Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind Bangkok geweldig, al die mensen/verkeer, lekker eten (op straat) kortom een geweldige mierenhoop en heel veel tempels op een relatief korte afstand van elkaar.

Verblijfsvergunning

Ik kreeg een vraag van iemand die overweegt om in ZO-Azië te gaan wonen: “hoe moeilijk is het om een verblijfsvergunning voor Vietnam te krijgen”. Minh’s antwoord.

Voor zover ik weet, zijn er een paar mogelijkheden voor buitenlanders om in Vietnam te verblijven.

1. Hij / zij werkt voor een bedrijf in Vietnam. Het bedrijf zal een aanvraag voor een werkvergunning voor die persoon ondersteunen. Als deze werkvergunning wordt verleend, kan die persoon een aanvraag indienen voor een visum voor één of twee jaar, afhankelijk van zijn contract.

2. Hij / zij is getrouwd met iemand met de Vietnamese nationaliteit of van Vietnamese origine. Die persoon kan bij de Vietnamese ambassade in het land, waar hij woont, een vrijstelling van visum aanvragen, geldig voor 5 jaar. Hij moet hiervoor een kopie van de huwelijksacte en een kopie van het paspoort van de partner inleveren. Als deze vrijstelling van de visumplicht is verleend, kan hij 3 maanden in Vietnam blijven. Daarna moet een verlenging van 3 maanden aangevraagd worden. Verlengen kan ongeveer 3-4 keer, dan moet hij Vietnam uit. Als hij terugkomt, krijgt hij weer een visum voor 3 maanden dat weer verlengd kan worden. Het lijkt mogelijk om meer dan 4 keer te verlengen indien de partner Vietnamese inwoner is, maar we weten dat niet zeker.

3. Hij / zij komt op een toeristenvisum van 3 of 6 maanden. Hij kan 1 of 2 keer vragen om het te verlengen, dan moet hij Vietnam uit. Als hij terugkomt, heeft hij 2 mogelijkheden:
- weer een toeristenvisum
- of een uitnodigingsbrief van een toeristisch bedrijf in Vietnam hebben om een visum aan de grens / luchthaven te krijgen.

Als je in de omgeving van HCM verblijft is de snelste / goedkoopste manier om Vietnam uit te gaan de bus naar Cambodia. Over de grens uitstappen, de weg oversteken en weer terug met de bus.

Wees er wel op bedacht dat de overheid de regels soms plotseling verandert. B.v. het aantal verlengingen kan meer of minder zijn dan hier genoemd. Daarnaast kunnen ook de kosten veranderen. Onlangs zijn de kosten om ons visum te verlengen gewijzigd van 45 USD naar 90 USD. Wij vallen onder punt 2 en een toeristenbureau regelt dit voor ons. Belangrijk hierbij is dat je een betrouwbare agent hebt die niet al te veel provisie rekent en zijn werk serieus doet.

Afsluiting Fred

De samensteller gaf in zijn –hier niet opgenomen- voorwoord o.a. aan:
“Ik heb geprobeerd om de geschreven dagboeken zo veel mogelijk in de stijl van de betreffende schrijver(ster) te houden, heb dus ook niet geprobeerd om op de taalfouten of verkeerde leestekens te letten en hoop daardoor dat de sfeer van dat moment nog een beetje is behouden.”

Zelf hoop ik dat de dagboeken een beetje een indruk hebben gegeven van deze reis met Djoser, hoe het er aan toegaat met een groepsreis en mogelijk ook een beetje van Vietnam.

Omdat dit mijn eerste reis naar Vietnam was en ik alleen was (ruim een jaar gescheiden) was een georganiseerde reis zelfs voor een individualist als ik het gemakkelijkst en dus een bewuste keuze. Ik hoefde me nergens druk over te maken, vervoer, hotels en een aantal excursies waren geregeld. Ook zijn we op plaatsen geweest waar je zelf niet zo gemakkelijk komt, zoals bv. My Lai.

