Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik krijg weer trek in al die lekkernijen, ik was er echt te kort ... heb echt zo lekker gegeten
full

Muizen

Bedankt voor alle tips. Ik heb het gaas wat er nu achter zit even vergeleken met het muizengaas op internet. Zit iets verschil in:
..........Muizengaas / Mijn gaas
Gaten..........6 mm / 5 mm
Dikte........0,7 mm / 0,5 mm
Soort......Geweven / Alle draden aan 1 kant.

Maar het komt redelijk in de buurt.

Aan de basis aanpakken lukt hier niet. Deuren staan vanwege de temperatuur de hele dag open. Daarnaast zit er onder de stalen deuren van de garage (die deuren zie je hier bij bijna alle huizen) een gat van ruim 10 cm. Alleen het bordje “Welkom” ontbreekt nog. Ze kunnen dus dag en nacht rustig doorwandelen.

Ik heb gisteren wat lopen nadenken over mogelijke oplossingen en uiteindelijk besloten om er voorlopig verder niets aan te doen. Het is nu twee keer voorgekomen in ruim 3 jaar. En toen was het betrekkelijk gemakkelijk voor ze om achter in het fornuis te komen. Nu moeten ze er behoorlijk wat moeite voor doen. Als het nog een keer gebeurt ga ik kijken of ik nog iets beters kan kopen of andere oplossingen kan vinden (220V op de stalen deuren vinden de honden waarschijnlijk niet zo leuk).

full

Vervolgmuizen

Of vervolg muizen (klemtoon naar keuze).

Vanmorgen bleek dat het ook in de garage wat stonk. En ja hoor, achter een paar dozen lag er nog één en liepen er een paar weg. We gaan de kartonnen dozen (nog van de verhuizing) nu maar vervangen door plastic dozen. Hopelijk blijven ze daar vanaf.

Minh stond net nog even met de buurvrouw te praten toen ze gras voor de koe kwam snijden. Bij haar eten ze zelfs kleding op. De chemische troep, die zij gebruikt, werkt ook niet. En voor onze honden lijkt me dat ook niet echt gezond. En katten, daar moet je volgens haar geluk mee hebben. Als het een beetje luie is gebeurt er weinig. En hoe de verstandhouding met onze honden zal zijn....(denkelijk als kat en hond :+ )

Volgens de buurvrouw zijn de ratten, die op de rijstvelden lopen, wel smakelijk. Maar die in huis lopen zijn niet lekker volgens haar. Maar Minh wil met alle plezier wel een goed recept zoeken.

Eten

Geweldige foto en bijbehorende commentaar hierboven in Vale Tek in "Vietnam" Dit omdat ze in één keer veel posts in dit topic illustreren en onderschrijven.

De nadelen zijn goed te zien: je zit op lage krukjes en aan lage tafeltjes. En als je lang bent is dat toch wat minder comfortabel.

Maar dit weegt ruimschoots op tegen alle voordelen. Je zit tussen de lokale bevolking en niet tussen de toeristen (heb ik zelf altijd het grootste voordeel gevonden). Het eten is vaak spotgoedkoop. En het is meestal ook goed, want als dat niet zo is hebben ze binnen de kortste keren geen klanten meer. Vale Tek geeft ook al aan dat hij daar heel lekker heeft gegeten. Ik blijf volhouden dat je bij dit soort eetgelegenheden meestal beter eet dan in de westerse restaurants aan de boulevard en dat voor een fractie van de prijs. OK, tenzij je alleen pizza lust, maar dan is Italië zowiezo een betere keus als vakantieland.

Je kunt ook goed zien waarom ik ooit heb gezegd dat je hier met stokjes moet kunnen eten. Op het tafeltje staat een plastic bak met eetstokjes en lepels. Messen en vorken zul je er zelden in vinden. Je ziet ook dat er wat kleine papiertjes in staan. Deze gebruik je om de stokjes en de lepel even af te vegen voordat je gaat eten.

Verder zie je schaaltjes met limoen, chili, sojasaus, vissaus etc. Vrij naar smaak toe te voegen.

Probeer het en je bent overtuigd!

Die kleine krukjes zijn trouwens thuis ook best handig. Je hoeft niet op je knieen te zitten als je iets op of bij de grond moet doen of wanneer je wat aan je motor wil sleutelen. En als ik op de Vietnamese manier wil gaan zitten val ik achterover. Dus hebben we er altijd een paar op voorraad.

Waterkonijn

Minh is als altijd het hele weekend bezig met lesgeven dus was ze nog niet aan een Vietnamees recept voor onze huisdiertjes toegekomen. Zal dus in de loop van de week worden. Ik heb zelf ook even op internet gekeken en vond het volgende (eigenlijk hoort dit in het Culinair-topic). :9

Waterkonijn is Vlaams voor rat. Maar rat is enorm lekker!

Ingredienten voor 2 personen
2 ratten, onthoofd en ontdaan van ingewanden.
4 takjes rozemarijn, peper, zout, komijn, selderijblad

Hulpmiddelen
Juspan

Voorbereiding
In Nederland is een rat niet gemakkelijk verkrijgbaar. Vang ze daarom zelf of laat je hond het doen. Net als een haas even laten besterven, kop eraf en schoonmaken. Haartjes met een brander afbranden, net als bij een varken.

Bereidingswijze
Zet de ratten in een kom met olijfolie, peterselie, uien, peen, sherry en een beetje tamarie. Uurtje of 12 laten staan. Droog de ratten met keukenpapier en braadt ze in de juspan. Flesje bier (kriek of Geuze) toevoegen en op laag vuur laten smoren (1.5 uur)

Serveertips
Serveer bij het waterkonijn brood en drink er een goede pot bier bij

Bron: waterkonijn | Smulweb.nl

Brrrr!!!

Nee, absoluut niets voor mij. Bier in het gerecht, bier als drank erbij..... Yak!

Zie ook Waterkonijn - Rat - Koksforum

Laatst bewerkt:
Dat had ik gelezen, maar dan ging mijn stukje de mist in. Ik weet trouwens niet of dat hier ongeveer hetzelfde verschil is tussen de huisrat, die niet te eten is, en de ratten, die ze in de rijstvelden vangen en volgens de buurvrouw wel smakelijk zijn. Misschien zijn de laatste wel een soort scharrelratten.

Vietnamese Travel Phrasebook

Voor de Apple.

Ik ben helaas iets te laat met deze post. Maar er waren zaken die m.i. voorgingen.

Toen ik hem zag was hij gratis, hij kost nu weer €0,89. Gewoon in de gaten houden tot hij weer gratis is.

full

Iets kopen

Iets kopen blijft hier toch een uiterst moeizame geschiedenis. Ik heb al eerder geschreven dat het er vaak op lijkt of men gewoon niets wil verkopen. Als je dit vergelijkt met de uiterst professionele wijze, waarop FredVN in "Vietnam" is verlopen zitten er nog wel enige werelden van verschil tussen.

De voeding van mijn NAS had de geest gegeven. Omdat ik die graag weer werkend wilde hebben, heb ik hem open gemaakt met het idee, dat ik hem misschien kon repareren. Openen bleek alleen destructief te kunnen dus weg garantie. Jammer maar helaas. Tja, men wil waarschijnlijk niet dat jan en alleman erin gaat zitten klooien. Zelf repareren viel trouwens al bij voorbaat tegen: er blijken veel meer (smd)-onderdelen in zo’n ding te zitten dan in een normale netvoeding. Er bleek ook een zekering ingesoldeerd te zijn. Na meting bleek dat deze stuk was. Met enige moeite de hele zekering kunnen verwijderen en een nieuwe zekeringhouder erin gesoldeerd. Zekering erin, stekker in het stopkontakt en flits, knal.....

Er zal dus nog wel iets meer stuk zijn in dat ding.

Dan maar kijken of er hier één te koop is. Minh vond een zaak in Hanoi. Elke stap hieronder is (minimaal) een nieuwe dag en speelde grotendeels de vorige week. |(
- Vr. Mail gestuurd naar de technische afdeling.
- Ma. Geen antwoord. Gebeld met de sales director. Die gaf aan dat ze een mail moest sturen naar de technische afdeling (zie je het spanningsveld: hier dat kastje, daar die muur...).
- Di. OK, ditmaal wel antwoord, en zowaar ook met een prijs. Weer gemaild of ze dat ook in HCM of Nha Trang verkopen.
- Wo. Geen mail ontvangen. Maar weer gebeld. Ze verkopen het niet in HCM. Dus moeten we geld storten en duimen dat ze het versturen.
- Do. Geld gestort. Dit is een dag later geworden vanwege het slechte weer hier. Ze beloven om het nog dezelfde dag te versturen.
- Vr. En ze hebben hun woord gehouden. Minh’s broer belde dat hij is gearriveerd..
- Za. De netvoeding opgehaald in Nha Trang. Meteen nog een paar boodschappen gedaan. Het bleek dezelfde te zijn en mijn NAS doet het weer.

De pc-scope deed er in zijn totaliteit (incl. mijn vragen) vanuit Engeland er een dag korter over dan de voeding vanuit Hanoi en dat is toch: “redelijk dichtbij”, geen douane, etc. etc.

full

full

Laatst bewerkt:
Dagelijkse Vietnamese bouillon "Canh"

Naar aanleiding van het plaatsen in het culinair-topic zijn er nog wat aanvullingen door Minh gegeven.

Volgens de Vietnamese keuken hoort er koriander in. Maar als je iets anders beter vindt smaken kan dat uiteraard.

Combineren.
Alweer volgens de Vietnamese keuken.
Ei alleen combineren met tomaat, niet met andere zaken.
Tauge kun je combineren met tomaat, ananas etc., maar niet met ei.

Bij de combinatie ananas-taugé kun je nog wat limoensap toevoegen en als je kruidig/heet kunt eten wat kleine plakjes chili tegelijk met de limoen erbij. Dat doe je in de kom en vlak voor je begint te eten.

Ik heb het bovenstaande ook aan het recept zelf toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Duiken in Nha Trang

Helaas is Coco Dive Center niet meer actief. Zie FredVN in "Vietnam" en FredVN in "Vietnam"

Omdat ik deze week een vraag kreeg van iemand die graag hier in Nha Trang wil duiken heb ik Minh gevraagd of ze Xuan, de eigenaresse van Coco Dive Center, wilde benaderen. Ik had 2 vragen:
- Is het nog mogelijk om bij jullie te duiken
- En zo nee, wat is het beste alternatief?

Helaas blijkt het privé-telefoonnummer van Xuan alleen in de gestolen telefoon van Minh te staan. De telefoonnummers van de website worden niet opgenomen.

Kortom, op dit moment zal iedereen, die in Nha Trang wil duiken, zelf een keuze van een duikschool moeten maken. Ik hoor wel graag de reacties.

Laatst bewerkt:
Tandarts

Ik heb al eerder over mijn tandarts hier in Nha Trang geschreven. Zie FredVN in "Vietnam"

Gisteren heb ik weer mijn reguliere bezoek aan hem gebracht. Om te laten zien dat het hier niet allemaal derde-wereld-troep is en dat mijn ehhh... “donaties” goed worden besteed hier een foto van de praktijkruimte. Met de oude iPhone dus de apparatuur is kwalitatief beter dan het er op de foto uitziet. :+

Er staan in totaal 3 stoelen + bijbehorende apparatuur. Er kunnen dus zonodig 3 patienten tegelijk worden geholpen. Er lopen ook meestal meerdere tandartsen en assistentes rond.

full

Duiken

Eergisteren ben ik na het tandartsbezoek ook nog even bij een duikshop langsgereden om naar wat prijzen te informeren. De Rainbow Divers rekenen voor 2 duiken VND 1,6 M = ca. $75 = ca. €60. Ik heb verder niet naar anderen gekeken, maar ik denk dat er niet heel veel verschil tussen zal zitten. Zie Rainbow Divers | Rainbow Divers Vietnam voor de website van RainbowDivers.

Koe

De koe van onze buren is al eerder ter sprake gekomen. Dit is ze dan: lekker smullend van het gras uit onze tuin.

full

full

En hoe heet ze? Miếng bò hầm??
Dat is een moeilijke. Google gaf aan "steak". Daarvoor moet ze trouwens nog heel wat gras vermalen.

Maar toen ik het aan Minh vroeg kreeg ik een heel ander antwoord. Het gehele woord bestaat volgens haar niet. O-)

De afzonderlijke woorden bestaan wel.
Miếng = stuk
bò = beef
hầm = langdurig sudderen

Frustratie

Het volslagen gebrek aan interesse en professionaliteit op zo ongeveer elk gebied is al veel vaker aan bod gekomen. Dat het niet alleen aan mij ligt bewijzen de emails van Erich.

Erich heeft hetzelfde probleem als ik met zijn motor: gescheurde rubbers naar zijn carburateurs. Dus hij wilde wat stukken slang en losse luchtfilters kopen om het op dezelfde manier te repareren als ik heb gedaan. En omdat hij toch naar HCM moest leek het hem een goed idee om e.e.a. te combineren. Hij had beter moeten weten.....

“Hi there Fred, still no luck in finding this tube or the cone filters. I have bean asking people down here where can I find these things and well all I can say is, they are not very friendly coming up to tell me. If you know what I mean.
Can you you go on google map and send me the location of where I can look.”

Ik heb hem vervolgens verwezen naar Yersin. De gehele buurt rond deze straat op ca. 10 min. lopen van de Ben Thanh market is de gereedschappen- en onderdelenbuurt. Een dag later:

“No we are still in Saigon that's why I am having trouble finding some one to help me. Not very friendly when you ask a shop keeper that does not have what you want. Do you know of any place that you can show me on a map.”

Naar aanleiding van zijn laatste zin de vraag of hij de straat ook gevonden had:

“Yes, up and down both sides of the road and the side streets.”

En wat later:

“Still in Saigon come back tomorrow...and still no bloody tube...very hard to communicate with these people. It's as if they don't want to know your problem if they don't have what you want. It's as simple as that”.

En zijn afsluiting:

“Like I have said the people did not want to help. It was starting to piss me off. I went every where on, in that street and nobody was interested in my problem. It's times like this when I miss home, where people try and help you find what you are looking for. You know what I mean?”

Jawel, ik begrijp het volledig. Ik heb hier al heel wat soortgelijke frustaties geuit.

Als het goed is, is hij gisteravond thuisgekomen. Hij gaat nu maar hier in Nha Trang kijken bij de zaak waar ik ook de rubbers voor de voetsteunen heb gekocht. Ze zijn daar niet altijd even snugger (een ronde afsluitdop voor een vierkante pijp proberen aan te smeren) en je wordt er per definitie belazerd (je betaalt schat ik 30-100% teveel (dus misschien toch wel snugger :+)), maar ik heb helaas ondanks veel zoeken en vragen nog geen alternatief hier kunnen vinden. Luchtfilters is geen probleem, die haalt onze vaste motoronderdelenleverancier zo van een touwtje aan het plafond.

Ik heb hem ook nog een paar alternatieve constructiemogelijkheden gemaild, dus ik ben benieuwd wat hij gaat doen.

Had ik moeten weten Fred, ben gister uit hcmc vertrokken naar Mui Ne. Mijn meisje had misschien kunnen helpen.

We verbleven vlakbij de markt voor 300.000 per nacht!

Dat is een mooie prijs voor die locatie.

Ik weet niet of het erg veel had uitgemaakt. Mijn ervaring is, dat als Minh iets vraagt, ze vaak ook gewoon geen antwoord krijgt. Is gewoon de ingebakken mentaliteit hier.

Aai, tot zo ver heb ik dat gelukkig nog niet mee hoeven maken... Ik heb ook nog niks specifiek nodig gehad.

Dat is een moeilijke. Google gaf aan "steak". Daarvoor moet ze trouwens nog heel wat gras vermalen.

Maar toen ik het aan Minh vroeg kreeg ik een heel ander antwoord. Het gehele woord bestaat volgens haar niet. O-)

De afzonderlijke woorden bestaan wel.
Miếng = stuk
bò = beef
hầm = langdurig sudderen

Ik had "biefstuk" geprobeerd maar dat krijg ik dus niet op m'n bord als ik dit zou bestellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan