubieus. Zware veren zijn moeilijk te tillen en strakke veren zitten ergens tussen geklemd. Maar taalkundig ben ik niet heel erg hoog geschoold. Of mogelijk is er een consensus onder vaklui hoe je zwaar en strak mag gebruiken, waar ik niks van weet? :?
 
Wat ben jij fanatiek zeg. :P
Ik heb natuurkunde gestudeerd ooit vroeger, dus je uitleg kan ik volgen. :Y

De demping heeft niks de maken met de veer. Dus door aan die ring te draaien gaat de veer niet meer of minder dempen.

Dat zeg ik ook nergens en originele poster volgens mij ook niet.

Ik draai hem strakker als ik de veervoorspanning verhoog. En minder strak als ik die verlaag. Meeste mensen begrijpen me als ik dat zo zeg, maar is misschien niet de correcte term.

Strak of zwaar gebruiken als synoniem voor stugheid vind ik eigenlijk net zo dubieus. Zware veren zijn moeilijk te tillen en strakke veren zitten ergens tussen geklemd. Maar taalkundig ben ik niet heel erg hoog geschoold. Of mogelijk is er een consensus onder vaklui hoe je zwaar en strak mag gebruiken, waar ik niks van weet? :?
Google eens "suspension sag", daarin zal je lezen wat veervoorspanning doet.
Spoiler: negatieve veerweg instellen en daardoor past de rijhoogte ook aan.
Achter meer voorspanning=hogere rijhoogte, minder negatieve veerweg (waarschijnlijk nu te weinig bij jou) en meer druk op je voorvering.
Veren aanpassen is een goedkope maar zeer effectieve manier om je vering gebalanceerd en op jouw rijstijl/gewicht aan te passen.

Ontopic: ketting gesmeerd, getankt na een ritje en uitgaande demping aangepast.
 

Bijlagen

  • IMG_20180920_181516.jpg
    IMG_20180920_181516.jpg
    175,7 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Google eens "suspension sag", daarin zal je lezen wat veervoorspanning doet.
Spoiler: negatieve veerweg instellen en daardoor past de rijhoogte ook aan.
Achter meer voorspanning=hogere rijhoogte, minder negatieve veerweg (waarschijnlijk nu te weinig bij jou) en meer druk op je voorvering.
Veren aanpassen is een goedkope maar zeer effectieve manier om je vering gebalanceerd en op jouw rijstijl/gewicht aan te passen.

Ontopic: ketting gesmeerd, getankt na een ritje en uitgaande demping aangepast.
Ik heb een tutorial gelezen en niks nieuws geleerd. :P (behalve paar engels termen voor bepaalde onderdelen, die ik nu twee minuten later weer ben vergeten)

Kun je verduidelijken wat waarschijnlijk te weinig is bij mij? Je verwijst met dat weinig terug naar een zin met meerdere dingen namelijk.
En weet je ook bij welke van mijn motoren ik moet controleren?

En wat bedoel je tot slot met 'veren aanpassen'? Ik gok dat je bedoelt om de originele veren eraf te halen en dan andere veren erop met andere eigenschappen? Waarom moet ik dat willen?
 
Ermax Aeromax (double bubble) schermpje gekocht, nieuw in de verpakking voor 40€ *O* en direct ook gemonteerd!

ch9okmg.jpg

Fuzzy pic door weinig licht en slechte camera

Ben benieuwd of dat bevalt, heb de mijne weer verwijderd, te veel turbulentie en meer herrie.
 
Ik heb aan de zijkant bij de achterveer vd VFR een zwarte knop daar draai vlgs de gebruiksaanwijzing aan mocht ik een duo meenemen.

En op de duc hyperpro vering, die is afgesteld op mijn gewicht en rijgedrag....verder blijf ik er vanaf omdat ik geen verstand van heb...ook niet voor gestudeerd.
 
@hank4all Vraag me het zelf ook af, maar als ik het zo bekijk zit het schermpje wat hoger dan mijn MRA vario scherm. ziet er iig wat aerodynamischer uit moet ik zeggen :)
 
Ik heb een tutorial gelezen en niks nieuws geleerd. :P (behalve paar engels termen voor bepaalde onderdelen, die ik nu twee minuten later weer ben vergeten)

Kun je verduidelijken wat waarschijnlijk te weinig is bij mij? Je verwijst met dat weinig terug naar een zin met meerdere dingen namelijk.
En weet je ook bij welke van mijn motoren ik moet controleren?

En wat bedoel je tot slot met 'veren aanpassen'? Ik gok dat je bedoelt om de originele veren eraf te halen en dan andere veren erop met andere eigenschappen? Waarom moet ik dat willen?
Het gebrek aan negatieve veerweg, en dat is dan gericht naar James Bond ipv jou.
Ik bedoel inderdaad de veren aanpassen voor zijn gewicht ipv die dat er nu opzitten. ( Duidelijk te slap of zijn schokdemper zijn versleten)
 
Het gebrek aan negatieve veerweg, en dat is dan gericht naar James Bond ipv jou.
Ik bedoel inderdaad de veren aanpassen voor zijn gewicht ipv die dat er nu opzitten. ( Duidelijk te slap of zijn schokdemper zijn versleten)
Het zou kunnen, bij die leeftijd.
Maar een cb500 is niet bepaald een dikke toerbuffel. Dan is het bij 140kg belasting denk ik niet abnormaal om dan de veervoorspanning op maximaal te hebben.

(Heb even gegoogeld en 184kg is blijkbaar het toegestane maximum.)
 
En juist daarstraks een RAM mount gebroken :? Was 'm aan het vastdraaien en plotseling *krak, veertje en deeltje vliegt weg, veer nergens meer te zien |(
Dinsdag maar een nieuwe halen zeker want maandag is de winkel gesloten, en die dingen zijn niet goedkoop :(

VBRC6Ul.jpg
 
Zou je misschien een foto van naar de importeur of fabrikant kunnen sturen? Spul zou redelijk sterk moeten zijn en ik neem aan dat je er niet met een waterpomp tang aan bent gaan hangen ofzo. :X

Zouden ze uit coulance best wel eens kunnen vervangen met een nieuwe. (Lego onderdeeltjes doen ze dat ook bij) ;)

p.s. wat is dat voor rare slijtage in de holtes voor de kogel?
 
@roestendoenze Haha inderdaad niet :') Die slijtage is omdat die gemonteerd zat op een metalen RAM bal. Geen idee eigenlijk waarom de rubberen niet worden verkocht bij de motorzaak. Er is wel een vreemd stukje te zien dat een andere kleur heeft van het metaal. Zal misschien daar aan liggen?
Dinsdag is de winkel pas open, juist stom dat het nu gebeurt, juist in het weekend :(
Gelukkig heb ik er 2, dus kan ik nog even door met de gps.
 
Terug
Bovenaan Onderaan