Wanneer ketting smeren?

Even de (een ) knuppel in het hoenerhok gooien.
vraagt zich nou niemand zich af wat het doel ( functie ) van smeren motorfiets ketting is .
eerste advies bekijk eerst goed een doorsnede motorketting (Werktekening )
Dan weet van af nu waarom fabrikanten van kettingspuitbussen zich bij dit onderwerp :}
hoor wel.

Je smeert het contact tussen de ketting en de tandwielen misschien?

Ik had vanaf het begin met motorrijden geen flauw idee wanneer ik de ketting moest inspuiten. Dus doe het elke 1 a 2 ritten. Dit inclusief deel van het achtertandwiel. Dus ik denk dat ik misschien wel te veel gebruik.

kijken is genoeg, smeer je met vet dan moeten de rollen dof/zwart zijn. Smeer je met olie dan moeten ze glimmen

Genoeg advies volgens mij, maar ik deed het om de paar ritjes. Iets teveel soms, waardoor m’n kettingbeschermer ook aan de binnenkant onder zat. En ja, je kan het zien. Zwarte gore glimmende plakbende :+ Toen ik bij pajic kwam (voor iets heel anders) kreeg ik er overigens complimenten over, liever teveel dan te weinig zei hij. Hij zag nog regelmatig fietsen waar het gortdroog is.

Tipje, houd een stukje karton achter de ketting waar je spuit, anders kan het op je achterband komen.. bij afschuinen niet zo fijn :P

Moeten we geen illustraties toevoegen?
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Terug
Bovenaan Onderaan