De nadelen (voor mij!) heb ik ook al genoemd: te kort in Nha Trang en (veel) te lang in Hoi An. En je zit min of meer vast aan het reisprogramma. Daar valt af en toe wel iets te regelen (achterblijven en achterna reizen) maar dat kost best een hoop moeite. Ik moet wel toegeven dat je buiten het reizen zelf verder vrij wordt gelaten. Je hobbelt niet continue achter de reisleidster aan, deze fungeert meer als reisbegeleidster. Is ook de filosofie van Djoser. Ook de cassettes, die de meesten in de bus wilden beluisteren (continue Marco Borsato en aanverwante soortgenoten) vond ik xxxxxx, ehhh, niet geheel mijn smaak/passend bij de omgeving.

Er was toch wel een behoorlijke groepjesvorming. Dat merkte je vooral heel sterk bij het eten: het overgrote deel zocht waar mogelijk met z’n allen een westers georienteerd restaurant op. Pizzeria’s waren favoriet. Zie bv. FredVN in "Vietnam" of nog erger FredVN in "Vietnam" voor een plaats waar ook een aantal geweldige Vietnamese restaurants zitten, zoals ik uit eigen ervaring weet. Gevolg was wel dat ik nogal eens alleen heb gegeten omdat ik als één van de weinigen wel Vietnamese restaurantjes opzocht. Iets als Vale Tek in "Vietnam" Als ik in een vreemd land ben probeer ik zoveel mogelijk die keuken te volgen. Dit keer met vervelende gevolgen. Tja, risico van het vak.

Niettemin, achteraf gezien toch een geslaagde reis. Veel gezien en met uiteindelijk een grote impact. Daarover later meer.

Leuk verslag Fred.... ik lees met genoegen mee.
Gisterenavond had ik het fotoboek Vietnam even in de handen en heb het met genoegen doorgebladerd.

Wat jij beschrijft qua groepsreizen herken ik volledig.
Het is makkelijk omdat alle geregeld is. Daar ben je zelf geen tijd meer aan kwijt.
En dat zelf nareizen herken ik ook.
Ik was destijds met een groep die vanuit Cambodja met de bus(!) naar Bangkok ging.
Dat heb ik anders gedaan. Een dag eerder heb ik een vlucht vanuit Siem Reap naar BKK genomen en heb ik de avond en de volgende dag met veel plezier doorgebracht.
(Even snel naar Wat Trai Mit waar ik altijd graag kom, Chinatown etc). De dag erna kwam de rest brak binnenrollen....

Gevolgen Vietnamreis

Het feit dat ik Halong Bay door ziekte moest missen was voor mij de reden om in februari 1998 een los ticket voor Hanoi te kopen en dat in de zomer van ’98 nog een keer te herhalen.

Er zijn in Vietnam heel veel reisbureautjes die korte georganiseerde trips aanbieden, meestal van 1-3 dagen, dus heb ik naast Halong Bay meerdere trips in de omgeving gemaakt.
Met name Hoa Lu, Halong Bay op het land, is een aanrader. Schitterende omgeving.
Ook de overnachting in een paalwoning in Mai Châu is aardig. Ook hier een prachtige omgeving. Even googlen voor beide.
En vanzelfsprekend in de omgeving van Hanoi rondgereden op een gehuurde motorfiets.

De eerste trip in februari was het gemiddeld 10-15 graden, dus kon ik heel veel lopend doen. Grote afstanden afgelegd en maar zelden een taxi genomen. De tweede trip in de zomer was het soms zo heet, dat ik dan noodgedwongen op de terugweg een taxi moest nemen.

Ik heb ook getwijfeld om nog een keer naar Sapa te gaan omdat het weer de eerste keer niet zo best was. Uiteindelijk heb ik daar toch maar vanaf gezien.

In beide vakanties is een trip naar Dien Bien Phu mislukt. De eerste keer omdat het reisbureau niet meer wist dat we een afspraak hadden (snel wegwezen dus). De tweede keer werd de trip op het laatste moment gecancelled omdat door slecht weer de weg onbegaanbaar was. Overmacht dus en dat werd door het reisbureau ((Old?) Darling café) ook goed gecommuniceerd.
De trip is pas gelukt tijdens mijn sabattical, samen met Minh.
Er is niet zoveel meer te zien van de oorlog tegen de Fransen: een enkele oude bunker en een museum. Niettemin wilde ik deze historische plaats toch een keer bezoeken, wat dus uiteindelijk bij de derde poging is gelukt.

En ja, de garnalen, oorzaak van mijn zware voedselvergiftiging, smaken me nog steeds uitstekend. Die slechte garnalen uit Hue zijn er indirect misschien wel de oorzaak van dat ik nu in Vietnam woon:
Halong Bay missen.....
Teruggaan om het alsnog te bezoeken.....
Nog een keer teruggaan omdat het goed bevalt.....
Minh leren kennen.....
Half jaar sabattical omdat het land en Minh blijven trekken.....
Veel vakanties en familiebezoeken.....
Verhuizen.

Tja, het kan soms raar lopen.....

Karma?

Kamer wil onderzoek naar bloedtherapie ‘cupping’

De Tweede Kamer wil dat er onderzoek komt naar cupping, een therapie waarbij bloed uit het lichaam wordt gezogen. Dat meldt NRC Handelsblad na eigen onderzoek.

De in moslimkringen populaire therapie wordt in Nederland op tientallen plaatsen aangeboden. Bij de therapie worden sneetjes in het lichaam gemaakt om er met koppen bloed uit te zuigen.

De behandelmethode, die komt uit Oost-Azië, is mogelijk in strijd met de wet, omdat er bij de sessies zonder medisch toezicht wordt gesneden in het menselijk lichaam. Alleen erkende gezondheidswerkers zoals artsen mogen volgens de wet sneden maken in het lichaam.

Besmettingsrisico
Sommige moslims geloven dat de therapie allerlei kwalen kan verhelpen omdat de profeet Mohammed de geneeswijze toejuicht in islamitische geschriften. Sommige therapeuten die cupping aanbieden, beweren zelfs dat het helpt tegen kanker.
De GGD maakt zich echter zorgen omdat de therapie "een hoog risico op besmetting of infecties" op bijvoorbeeld hepatitis heeft. Een meerderheid van de Tweede Kamer deelt die zorgen. PvdA, VVD en CDA willen dat minister Edith Schippers onderzoek gaat doen naar 'cupping'.

Bron: Tweede Kamer wil onderzoek naar bloedtherapie 'cupping' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ik las dit gisteren op nu.nl. Ik moet bekennen dat ik deze “natte” methode niet kende en wist al helemaal niet dat dit in moslimkringen populair is. Ik heb ooit de originele manier geleerd, zoals deze in de Traditionele Chinese Geneeskunde wordt gebruikt met glazen cups. Je hebt een arteriklem met watten, die je in de alcohol doopt, aansteekt, met de brandende watten even de onderkant van de cup aantikt (foto 1) en dan de cup op het lichaam plaatst (foto 2).

Met nadruk: er worden geen sneden in de huid gemaakt: “According to traditional Chinese medicine (TCM) cupping is a method of creating a vacuum on the patient's skin to dispel stagnation stagnant blood and lymph, thereby improving qi flow to treat respiratory diseases such as the common cold, pneumonia and bronchitis. Cupping also is used on back, neck, shoulder and other musculoskeletal conditions. Its advocates say it has other applications, as well. Cupping is not advised over skin ulcers or to the abdominal or sacral regions of pregnant women. Bron: Wikipedia.”.

Je komt dit ook soms in Vietnam tegen, waar mensen op het strand of gewoon op straat deze therapie aanbieden. Je ziet daarbij zowel de originele glazen cups als bamboe cups (foto 3) en cups, waar je met een pompje vacuum zuigt. Je kunt hier ook op veel plaatsen complete sets in koffertje kopen.

Zelf heb ik alleen ervaring met het zetten van glazen cups.

Foto’s van internet.

Wordt ook veel door natuurgenezers in de Filipijnen gedaan, zonder sneden.
Toepassing is meer bij medische klachten zoals rugpijn etc.

Laatst bewerkt:
Traditional Chinese Medicine

Wie geïnteresseerd is in TCM -maar eigenlijk iedereen- moet in Ho Chi Minh city zeker een wandeling door Cholon, de Chinese wijk, maken. Je ziet daar heel veel zaakjes waar ze je pols voelen en vervolgens kruiden voorschrijven.

In Nha Trang kan dat bij mijn vaste Chinese arts:
Te Sanh Duong
76 Ngo Gia Tu street
Nha Trang

Voor wie dat nooit heeft meegemaakt is het zeker iets om een keer te ondergaan. Je pols wordt op 3 verschillende plaatsen op 3 verschillende diepten gevoeld. Op basis daarvan stelt de Chinese arts zijn diagnose (hoe het gesteld is met de energievoorziening van de organen) en schrijft op basis daarvan kruiden voor. Dat kan iets zijn zoals op de foto. Van de kruiden trek je “thee” in een soort van speciale elektrische theepot, die je hier overal kunt kopen. In de theepot zit een losse ring die je op de kruiden legt zodat die onder water blijven. De drank moet je dan volgens recept drinken. Ook kunnen ze een soort van kleine balletjes van maken (paar mm. doorsnede) waar je dan een paar keer per dag een bepaalde hoeveelheid moet innemen. Ik heb regelmatig dat soort medicijnen mee naar Holland genomen.

Ik kan uit eigen ervaring beamen dat polsvoelen enorm moeilijk is. Er is ooit door onze Chinese docent Dr. Shi (http/acupunctuur-tuina.nl/shi.html) als introductie een les aan gewijd, waarbij we elkaars pols moesten voelen. We voelden allen nauwelijks verschil, en al helemaal niet wat Dr. Shi aangaf, wat we zouden moeten voelen bij een bepaalde persoon. Je moet dit heel veel oefenen wil je verschillen gaan herkennen.

Laatst bewerkt:
Vergelijkend warenonderzoek

Tijdens mijn 2 trips naar Hanoi in ’98 had je in dezelfde straat zowel het Darling Café als het Old Darling Café. Ik ben eerlijk gezegd vergeten welke de “Old” was. Dus probeerde ik dat even via google te achterhalen voor de post van een paar dagen geleden. Niet gelukt.

Ik zag wel deze reviews: OLD DARLING CAFE HOTEL - Hostel Reviews & Price Comparison (Hanoi, Vietnam) - TripAdvisor. Omdat de koppen erg negatief waren heb ik ook een paar complete reviews gelezen. En eigenlijk maken ze allemaal dezelfde basisfout: direct in het hotel boeken.

BELANGRIJK!
Doe aan vergelijkend warenonderzoek!

Ga bij een aantal reisbureautjes en hotels langs en kijk wat trips kosten. Neem pas daarna een beslissing wat en waar je boekt. Check ook internet voor prijzen en reviews.

Vliegtickets. In een aantal grotere plaatsen waaronder ook Nha Trang heb je kantoren van Vietnam Airlines waar je rechtstreeks kunt boeken. Je bent dan verzekerd van de juiste prijs en een ticket.

In het hotel in Hanoi waar Mrs. Nga de receptioniste was, liep ook een enorme hufter als manager rond. Eerst probeerde hij ons te tillen voor de trip naar Dien Bien Phu. Mrs. Nga, die gigantisch de pest aan hem had, vertelde ons dat toen hij weg was. We hebben vanzelfsprekend die trip elders geboekt. Toen we na terugkomst vliegtickets wilde kopen voor de trip terug vertelde hij dat hij had gebeld en er geen plaats meer was in het vliegtuig. Ongetwijfeld zijn wraak omdat we de Dien Bien Phu-trip niet via hem hadden geboekt. Hoewel, volgens mij geloofde hij echt dat we dan langer zouden blijven. Tja, hoe dom kun je zijn.... Gezien onze eerdere ervaringen met hem vertrouwden we dat bellen trouwens ook voor geen dong. Terecht: een kort taxi-ritje bracht ons bij het kantoor van Vietnam Airlines, waar –uiteraard- nog voldoende tickets waren.

Moraal.
Geloof niet meteen elke hotel- of reisbureaumedewerker/ster op zijn/haar eerlijke gezicht of hun mooie donkere ogen.
• Ga eerst zelf op onderzoek uit.
• Kijk rond.
• Vraag.
• Informeer bij anderen.
• Vergelijk.

Het spaart vaak een heleboel geld en frustratie.

Beste intro ooit

Elders op het forum wordt in Beste intro ooit gevraagd naar..... het beste muziekintro ooit. Voor mij een hele duidelijke.

Ik kan gelukzalig wegdromen bij de gedachte dat een aantal karaoke-krijsers hier in de nabije omgeving op vol vermogen worden weggeblazen door de intro van het eerste nummer op de cd “From The Cradle” van Eric Clapton:

Blues Before Sunrise!

En dat mag dan van mij tot ruim na Sunset doorgaan.

OK, even de volumeknop vol opendraaien, ogen dicht en....

Hoi Fred
Werkt dit dan ook of is het kwakzalverij?

@Downunder
Ha, mooie controversiële vraag.

Ja, zelf geloof ik in TCM en een aantal alternatieve geneeswijzen. Kruidentherapie hielp bij mij. Tijdens mijn Tuina massage-opleiding moesten we een aantal dagen praktijk doen in het Chinese Medical Center in Amsterdam. Ik heb toen genoeg voorbeelden gezien van klachten, die niet door bv. fysiotherapie geholpen konden worden maar wel door Tuina.

Maar het hangt m.i. ook van de soort klacht af. Met acute klachten ga ik naar een westerse arts. Chronische klachten zijn wel zeer geschikt voot bv. TCM.

Nogmaals, dit is mijn persoonlijke overtuiging. Een ieder mag er het zijne/hare van denken. De stichting Skepsis Stichting Skepsis zal mijn verhaal ongetwijfeld als “onzin” afdoen..

Laatst bewerkt:

Ow ik wil alternatieve geneeswijzen zeker niet afdoen als onzin. Maar niet alle alternatieve geneeswijzen uit china staan bekend om iets serieus, vandaar de vraag

Vanuit eigen ervaring geloof ik in de TCM in Tuina massage, Qi Gong, cupping, moxa en kruiden. Met uitzondering van Kruiden heb ik er ook les in gehad. Andere onderdelen als acupunctuur heb ik geen ervaring mee, maar heb er wel resultaten van gezien: Dr. Shi die bij een studiegenoot na afloop van een les nog even een paar naalden zet, waarbij de man later aangaf duidelijk verbetering te voelen.

Een deel van de positieve resultaten zal vallen onder het placebo-effect. Dat wil zeggen dat er aandacht aan het probleem geschonken is, er is een uitleg gegeven en daardoor kan de patient geloven in een positief effect.

Met kruiden zal het afhangen van wie de diagnose gesteld heeft en wie het recept samenstelt. Een redelijk groot deel van de westerse medicijnen kan zijn oorsprong in kruiden terugvinden waarbij tegenwoordig dat bestanddeel dan wel chemisch gewonnen wordt.

@Jaap43.
Placebo-effect: klopt. Vind ik ook helemaal niets mis mee. Maar je stelt m.i. terecht “een deel van....”. Ik heb voldoende zaken meegemaakt die je wat mij betreft niet onder het placebo-effect kunt rangschikken. Maar ik ben bang dat we dan teveel afwijken van Vietnam (hoewel je op grond van mijn ervaringen zou kunnen zeggen dat een groot deel van de Vietnamese gezondheidszorg berust op het placebo-effect. )

Ow ik wil alternatieve geneeswijzen zeker niet afdoen als onzin. Maar niet alle alternatieve geneeswijzen uit china staan bekend om iets serieus, vandaar de vraag

Echter de Chinezen deden 2000 jaar BC al aan schedellichtingen... volgens mij liepen we hier toen nog in een schapenvelletje. Ik hecht aan sommige dingen ook wel waarde, maar sta soms zo met de voeten in de klei dat ik ook sceptisch ben.

Echter de Chinezen deden 2000 jaar BC al aan schedellichtingen... volgens mij liepen we hier toen nog in een schapenvelletje. Ik hecht aan sommige dingen ook wel waarde, maar sta soms zo met de voeten in de klei dat ik ook sceptisch ben.

Daarom zeg ik ook 'niet alle' . Verder erop ingaan lijkt me teveel offtopic en daar wil ik dit mooie topic niet voor gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.