V power

Saalk

MF veteraan
13 sep 2012
1.197
95
Drenthe
Kun je beter met oudere motoren bv. V Power tanken ? Ik bedoel dus motoren van voor 1990
 
Er kruipen twee dingen door elkaar in deze discussie, de hoogte van het octaangehalte (RON-getal) en de toevoeging van ethanol.

Octaanhoogte staat op zich los van ethanol toevoegingen, alle motoren kunnen goed op 95 rijden, de geavanceerde zullen tandje meer vermogen op 98 of 102 leveren.

De toevoeging van ethanol is ander verhaal, de nieuwe motoren zijn daar wel op aangepast, maar bij de oudere motoren kunnen de slangen daarvan oplossen, of de coatings binnen in de benzinetank, verder komt er vaak vocht in je tank, en is het spul minder lang houdbaar, waardoor vooral motoren met carburateurs snel ellende geven als je ze met die benzine erin langer wegzet.

Voor de oudere motoren raad ik zeker de premium brandstoffen aan, liefst nog helemaal zonder ethanol, als je veelrijder bent op een moderne motor kan je gerust het goedkopere sap tanken, ik zou dan wel eens per jaar even een scheut "Dry Fuel" in de tank gooien om vocht eruit te krijgen (daar gaat je winst van het goedkoper tanken) en als je niet doorrijd voor het wegzetten een premium brandstof tanken. ;-)

Dit is dus precies waarvan andere weer aangeven dat dit niet zo is.

Dat doen die motoren enkel wanneer deze er op afgesteld zijn kan je hierboven lezen.

Dit is dus waarom de leek (lees: ik) er uiteindelijk helemaal niets meer van begrijpt.

Kan je dit onderbouwen, want vergeleken met wat ik hierboven heb gelezen ben je nu verkeerde of onvolledige informatie aan het verspreiden.
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus precies waarvan andere weer aangeven dat dit niet zo is.

Dat doen die motoren enkel wanneer deze er op afgesteld zijn kan je hierboven lezen.

Dit is dus waarom de leek (lees: ik) er uiteindelijk helemaal niets meer van begrijpt.

Kan je dit onderbouwen, want vergeleken met wat ik hierboven heb gelezen ben je nu verkeerde of onvolledige informatie aan het verspreiden.
Dat ‘erop afgesteld zijn’ gaat over de klopsensor. Moderne blokken (in ieder geval in auto’s) voelen of het goed gaat. Doet het dat niet gaat ie wat conservatiever lopen. Niet slechter, maar net iets minder efficiënt. Het gaat langer goed met een hoger octaangetal. Oude motoren zijn van zich al conservatief afgesteld en kunnen geen voordeel uit een hoger octaangetal halen.

De additieven en ethanolkwesties staan hier verder los van, maar 95 zonder ethanol met wat schone-verbrandings-additieven is dan helemaal prima.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toevallig zo omdat BP door z'n 98 minder ethanol mixt, en dat de enige 98 is die je in Nederland nog kunt krijgen zo'n beetje. Het is geen wet dat door 98 minder ethanol zit, en anders heeft het voordeel alles te maken met de ethanol en niets met de 98 vs. 95. Er zit niet meer "boem" in, het is niet smeuïger of wat dan ook. Alleen iets beter bestand tegen hoge compressieverhoudingen, en dát an sich kan wel hoger vermogen opleveren. Maar dat komt dan door de compressieverhouding en niet door de brandstof, alleen heb je die brandstof dan weer nodig om met die compressieverhouding te rijden. Volgen mensen het nog? :')

Feit is wel dat de fabrikanten het prima vinden als mensen denken dan 98 daadwerkelijk beter is, want ze verdienen er net iets meer aan.

Het klopt niet wat je schrijft want in de Shell V power zit ook geen Ethanol en ook in de
Firezone 102 zit geen Ethanol
 
Het klopt niet wat je schrijft want in de Shell V power zit ook geen Ethanol en ook in de
Firezone 102 zit geen Ethanol

Bron?

