Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is natuurlijk wel handig, maar wat betreft het zebrapad is het in Belgie niet veel anders. Wanneer ik met de honden ga wandelen en ik wil bij een zebrapad oversteken sta ik soms letterlijk tegen de rand van de weg aan minuten te wachten. (ze denken waarschijnlijk dat ik op de bus sta te wachten). Een op de honderd stopt wel, en tot nu toe hierdoor al 4 keer kop-staart botsing voor het zebrapad, en talloze bijna aanrijdingen.

mijn ervaring in belgie is juist (net als in NL in de wat grotere steden) is dat men niet meer links of rechts kijkt maar gewoon klakeloos het zebrapad oploopt, als ik er in belgie een zie dan kijk ik minstens 3 keer van te voren zodat ik niemand plat rijd

mijn ervaring in belgie is juist (net als in NL in de wat grotere steden) is dat men niet meer links of rechts kijkt maar gewoon klakeloos het zebrapad oploopt, als ik er in belgie een zie dan kijk ik minstens 3 keer van te voren zodat ik niemand plat rijd
dat moet je hier (Tongeren Belgie) echt niet doen want je wordt gewoon omver gereden, althans hier op de gewestweg. Staat nochthans goed aangegeven met borden vooraf, zebrapad en verlichte borden boven de weg.

Kopen

Alles, en dan bedoel ik ook echt alles wat je koopt moet je heel goed controleren. Ook als toerist. Je kunt er anders zeker van zijn dat ze maar wat in je handen stoppen.

Voorbeeld. Ik had op een gegeven moment boutjes nodig. Ik had een voorbeeld meegenomen: platte kop, 5 mm., 3 cm. lang. Ik moest alleen 4 cm. lang hebben dus dat gaf ik aan. Ik kreeg: bolle kop, 6 mm. En minstens 6 cm. lang. En dan vinden ze het ook nog raar dat je het niet wilt: “het zijn toch bouten?” Dit geldt voor vrijwel alles wat je koopt. Ik had laatst afsluitdoppen voor vierkante pijp nodig. De man kwam stralend met ronde doppen aanzetten: “kijk, ze passen erin......”.

Inmiddels heb ik een aantal vaste zaken, waar ze me kennen, waar ze weten dat ik lastig ben, waar ze ook weten dat het geen zin heeft om afwijkende zaken te verkopen. Dat zijn ook de zaken waar ik hetzelfde betaal als de Vietnamezen. Bij veel andere zaken: als je mazzel hebt gooien ze er 10% bovenop, als je pech hebt betaal je het minstens het dubbele tot driedubbele. Een oplossing: zelf eerst in meerdere zaken gaan kijken wat je precies wil hebben en het vervolgens door Vietnamezen laten kopen. Doe ik ook vaak.

Jong....

full

~FredVN schreef op 10 april 2013 @ 03:48:/b]

Visum in Holland

Nota
Normaal krijg je geen nota voor het visum, Als je ook een annuleringsverzekering voor je vlucht afsluit, vraag dan een nota voor het betaalde bedrag. Als je van de verzekering gebruik moet maken kun je ook het visum claimen. De verzekeringsmaatschappij vraagt dan om een nota. Op dit moment speelt dit bij iemand en ik weet dus nog niet hoe de verzekering zal reageren op alleen een kopie van het visum in het paspoort..

Zojuist bekend geworden dat de verzekering het visum ook heeft vergoed op basis van een kopie van het visum in het paspoort. Maar goed, de vlucht van Amsterdam naar HCM en HCM-Nha Trang zaten er natuurlijk ook bij.

Leuk topic! Ik ben zelf een jaar of 2 geleden in Vietnam geweest (doorreis van Hanoi via o.a. Hoi An en Nha Trang naar Ho Chi Minh city). Ik zou er erg graag nog eens naar teruggaan, en dan met een tweewieler rondtoeren.

Wel heb ik er achterop een motor een ritje door de omgeving van Dalat gemaakt, een prachtige ervaring die eraan heeft bijgedragen dat ik afgelopen week eindelijk mijn rijbewijs heb gehaald :).

Laatst bewerkt:
Autorijles

Tijdens mijn sabattical heeft Minh haar autorijbewijs gehaald. Eerst in een, hoe zal ik het zeggen, soort van personenwagen, later in een jeep. Ik heb zelf ook nog een stukje in de personenwagen gereden. Vreselijk. Sturen was heel zwaar, remmen nog erger. Gelukkig voor Minh ging hij na enkele lessen onherstelbaar stuk.

De cursus was met examengarantie. Die bestond uit het volgende. Theorie-examen werd gegeven met kaarten. In het midden de vraag, in de 4 hoeken 4 mogelijke antwoorden. De examengarantie was, dat ze je vertelden dat in de hoek, waar het puntje af was, het juiste antwoord stond. Ook werd dan bij het praktijkexamen “enige soepelheid” getoond. Dat dit niet helemaal tot het randje ging bewees één van de andere kandidaten. Die zakte, ondanks de examengarantie: haar praktijk was echt te slecht. Ze mocht het dan wel weer gratis overdoen.

full

Valhelmen

Sinds een paar jaar zijn deze verplicht. Dus je ziet Vietnamezen met van alles op hun hoofd rijden, zoals bv. de plastic helmen, die ze hier in de bouw gebruiken. Bandjes hangen vaak los of zitten er helemaal niet aan. De helm waar hier de meesten mee rijden kost ca. VND 50.000. Dit klinkt duur, maar de huidige koers is ca. VND 26.000 = €1. Zelf heb ik één van de duurste jethelmen die ze verkopen: ca. VND 450.000. De afgelopen vakantie dus maar een goede helm in NL gekocht.

Binnen de bebouwde kom wordt de helmplicht overigens goed nageleefd. Bij mij in the middle of nowhere zie je ze nog wel eens zonder helm rijden.

Als je een motor huurt zit daar meestal een helm uit de VND 50.000-categorie bij in één van de twee maten: te klein of te groot. Als je van plan bent om een lange tocht te gaan maken heb je m.i. 2 mogelijkheden: koop zelf een goede en passende helm in Vietnam á ca. VND 500.000 of neem hem mee uit Holland.

Ik ben ook van plan een keer door het land te trekken.
Er wonen is al helemaal apart. Het lijkt me lastig aanpassen voor ons Westerlingen.. :)

Laatst bewerkt:
Absoluut doen! Zeer de moeite waard. Gewoon het topic blijven volgen.

Wonen is zeker apart. Aanpassen op zich valt wel mee, maar er blijven zaken die moeilijk te accepteren zijn. Komen ook nog meer aan bod in het topic.

Leuk hoor.... ik blijf het topic meelezen... eens kijken of Nocer zich al heeft gemeld.. die heeft een paar jaar geleden daar rondgereden op een ter plekke gekochte motorfiets. :P

Criminaliteit

Als je de bekende Lonely Planet boeken leest zie je in elk deel een karrevracht aan ellende beschreven, dat je allemaal kan overkomen als je door dat betreffende land gaat reizen. In de vrij oude Engelse versie over Vietnam, die ik heb, staan pagina’s vol met “dangers & annoyances”, varierend van “undetonated explosives” tot “rats” and “noise”. Tja, het zal allemaal wel. Persoonlijk vind ik dat men gigantisch doorslaat. Als je je dat allemaal gaat aantrekken kun je beter in bed blijven, want je durft dan geen deur meer uit.

Ik ben de eerste om toe te geven, dat ik misschien wat naief ben. Maar in al die jaren, dat ik met verschillende vervoermiddelen rond heb gezworven, heb ik voor zover ik mij kan herinneren, geen enkele “vervelende” ervaring gehad. Geen overvallen, zakkenrollen, tasjesroof, diefstal etc.

