Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zit je dan aan die kant van Rotterdam, dan is de kans groterOK, de Oosterhof en in mindere mate de Koperwiek of de Terp zijn ook nog alternatieven.
En daar woon ik nog steedsIk heb tot aan mijn vertrek naar Vietnam in Schollevaar gewoond.
Rat - een "hip" voedsel
@Bolski:
Rat is op dit moment een hip voedsel in de vele restaurants in Vietnam. Vroeger was het met name populair in het zuidoosten van Vietnam, waar grote rijstvelden zijn. Ratten leven in deze rijstvelden en eten rijst, ze lopen ook veel in de velden dus de mensen zeggen dat hun vlees daarom uitstekend smaakt. Tja, het lijkt er in deze tijd op dat alle dieren, die vrij kunnen lopen of rennen, als goed voedsel worden beschouwd. Merk echter op dat de Vietnamezen alleen deze ratten eten, niet de ratten die in het huis of op andere plaatsen leven. Ik denk omdat ze niet zeker weten wat deze ratten eten??
Er zijn vele manieren om ze te bereiden. Volgens wat ik zag op Internet zijn er niet minder dan 12 manieren: van barbecue tot roerbakken, van bakken tot koken in soep. Er is echter één serieus recept met foto's waarvan ik denk, dat het heel goed te doen is. Ik moet zeggen dat ik van tevoren dit recept niet heb geprobeerd, dus als je dat doet, laat ons het resultaat weten.
Rat in kokosnootsap - Thịt khìa nước dừa
"Khìa" is een typisch woord, dat in het zuiden van Vietnam wordt gebruikt voor vlees, dat in kokosnootsap wordt gebakken. Het vlees is meestal gekruid met vijfkruiden, suiker en vissaus om het de speciale “honing”-kleur te geven.
Ingrediënten:
- 0,5 kg rat, schoongemaakt, zonder huid
- 1 kom met kokosnootsap
- 1 eetlepel Chinees vijfkruidenpoeder
- 3 teentjes knoflook (fijngehakt)
- 1 chilipeper (fijngehakt)
- 1 theelepel zout
- 1 eetlepel suiker
- 1 eetlepel vissaus
- 1 theelepel zwarte peper
Bereiding
1. Snij de ratten in 2 tot 4 stukken, afhankelijk hoe groot ze zijn.
[afbeelding]
2. Meng ze eerst met zout, suiker, vijfkruiden, knoflook, chili en peper. Giet vervolgens de vissaus en kokossap erbij, meng het en laat het gedurende 15 minuten staan.
[afbeelding]
3. Gebruik een matig vuur. Doe 1 eetlepel olie in een pan, laat het heet worden, braad eerst het vlees tot ze goudbruin zijn en dan giet de rest van de vloeistof erbij.
4. Draai het vlees regelmatig totdat ze allemaal een diepe gouden kleur hebben en het sap een honing-kleur heeft. Zet dan het vuur af.
5. Eet met kruiden en salade.
Eet smakelijk!
[afbeelding]
P.S. Voor het geval je geen ratten kunt vinden, denk ik dat je ze ook kunt vervangen door.......kip. Ook heerlijk!
Dat zullen wel padiratten zijn.hoe smaakt een rat ?
Ik weet het niet. Ik heb ze nog niet gegeten en ben ze eerlijk gezegd zelf nog nooit op een menukaart tegengekomen. Mogelijk in de verkeerde restaurants gezeten.moest echt 2 x kijken .. dacht echt dat het kip was. Het ziet er niet verkeerd uit .
hoe smaakt een rat ?
Interessant. Een aantal ervan heb ik ook gegeten. Sommige smaken goed (hond, slang, krokodil, kikkerbil), andere als andouillette ronduit smerig en sommige zie ik niet zitten omdat ze sprekend lijken op wat ze vroeger geweest zijn (mijn zwakke punt).Dat zullen wel padiratten zijn.
Wil je nog meer vreemde eetwaren leren kennen, dan is dit een eye-opener:
Vers-inspiratie | Home
En wij willen natuurlijk het eindresultaat zien!Gereedschap
Eigenlijk hoort dit in een ander topic thuis maar het is ook een vervolg op de vakantie-post. Iets wat ik hier bv. nog steeds niet heb kunnen vinden is aluminium. In dit geval voor het maken van een lichte schotelantenne met gaas. Gelukkig heeft iemand in Holland die zaken voor mij verzameld en ook de ribben alvast in de juiste vorm gebogen. Het moet nu gewoon in de koffer passen. Gaas hebben ze hier gelukkig wel in een heleboel soorten en maten, dus dat is geen probleem.
Inmiddels heb ik in Nha Trang bij mijn favoriete bouten- en moerenzaak een pneumatisch popnageltang en een zak met een enorme hoeveelheid popnagels gekocht. De tang ziet er hetzelfde uit als op de site van Buitelaar (zal dus allebei wel dezelfde Chinese troep zijn) maar kostte slechts 2/5 van de Buitelaar-prijs.
Na de vakantie ben ik dus weer een poosje van de straat met het boren van een heleboel gaatjes en het popnagelen ervan.
Net Nederland dusVerantwoordelijkheden
Er zijn van die dagen dat je je hoofdschuddend (en tegelijk luidkeels vloekend, ehhh sorry, de Nederlandse en Engelse taal verrijkend) afvraagt, waar het heen gaat met dit land. Eigenlijk is dat volstrekt duidelijk: naar de kloten.
De soms volslagen krankzinnige regels die hier gehanteerd worden brengen ieder enigszins logisch denkend mens op de rand van waanzin. En ja, uit deze regels mag van mij rustig geconcludeerd worden dat Vietnamezen niet logisch kunnen denken (anders zouden die stompzinnige regels er toch ook niet zijn??? ).
@Downunder. Ik voeg hem toe aan het lijstje met alternatieven.
@MagnaManiac. Absoluut niet!!! (Vergeleken met Vietnam zijn alle regels in NL uiterst logisch en redelijk).