Ik proef uit de info op de Shell website iets anders:

MEER INFORMATIE OVER BIOBRANDSTOFFEN
Toevoeging van biobrandstoffen
Benzine en diesel die aan de pomp verkrijgbaar zijn bevatten naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen. Dit zijn hernieuwbare brandstoffen gemaakt uit grondstoffen of afvalstoffen van biologische oorsprong. Europese richtlijnen voor toepassing van hernieuwbare energie resulteren in een tot 2020 geleidelijk toenemende inzet van biobrandstoffen. De voornaamste reden voor deze verplichte bijmenging van biobrandstoffen is dat dit bijdraagt aan vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

Brandstofkwaliteit en gehalte aan biobrandstoffen
De kwaliteit van benzine en diesel moet voldoen aan de Europese richtlijn brandstofkwaliteit en voldoet in algemene zin aan de door auto- en brandstoffabrikanten binnen Europa overeengekomen kwaliteitsstandaarden (NEN-EN 228 voor benzine en NEN-EN 590 voor diesel). Naast andere kwaliteitseisen zijn ook de maximum percentages biobrandstoffen in de benzine en diesel daarin vastgelegd.

De meest gebruikte biobrandstoffen zijn ethanol in benzine en biodiesel (FAME) in diesel maar ook andere geschikte biobrandstoffen zijn toegestaan.

Percentages biobrandstoffen
Benzine: Standaard benzine (Euro 95 en super) die geschikt is voor alle benzinemotoren mag tot 5% ethanol bevatten. Deze wordt ook wel E5 genoemd.

Diesel: Standaard diesel die geschikt is voor alle dieselmotoren mag tot 7% biodiesel bevatten. Deze wordt ook wel B7 genoemd.
 
Dat ‘erop afgesteld zijn’ gaat over de klopsensor. Moderne blokken (in ieder geval in auto’s) voelen of het goed gaat. Doet het dat niet gaat ie wat conservatiever lopen. Niet slechter, maar net iets minder efficiënt. Het gaat langer goed met een hoger lager octaangehaltegetal. Oude motoren zijn van zich al conservatief afgesteld en kunnen geen voordeel uit een hoger octaangetal halen.
:)

Dit is dus precies waarvan andere weer aangeven dat dit niet zo is.

Dat doen die motoren enkel wanneer deze er op afgesteld zijn kan je hierboven lezen.

Dit is dus waarom de leek (lees: ik) er uiteindelijk helemaal niets meer van begrijpt.

Kan je dit onderbouwen, want vergeleken met wat ik hierboven heb gelezen ben je nu verkeerde of onvolledige informatie aan het verspreiden.
Mja ik snap nu wat je bedoeld. :X
 
Laatst bewerkt:
Het klopt niet wat je schrijft want in de Shell V power zit ook geen Ethanol en ook in de
Firezone 102 zit geen Ethanol
Waar schrijf ik dat dat niet zo is? Misschien is dat wel zo, misschien niet, dat weet ik helemaal niet dus laat ik lekker in het midden. Ik bemoei me alleen met de mythe dat 98 zogenaamd "altijd beter" is. Er wordt wel meer moeite in gestopt, maar dat is een marketingkeuze en heeft niets met het octaangetal van doen.
 
Laatst bewerkt:
Hehehe, vroeger moest je je kennis uit boeken halen en dan schreef iemand met schrijftalent en kennis van zaken het heel duidelijk op. Tegenwoordig wordt een goed verhaal ondergesneeuwd door 1000x zo veel lulverhalen van personen die niet weten waarover ze praten en het ook nog eens niet helder op kunnen schrijven. Tientallen van dit soort discussies op dit forum. :)

Hoog octaangetal benzine is er alleen voor motoren die dat nodig hebben (zie handleiding). Voor motoren die dat niet nodig hebben is er geen enkel voordeel die te tanken.
Wel of geen alcohol in de brandstof is weer een ander onderwerp. Alcohol zit er niet in om prestaties te beinvloeden, maar omdat de politiek zich internationaal aan milieudoelstellingen (CO2 reductie) gecommitteerd heeft. Benzine met ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde (hoger verbruik) en heeft wat nadelen bij opslag, omdat het water aantrekt (corrosie van motoronderdelen). Hoe hoger het alcoholgehalte hoe groter de potentiele ellende E10 is erger dan E5, oftewel euro95). Voor oudere motoren, met carburateurs, die langere tijd stil staan en vooral voor die waarbij het brandstofsysteem niet tegen alcoholhoudende brandstoffen bestand is (zoek op het web), kunnen beter zoiets als BP Ultimate tanken, omdat daar geen alcohol aan wordt toegeveogd.
 
Overigens kan het wel zo zijn dat een oude motor oorspronkelijk prima op 95 liep, maar door bijvoorbeeld een gevlakte kop (resulterend in een hogere compressie en dus grotere kans op pingelen) eigenlijk 98 of hoger nodig heeft om voortijdige zelfontbranding van het brandstofmengsel te voorkomen. Dit zul je vooral tegenkomen bij oldtimers die een motorrevisie hebben gehad, maar waar na het vlakken geen dikkere koppakking is gebruikt.
 
Overigens kan het wel zo zijn dat een oude motor oorspronkelijk prima op 95 liep, maar door bijvoorbeeld een gevlakte kop (resulterend in een hogere compressie en dus grotere kans op pingelen) eigenlijk 98 of hoger nodig heeft om voortijdige zelfontbranding van het brandstofmengsel te voorkomen. Dit zul je vooral tegenkomen bij oldtimers die een motorrevisie hebben gehad, maar waar na het vlakken geen dikkere koppakking is gebruikt.
Je zou toch denken dat je van een motormonteur mag verwachten dat ze niet zo achterlijk zijn om zo'n kop te gaan vlakken.
 
Bron?

Ik proef uit de info op de Shell website iets anders:

MEER INFORMATIE OVER BIOBRANDSTOFFEN
Toevoeging van biobrandstoffen
Benzine en diesel die aan de pomp verkrijgbaar zijn bevatten naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen. Dit zijn hernieuwbare brandstoffen gemaakt uit grondstoffen of afvalstoffen van biologische oorsprong. Europese richtlijnen voor toepassing van hernieuwbare energie resulteren in een tot 2020 geleidelijk toenemende inzet van biobrandstoffen. De voornaamste reden voor deze verplichte bijmenging van biobrandstoffen is dat dit bijdraagt aan vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

Brandstofkwaliteit en gehalte aan biobrandstoffen
De kwaliteit van benzine en diesel moet voldoen aan de Europese richtlijn brandstofkwaliteit en voldoet in algemene zin aan de door auto- en brandstoffabrikanten binnen Europa overeengekomen kwaliteitsstandaarden (NEN-EN 228 voor benzine en NEN-EN 590 voor diesel). Naast andere kwaliteitseisen zijn ook de maximum percentages biobrandstoffen in de benzine en diesel daarin vastgelegd.

De meest gebruikte biobrandstoffen zijn ethanol in benzine en biodiesel (FAME) in diesel maar ook andere geschikte biobrandstoffen zijn toegestaan.

Percentages biobrandstoffen
Benzine: Standaard benzine (Euro 95 en super) die geschikt is voor alle benzinemotoren mag tot 5% ethanol bevatten. Deze wordt ook wel E5 genoemd.

Diesel: Standaard diesel die geschikt is voor alle dieselmotoren mag tot 7% biodiesel bevatten. Deze wordt ook wel B7 genoemd.

Ja ik moet het na nader onderzoek terug nemen,op veel sites over dat onderwerp beweert
men dan Shell V power geen Ethanol bevat,vandaar dat ik dat ook dacht.
Maar ik kwam een site tegen waar iemand die vraag aan Shell had gesteld,en het antwoord
was dat er tot 5% ethanol in zit.Overigens is ook de Ultimate niet 100% Ethanol vrij,maar
dat is wel een zeer laag percentage.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik moet het na nader onderzoek terug nemen,op veel sites over dat onderwerp beweert
men dan Shell V power geen Ethanol bevat,vandaar dat ik dat ook dacht.
Maar ik kwam een site tegen waar iemand die vraag aan Shell had gesteld,en het antwoord
was dat er tot 5% ethanol in zit.Overigens is ook de Ultimate niet 100% Ethanol vrij,maar
dat is wel een zeer laag percentage.

BP geeft aan dat er geen ethanol in de ultimate zit, maar kan 0% niet garanderen vanwege de transportlogistiek (tankwagen niet helemaal 100% leeg voordat ie weer wordt gevuld enzo). Maar het lijkt me afdoende om die brandstof dan ethanolvrij te kunnen noemen.
 
Verbruik klopt ja een vriendin heeft me tank van auto '97 vol geflikkert met E10 ding zoop als een grote, verderliep die wel normaal.

Hehehe, vroeger moest je je kennis uit boeken halen en dan schreef iemand met schrijftalent en kennis van zaken het heel duidelijk op. Tegenwoordig wordt een goed verhaal ondergesneeuwd door 1000x zo veel lulverhalen van personen die niet weten waarover ze praten en het ook nog eens niet helder op kunnen schrijven. Tientallen van dit soort discussies op dit forum. :)

Hoog octaangetal benzine is er alleen voor motoren die dat nodig hebben (zie handleiding). Voor motoren die dat niet nodig hebben is er geen enkel voordeel die te tanken.
Wel of geen alcohol in de brandstof is weer een ander onderwerp. Alcohol zit er niet in om prestaties te beinvloeden, maar omdat de politiek zich internationaal aan milieudoelstellingen (CO2 reductie) gecommitteerd heeft. Benzine met ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde (hoger verbruik) en heeft wat nadelen bij opslag, omdat het water aantrekt (corrosie van motoronderdelen). Hoe hoger het alcoholgehalte hoe groter de potentiele ellende E10 is erger dan E5, oftewel euro95). Voor oudere motoren, met carburateurs, die langere tijd stil staan en vooral voor die waarbij het brandstofsysteem niet tegen alcoholhoudende brandstoffen bestand is (zoek op het web), kunnen beter zoiets als BP Ultimate tanken, omdat daar geen alcohol aan wordt toegeveogd.
 
Dat kan helemaal niet. :N

Inderdaad,ik tank regelmatig E10 in België met mijn hobbelhokje en ik merk geen
verschil met normale brandstof.
Ik heb er voor de gein eens 102 octaan in gedaan,verbruik was ook niet merkbaar anders maar het motortje liep er wel soepeler door.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij had ik met Competition 102 alleen pijn in mijn portemonnee. Verder merkte ik geen verschil.

Heb laatst eens E10 in de motor gegooid, en ik heb wel het idee dat de motor warmer wordt dan met Euro 95.
 
Maakt het bij een oude tweetakt uit of je benzine tankt met of zonder ethanol, icm mengen van olie?
Ik tankte voorheen altijd Euro 98 met het idee dat daar minder troep in zit maar ik snap er op het moment vrij weinig van eigenlijk.
Sommige 'Euro98/Premium' benzines hebben dus wel ethanol erin en sommige niet?
 
Maakt het bij een oude tweetakt uit of je benzine tankt met of zonder ethanol, icm mengen van olie?
Ik tankte voorheen altijd Euro 98 met het idee dat daar minder troep in zit maar ik snap er op het moment vrij weinig van eigenlijk.
Sommige 'Euro98/Premium' benzines hebben dus wel ethanol erin en sommige niet?
2takten hebben een hekel aan Ethanol,het beste is er BP ultimate of Firezone 102 in te doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan helemaal niet. :N

Dat kan niet alleen, dat is zelfs gewoon zo.

De energiedichtheid van de twee brandstoffen staan hier beneden vermeld.
Ethanol: 23,4 – 26,8 MJ/kg -> 18.4 - 21.2 MJ/l
Benzine: 45 – 48.3 MJ/kg -> 32 – 34.8 MJ/l

Je kan hier dus zien dat ethanol minder energie per liter bevat dan benzine. Om dus een (simpel gezegd, kort door de bocht, enz enz.) een net zo'n sterke knal te krijgen in je cilinder zul je er meer van in moeten spuiten.

Daarbij verschillen de stoichiometrische mengverhoudingen van beide brandstoffen ook nog eens van elkaar. De stoichiometrische mengverhouding (= lambda 1) van benzine is 1 kg benzine heeft 14,7 kg lucht nodig om volledig te verbranden. Voor ethanol is die verhouding 1 kg ethanol op 9 kg lucht. Aangezien de motor in dit geval net zoveel aanzuigt als anders zal er dus meer brandstof ingespoten moeten worden.

Het rijden op puur ethanol of E85 kàn voordelen hebben maar dan zal de motor daar op aangepast moeten zijn. Het octaan~[/u]getal~[/u] van E85 of E100 is hoger dan die van benzine. Voor E85 ong 103-105, voor E100 rond de 110. (pin me niet vast op de exacte getallen) Wil je daar het maximale voordeel uithalen zul je je compressieverhouding moeten verhogen en ontstekingstijdstip aan moeten passen.
 
Dat kan niet alleen, dat is zelfs gewoon zo.

De energiedichtheid van de twee brandstoffen staan hier beneden vermeld.
Ethanol: 23,4 – 26,8 MJ/kg -> 18.4 - 21.2 MJ/l
Benzine: 45 – 48.3 MJ/kg -> 32 – 34.8 MJ/l

Je kan hier dus zien dat ethanol minder energie per liter bevat dan benzine. Om dus een (simpel gezegd, kort door de bocht, enz enz.) een net zo'n sterke knal te krijgen in je cilinder zul je er meer van in moeten spuiten.

Daarbij verschillen de stoichiometrische mengverhoudingen van beide brandstoffen ook nog eens van elkaar. De stoichiometrische mengverhouding (= lambda 1) van benzine is 1 kg benzine heeft 14,7 kg lucht nodig om volledig te verbranden. Voor ethanol is die verhouding 1 kg ethanol op 9 kg lucht. Aangezien de motor in dit geval net zoveel aanzuigt als anders zal er dus meer brandstof ingespoten moeten worden.

Het rijden op puur ethanol of E85 kàn voordelen hebben maar dan zal de motor daar op aangepast moeten zijn. Het octaan\[/u]getal\[/u] van E85 of E100 is hoger dan die van benzine. Voor E85 ong 103-105, voor E100 rond de 110. (pin me niet vast op de exacte getallen) Wil je daar het maximale voordeel uithalen zul je je compressieverhouding moeten verhogen en ontstekingstijdstip aan moeten passen.
Het verschil in energiedichtheid tussen een liter benzine met 5% ethanol en 10% ethanol is zo klein dat dit aan het verbruik nauwelijks of niet te zien is.
 
Het verschil in energiedichtheid tussen een liter benzine met 5% ethanol en 10% ethanol is zo klein dat dit aan het verbruik nauwelijks of niet te zien is.
Ik had begrepen dat testen met voertuigen en verschillende benzines iets anders aangaven. Namelijk dat er wel verschil in kan zitten.

Heb zo niks paraat hoor. Technisch gezien lijkt het me niet onaannemelijk dat er verschil in zal zijn. Wellicht zelfs merkbaar, of zelf meetbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan