[upd] Oorzaak downtime en maatregelen - 1 APRIL!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bananeman

MF veteraan
24 jan 2002
37.148
57
Veldhoven (Noord Brabant)
1 APRIL!!!

Op 1 april moet je niets aankondigen, want dan gelooft niemand je :) En in dit geval terecht, want de maatregelen die hieronder worden afgekondigd zijn een grapje en worden dus ook niet echt doorgevoerd. Ook hebben we geen last van databases die niet overweg kunnen met grote getallen, ze zijn wel wat gewend - en gelukkig maar :) Gewoon lekker blijven doorposten dus, Bouwvakkertje (en anderen) O-) ;)

Helaas was de downtime wél echt, ook de downtime van vandaag. Die hebben we niet "in scène" gezet om de grap echter te laten lijken; het was puur toeval dat die gisteren en vandaag plaatsvond. Dat de eerste gebruiker de 100.000 postings nadert was in feite ook toeval (maar kwam wel heel goed uit ;)). We zijn druk bezig om de oorzaak van de downtime te achterhalen, we beginnen meer duidelijkheid te krijgen wat (of wie....) hier de oorzaak van is. Feit is in ieder geval sowieso dat het de laatste tijd érg druk is op MF. Zo hebben we in maart onze drukste maand ooit gehad, waarover we later nog een berichtje zullen plaatsen (dat wilden we vandaag niet doen omdat niemand ons dan zou geloven ;))

Leuk dat veel mensen de grap konden waarderen, al zal het vast een opluchting zijn nu je echt zéker weet dat het een grap was :+

Gewoon lekker doorMFen dus *D en tot volgend jaar O-)





Beste MFers,

Velen van jullie zullen hebben gemerkt dat Motor-Forum de laatste tijd enkele malen onbereikbaar is geweest. Je kreeg dan de melding dat de database niet kan worden benaderd of een scherm vol vreemde karakters zoals je hier kunt zien.

De laatste keer dat dit optrad was gisteravond. Nadat MF weer werkte zijn duderuud, Pierre en ikzelf bezig geweest om te zoeken naar de oorzaak. In samenwerking met een ander groot forum (dat dezelfde problemen heeft gehad) is de oorzaak nu gevonden:

Op MF nadert een gebruiker voor het eerst de 100.000 postings:

full


Het is gebleken dat onze database en forumsoftware niet kunnen omgaan met getallen van méér dan 5 posities ("100000" kent 6 posities). Nu de 6 posities langzaam dichterbij komen begint met name de database de eerste kuren te vertonen als voorbode van een totaal stoppen met functioneren; de foutmelding dat geen verbinding kan worden gemaakt met de database en het scherm vol met vreemde karakters zijn typische en bekende verschijnselen hiervan.

Binnen de crew hebben we overleg gehad hoe we hier mee om moeten gaan. Vanzelfsprekend willen deze downtime voorkomen in de toekomst en MF moet kunnen blijven bestaan. Hierbij kondigen we de volgende maatregelen aan om er voor te zorgen dat we met z'n allen kunnen blijven MFen:

  1. Het maximale aantal postings dat één gebruiker mag hebben is 99.000. Hiermee bouwen we een veilige marge van 1000 postings in waarbinnen de inmiddels bekende cq beruchte verschijnselen nog niet optreden.
  2. Het maximale aantal postings per dag is 25. Hiermee voorkomen we dat gebruikers te snel richting de 99.000 gaan. Voor gebruikers die nu een gemiddelde hebben dat boven de 25 ligt betekent dit dat zij enige tijd niet mogen posten op MF. Wanneer voldoende tijd is verstreken zodat hun daggemiddelde weer onder de 25 komt krijgen zij weer toestemming om mondjesmaat te posten. Pierre zal vandaag of morgen een lijst plaatsen van mensen voor wie dit geldt.
  3. Pierre is op dit moment tevens bezig om een systeem à la GMail te bouwen waarbij je enkele rekensommen of andere hersenkrakers (suggesties zijn welkom! :)) moet oplossen voordat je bericht geplaatst wordt. Kijk hier voor meer informatie over hoe dit bij GMail werkt. Hiermee vorkomen we "impuls-postings" waardoor het aantal postings zo veel mogelijk wordt beperkt.
  4. [FAQ=richtlijnen,klonen]Richtlijnen: Klonen[/FAQ] Aangezien onze policy het niet toestaat dat klonen worden aangemaakt betekent het naderen van de 100.000 (of liever gezegd, 99.000) postings ook het einde van je aanwezigheid op MF. Ga dus zorgvuldig om met het aantal postings dat je is gegund!

