Fiets
Dit meisje heeft zojuist een nieuwe fiets gekregen. Ik heb begrepen dat ze er erg blij mee was. Om diverse redenen laat ik het gezicht niet zien: het gaat dan ook om de fiets. Ik had tevoren het adres van mijn vaste fietsenzaak doorgegeven, maar uiteraard moest volgens goed Vietnamees gebruik de fiets bij een “relatie/familielid/kennis” worden gekocht. En dan....
Op basis van de foto vielen mij meteen een aantal zaken op:
Over de “kwaliteit”
• Mactin 107 ipv Martin 107 dus namaak. Martin 107 is het bekendste Vietnamese fietsenmerk.
• Voorrem is van plaatstaal o.i.d. (ongetwijfeld Chinees pisbakkenstaal)
• Wat voor soort achterrem zit er in? Er loopt iets van een kabeltje, maar.... OK, ik neem aan dat het min of meer zal remmen.
Over de wijze van aflevering
• Ventiel van de voorband zit behoorlijk scheef (uitscheuren? Snel een nieuwe binnenband verkopen?)
• Remblokje voor zit scheef op de velg (ligt dus niet helemaal tegen de velg aan en zit misschien al tegen de band aan? Een goede manier om snel een nieuwe buitenband te kunnen verkopen.)
• Slappe ketting
• Lamp geeft alleen licht naar voren (vanuit de Vietnamese traditie weer volkomen verklaarbaar: alles wat achter je gebeurt is onbelangrijk).
• Het zadel wijst naar beneden
De prijs, die voor deze fiets moest worden betaald, is (na afdingen!) VND 1.800.000 = ca. €73.
Ik vond dat behoorlijk aan de prijs, mede gezien wat ik alleen al op de foto kon waarnemen, en heb dus zelf gisterenmorgen bij mijn vaste fietsenzaak in Dien Khanh, tevens officieel Martin 107 dealer, eens geïnformeerd naar hun prijs. Ze hebben o.a. een originele Martin 107 in de winkel staan die sprekend lijkt op de fiets van de foto, incl de “gedraaide” stang. Maar dan wel met o.a. een goede voorrem, zoals je ze ook op Nederlandse fietsen ziet. De prijs? VND 1.450.000! Omdat ik hem toch niet wilde kopen heb ik ook niet naar eventuele korting gevraagd.
Ze hadden maar één fiets in de winkel staan met een soortgelijke voorrem als de Mactin: een kinderfiets met vrij kleine wielen. Vooruit, daar kan het.
Voor de prijs van de Mactin moest ik later bellen, ik werd door de vrouw van de eigenaar geholpen. ’s Middags had Minh haar man aan de lijn. Die gaf o.m. aan dat de originele Martin 107-fietsen in HCM worden gemaakt en de fake Mactin in de shop zelf. Hij wist geen exacte prijs maar hij denkt dat ze ongeveer VND 1.250.000 kosten.
Toch fijn dat mijn ideeën over mijn favoriete winkels en mijn vooroordelen over alle andere praktijken weer volledig bevestigd worden.