Vietnamese gehaktballetjes (2)
Thit xiu Maï
Ik probeerde eerst op internet een goede foto van thit Xiu Mai te vinden. Tot mijn teleurstelling kon ik niet één fatsoenlijke foto vinden die authentiek genoeg is om te tonen wat ik ga beschrijven. Mijn God, sinds wanneer zijn ze begonnen tomatensaus toe te voegen aan het gerecht? Een paar weken geleden was ik bij mijn vertrouwde Banh mi kraam in Nha Trang en ik ben er zeker van dat ze nog steeds thit Xiu Mai zonder tomatensaus verkopen! Hoe dan ook, tomatensaus is gewoon "de buitenkant", nog belangrijker is de "binnenkant", nietwaar?
Ingrediënten: (voor 2 middelgrote porties)
300gr gemalen varkensvlees (ongeveer 30% vet, minder vet zal de ballen te droog maken)
U kunt het varkensvlees zelf malen in een foodprocessor; niet te fijn.
3 fijngehakte teentjes knoflook
3 gehakte kleine rode uien (Chinees / Aziatische supermarkten)
½ middelgrote wortel, fijngesneden
1/3 witte ui, gehakt
1 theelepel vissaus
1 theelepel zout (bij voorkeur zeezout) en gemalen zwarte peper naar smaak
Voor de saus:
1 eetlepel suiker
2 eetlepels vissaus
1 eetlepel water
Bron:
BÁNH MÌ XÍU MẠI | TASTE AT HOME COOKING
Meng het varkensvlees met de knoflook en de uien. Kruid het met zout en versgemalen zwarte peper naar smaak.
Maak hiervan balletjes iets kleiner dan een tafeltennisbal.
Mix de vissaus, het water en de suiker.
Als u een stomer of rijstkoker met een mand erin hebt: zet de ballen in een schotel die groot genoeg is om ze allemaal in één laag te leggen, giet de saus er over heen en stoom ze gedurende ongeveer 20 minuten of tot de balletjes gaar zijn.
Of u kunt alle ballen in een pan doen en de saus er over gieten Laat ze dan op een laag vuur ongeveer 15 minuten sudderen. De saus zal nog steeds transparant zijn met een lichte honingkleur.
In tegenstelling tot thit viên is thit Xiu Mai licht en zoeter dankzij de gemengde ui en wortel. Het kan het beste worden gegeten op Franse brood, samen met zoetzure wortel, koriander en verse chili - een favoriete Bánh Mi Xiu Mai (zie de foto). Maar u kunt er ook van genieten met gestoomde aardappelen en een groenteschotel.
Als je graag tomatensaus toe wil voegen (OK, ik ga mee met de trend), kunt u de onderstaande tomatensaus maken en daar de balletjes gedurende ongeveer 15 minuten in laten sudderen in plaats van stomen. Ik geef toe, het smaakt ook heel goed.
Bron:
Cách làm xíu mại món ngon hấp dẫn chưa nói đã thèm
Basis tomatensaus
4 middelgrote tomaten in plakjes, voeg 1 theelepel water toe en maal ze in een foorprocessor.
Doe geen moeite om het vel eraf te halen, verwijder alleen de zaadjes en maal de rest.
1 theelepel zeezout en 1 of 2 theelepels suiker naar smaak (ik vind een beetje zoet lekker tegenover het licht zure van de tomaten.)
1 theelepel plantaardige olie
Doe de olie in een pan en zet hem op een matig vuur.
Giet de tomatenpuree in de pan en roer het een beetje om te voorkomen dat het aanbakt.
Breng het op smaak met zout en suiker.
Wanneer het indikt tot een jam-achtige consistentie (maar niet plakkerig zoals jam), is het klaar.
Bewaar het in een schone, droge glazen pot. Het kan in de koelkast ongeveer twee weken worden bewaard.
Als u tomatensaus wil maken voor spaghetti, penne, etc. dan is deze basissaus een goede om bij de hand te hebben. U kunt gewoon de kruiden naar eigen smaak toevoegen: munt, basilicum, ... Het is handig, goedkoop en veilig: geen chemische toevoegingen, zeker in vergelijking met de flessen tomatensaus uit de supermarkt. Genoeg reclame? ;-)