Iets kopen
Iets kopen blijft hier toch een uiterst moeizame geschiedenis. Ik heb al eerder geschreven dat het er vaak op lijkt of men gewoon niets
wil verkopen. Als je dit vergelijkt met de uiterst professionele wijze, waarop
FredVN in "Vietnam" is verlopen zitten er nog wel enige werelden van verschil tussen.
De voeding van mijn NAS had de geest gegeven. Omdat ik die graag weer werkend wilde hebben, heb ik hem open gemaakt met het idee, dat ik hem misschien kon repareren. Openen bleek alleen destructief te kunnen dus weg garantie. Jammer maar helaas. Tja, men wil waarschijnlijk niet dat jan en alleman erin gaat zitten klooien. Zelf repareren viel trouwens al bij voorbaat tegen: er blijken veel meer (smd)-onderdelen in zo’n ding te zitten dan in een normale netvoeding. Er bleek ook een zekering ingesoldeerd te zijn. Na meting bleek dat deze stuk was. Met enige moeite de hele zekering kunnen verwijderen en een nieuwe zekeringhouder erin gesoldeerd. Zekering erin, stekker in het stopkontakt en flits, knal.....
Er zal dus nog wel iets meer stuk zijn in dat ding.
Dan maar kijken of er hier één te koop is. Minh vond een zaak in Hanoi. Elke stap hieronder is (minimaal) een nieuwe dag en speelde grotendeels de vorige week.
- Vr. Mail gestuurd naar de technische afdeling.
- Ma. Geen antwoord. Gebeld met de sales director. Die gaf aan dat ze een mail moest sturen naar de technische afdeling (zie je het spanningsveld: hier dat kastje, daar die muur...).
- Di. OK, ditmaal wel antwoord, en zowaar ook met een prijs. Weer gemaild of ze dat ook in HCM of Nha Trang verkopen.
- Wo. Geen mail ontvangen. Maar weer gebeld. Ze verkopen het niet in HCM. Dus moeten we geld storten en duimen dat ze het versturen.
- Do. Geld gestort. Dit is een dag later geworden vanwege het slechte weer hier. Ze beloven om het nog dezelfde dag te versturen.
- Vr. En ze hebben hun woord gehouden. Minh’s broer belde dat hij is gearriveerd..
- Za. De netvoeding opgehaald in Nha Trang. Meteen nog een paar boodschappen gedaan. Het bleek dezelfde te zijn en mijn NAS doet het weer.
De pc-scope deed er in zijn totaliteit (incl. mijn vragen) vanuit Engeland er een dag korter over dan de voeding vanuit Hanoi en dat is toch: “redelijk dichtbij”, geen douane, etc. etc.