Wanneer ketting smeren?

Mooi dat iedereen het anders doet, dus je ketting gewoon smeren…simpel toch. Doe het op mijn eigen manier (wel overeenkomsten) en het gaat al jaren goed…laatste keer zijn de ketting en tandwielen 35k meegegaan.

Ohja gebruik S100 dry-lube….prima spul.
 
Ketting een beetje schoonmaken en daarna smeren na 2 tankbeurten, is niet moeilijk ….

Spanning van de ketting is ook nog goed…
IMG_7225.jpeg
 
Preventief smeren is beter dan te laat smeren. Maar als je je motor bijvoorbeeld 15 jaar hebt, dan is een smeerbeurt vaak 1 x per maand, maar je rijd uiteraard ook minder km's dan in het begin toen jij en je motor net bij elkaar kwamen.
 
Ketting een beetje schoonmaken en daarna smeren na 2 tankbeurten, is niet moeilijk ….
Dat is wel heel erg schoon. Heb pro-oiler eraf gegooid en gebruik nu ook drylube sinds een week. Had wel dikke andere laag op velg, makkelijk eraf, mischien oude troep. Ketting ziet er goed uit op de Giau net voor de flitspaal. Kijk eens hoeveel die induikt voor de apex, afkomende van achtertandwiel

P158 (1005).JPG
 
Het blijft een schitterend apparaat 👍
Wat me wel opvalt, dat het wiel best achter in de brug zit.
Of lijkt dat maar zo?
Heb even mbv Google wat foto’s gezien en bij sommige foto’s ook zo naar achteren en andere weer korter erop…ik merk niks van verder. Ding rijdt verder gewoon super….. :]
 
Bij mijn vorige motor heb ik de ketting pas gesmeerd nadat deze was vervangen. Schijnbaar kan je zonder problemen 15 a 20 k rijden zonder de ketting te smeren. Met de tweede ketting begonnen met smeren en de ketting ging 30 k mee en was nog steeds in goede staat.

Met de osco op de Teneré is het meestal bij een tank- of wasbeurt even aan de knop trekken. Ondertussen 25k gereden met af en toe zandwegen en nog geen probleem ontdekt.
 
Op de Versys die ik in 2018 nieuw heb aan geschaft heb ik gelijk van Osco een olie smeersysteem er op laten zetten.
Ik vind dit fantastisch werken, iedere 400 a 500 km trek ik een keer aan het palletje zeg maar en wordt de ketting gesmeerd.
Vind het ook fijne olie , ketting wordt er niet vuil van en bij mij voor tandwiel blijft het ook netjes schoon , geen ophoping van vet .
 
Schijnbaar kan je zonder problemen 15 a 20 k rijden zonder de ketting te smeren.
Ook zonder schoonmaken?

Ik heb zo'n "onderhoudsvrije" ketting gehad. Ik smeerde dat ding nooit, en maakte hem ook nooit schoon. Na 11.000 km heb ik 'm laten vervangen, hij kon niet goed meer gespannen worden, en maakte een enorme herrie.

Maar goed, ik rij elektrisch dus die ketting wordt echt afgeragd.

Misschien als je de ketting matig belast, en veelal met mooi weer rijdt, dan kun je wat langer doen zonder smeren. Maar anders zou ik het niet adviseren.
 
Ook zonder schoonmaken?

Ik heb zo'n "onderhoudsvrije" ketting gehad. Ik smeerde dat ding nooit, en maakte hem ook nooit schoon. Na 11.000 km heb ik 'm laten vervangen, hij kon niet goed meer gespannen worden, en maakte een enorme herrie.
Als je alleen in het droog rijdt kan je 15k of meer halen met een standaard o-ring/xring ketting.
Maar goed, ik rij elektrisch dus die ketting wordt echt afgeragd.
Wat is de logica hierachter?
Misschien als je de ketting matig belast, en veelal met mooi weer rijdt, dan kun je wat langer doen zonder smeren. Maar anders zou ik het niet adviseren.
 
Wat is de logica hierachter?
Voor mijn gevoel trek ik hard op dus de ketting heeft meer te lijden. Dat was mijn redenering althans. Maar ik ben het eens nauwkeurig gaan nakijken, en het valt eigenlijk wel mee. Vorige ketting deed ik 18k km mee, en deze ketting nadert de 20k km.
 