Ik heb ooit een (wetenschappelijk?) artikel gelezen waarin ze beroepszakkenrollers in het publiek mensen lieten aanwijzen die ze een goed slachtoffer zouden vinden. Steeds werden dezelfde mensen uitkozen: die erbij liepen van “als ze mijn portemonee maar niet stelen”. Ik loop dus overal maar rond of ik er thuis ben (en vaak voel ik dat ook wel zo). OK, ik geef toe, het is psychologie van de kouwe grond en uiteraard gaat het goed tot het een keer fout gaat, maar tot op heden......

Uiteraard neem ik ook wel mijn voorzorgsmaatregelen. Ik heb zelden veel geld op zak en met dure sieraden heb ik zowiezo al helemaal niets. En ik hou natuurlijk toch wel een beetje in de gaten waar ik heen ga.

Toen ik de eerste keer naar Vietnam zou gaan (1997) is een paar maanden voor mijn vertrek een Nederlandse vrouw op de Ben Thanh markt in HCM doodgestoken. Haar tas werd gestolen en ze ging de dader achterna. Ik las later dat ze de dader hebben gepakt en ter dood veroordeeld. Mijn hele familie had zoiets van: “daar ga je toch niet meer heen?”. Maar als je ziet hoeveel mensen er in Nederland overhoop worden gestoken en geschoten......

Natuurlijk is er hier veel vooral kleine criminaliteit als zakkenrollen en tasjes stelen. De receptioniste van ons vaste hotel in Nha Trang heeft ons ook wel verteld dat ’s avonds langs de boulevard of het strand ook veel lui rondlopen die het op je geld/sieraden hebben voorzien.

Buiten de stad, zoals ook bij ons, loop je voornamelijk het risico van inbrekers. We hebben daarom ook 2 Duitse herders rondlopen (ons security-team, op de foto Bugi). In Nederland wordt er nogal moeilijk over gedaan als een inbreker in jouw huis een schrammetje oploopt. Hier stelt de politie het op prijs als de man nog leeft. Als ze hier in het dorp een inbreker te pakken krijgen wordt hij letterlijk halfdood geslagen. Een andere Nederlander hier vertelde, dat hij aan de politie had gevraagd of hij in zo’n situatie op knieen mocht slaan. “: Geen probleem, meneer” was het antwoord. Zoals Fred Teeven ook al terecht zei: het beroepsrisico van de inbreker.

Tot slot mijn persoonlijke mening (voor wat hij waard is). Voor degenen die naar Vietnam willen komen: laat je niet door mogelijke gevaren van je genoegens afhouden. Tot op heden heb ik hier zelden een onveilig gevoel gehad. Kleine criminaliteit komt overal voor, in Vietnam zeker niet meer dan in andere landen.

full

Nogmaals het Hoan Kiem-meer in Hanoi. Dit is dus hartje stad. Ik blijf dit één van de mooiste plaatsen in Hanoi vinden.

full

full

Geweldig topic, heb het tot nu toe helemaal gelezen, dus laat de nieuwe verhalen en bevindingen maar weer door komen! :}

Geweldig topic.

Ben in 2002 een kleine maand van zuid naar noord gereisd.

het 1e wat de reisgids me vertelde, was dat je met oversteken NIET naar links of rechts moest kijken.
Ook ineens sneller gaan lopen was uit den boze.

Als je rustig oversteekt ontwijken de fietsen je meestal wel...... (en het werkte, want we zijn geen een keer platgereden....)

Nederland fietsland? Nou welkom in Vietnam.... daar fietst iedereen.
De rijkere gezinnen hebben een brommert (de rijkere een echte honda, de iets minder rijke een "bijna" echte honda uit china)

Het eten is geweldig! (als je van rijst houdt)
We aten altijd in restaurant waar bijna geen toeristen kwamen.
Geen idee wat we aten, want de menukaart konden we toch niet lezen.

Gelukkig weet ik nu door dit topic eindelijk wat die "kleine zwarte vogel" was, die ik heb gegeten. :)

Een geweldig land en ik kan het dan ook iedereen aanraden

Ehm, misschien vind met een zeikert, maar o.a. vietnam staat bekend om de uiterst wrede, sadistische wijze waarop men katten, honden en andere dieren bereid.

Hoe ga je daar mee om als je ermee geconfronteerd wordt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan