Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
MaxiMarkt

De “feestverlichting” hangt in Nha Trang niet alleen op de boulevard, maar bv. ook bij de MaxiMarkt.

full

full

full
 
Weggebruiken of weg gebruiken?

Erich woont in Nha Trang en kan smakelijk vertellen over de manier van rijden van sommige Vietnamezen aldaar. Een paar voorbeelden (waarvan door de vertaling en het gebrek aan armbewegingen helaas een groot deel verloren gaat).


Lippen stiften
Erich zat achter een scooter waarvan de spiegels zodanig stonden afgesteld dat de dame in kwestie met slechts een zeer kleine oogbeweging in de spiegel kon kijken. Dat bleek vooral nuttig te zijn toen ze tijdens het rijden met haar lippenstift wat mogelijke schade ging herstellen.

Die schade zal wel met de telefoon tijdens het rijden veroorzaakt zijn.


Rechtsaf slaan
Hier wordt richting vaak aangegeven door een arm bijna rechtstandig naar beneden te laten hangen en een beetje met de pols te bewegen. Laatst kwam Erich een variant hierop tegen. De dame in kwestie passeerde hem aan zijn linkerkant en toen ze half voor hem zat gebruikte ze haar linkerhand om een beetje onder de rechteroksel te zwaaien ten teken dat ze rechtsaf wilde. Tja, iets eerder afremmen en alvast rechts gaan rijden behoort helaas niet tot het Vietnamese verkeersbegrip.

Erich remde toen maar en heeft haar hoofdschuddend voorrang gegeven.


Linksaf slaan
De situatie. Op de boulevard van Nha Trang voor een rood stoplicht. Links een rij taxi’s, in het midden Erich, die rechtdoor wil en rechts wat andere motorrijders. Stoplicht springt op groen, Erich trekt op en kan gelijk weer voluit in de ankers omdat een oudere man vanaf uiterst rechts linksaf slaat (overigens een vrij gebruikelijke handeling hier). Erich toetert en maakt een verontwaardigd gebaar met zijn hand. De motorrijder glimlacht breed en wijst op zijn knipperlicht: “ik geef toch richting aan?”.

Erich reed sprakeloos verder.
 
Verkeersles

Erich (E) heeft nog steeds een soort van “droom” dat hij schoolkinderen (K) verkeersles geeft. Dat gaat dan ongeveer zo...

Steekt zijn arm uit en schudt zijn pols.
E. “Wat is dit”
K. “Linksaf slaan”
E. “Fout: mijn horloge loopt niet en ik probeer het weer aan de gang te krijgen.”

Steekt zijn arm uit en schudt zijn pols.
E. “Wat is dit”
K. “Je horloge loopt niet”
E. “Fout: ik zie een vriend en probeer zijn aandacht te trekken.”

Steekt zijn arm uit en schudt zijn pols.
E. “Wat is dit”
K. “Je ziet een bekende”
E. “Fout: ik heb een pijnlijke pols en probeer die wat los te schudden”

Steekt zijn arm uit en houdt die recht en stil.
E. “Wat is dit”
K. “Ehhhhh....”
E. “LINKSAF SLAAN!”


Erich vertelde ook het verhaal van een bekende van hem, Bob, een Australiër, die daar motoragent is geweest. Hij wilde linksaf slaan en stak zijn arm uit. Een Vietnamese motorrijder wilde alsnog tussen de middenberm en Bob’s motor door. Bob hield zijn arm uitgestrekt en de motorrijder probeerde door te rijden. Bob’s arm was sterker en de Vietnamees kon zich na de K.O. groggy uit de beplanting van de middenberm gaan bevrijden.

