Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zelfs als die extra 5% ethanol helemaal geen energie zou bevatten, zou het effect op het verbruik gering zijn.Ik had begrepen dat testen met voertuigen en verschillende benzines iets anders aangaven. Namelijk dat er wel verschil in kan zitten.
Heb zo niks paraat hoor. Technisch gezien lijkt het me niet onaannemelijk dat er verschil in zal zijn. Wellicht zelfs merkbaar, of zelf meetbaar.
Het verschil in energiedichtheid tussen een liter benzine met 5% ethanol en 10% ethanol is zo klein dat dit aan het verbruik nauwelijks of niet te zien is.
Kan ook liggen aan de lengte van de rit toen. Bij echt lange ritten verbruikt de motor sowieso (aanzienlijk) minder. Denk aan het verbruik tijdens vakanties.Ik heb vorig jaar 2 keer E10 in België getankt met mijn motor, en die ritten waren zelfs iets zuiniger dan gemiddeld.
En als er max 5% of max 10% van het mindere spul in het totaal zit, wordt het totale energieverlies best wel minderIk noem 1/3 van de verbrandingswaarde geen klein verschil, dat is meer dan significant .
Een overheidssite geeft aan dat het verschil in brandstofverbruik 1% tot 2% zou (kunnen) zijn.Ik snap je punt, maar het is een feit dat als je voertuig niet specifiek is afgesteld voor het gebruik van deze brandstof je per definitie er meer van verbruikt. Je koppelvraag blijft gelijk, 1 liter brandstof bevat minder energie -> moet er meer sap in. Echter omdat je motormanagement (of carburateur/ontsteking) hier geen rekening mee kan houden zul je nooit hetzelfde rendement kunnen halen als op de brandstof waar de motor voor gebouwd is.
Als je een motor hebt die voor E85 is gebouwd, loopt weer minder goed op benzine. (egaal of het 95/98/102 is)
Octaangetal levert ook niet meer energie op, of winst.Het zal ook aan de ( auto ) liggen.
BMW E36 318i verbruikte beduidend meer brandstof, en merkbaar minder vermogen op Belgen E10
Verschil, 1/12 op E10 of 1/14 op 98
Nu zijn opvolger,
BMW E46 320i iets hoger verbruik, merk geen minder motor vermogen op Belgen E10
9.4 op E10 of 9.7 op 98 ... zo iets..
( tegenover de 98 van de Belgen )
De motoren krijgen altijd 98 , ( mogen geen E10 hebben volgens de boekjes ) , tank er
ook wel eens 102 mee.
Nou.. ik merk het niet de geclaimde vermogens winst ( verbruik , niet gemeten )
Ik maak nooit korte ritten.Kan ook liggen aan de lengte van de rit toen. Bij echt lange ritten verbruikt de motor sowieso (aanzienlijk) minder. Denk aan het verbruik tijdens vakanties.
En wat schrijft (schreef) HD voor als minimum waarop dit blok kan lopen? RON81?Ik rij met oude H-D's type zijklepper.
En daar gaat gewoon Euro95 (E5) in, net als in m'n Yamma van '77.
Alleen als ze voor de winter worden weggezet gooi ik er Firestone Competition (102) in, puur om geen startproblemen te hebben in het voorjaar...want geen ethanol.
Moet zeggen dat ik wel meer kilometers op een tank 102 kan maken, maar niet wereldschokkend veel meer..denk 5-10%.
Ethanol kàn invloed hebben op oudere rubberen onderdelen (leidingen, afdichtingen, vlotters etc), maar ik heb het bij mijn Yam nog niet gemerkt.
De HD heeft geen rubber in het brandstofsysteem, dat is allemaal koper en fiber..
Verder hoor je wel eens dat brandstoftanks doorrotten, maar dat komt omdat ethanol hygroscopisch is en bij veel motoren zit de benzinekraan niet op het laagste punt van de tank..
Maw; water wat in de tank zit blijft onderin zitten en zo rot je tank door.
Dus af en toe een flesje 'wateroplosser' toevoegen aan je brandstof kan veel kwaad voorkomen.
Ik ben benieuwd wat de nieuwe E10 gaat doen..
Als wateroplosser zou ik een vorm van alcohol voorstellen, bijvoorbeeld ethanol.Ik rij met oude H-D's type zijklepper.
En daar gaat gewoon Euro95 (E5) in, net als in m'n Yamma van '77.
Alleen als ze voor de winter worden weggezet gooi ik er Firestone Competition (102) in, puur om geen startproblemen te hebben in het voorjaar...want geen ethanol.
Moet zeggen dat ik wel meer kilometers op een tank 102 kan maken, maar niet wereldschokkend veel meer..denk 5-10%.
Ethanol kàn invloed hebben op oudere rubberen onderdelen (leidingen, afdichtingen, vlotters etc), maar ik heb het bij mijn Yam nog niet gemerkt.
De HD heeft geen rubber in het brandstofsysteem, dat is allemaal koper en fiber..
Verder hoor je wel eens dat brandstoftanks doorrotten, maar dat komt omdat ethanol hygroscopisch is en bij veel motoren zit de benzinekraan niet op het laagste punt van de tank..
Maw; water wat in de tank zit blijft onderin zitten en zo rot je tank door.
Dus af en toe een flesje 'wateroplosser' toevoegen aan je brandstof kan veel kwaad voorkomen.
Ik ben benieuwd wat de nieuwe E10 gaat doen..
En wat schrijft (schreef) HD voor als minimum waarop dit blok kan lopen? RON81?
Stel dat het waar is dat E10 het verbruik verhoogd dan vraag ik mij af wat dan
het voordeel voor het milieu is ,meer verbruiken betekent ook meer vervuiling.
Of zou het meer zijn om de heren en dames politici een goed gevoel te geven?
Het tenenkrommende voortdurend herhalen van de term "octaangehalte" in deze publicatie doet mijn wenkbrauwen tot ongekende hoogte stijgen. Dat kun je niet serieus nemen.
Zag het ook bij de BP
Voor degene die zeggen: "Joh benzine is benzine"
Er is hier iemand op het forum die een test heeft gedaan met diverse benzine van diverse fabrikanten;
kleine winterstop ethanol test: benzine bij stilstand