Winkels
Eigenlijk is de post van Jurgendb van gisteren een perfecte samenvatting van hoe het er hier in de meeste winkels aan toegaat.
Troep
In de meeste winkels is het een gigantische troep. Degenen die weten waar ze mee bezig zijn kunnen daar vaak min of meer direct iets in vinden. Maar helaas, die zijn weer betrekkelijk zeldzaam, de meeste moeten een tijdje gaan graven en als je mazzel hebt komt het nog tevoorschijn voordat je het geklooi zat bent.
Zo af en toe kom je wel zaken tegen waar het goed geregeld is: een winkel in HCM waar de cd-hoesjes netjes in bakjes op alfabet van de naam van de artiest staan, mijn pvc-shop, waar elke maat zijn eigen bakje heeft, mijn motoronderdelenzaak, waar je ongeveer gebukt moet lopen, maar waar ze blind precies datgene pakken wat je nodig hebt, etc.
Past altijd
Dit is er eigenlijk één die in een heleboel variaties terugkomt. Als je een vraag stelt krijg je altijd gelijk, alles mag, alles past etc. Voorbeeld. Een vriend, die op bezoek was, zag de flessen wijn met een slang erin. “Krijg ik geen problemen bij de douane in Holland als ik zo’n fles meeneem?” “Nee hoor, geen enkel probleem”. Mwah, ik heb wat twijfels...
(hij gelukkig ook)
Ik heb in dit topic genoeg voorbeelden gegeven: ronde doppen voor een vierkante pijp, bouten met compleet afwijkende schroefdraad voor mijn clipons “hier, ik kan hem er toch indraaien?” met een rood gezicht van inspanning, veel te korte bouten: “kijk maar, ze zijn even dik”, en ga zo maar door.
Ik moet hier trouwens één uitzondering maken voor de dame van de bouten-, moeren- en gereedschappenzaak. Die kent me inmiddels goed en wil bij een vraag nog wel eens met een aantal alternatieven aan komen zetten. En die zijn ook nog eens vrijwel altijd logisch. Ik ga daar dus regelmatig met meer aankopen weg.
Buitenlanderstoeslag
Ik schat die, uitzonderingen daargelaten, gemiddeld tussen de 5 en 500 %. Die uitzonderingen zitten daar dan nog boven.
Dus ja, ga er standaard maar van uit dat je wordt belazerd.
En ja, wij ook nog steeds.
Alleen niet in die mate als toeristen.
Vandaar een klein aantal zaken waar ik altijd kom, die mij kennen en het juiste geven of zeggen dat ze het niet hebben in plaats van me iets totaal anders aan te smeren. Maar ik moet bekennen, dat ik af en toe wel eens verlang naar het zelf grasduinen in een grote bouwmarkt....
Simpel
Alleen met de eindconclusie “het leven kan zo simpel zijn” ben ik het volstrekt oneens. Het leven is op die manier verdomd ingewikkeld. Eer je zover bent dat je een goede zaak gevonden hebt, ben je een heleboel tijd, geld, frustratie en miskopen verder.
Geloof me, uit eigen zeer ruime ervaring!