Dat is nu echt een schoolvoorbeeld van linksaf slaan. :+

Erich zag dat ook wel zitten en wilde dat kort geleden herhalen. Hij had zijn knipperlichten aan en gaf ook met zijn arm richting aan dat hij naar links wilde. Uiteraard passeren Vietnamezen je dan bij voorkeur aan de linkerkant: waarom zou je dat op zo’n moment rechts doen nietwaar? Dus Erich stak zijn arm goed recht en stevig uit. Helaas, de motorrijder dook er onder door en keek verwijtend om: “waar ben je in hemelsnaam mee bezig?”.

Tja, ze zullen het wel nooit begrijpen.... :N
 
Rijexamen

Toen Erich en ik elkaar de laatste keer zagen was er ook een Engelse vriend van hem bij. We hebben toen speciaal voor die vriend wat herinneringen aan het rijexamen opgehaald.

Praktijkexamen.
Volgens Erich schijn ik daarbij opgemerkt te hebben: “als ik kunstjes had willen leren was ik wel in een circus gaan werken”. Ik kan het mij niet meer herinneren, maar het is natuurlijk waar: het praktijkexamen heeft eigenlijk niets te maken met de praktijk van het motorrijden. Hoewel.....

Ook Erich herinnerde zich nog dat wij zo ongeveer de laatste waren die examen deden. Daarom was de examinator het waarschijnlijk al zo zat dat hij geen enkele keer naar onze verrichtingen heeft gekeken. Vond met name ik niet erg: het achtje was bij mij een ramp.

Theorie-examen
In FredVN in "Vietnam" vertelde ik al van de schreeuwende examinator. Erich lag ook met hem in de clinch. Hij is betrekkelijk lang en zijn benen pasten niet goed onder het tafeltje. Logisch, Vietnamese kindermaat tafel. Dus hij had zijn benen in het gangpad uitgestrekt. Kwam onze schreeuwlelijk langslopen, gaf een harde tik op de uitgestoken benen, schreeuwde iets dat als “EH OEH OO AH” klonk en wees dat zijn benen onder de tafel moesten.

Erich toonde beleefd (ook hij vertrouwde de man niet) dat het niet paste. Na nog een paar oerwoudkreten en wijzen heeft Erich het tafeltje demonstratief hoog opgetild en het op zijn naar voren gestoken benen geplaatst. De poten stonden nu ca. 10 cm. boven de vloer en het blad schuin naar voren. De man had blijkbaar niet door dat hij belazerd werd en ging verder met zijn ronde door de klas. Na een paar minuten van hilariteit in de klas werd Erich het zat en is weer in zijn oude vertrouwde houding gaan zitten met zijn benen ernaast. Onze brulaap heeft er niets meer van gezegd.
 
A2 rijbewijs

Minh vond nog een website voor een A2 rijbewijs. Hij is helaas alleen in het Vietnamees.

Thi Bằng Lái Xe Mô tô A2 - Thi bằng lái A2 Tại TpHCM Đậu 99%

Een paar opmerkingen van haar.
- De totale kosten zijn VND 2.350.000 (ca. €105).
- Slagingsgarantie
- Het lijkt alleen voor Vietnamezen. Er wordt niet over buitenlanders gesproken dus het is niet duidelijk of de genoemde kosten ook voor buitenlanders gelden.
 
Ziet er leuk uit. Ik dacht eerst dat het een één-of-ander schaap achtig dier was. maar dat autotje er onder had ik niet verwacht...
 
Vietnamese kwaliteit

Ik ben al vaker te keer gegaan over de bekende Vietnamese/Chinese kwaliteit van veel artikelen. Ik ben er een tijd geleden achter gekomen dat zelfs daar soms nog gradaties in zijn: slecht en extra slecht.

Teflontape om leidingen af te dichten heeft hier normaal zo ongeveer de dikte van een vloeipapiertje. Gevolg: je trekt het stuk, het vouwt heel snel dubbel en is dus “niet prettig om mee te werken”.

