Het rijden van Vietnamezen
Nog wat meer “leed”.
Verlichting.
’s Avonds heb je die, zowel voor auto’s als motoren, in 2 smaken: helemaal niet of groot en recht vooruit. Kortom, met mijn zeer slechte ogen blijf ik na donker binnen. Temeer omdat velen zich op mijn weghelft bevinden en op mij af rijden.
Stoplichten.
Tegenwoordig gaat dat wat beter. Een paar jaar geleden was het nog zo dat als hij op rood sprong men nog een tijdje door bleef rijden en tegen de tijd dat hij mogelijk op groen zou springen begon men alvast. Aangezien alle andere kanten hetzelfde deden was het altijd opstopping op het kruispunt.
Overigens, die zebra en dat voetgangerslicht zijn er uitsluitend voor de show. Het is nl. nog steeds volledig geaccepteerd dat als jouw stoplicht op rood staat, maar je moet naar rechts, je dan gewoon doorrijdt. Voetgangers? Wat zijn dat? Ik ben al eens bijna platgereden door een motor op een zebra terwijl het voetgangerslicht op groen stond en 2 politieagenten op 5 m. afstand lachend stonden te kijken hoe ik protesteerde. En mijn gevloek en armgebaren tegen hun werd ook lachend geaccepteerd, ze verstaan er toch niets van. De agente, die mijn bekeuring uitschreef is de enige tot nu toe, die Engels tegen mij sprak. Voordeel daarvan is wel dat je iets minder snel wordt aangehouden. In zo’n situatie gewoon Nederlands blijven spreken.