Wanneer ketting smeren?

Nog even terug over ketting smeren.
Afgelopen woensdag de ketting gesmeerd verder niet met deze motor gereden.
Vanmorgen even naar de Sallandse heuvelrug en nog even bij Baan in Rijsen langs geweest kijken naar Voyah Free buiten dat hij duur is, is hij ook voor ons te breed. Krijg hem niet onder de carport. Maar van binnen een mooie auto.
Terug naar Enschede gezien de wolken maar via de autobaan gereden.
Heb even een foto gemaakt hoe de ketting er nu uitziet ook hoeveel zand ik geladen heb.
totaal 130 km gereden
IMG_5719.jpeg

IMG_5717.jpeg
IMG_5718.jpeg
 
Dit topic en elders incl. de nodige filmpjes bekeken.

Flesje Motul reinig en flesje Motul ketting spray en een borstel halen

-Ketting reiniger van bovenaf op ketting spuiten
-Met borstel goed borstelen en met doek afnemen (water niet nodig?)
-Kettingspray (met stuk karton er achter) bovenop ketting spuiten

klaar

Wanneer doen?
-Vinger langs ketting halen en zo lang het vingertje vettig ervan wordt zit het goed. Bij zichtbaar veel vuiligheid direct ketting reinigen (en weer inspuiten)

Zo is ie toch goed?
 
-Ketting reiniger van bovenaf op ketting spuiten
-Met borstel goed borstelen en met doek afnemen (water niet nodig?)
-Kettingspray (met stuk karton er achter) bovenop ketting spuiten

Zo is ie toch goed?
eerste 2 punten zijn nergens goed voor (buiten de looks als je dat belangrijk vindt)
 
eerste 2 punten zijn nergens goed voor (buiten de looks als je dat belangrijk vindt)
Das interessant. Reinigen en met doek afnemen en met borstel is niet nodig ? Enkel invetten?
 
Vet word de ketting vies van. Olie hoort er op. 75W90 oid.
Af en toe een trekje aan de osco…
 
Dit topic en elders incl. de nodige filmpjes bekeken.

Flesje Motul reinig en flesje Motul ketting spray en een borstel halen

-Ketting reiniger van bovenaf op ketting spuiten
-Met borstel goed borstelen en met doek afnemen (water niet nodig?)
-Kettingspray (met stuk karton er achter) bovenop ketting spuiten

klaar

Wanneer doen?
-Vinger langs ketting halen en zo lang het vingertje vettig ervan wordt zit het goed. Bij zichtbaar veel vuiligheid direct ketting reinigen (en weer inspuiten)

Zo is ie toch goed?
Ketting schoonmaken kan, maar borstelen zou ik zelf niet doen.
De afdichtringen zijn best gevoelig.
Ik doe het zelf met een droge doek, maar alleen maar om de zijkant iets toonbaarder te maken.

Wanneer smeren?
Als de rollen gaan glimmen.
Of natuurlijk voor een lange rit, zodat je onderweg niet met een droge ketting zit.

Nu begrijp ik dat men graag poetst als deel van de hobby.
Lampolie of diesel met een schilderskwast kan heel therapeutisch werken.
En het wordt er mooi schoon van.

Zelf gooi ik er gewoon ieder jaar een nieuwe kettingset op, paar centen extra, maar de ketting glimt net zo hard, en je bent net zoveel tijd kwijt O-)
 
Ik zie bijna in elke video over ketting onderhoud zo een borstel voorbij komen. Borstelen na reinigingsmiddel wordt dus niet gedaan tenzij cosmetisch door sommige/velen.

Voor mij nieuwer zienswijzes mbt ketting onderhoud
 
Ketting reiniger enzo vind ikzelf ook overbodig, doe het nooit. Gewoon om de 500-1000km wat nieuw vet op en gedaan.
 
Ik had een ieniemienie olie lekje door een o-ring achter het voortandwiel. Was fantastisch achteraf gezien. Nu ik het gefixt heb moet ik me ook met dit soort triviale zaken bezig houden.

Some say hun hele achtertandwiel is kromgetrokken door het niet smeren van een ketting. Dus ik zou het 2x per rit doen.
 
Heel Youtube staat vol met van die stomme "How to maintain your motorcycle" Video's inclusief "How to lube your chain" .. En dan worden er hele stappen uit de kast getrokken om die ketting te smeren etc.

Hoe vetter hoe beter zo'n ketting.. Soms eens wat lampolie eroverheen kliederen en dan afnemen met een doek. Dan een nieuwe vetlaag aanbrengen.
 
Toch handig, want dit advies bespaard weer wat centjes


Motul-kettingspray.jpg

Alleen de chain lube, de rest dus niet nodig. En dit toepassen als o.a. het zichtbaar niet meer vettig is.. of voor een lange rit e.d.

Weer wat geleerd :t
 
Toch handig, want dit advies bespaard weer wat centjes


Motul-kettingspray.jpg

Alleen de chain lube, de rest dus niet nodig. En dit toepassen als o.a. het zichtbaar niet meer vettig is.. of voor een lange rit e.d.

Weer wat geleerd :t
Er worden hier adviezen gegeven, geen wetten geschreven. Je kunt het zo goedkoop of duur maken als je wilt. Metaal op metaal is niet goed, zand er tussen ook niet. Olie vliegt er snel af, vet houdt zand vast. Na een ritje door de regen is het vet ook weg.
 
Waar vet of olie zit roest het niet. Rij nog maar een jaar met ketting. Het hele set gebruik ik borstel reiniger en vet. Op de spuitbus staat elke 700 km invetten na 3X invetten de ketting met de borstel schoonmaken reiniger en doek dan invetten.
 
Kortom, regelmatig kijken en de rollers van de ketting goed ingevet houden…..
 
Heel Youtube staat vol
Maar eigenlijk zijn die vaak verwarrend. Ze beginnen dan met een ketting die net nieuw is, of al schoon is. Ik denk omdat een professioneel geschoten video gewoon in een studio wordt opgenomen. Super irritant.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Wat vodden met lampolie er over, even laten drogen en opnieuw ketting insprayen. Een enkele keer gebruik ik wel een borstel, als de ketting om 1 of andere reden veel smeriger dan normaal is. Dat heb je wel eens als je door binnenwegen met zand bent gereden, bijvoorbeeld kamperen met de motor. Ook als je de voorkeur geeft aan die witte kettingwax, dan wil je die slurrie er af borstelen, in plaats van gewoon een doekje.
 
Mijn woon werk fiets stond destijds een busje goedkope kettingspray naast in de garage. Af en toe een beetje inspuiten en gaan. Schoonmaken was teveel moeite want werd toch weer vies.

Heb nu twee af en toe vrije tijd motoren die er ook redelijk knap uitzien. Nu gaat er een lap met remreiniger over de achterbrug en de ketting voor de goedkope kettingspray erover gaat. Remreiniger niet direct op de ketting spuiten, das niet goed voor de levensduur
 
Mijn woon werk fiets stond destijds een busje goedkope kettingspray naast in de garage. Af en toe een beetje inspuiten en gaan. Schoonmaken was teveel moeite want werd toch weer vies.

Heb nu twee af en toe vrije tijd motoren die er ook redelijk knap uitzien. Nu gaat er een lap met remreiniger over de achterbrug en de ketting voor de goedkope kettingspray erover gaat. Remreiniger niet direct op de ketting spuiten, das niet goed voor de levensduur
Ik gebruik remmenreiniger dan alleen op remmen of van de week wel even "lui" op de binnenkant in het kapje van mijn voortandwiel.
Maar die gaat daarna gelijk dik in de kunststof spray.
Maar meestal poetst ik met iets wat de smeer wel weghaalt maar de ondergrond niet uitdroogt of krast, dus een medium wat zelf een beetje smeert.
Siliconenspray, lampenolie, WD40.
 
Das interessant. Reinigen en met doek afnemen en met borstel is niet nodig ? Enkel invetten?
Met een borstel cq doekje veeg je het vuil juist waar je het niet wil hebben. Poetsen doe je voor de looks en niet voor de ketting. Vetten als de rollen gaan glimmen met vet. gebruik je olie dan moeten ze juist glimmen
 
Even terugkomend hierop verbaasd het me nog steeds hoe iets wat heel simpel zou moeten zijn zo gecompliceerd wordt gemaakt, omdat iedereen hun eigen manier heeft.

Wel borstelen, niet borstelen, elke tankbeurt smeren, nooit smeren, schoonmaken na 3x invetten, elke week schoonmaken. De ene adviseert de ander, niemand heeft het juist. Wat is het nou 😂

Eind augustus mag de mijne voor groot onderhoud, hou ik daarna wel vast aan wat onderhoudsvoorschrift zegt, maar ik vind/vond het nog steeds erg verwarrend soms.

Net als remmen in de bocht. Een hele kamp die er fel tegen is, een andere kamp die juist aangeeft remmen met de voorrem in een (lange) bocht, rijlessen die je leren met voor EN achterrem bochten te nemen. Waarom zoveel verschillen? (Ik rem eigenlijk 90% van de tijd met alleen voorrem, die keer dat ik de achterrem erbij deed gleed mn achterwiel opzij, ik vertrouw wel op mijn gevoel voortaan 😄)
 
Terug
Bovenaan Onderaan