Echter, er blijkt dus een nog slechtere kwaliteit te koop. Die hebben ze mij een keer in de maag gesplitst. Die komt al in een dun draadje van het rolletje af en zit gewoon tussen de schroefdraad in plaats van eroverheen. Uitvouwen lukt niet. Afdichten ho maar. Na twee mislukte pogingen heb ik die teruggebracht en gemompeld wat hij er mee kon. Dat wel zachtjes en in het Nederlands: het is een prima vent waar ik graag kwam tot hij geen pvc etc. meer verkocht. Daarna ergens anders de normale slechte kwaliteit gekocht. En daar was ik dat moment heel blij mee: kon ik tenminste mijn klus afmaken. O-)

Als ik nu in Nederland ben neem ik altijd een aantal rolletjes teflon tape mee. Dikkere kwaliteit en veel gemakkelijker om te gebruiken.

Nog even terugkomen op de verkoper. Hij had een klein winkeltje aan huis waar hij o.a. pvc-materialen en wat elektrisch spul als lampen en stopkontakten verkocht. Ook verkocht hij van alles uit zijn kwekerij achter het huis. Nadat er voor de tweede keer gezinsuitbreiding was gekomen heeft hij de winkelruimte bij het huis getrokken en de pvc-handel opgedoekt. Helaas.

De man sprak geen woord Engels maar was erg slim: met een paar gebaren van mij wist hij precies wat ik bedoelde. Een enkele keer kwam hij zelfs met een betere oplossing dan ik in gedachten had. Hij is me ook een keer met de motor achterna gereden toen hij vergeten was om iets mee in te pakken. Echt een goeie en aardige vent. Zijn vrouw is de Engelse onderwijzeres uit FredVN in "Vietnam", de eerste alinea. Met haar in het Engels over aankopen communiceren was moeilijker dan met de man in gebarentaal.

Arme leerlingen.
 
Motor

Kort geleden brak op een morgen, toen ik even een klein stukje wilde rijden, de kunststof choke-handle van de motor af. Ik kon hem aan de praat houden en mijn ritje maken. Dezelfde middag van een stukje alu-profiel uit de junk-box een nieuwe handle gemaakt. Het deel, waar het op gemonteerd zit, was al eerder afgebroken en daar had ik toen ook van aluminium uit de junkbox wat voor gemaakt. Dus alles past mooi bij elkaar. O-)

Het ziet er natuurlijk niet echt fraai uit dus dat was de eerste opmerking van Erich toen ik het liet zien: “waarom heb je geen nieuwe en mooie handle gekocht?” Simpel.
• Je weet niet of ze het hebben bij de fabriek.
• Als ze al iets hebben duurt het weken eer het in Nha Trang arriveert.
• Je weet niet of je dan de juiste krijgt.
• Je weet niet of je niet teveel krijgt. Ik bestelde een keer een luchtfilter en liet Minh het meenemen vanuit Nha Trang. Ik kreeg een luchtfilter, het bijbehorende luchtfilterhuis met ook nog een totaal niet passende slang eraan. Ik ben dus voorzichtig geworden: in dit geval zou je best eens een compleet stuur met alle handles er op en er aan kunnen ontvangen. :+

Kortom, om tijd, geld en frustratie te sparen heb ik zelf maar even wat gefröbeld. Half uurtje en ik kon de motor weer starten.

Er zit nu nog 1 kunststof deel aan: het lagertje waar het handeltje omheen draait. Als ook dat de geest geeft ga ik wel eens kijken om het geheel anders op te zetten. Tot dat moment geloof ik het verder wel.


Ben benieuwd wat het volgende is dat afbreekt.....
 
Con Dao

Mijn dochter heeft bij één of ander reisprogramma beelden van Con Dao gezien. Ik moet bekennen dat ik er nog nooit van had gehoord. Het blijkt een eiland te zijn dat globaal op de hoogte van Ho Chi Minh city ligt. De beelden op Google zagen er heel fraai uit en was ik bang voor schrikbarend hoge prijzen. Maar eigenlijk valt dat hard mee. Prijzen beginnen bij $17 en lopen door tot $96/nacht. Voor het gemak vergeet ik het mooiste resort maar even: $428/nacht valt denkelijk voor de meesten van ons ietwat buiten het budget. En van dat resort waren natuurlijk net de foto’s op google.

