V power

Saalk

MF veteraan
13 sep 2012
1.197
95
Drenthe
Kun je beter met oudere motoren bv. V Power tanken ? Ik bedoel dus motoren van voor 1990
 
Ik had begrepen dat testen met voertuigen en verschillende benzines iets anders aangaven. Namelijk dat er wel verschil in kan zitten.

Heb zo niks paraat hoor. Technisch gezien lijkt het me niet onaannemelijk dat er verschil in zal zijn. Wellicht zelfs merkbaar, of zelf meetbaar.
Zelfs als die extra 5% ethanol helemaal geen energie zou bevatten, zou het effect op het verbruik gering zijn.
 
Het zal ook aan de ( auto ) liggen.

BMW E36 318i verbruikte beduidend meer brandstof, en merkbaar minder vermogen op Belgen E10
Verschil, 1/12 op E10 of 1/14 op 98

Nu zijn opvolger,

BMW E46 320i iets hoger verbruik, merk geen minder motor vermogen op Belgen E10
9.4 op E10 of 9.7 op 98 ... zo iets..

( tegenover de 98 van de Belgen )

De motoren krijgen altijd 98 , ( mogen geen E10 hebben volgens de boekjes ) , tank er
ook wel eens 102 mee.
Nou.. ik merk het niet de geclaimde vermogens winst ( verbruik , niet gemeten )
 
Het verschil in energiedichtheid tussen een liter benzine met 5% ethanol en 10% ethanol is zo klein dat dit aan het verbruik nauwelijks of niet te zien is.

Ik noem 1/3 van de verbrandingswaarde geen klein verschil, dat is meer dan significant ;).

Ik snap je punt, maar het is een feit dat als je voertuig niet specifiek is afgesteld voor het gebruik van deze brandstof je per definitie er meer van verbruikt. Je koppelvraag blijft gelijk, 1 liter brandstof bevat minder energie -> moet er meer sap in. Echter omdat je motormanagement (of carburateur/ontsteking) hier geen rekening mee kan houden zul je nooit hetzelfde rendement kunnen halen als op de brandstof waar de motor voor gebouwd is.

Als je een motor hebt die voor E85 is gebouwd, loopt weer minder goed op benzine. (egaal of het 95/98/102 is)
 
Ik noem 1/3 van de verbrandingswaarde geen klein verschil, dat is meer dan significant ;).
En als er max 5% of max 10% van het mindere spul in het totaal zit, wordt het totale energieverlies best wel minder :)
Ik snap je punt, maar het is een feit dat als je voertuig niet specifiek is afgesteld voor het gebruik van deze brandstof je per definitie er meer van verbruikt. Je koppelvraag blijft gelijk, 1 liter brandstof bevat minder energie -> moet er meer sap in. Echter omdat je motormanagement (of carburateur/ontsteking) hier geen rekening mee kan houden zul je nooit hetzelfde rendement kunnen halen als op de brandstof waar de motor voor gebouwd is.

Als je een motor hebt die voor E85 is gebouwd, loopt weer minder goed op benzine. (egaal of het 95/98/102 is)
Een overheidssite geeft aan dat het verschil in brandstofverbruik 1% tot 2% zou (kunnen) zijn.
In werkelijkheid zal het dus net iets hoger liggen, want overheid :)
 
Het zal ook aan de ( auto ) liggen.

BMW E36 318i verbruikte beduidend meer brandstof, en merkbaar minder vermogen op Belgen E10
Verschil, 1/12 op E10 of 1/14 op 98

Nu zijn opvolger,

BMW E46 320i iets hoger verbruik, merk geen minder motor vermogen op Belgen E10
9.4 op E10 of 9.7 op 98 ... zo iets..

( tegenover de 98 van de Belgen )

De motoren krijgen altijd 98 , ( mogen geen E10 hebben volgens de boekjes ) , tank er
ook wel eens 102 mee.
Nou.. ik merk het niet de geclaimde vermogens winst ( verbruik , niet gemeten )
Octaangetal levert ook niet meer energie op, of winst.

Ik heb een auto gehad, waar octaan 100 of meer voor was voorgeschreven.
Als je daarmee lager gaat tanken, krijg je verlies. Ik denk dat ik het zo correcter weergeef.

De meeste motorfietsen kunnen prima overweg met RON90 en hoger. Auto's ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan ook liggen aan de lengte van de rit toen. Bij echt lange ritten verbruikt de motor sowieso (aanzienlijk) minder. Denk aan het verbruik tijdens vakanties.
Ik maak nooit korte ritten.
Het was wel warm weer. Ik geloof niet echt dat mijn motor zuiniger met E10 loopt, maar wel dat het verschil zo klein is dat weersomstandigheden meer invloed hebben.
 
Ik rij met oude H-D's type zijklepper.
En daar gaat gewoon Euro95 (E5) in, net als in m'n Yamma van '77.
Alleen als ze voor de winter worden weggezet gooi ik er Firestone Competition (102) in, puur om geen startproblemen te hebben in het voorjaar...want geen ethanol.
Moet zeggen dat ik wel meer kilometers op een tank 102 kan maken, maar niet wereldschokkend veel meer..denk 5-10%.

Ethanol kàn invloed hebben op oudere rubberen onderdelen (leidingen, afdichtingen, vlotters etc), maar ik heb het bij mijn Yam nog niet gemerkt.
De HD heeft geen rubber in het brandstofsysteem, dat is allemaal koper en fiber..
Verder hoor je wel eens dat brandstoftanks doorrotten, maar dat komt omdat ethanol hygroscopisch is en bij veel motoren zit de benzinekraan niet op het laagste punt van de tank..
Maw; water wat in de tank zit blijft onderin zitten en zo rot je tank door.
Dus af en toe een flesje 'wateroplosser' toevoegen aan je brandstof kan veel kwaad voorkomen.

Ik ben benieuwd wat de nieuwe E10 gaat doen..
 
Ik rij met oude H-D's type zijklepper.
En daar gaat gewoon Euro95 (E5) in, net als in m'n Yamma van '77.
Alleen als ze voor de winter worden weggezet gooi ik er Firestone Competition (102) in, puur om geen startproblemen te hebben in het voorjaar...want geen ethanol.
Moet zeggen dat ik wel meer kilometers op een tank 102 kan maken, maar niet wereldschokkend veel meer..denk 5-10%.

Ethanol kàn invloed hebben op oudere rubberen onderdelen (leidingen, afdichtingen, vlotters etc), maar ik heb het bij mijn Yam nog niet gemerkt.
De HD heeft geen rubber in het brandstofsysteem, dat is allemaal koper en fiber..
Verder hoor je wel eens dat brandstoftanks doorrotten, maar dat komt omdat ethanol hygroscopisch is en bij veel motoren zit de benzinekraan niet op het laagste punt van de tank..
Maw; water wat in de tank zit blijft onderin zitten en zo rot je tank door.
Dus af en toe een flesje 'wateroplosser' toevoegen aan je brandstof kan veel kwaad voorkomen.

Ik ben benieuwd wat de nieuwe E10 gaat doen..
En wat schrijft (schreef) HD voor als minimum waarop dit blok kan lopen? RON81?
 
Als ik zo snel even reken is de energie 2% minder van e5 naar e10.
Ik rijd 800km op een tank in een goede week. 2% daarvan is 16km.
Dit maakt het dus meetbaar, niet merkbaar naar mijn mening (km teller aflezen is een vorm van meten)

Automagisch betekend dit dat van ethanol vrij naar e10 het dubbele is.
 
Ik rij met oude H-D's type zijklepper.
En daar gaat gewoon Euro95 (E5) in, net als in m'n Yamma van '77.
Alleen als ze voor de winter worden weggezet gooi ik er Firestone Competition (102) in, puur om geen startproblemen te hebben in het voorjaar...want geen ethanol.
Moet zeggen dat ik wel meer kilometers op een tank 102 kan maken, maar niet wereldschokkend veel meer..denk 5-10%.

Ethanol kàn invloed hebben op oudere rubberen onderdelen (leidingen, afdichtingen, vlotters etc), maar ik heb het bij mijn Yam nog niet gemerkt.
De HD heeft geen rubber in het brandstofsysteem, dat is allemaal koper en fiber..
Verder hoor je wel eens dat brandstoftanks doorrotten, maar dat komt omdat ethanol hygroscopisch is en bij veel motoren zit de benzinekraan niet op het laagste punt van de tank..
Maw; water wat in de tank zit blijft onderin zitten en zo rot je tank door.
Dus af en toe een flesje 'wateroplosser' toevoegen aan je brandstof kan veel kwaad voorkomen.

Ik ben benieuwd wat de nieuwe E10 gaat doen..
Als wateroplosser zou ik een vorm van alcohol voorstellen, bijvoorbeeld ethanol. :+
 
Stel dat het waar is dat E10 het verbruik verhoogd dan vraag ik mij af wat dan
het voordeel voor het milieu is ,meer verbruiken betekent ook meer vervuiling.
Of zou het meer zijn om de heren en dames politici een goed gevoel te geven?
 
Meer verbruik betekend niet meer uitstoot.
Ja, als je 95 meer gaat verbruiken dan voorheen op de zelfde brandstof wel.
Maar verbruik je op e10 zeg 3% meer dan op ethanol loze brandatof kan het zomaar zo zijn dat de uitstoot ten opzichte van ethanolloze toch minder is omdat ethanol schoner verbrandt.
Dat schoner verbranden moet wel significant zijn om het meerverbruik te compenseren
 
Nee dat die verbranding schoner is is regelrechte onzin. Het is allemaal schoner op papier, meer niet.

De reden dat ethanol als schoon wordt verkocht is dat het uit het fermenteren van planten gewonnen wordt. Het idee is dan, dat gedurende het leven van de plant, de plant CO2 om heeft gezet naar O2. Uiteindelijk komt er gewoon dezelfde bocht uit de uitlaatpijp.

En wat schrijft (schreef) HD voor als minimum waarop dit blok kan lopen? RON81?

Daar moet je mee opletten want in de VS/Canada hebben ze een andere octaangetal indicatie. Ik heb het niet 1,2,3 paraat, maar het komt erop neer dat het om en nabij 8 tot 10 punten lager is dan hier, voor dezelfde brandstof. Heeft met RON en MON te maken. Dus wat hier als 95 aan de pomp staat, staat daar 87 of 85 oid.
 
Laatst bewerkt:
Een HD zijkleppper mag zelfs op RON74...
Dat betekent 's avonds de kroeg in en 'smorgens je tank volleuteren zo ongeveer...

Er bestaan middeltjes die de negatieve effecten van ethanol in je brandstof (water aantrekken, uitdampen, debris) teniet doen.
Is een parafine dacht ik..
 
Hallo Oma (Ja, oud topic, maar deze gaat tenminste over V-power en ethanol)

Vanochtend getankt, en wat viel me op: Sinds vandaag hangen er bij Shell V-power bordjes dat deze ook E5 is.

Gelijk aan de persoon achter de balie gevraagd of de benzine dan tot 5% ethanol bevat, maar dat konden ze mij niet zeggen.
Wel dat de benzine tegenwoordig ron98 is, maar dat wist ik al.
Hierop uitgelegd dat ik voor de motor en de kettingzaag graag ethanolvrije benzine wil, en waarom.
Andere medewerker ging gelijk bellen met klantenservice om na te vragen wat het verschil is met de oude V-power, want dat wisten ze nog niet.
Bordjes hingen er net een uur, en uitleg hadden ze nog niet echt gehad, uitslag van het telefoongesprek hoor ik de volgende keer wel.

20181002_122116.jpg
 
Stel dat het waar is dat E10 het verbruik verhoogd dan vraag ik mij af wat dan
het voordeel voor het milieu is ,meer verbruiken betekent ook meer vervuiling.
Of zou het meer zijn om de heren en dames politici een goed gevoel te geven?

Bio ethanol wordt gemaakt van suiker uit bijvoorbeeld restproducten van bijv. Mais.
Het zal er op neerkomen dat je per saldo minder ruwe olie nodig hebt om je kilometers te maken.
Maar ja meer verbruik kost ons consument ook meer...
 
Het tenenkrommende voortdurend herhalen van de term "octaangehalte" in deze publicatie doet mijn wenkbrauwen tot ongekende hoogte stijgen. Dat kun je niet serieus nemen. :N

Gaan je nekharen ook overeind staan van de kreet "BP brandstoffen reinigen vuil in uw motor als een leger schrobbende borstels" ?

:r Achterlijk zin én claim ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan