Motor (2)
Wat een (&^$^#&^$-klus (Xin Loi, ehhh beestenklus)..
Nadat ik de kap van de achterkant had verwijderd en de montageplaat met het achterlicht en knipperlichten had laten zakken bleek de schade groter dan ik de avond ervoor dacht. Twee draden waren volledig doorgebeten en 4 draden behoorlijk beschadigd.
Ik heb even na zitten denken over de alternatieven.
• Laten repareren. Mijn eer te na. Bovendien hou ik mijn gerede twijfels over de gemiddelde Vietnamese monteur en de manier waarop het zou worden gerepareerd (ik verwacht gewoon wat isolatieband om de slechte plekken heen wikkelen en je ziet er niets meer van).
• Een nieuwe kabelboom kopen. Dit omdat ik ook op andere plaatsen nog wat kleine beschadigingen zag. Maar dit “idee” onmiddellijk terzijde geschoven. Duurt weken, kost veel en eindigt ongetwijfeld met de verkeerde kabelboom.
• Zelf repareren. Eén van de zeer gewaardeerde forumleden (waarvan ik overigens niet verwacht dat hij hier meeleest) heeft in een ander topic ooit gevraagd of “ik die persoon was die voor ieder wissewasje naar de lokale machine shop moet?” Tja, dit was geen wissewasje, dus bleef er weinig anders over dan wat zelfwerkzaamheid.
Uiteindelijk heb ik het toch een beetje op zijn Vietnamees gedaan. Ik heb de beschadigde stukken er tussenuit geknipt en die vervangen door nieuwe kabel. Die op Vietnamese manier in elkaar gedraaid en gesoldeerd. Helaas heeft mijn soldeerstation een paar weken geleden de geest gegeven (als zoveel dingen hier) maar mijn zeer oude Engel soldeerpistool doet het gelukkig nog steeds (afkloppen!!!). Wat extra tape en bescherming om de kabel en zowel achter-/remlicht als knipperlicht doen het weer.
Er was wel één “probleem”: het is hier al weken slecht weer, voornamelijk ’s middags. Dus ik dacht: “ik zet de motor buiten op het overdekte terras om meer licht te hebben”. En ja hoor, de hele middag zon (vanaf ca. 14:00 is het hele terras zonnig) en bloedheet. Die tijd toen maar deels besteedt om binnen nieuwe bedrading aan het achterlicht te maken.
Vandaag de zaak achter weer allemaal vastzetten en de rest van de kabels controleren.
De foto’s zijn van de bedrading op de motor en die van het achterlicht. Bij het achterlicht zat er een soort rubber slang om de draden vanaf het achterlicht tot aan de stekker. Die is dus ook deels weggevreten.