Zo de foto’s op internet bekijkend is het ook een mooi duik- en snorkelgebied.

Een snelle search op google leverde de volgende indicatieve prijzen en reistijden op.
Een overtocht met de boot kost VND150.000-200.000 enkele reis, 1 overtocht per dag, vertrek 17:00, aankomst 06:00.
Met het vliegtuig duurt het een uur en kost het VND 3.390.000 retour. Er zijn ca. 4 vluchten per dag. Het lijkt er op dat die vrij snel volzitten. Het loont misschien ook de moeite om in HCM bij een aantal reisbureautjes rond te snuffelen. Zinvoller lijkt het mij om al in NL ruim van tevoren te zoeken naar de meest geschikte tocht en die ook te boeken.

Voor wie in Vietnam ook nog wat wil relaxen lijkt me dit geen verkeerde keus. Wie is er ooit geweest?

full

full
 
Fans

In dit geval niet al die personen die zwaaien en “Hello” roepen als je als buitenlander langs rijdt maar die dingen die aan het plafond hangen of op een standaard staan en bij inschakelen wat wind produceren.

Ik weet eigenlijk niet of dat in Holland ook zo werkt. Hier is het zo dat als je de knop omdraait, ze meteen op vol vermogen gaan draaien. Als je de knop kloksgewijs doordraait gaan ze langzamer.

Voor de staande fans geldt hetzelfde. Die van ons hebben 3 knoppen, genummerd 1, 2 en 3. Knop 1 is het snelst en drie de langzaamste stand.

Ik blijf het tegennatuurlijk vinden al ben ik er inmiddels wel aan gewend. Er zal vast wel weer een logica achter zitten maar ik kan mij echt op geen enkele manier voorstellen welke. Iemand een idee?
 
Fans

In dit geval niet al die personen die zwaaien en “Hello” roepen als je als buitenlander langs rijdt maar die dingen die aan het plafond hangen of op een standaard staan en bij inschakelen wat wind produceren.

Ik weet eigenlijk niet of dat in Holland ook zo werkt. Hier is het zo dat als je de knop omdraait, ze meteen op vol vermogen gaan draaien. Als je de knop kloksgewijs doordraait gaan ze langzamer.

Voor de staande fans geldt hetzelfde. Die van ons hebben 3 knoppen, genummerd 1, 2 en 3. Knop 1 is het snelst en drie de langzaamste stand.

Ik blijf het tegennatuurlijk vinden al ben ik er inmiddels wel aan gewend. Er zal vast wel weer een logica achter zitten maar ik kan mij echt op geen enkele manier voorstellen welke. Iemand een idee?
De fans die wij hier in huis hebben staan werken als volgt:
4 knoppen:
0 - uit
1 - zacht
2 - normaal
3 - hard
Zal het verschil zitten in europese standaard (logisch?) en aziatische standaard (draadje moet langer zijn om bij de andere knop te komen, dus dan maar een onlogische volgorde?)
 
Fans

In dit geval niet al die personen die zwaaien en “Hello” roepen als je als buitenlander langs rijdt maar die dingen die aan het plafond hangen of op een standaard staan en bij inschakelen wat wind produceren.

Ik weet eigenlijk niet of dat in Holland ook zo werkt. Hier is het zo dat als je de knop omdraait, ze meteen op vol vermogen gaan draaien. Als je de knop kloksgewijs doordraait gaan ze langzamer.

Voor de staande fans geldt hetzelfde. Die van ons hebben 3 knoppen, genummerd 1, 2 en 3. Knop 1 is het snelst en drie de langzaamste stand.