Voor de eerdergenoemde gebruiker zijn we aan het bekijken of we een uitzondering kunnen maken, maar hier hebben we nog geen beslissing over genomen; we willen voorkomen dat we een precedent scheppen en dus zullen we naar verwachting de nieuwe regels ook hier gewoon toepassen.

Het is jammer dat deze limiet bestaat en dat deze nu al wordt genaderd, maar aangezien het erg druk is op MF was dit laatste te verwachten. Voor de meeste mensen ligt nog voldoende MF-tijd in het verschiet, dus: have fun! *D

Groeten,

De MF Crew
 
Laatst bewerkt:
Zal behoorlijk afkicken worden dan voor degene met bijna 100.000 posts. :X

Maar het slaat natuurlijk nergens op om iemand die 99.999 posts heeft geplaatst, te verbieden hier nog te gaan posten, of het onmogelijk maken ervan.

Downtime zal vast geen grap zijn geweest, maar deze maatregel denk ik wel. :Y
 
Laatst bewerkt:
altijd die vrouwen weer, doen niets dan praten :/

what goes around, comes around zeggen ze wel hè... :j
 
Niks 1 april lijkt me, alsof ze die storingen met opzet creeren.

Als ik sommige reacties af en toe wel eens lees op MF zoals bijvoorbeeld "ok thnx" dan snap ik het wel. Sommige gebuiken MF als een Instant Messenger en er zijn zat topics die gewoon compleet nergens over gaan, topics die inmiddels op deel 50 zitten ofzo.

Het lijkt me dat dit uiteindelijk maar tijdelijk zal zijn want uiteindelijk zal REACT wel met een update komen om dit probleem te verhelpen. Toch maakt de crew even mooi gebruik van de gelegenheid om mensen te benadrukken dat het niet de bedoeling is gewoon heel MF vol te spemmen.

Goede maatregel dit :)
 
Het is gebleken dat onze database en forumsoftware niet kunnen omgaan met getallen van méér dan 5 posities ("100000" kent 6 posities). Nu de 6 posities langzaam dichterbij komen begint met name de database de eerste kuren te vertonen als voorbode van een totaal stoppen met functioneren;

De MF Crew

Proest

Motor-Forum telt momenteel 222.010 onderwerpen, met daarin 12.113.384
 
Of gewoon de postings terugzetten naar 0 zoals dat op elk ander forum ook kan :')

Vroegah in mijn spamperiode op cubezone kregen we posting straf.... Werden er gewoon 5000 posts van je counter afgetrokken. En ik spaarde zo hard ervoor '(
 
Zal behoorlijk afkicken worden dan voor degene met bijna 100.000 posts. :X
Klopt :Y

Het zal er niet gezelliger op worden in huis -O-
Maar het slaat natuurlijk nergens op om iemand die 99.999 posts heeft geplaatst, te verbieden hier nog te gaan posten, of het onmogelijk maken ervan.

Downtime zal vast geen grap zijn geweest, maar deze maatregel denk ik wel. :Y
Banaan maakt nooit grapjes -O-
 
Laatst bewerkt:
Niks 1 april lijkt me, alsof ze die storingen met opzet creeren.

Als ik sommige reacties af en toe wel eens lees op MF zoals bijvoorbeeld "ok thnx" dan snap ik het wel. Sommige gebuiken MF als een Instant Messenger en er zijn zat topics die gewoon compleet nergens over gaan, topics die inmiddels op deel 50 zitten ofzo.
Deel 50 :?

Tel er maar 120 bij op :P

Het lijkt me dat dit uiteindelijk maar tijdelijk zal zijn want uiteindelijk zal REACT wel met een update komen om dit probleem te verhelpen. Toch maakt de crew even mooi gebruik van de gelegenheid om mensen te benadrukken dat het niet de bedoeling is gewoon heel MF vol te spemmen.

Goede maatregel dit :)
DZDMOV :/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan