Wanneer ketting smeren?

Lid geworden
27 dec 2023
Berichten
144
Waarderingsscore
145
Locatie
Steenbergen, Noord-Brabant, Nederland
Goedenavond mede motorliefhebbers,

Zelf ben ik bezitter van een (2022) BMW S1000R, K63. Uiteraard is deze aangedreven door een ketting. Ik heb de optionele 'M Endurance Chain'; welke onderhoudsarm is.

Maar wanneer smeren jullie je ketting? Is het aan de ketting 'te zien' bijvoorbeeld?

Willen jullie adviezen met mij delen?
 
Goedenavond mede motorliefhebbers,

Zelf ben ik bezitter van een (2022) BMW S1000R, K63. Uiteraard is deze aangedreven door een ketting. Ik heb de optionele 'M Endurance Chain'; welke onderhoudsarm is.

Maar wanneer smeren jullie je ketting? Is het aan de ketting 'te zien' bijvoorbeeld?

Willen jullie adviezen met mij delen?
Ik adviseer om de handleiding van de ketting te raadplegen. Of het de dealer te vragen.









Het is blijkbaar knap moeilijk om het zelf te bepalen.











Maar, eerlijk is eerlijk, ik heb ook niet zo`n ketting. Maar een normale x-ring ketting en een handmatig smeersysteem.
 
Zodra de rolletjes niet meer donker grijs zijn, maar lichtgrijs, net voordat ze beginnen te glimmen.

"Elke xx km smeren" zegt helemaal niks.
5 ritjes met mooi weer kunnen prima zijn, terwijl 1 regenrit alle smeermiddel weg kan spoelen.
 
Laatst bewerkt:
Elke rit even de ketting checken en als mijn kettingrollers droog beginnen te worden dan smeer ik mijn ketting. Methode heeft gewerkt want mijn kettingset op de VFR is 35k km’s meegegaan.

Qua kilometers schat ik 3-500km’s of een paar tankbeurten in als mooiweerrijder….. :]

En mocht je altijd rijden WW etc dan zou ik een smeersysteem aanschaffen.
 
Nou dat is toevallig dan heb al een hele tijd de ketting niet meer gesmeerd.
Heb een paar foto’s gemaakt van begin tot het eind.
De rest mag je er zelf bij denken.
Interval maar dan een maand aantal km gereden 2000 + dus het is wel tijd nu.
IMG_5701.jpeg
IMG_5702.jpeg
IMG_5703.jpeg
IMG_5705.jpeg
 
verder moet je maar denken waar vet zit roest het niet.
foto's zijn wel duidelijk eerste en 2de foto zijn voor het schoonmaken met een speciale borstel
3de foto als je met borstel hebt schoongemaakt.
laatste foto ketting lekker ingevet.
vandaag rij ik niet dus kan het een beetje intrekken. denk niet dat dit gebeurt maar goed
dit is hoe ik een ketting smeer.
 
Ik smeer na vrijwel elke rit met rood kettingvet en een tandenborstel. Max. 2 min werk en de ketting en tandwielen gaan al een hele tijd mee.
 
volgens de S-100 spuitbus zou ik zo elke 500km moeten doen. Bij kleine regenbuitjes twijfel ik altijd.. de motor staat stil in de regen (nu op werk zonder hoes, normaal met hoes). ik vraag me dan ook altijd af, moet ik echt elke regenbui weer gaan lopen smeren? Vind het niet erg ofzo, maar als je elke dag moet smeren door een klein buitje kan ik wel een bulkpallet aan spray halen :')
 
volgens de S-100 spuitbus zou ik zo elke 500km moeten doen. Bij kleine regenbuitjes twijfel ik altijd.. de motor staat stil in de regen (nu op werk zonder hoes, normaal met hoes). ik vraag me dan ook altijd af, moet ik echt elke regenbui weer gaan lopen smeren? Vind het niet erg ofzo, maar als je elke dag moet smeren door een klein buitje kan ik wel een bulkpallet aan spray halen :')
Je moet je niets afvragen, maar kijken of er nog vet op de ketting zit.
 
In principe elke 500 km met S100, waarbij ik een ‘mooiweer’-rijder ben, en in voorkomend geval, na een natte, rit in de regen.
Daarnaast elke 3 maanden schoonmaken met een doek, S100 kettingreiniger en borstel.
 
Net ff gechecked. De kettingset zit er nu 40.000 km op. Nog lang niet versleten. Ik smeer met (kettingzaag/oude motorolie/versnellingsbakolie). Veelal elke 3 a 400 km. En ik voel het zelfs als het weer nodig is. Dan gaat het schakelen wat stroever/ minder gesmeerd (pun intended).
 
Elke tankbeurt, rij ik heel rustig naar huis als ik een kwartslag heb gedraaid aan mijn oiler gevuld met cardanolie :D
 
Jul gebruik ik elke keer als ik de ketting schoonmaak I.c.m. Cleaner. Life safer dat ding, hoef je niet elke keer een oude tandenborstel van je huisgenoot te jatten.
 
Net via Bol.com een 'kettingborstel' gekocht. Vind ik toch wel handig. Iemand ook zulke 'tooltjes'?


Bekijk bijlage 2010190
Annuleer die bestelling maar vlug.
Die borstel is zo hard dat hij de o ringen/xringen beschadigd.

Die driedubbele kant werkt er ook maar maximaal 2 borstels tegelijk omdat de tool te breed is.
 
Vroeger smeerde ik trouw iedere tankbeurt.
Daarna een smeersysteem erop (pro-oiler)
Hier had ik meer werk aan dan het handmatig smeren.
Nu heb ik weer een motorfiets zonder.
En smeer als het uitkomt.
Inmiddels al weer 25.000 met slecht smeren.
Als die de 30.000 haalt vind ik het al prima.
Een nieuwe kost hooguit €150.

In vind het smeren en schoonmaken nou niet echt het mooiste klusje, een nieuwe ketting monteren dan weer wél :+

Natuurlijk snap ik ook wel dat men er het maximale uit wilt halen, en daarvoor moet je de boel goed schoon en in het vet houden.
Wel goedkoop vet gebruiken, want een nieuwe ketting is toch zo’n 8 bussen S-100.
 
Terug
Bovenaan Onderaan