Ik blijf het tegennatuurlijk vinden al ben ik er inmiddels wel aan gewend. Er zal vast wel weer een logica achter zitten maar ik kan mij echt op geen enkele manier voorstellen welke. Iemand een idee?
Mijn plafondventilator (merk SMC) heeft dat ook. Ik denk dat het is zodat dat ding in ieder geval goed 'op gang' kan komen. In de laagste stand kun je hem met je hand zo tegenhouden en dan komt hij niet echt meer op gang...
 
Laatst bewerkt:
Recht of krom

Een paar weken geleden hoorde ik op een vrijdagmorgen vroeg een vreemd geluid buiten. Net of de openbare geluidsinstallatie was aangegaan met de microfoon open maar dat niemand daar erg in had. Een beetje gebrabbel dus. Op een gegeven moment ging dat over in het niet bepaald welluidende stemgeluid van een dame, ehhh, vrouw. Minh vertelde wat het was: een openbare rechtszitting.

Ze had dat de dag daarvoor via diezelfde geluidsinstallatie horen omroepen. De beklaagden waren voor zover ze had begrepen 2 mannen, die ruzie hadden en elkaar daarbij enige schade hadden toegebracht. De vrouw bleek de rechter, die speciaal daarvoor vanuit Nha Trang naar onze buurt was gekomen. Wat een eer. De zitting werd gehouden in het gebouw van de People Committee, vergelijkbaar met het gemeentehuis in Nederland. En iedereen in de wijde omgeving kon meegenieten.

De stem van de vrouw vond ik behoorlijk arrogant klinken. Minh beaamde dat, het was allemaal erg neerbuigend wat ze tegen de mannen zei. De mannen hoorde je af en toe deemoedig een paar woorden mompelen. Toen de toon wat veranderde vertelde Minh, dat de rechter nu op de “moederlijke” toer ging: “dat doe je een ander toch niet aan” en meer van dat soort flauwekul.

Hoe het afgelopen is weten we niet. We waren binnen bezig en hadden niet de behoefte om verder te luisteren. Ik heb nog wel even overwogen om langs te rijden om wat foto’s te maken voor het forum, maar ik heb daar maar vanaf gezien. Ik kan me moeiteloos voorstellen hoe dat dan gaat.
Ambt. “No photos”.
Ik. “Why not?”
Ambt. “No photos”.
Ik. “Everybody can hear it”.
Ambt. “No photos”.
Ik. “Everybody knows who they are”.
Ambt. “No photos”.
Ik. “But I am a foreigner and I write.....”
Ambt. “NO PHOTOS!”.
Ik. “Yes, but............”
Om te voorkomen dat ik meteen zou moeten voorkomen ben ik maar thuisgebleven.

Als het mens nou nog een beetje gezellig of aardig had geklonken had ik..... misschien..... maar nee, laat maar, die rechter is niet linker (vrij naar Fons Jansen). O-)
 
@Haakie. Ja, klinkt logisch.

@Leeqnl. Ja, de westerse manier klinkt ook logisch.
Oh, en met Aziatische standaard bedoel je toch hopelijk die steun, waar de fan zelf op gemonteerd is? :+
 
Recht of krom (2)

Naar aanleiding van het verhaal van gisteren heeft Minh gisterenmiddag bij de overbuurvrouw geïnformeerd. Ze hoorde toen dat de buurvrouw zelf naar de zitting is geweest en kreeg het verhaal te horen. Het bleek toch behoorlijk anders in elkaar te zitten als wij op basis van wat flarden hadden geconcludeerd.

Drie mannen hebben een andere man doodgeslagen tijdens een ruzie. Dat is op een avond hier op pakweg 150 m. afstand gebeurd. We hebben overigens niets gehoord. Over die gebeurtenis was Minh al de ochtend erna door onze alwetende overbuurvrouw bijgepraat. Het slachtoffer was bewaker in een gevangenis en de drie mannen hadden een paar maanden daar “doorgebracht”. Nu hadden de mannen elkaar weer ontmoet en wilden mogelijk wraak nemen.

De man die het meeste heeft gedaan kreeg 8 jaar, de twee anderen resp. 5 en 6 jaar. Alle drie moeten VND 100M (ca. €4.200) betalen aan de familie van het slachtoffer.

Aan het eind van het proces vroeg de rechter aan de vader van het slachtoffer of hij het eens was met de veroordeling. De vader antwoordde, dat de daders weten dat ze fout zijn en vond het dus een juiste straf.

Het publiek was het er duidelijk niet mee eens. Die vonden dat de straf veel zwaarder had moeten zijn zodat het als voorbeeld kan dienen voor mensen die ook dergelijke plannen hebben.
 
Kwaliteit

Mijn dochter mailde: “De vlucht van HCMC naar NT is niet gelukt, twee keer begaf de site het bij de betaling...”

Tja, net als alles hier, ook Vietnamese kwaliteit... :+


Sorry, inkoppertje bij haar woordkeuze.
 
Goed voor man en vrouw?

Onderstaande foto stond kort geleden in het “Grappige meuck”-topic. Voor Vietnamezen is daar eigenlijk niets grappigs aan, die geloven (slangen)bloedserieus in dit soort zaken.

full


Ik heb al eerder aangegeven dat veel mensen hier voedsel eten tegen bepaalde klachten, zoals bv. de soep met een complete zwarte kip uit FredVN in "Vietnam" Een ander voorbeeld is dat slangenbloed in rijstwijn goed is voor mannen. Minh kwam met nog een paar voorbeelden. Een –zeker niet uitputtend- overzicht van veel voorkomende, maar ook misschien minder voor dit specifieke doel bekende en zelfs zeer exotische artikelen.

Voor de man:
  • Slangenbloed in rijstwijn
  • Wijn met complete slangen in de fles
  • Taugé
  • Zwarte bonen met varkensstaart
  • Paling
  • Poeder van zeepaardjes
  • Gebakken varkensniertjes met witte ui (niertjes zijn goed voor de nieren, waar volgens de TCM de sexuele energie zetelt)
  • Gebakken garnalen met groene bieslook
  • Zeekomkommers
  • Rijstsoep met: vink + rode rijst; of rundvleesmerg + zwarte sesam; of kip + ginseng;
  • Soep met geitenvlees + garnalen + gember; of kastanje + rundvleestestikels

Voor de vrouw:
Voor de vrouw is er volgens Minh eigenlijk niet echt iets bekend. Op mijn ongelovige blik mompelde ze iets als: “misschien hebben die geen problemen O-) “.
Hmmmmm, reageerde ik hoofdschuddend..... (en mag gelijk een paar weken op mijn helft van het bed blijven liggen.... :+)

Maar goed, na intensief zoeken heeft ze toch iets kunnen vinden:
  • Soep van het groene deel in lotus zaden + eiwit van kippeneieren
  • Eendenvlees
  • Rijstsoep van rode rijst en longan (soort vrucht, zie Longan - Wikipedia).

Ik hoop de resultaten hier te lezen. O-)


Als het werkt, zal het denkelijk net als bij de Chinese kruidentherapie zijn: heeeeeel langzaam. Wie dus vlak voor een avondje stappen nog even snel een aantal loempia’s met veel taugé naar binnen werkt, maakt die avond waarschijnlijk weinig kans. Maar krijgt wel heel veel ruimte in het openbaar vervoer....

Maar niet geschoten.... :+
 
Laatst bewerkt:
Nier-energie

Nogal off-topic maar dit herinnerde ik mij weer toen ik de bijdrage van gisteren postte.

Tijdens mijn Tuina-opleiding kwam Dr. Shi met uitleg over nier-energie, dat die staat voor levens- en sexuele energie, over blokkades etc. Daarbij gaf hij ook aan dat de nieren gekoppeld zijn met de oren. Onmiddelijk werd onder grote hilariteit uitgedacht hoe deze kennis te combineren valt in bed.