Hoger koppel dat continu beschikbaar is bij een elektrische motor. Aan de andere kant, elke keer schakelen geeft weer een ruk aan de ketting dat heb je bij elektrisch rijden weer niet.
Is dat koppel wel hoger?
Bijvoorbeeld ktm superduke r, 144Nm aan de krukas.
Eindoverbrenging is 2.235, dat is dus al 321Nm koppel in een versnelling waarbij de overdacht 1:1 is. (Tussen 5de en 6de in)
In 1ste versnelling komt er nog eens een 1op 3 overbrenging bij.
Dat is dus 963Nm op het achterwiel.
In 4de versnelling is het maar 433Nm.


En wordt dat hoger koppel wel gebruikt?
Bij een verbrandingsmotor zit er altijd een versnellingsbak die het wielkoppel verhoogt.
Een 2 cilinder bijvoorbeeld geeft nogal harde kloppen op de ketting door de ontploffingen.
In vergelijking daarmee heeft een elektromotor een 100x soepelere koppelafgifte.

Voor mijn gevoel trek ik hard op dus de ketting heeft meer te lijden.
Lijkt me sterk dat je in normale omstandigheden harder optrekt dan met een motor die een gelijkaardig vermogen heeft.
Dat was mijn redenering althans. Maar ik ben het eens nauwkeurig gaan nakijken, en het valt eigenlijk wel mee. Vorige ketting deed ik 18k km mee, en deze ketting nadert de 20k km.
 
Om de 2 á 3 tankbeurten smeer ik de ketting.
(geheel afhankelijk van het weer).
Reinigen van de ketting? Dat is al weer heul lang geleden..

Hoelang de ketting mee gaat, geen idee, nooit echt bij gehouden maar hij zit er nu zo'n 8k op..
En pas 2x bij moeten stellen (1x na montage en 1x ergens tussendoor)
 
Ik probeer mijn ketting om de 500 km te smeren, en heel af en toe (om de 10.000 km) beetje reinigen.
Ketting ligt er nu 28.000 km op.
Dus no probleem.
 
Ketting een beetje schoonmaken en daarna smeren na 2 tankbeurten, is niet moeilijk ….

Spanning van de ketting is ook nog goed…
Bekijk bijlage 2034633
Ziet er keurig uit 👌🏼 ik heb sinds kort een xr vandaag ook de ketting gereinigd en op nieuw in de dry lube. Maar had niet gehoeven.
M performance ketting schijnt het niet nodig te zijn zegt google 😕
 
Ketting afgelopen weekend weer eens even "gereinigd" oftewel nieuwe erop na 31.000km. Zo'n beetje elke 1.5 jaar. Ziet ie er toch wel ff fris uit weer vergeleken met de oude.
Wel netjes gesmeerd (osco oiler, elke 300km na tanken, als ik het niet vergeet), nooit schoongemaakt.

Qua rek nog wel iets over, maar zaten een aantal vaste schakels in en dat rijd niet zo lekker.
1723127574170.png
 
Ziet er keurig uit 👌🏼 ik heb sinds kort een xr vandaag ook de ketting gereinigd en op nieuw in de dry lube. Maar had niet gehoeven.
M performance ketting schijnt het niet nodig te zijn zegt google 😕
Heb mij nog niet ingelezen mbt die performance ketting, vooralsnog geen interesse voor een veel duurdere ketting. Schoonmaken (= doek met wasbenzine) daarna inspuiten en spannen vind ik leuk werk….
 
Heb mij nog niet ingelezen mbt die performance ketting, vooralsnog geen interesse voor een veel duurdere ketting. Schoonmaken (= doek met wasbenzine) daarna inspuiten en spannen vind ik leuk werk….
Ik ook niet 🙂 hij zat er op toen ik 'm kocht. Daarvoor een K met cardan gereden.
 
Ik heb een motor waar ik wel eens offroad mee rijdt. Ketting trekt dus troep en stof aan. Relatief nieuwe DID-ketting, X-ring en zo om de 500 km smeer ik die vanaf de zijstandaard. Als het heeft geregend onderweg om de 300 km. Zet hem in de 1e en laat het achterwiel draaien en trek met mijn linkerhand aan het stuur die motor op de jiffy.
De droge ketting heeft blijkbaar best wel wat weerstand, want zodra ik hem spray met droge teflon dan gaat het achterwiel niet alleen sneller lopen, maar de ketting stopt ook met op en neer bewegen. Minder geluid, rustiger.
Dus doe de test eens, desnoods samen met een vriend die je helpt. Je hoeft geen gas te geven, gewoon motortje stationair laten lopen, koppeling los en sprayen maar. Ben benieuwd of jouw ketting dan ook veel mooier loopt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan