Ellan Vannin
MF veteraan
Ik vind Bangkok geweldig, al die mensen/verkeer, lekker eten (op straat) kortom een geweldige mierenhoop en heel veel tempels op een relatief korte afstand van elkaar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Kamer wil onderzoek naar bloedtherapie ‘cupping’
De Tweede Kamer wil dat er onderzoek komt naar cupping, een therapie waarbij bloed uit het lichaam wordt gezogen. Dat meldt NRC Handelsblad na eigen onderzoek.
De in moslimkringen populaire therapie wordt in Nederland op tientallen plaatsen aangeboden. Bij de therapie worden sneetjes in het lichaam gemaakt om er met koppen bloed uit te zuigen.
De behandelmethode, die komt uit Oost-Azië, is mogelijk in strijd met de wet, omdat er bij de sessies zonder medisch toezicht wordt gesneden in het menselijk lichaam. Alleen erkende gezondheidswerkers zoals artsen mogen volgens de wet sneden maken in het lichaam.
Besmettingsrisico
Sommige moslims geloven dat de therapie allerlei kwalen kan verhelpen omdat de profeet Mohammed de geneeswijze toejuicht in islamitische geschriften. Sommige therapeuten die cupping aanbieden, beweren zelfs dat het helpt tegen kanker.
De GGD maakt zich echter zorgen omdat de therapie "een hoog risico op besmetting of infecties" op bijvoorbeeld hepatitis heeft. Een meerderheid van de Tweede Kamer deelt die zorgen. PvdA, VVD en CDA willen dat minister Edith Schippers onderzoek gaat doen naar 'cupping'.
Bron: Tweede Kamer wil onderzoek naar bloedtherapie 'cupping' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Ik las dit gisteren op nu.nl. Ik moet bekennen dat ik deze “natte” methode niet kende en wist al helemaal niet dat dit in moslimkringen populair is. Ik heb ooit de originele manier geleerd, zoals deze in de Traditionele Chinese Geneeskunde wordt gebruikt met glazen cups. Je hebt een arteriklem met watten, die je in de alcohol doopt, aansteekt, met de brandende watten even de onderkant van de cup aantikt (foto 1) en dan de cup op het lichaam plaatst (foto 2).
Met nadruk: er worden geen sneden in de huid gemaakt: “According to traditional Chinese medicine (TCM) cupping is a method of creating a vacuum on the patient's skin to dispel stagnation stagnant blood and lymph, thereby improving qi flow to treat respiratory diseases such as the common cold, pneumonia and bronchitis. Cupping also is used on back, neck, shoulder and other musculoskeletal conditions. Its advocates say it has other applications, as well. Cupping is not advised over skin ulcers or to the abdominal or sacral regions of pregnant women. Bron: Wikipedia.”.
Je komt dit ook soms in Vietnam tegen, waar mensen op het strand of gewoon op straat deze therapie aanbieden. Je ziet daarbij zowel de originele glazen cups als bamboe cups (foto 3) en cups, waar je met een pompje vacuum zuigt. Je kunt hier ook op veel plaatsen complete sets in koffertje kopen.
Zelf heb ik alleen ervaring met het zetten van glazen cups.
Foto’s van internet.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Traditional Chinese Medicine
Wie geïnteresseerd is in TCM -maar eigenlijk iedereen- moet in Ho Chi Minh city zeker een wandeling door Cholon, de Chinese wijk, maken. Je ziet daar heel veel zaakjes waar ze je pols voelen en vervolgens kruiden voorschrijven.
In Nha Trang kan dat bij mijn vaste Chinese arts:
Te Sanh Duong
76 Ngo Gia Tu street
Nha Trang
Voor wie dat nooit heeft meegemaakt is het zeker iets om een keer te ondergaan. Je pols wordt op 3 verschillende plaatsen op 3 verschillende diepten gevoeld. Op basis daarvan stelt de Chinese arts zijn diagnose (hoe het gesteld is met de energievoorziening van de organen) en schrijft op basis daarvan kruiden voor. Dat kan iets zijn zoals op de foto. Van de kruiden trek je “thee” in een soort van speciale elektrische theepot, die je hier overal kunt kopen. In de theepot zit een losse ring die je op de kruiden legt zodat die onder water blijven. De drank moet je dan volgens recept drinken. Ook kunnen ze een soort van kleine balletjes van maken (paar mm. doorsnede) waar je dan een paar keer per dag een bepaalde hoeveelheid moet innemen. Ik heb regelmatig dat soort medicijnen mee naar Holland genomen.
Ik kan uit eigen ervaring beamen dat polsvoelen enorm moeilijk is. Er is ooit door onze Chinese docent Dr. Shi (http/acupunctuur-tuina.nl/shi.html) als introductie een les aan gewijd, waarbij we elkaars pols moesten voelen. We voelden allen nauwelijks verschil, en al helemaal niet wat Dr. Shi aangaf, wat we zouden moeten voelen bij een bepaalde persoon. Je moet dit heel veel oefenen wil je verschillen gaan herkennen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
@Downunder
Ha, mooie controversiële vraag.
Ja, zelf geloof ik in TCM en een aantal alternatieve geneeswijzen. Kruidentherapie hielp bij mij. Tijdens mijn Tuina massage-opleiding moesten we een aantal dagen praktijk doen in het Chinese Medical Center in Amsterdam. Ik heb toen genoeg voorbeelden gezien van klachten, die niet door bv. fysiotherapie geholpen konden worden maar wel door Tuina.
Maar het hangt m.i. ook van de soort klacht af. Met acute klachten ga ik naar een westerse arts. Chronische klachten zijn wel zeer geschikt voot bv. TCM.
Nogmaals, dit is mijn persoonlijke overtuiging. Een ieder mag er het zijne/hare van denken. De stichting Skepsis Stichting Skepsis zal mijn verhaal ongetwijfeld als “onzin” afdoen..
Ow ik wil alternatieve geneeswijzen zeker niet afdoen als onzin. Maar niet alle alternatieve geneeswijzen uit china staan bekend om iets serieus, vandaar de vraag
Echter de Chinezen deden 2000 jaar BC al aan schedellichtingen... volgens mij liepen we hier toen nog in een schapenvelletje. Ik hecht aan sommige dingen ook wel waarde, maar sta soms zo met de voeten in de klei dat ik ook sceptisch ben.