Helaas, verder dan vingers in elkaars oren stoppen of op het ritme aan de oorlellen trekken kwamen we niet.

Sorry, niet praktisch. O-)
 
Ik mag deze zomer twee weken naar Vietnam, als onderdeel van een studiereis van Blog. Samen met de Lepra stichting en Lilliane Fonds ga ik van Hanoi via de kust naar Ho Chi Minh. Onderweg breng ik bezoeken aan verschillende Lepra-dorpen, ga ik kijken hoe ik de plaatselijke orthopedisch techniekers kan helpen en natuurlijk kennis maken met de cultuur.
Voor deze reis gold een selectieprocedure en van de 40 aanmeldingen werden uiteindelijk 4 gelukkige studenten gekozen die mee mogen op deze reis. Vooraf aan mijn motivatiebrief en kennismakingsgesprek heb ik dit topic doorgelezen, waar ik zeker wat aan heb gehad. Bedankt dus.

Binnenlands zal ik veel met de trein reizen, en slapen zal gebeuren in simpele hostels. Ik kijk er heel erg naar uit, en zal de rest van dit topic dan ook doornemen.


Postcodeloterij ook bedankt voor het mogelijk maken van dit alles.
 
Vietnam boek

Ik zocht een specifiek boek over Vietnam dus keek ik even bij Bol.com. Bleek dat alleen “boek Vietnam” als zoekargument al bijna 4000 hits opleverde. OK, geen unieke, maar toch.

Waanzinnig!

Dus wie nog iets over dit land en zijn geschiedenis wil weten en dit topic al helemaal uit heeft....
 
@Steff
Heel leuk om te lezen dat dit topic heeft meegeholpen bij de selectie. Nooit gedacht dat het nog eens voor zoiets zou worden gebruikt. In 2 weken van Hanoi naar HCM en ook nog van alles bezoeken, dat wordt hard werken. Ik hoop dat je toch nog wat cultuur kunt opsnuiven.
De trein is best een goed vervoermiddel hier. Relaxed en je kunt veel zien van het landschap.

Is er al een programma bekend met de plaatsen die je gaat bezoeken?

Ik hoop dat je hier ook je ervaringen vertelt. En als je vragen hebt....


Edit. Ik heb zojuist ook de site van de link vrijwel volledig bekeken en voor de achtergrondinformatie ook nog een snelle blik geworpen op de site van Fontys. Boeiend, mede gezien wat ik vanuit mijn hobby's heb gedaan.

Je moet echt je ervaringen hier vertellen: dit betreft een deel van Vietnam dat maar weinigen zullen zien. En is dus een goede aanvulling hier.
 
Laatst bewerkt:
Overstekend wild

Er is in dit topic al vaker gewaarschuwd om op landwegen goed op te letten als je huizen passeert. Er willen nog wel eens honden de weg op rennen. En die kunnen, als zo ongeveer elke rechtgeaarde Vietnamees, echt geen snelheid schatten. Onze dierenarts kan er over meepraten.

Ook de oude mensjes gaan blind de weg op maar dat gaat in een aanmerkelijk rustiger tempo. Dus die leveren zelden problemen op (behalve als ze meteen naar de overkant willen).

Maar gisteren kwamen op een dergelijke landweg ineens met een sprong een aantal koeien vanuit de bosjes de weg op, gevolgd door de rest van de kudde. Het was gelukkig nog dicht bij huis dus ik reed niet hard met een koude motor. En ik had nog pakweg een meter of 10 om te remmen dus dat lukte allemaal zonder veel problemen. Als dit op de terugweg was gebeurd waar ik op het betreffende stuk meestal een stuk harder rijd (de motor en ik ruiken de stal) dan was het wel een groot probleem geworden.

OK, ook op die stukken voortaan meer in het midden van de weg rijden, net als bij de huizen.

En opletten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan