Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
Lid geworden
24 okt 2009
Berichten
599
Waarderingsscore
4
Locatie
Delden (Overijssel)
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
 
allemachtig wat een geneuzel, het topic is gestart door iemand die gek is van 2takten en een beetje aan het dromen was. nu is de zaak overgenomen door ego's met teveel geldingsdrang...... -O-
wat boeit het? als men een 2t leuk vind laat hem.........
my 2cent
 
Idd.....

heb ook een rg500 in de garage staan en heb er onwijs veel fun mee.
Bj 1986 maar lichter dan een 2012 R6. Zowel droog als nat en bijna net zoveel vermogen als een moderne 600 . Koppel zit er idd weinig in als je te laag zit in rpm.
Gaat mij om het geluid, gevoel en geur.
Dan kan je een hoop geleerd hebben op de tijdens autotechniek (zelfde gedaan..boeie :Z ).
Als ik de brommert aantrap tijdens de TT, SBK, BSB of welke dag dan ook...dan trekt een 2takt altijd meer aandacht dan een 4takt. :Y 8-)
Powerband bij mij is overigens vanaf 7500-10500 rpm. En ja hij zuipt. En ja hij rookt...heerlijk 8-)
Volgens mij is er al een moderne 2t technlogie die schoner is dan de moderne 4t. En onderhoudsgevoelig? Zijn zat 2takt 4 cilinders die +60000 km halen met 1 set zuigers.
De 4takt moet dan allang tig oliwissels gehad hebben, kleppen stellen, versleten d-ketting, NAKS kapot etc etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik herkende jouw sarcasme wel, wat me meer stoort is het kortzichtige fanatisme waarmee sommige mensen een verouderd principe in leven willen houden. En eigenlijk is dat alléén maar omdat, toen ze klein waren, hun helden op die dingen reden. Ja, die waren toen inderdaad sneller omdat 4-takten nog lomp, zwaar en langzaam waren. Dat is tegenwoordig absoluut niet meer zo (waarom was het dat alle MotoXX klassen nu 4-takt gebruiken?), 2-takten hebben geen noemenswaardige voordelen meer, maar toch... Wanneer je als kind jezelf hebt wijsgemaakt dat 2-takt tof is, vergroeit zoiets met je systeem en krijg je dat soort achterlijke gedachtegangen er niet meer uit. Dat jouw persoontje totaal niet in staat gaat zijn om zo'n geval te beheersen (de heren profi-coureurs vonden het mooi geweest bij 500cc, weten we nog?) doet er niet toe. Hoe gaaf zou het zijn?! Nou, niet. Maar dat wil er dus ook al niet in.

De reden dat er zoveel 4-takt in de MX worden gebruikt lijkt mij eerder de regelementen. Zo heb je bijv. klasses waar je óf 250cc 4-takt mag rijden of tot 144cc 2-takt. En het verschil is zoals je al aangaf kleiner geworden doordat de 4-takten enorm ontwikkeld zijn.

Dat neemt niet weg dat zonder die regelementen een 250 2-takt nog altijd krachtiger is als een 250 4-takt en dat met een lager gewicht. Ik geloof dat zelfs de nieuwste CRF250 het vermogen van een kwart eeuw oude CR250 nog altijd niet red.

Bij sommigen stijgt het 2-takt gevoel misschien inderdaad een beetje naar hun hoofd, maar heb het idee dat dat bij jou t.o.v. 4-takt zeker niet minder is :P
 
Laatst bewerkt:
De reden dat er zoveel 4-takt in de MX worden gebruikt lijkt mij eerder de regelementen. Zo heb je bijv. klasses waar je óf 250cc 4-takt mag rijden of tot 144cc 2-takt. En het verschil is zoals je al aangaf kleiner geworden doordat de 4-takten enorm ontwikkeld zijn.

Dat neemt niet weg dat zonder die regelementen een 250 2-takt nog altijd krachtiger is als een 250 4-takt en dat met een lager gewicht. Ik geloof dat zelfs de nieuwste CRF250 het vermogen van een kwart eeuw oude CR250 nog altijd niet red.
2-takten hebben per cc meer vermogenspotentieel, dat ontken ik niet. Maar je maakt daarvoor een aantal opofferingen (ontiegelijk kutgeluid (maar toegegeven, da's subjectief), hoog verbruik, kansloze vermogensontplooiing, stinkt als een gek, veel kernonderhoud, hoge kans op vastlopen) die mijns inziens niet opwegen tegen de 2 voordelen (licht en het hoge maximale vermogen), waarbij het tweede voordeel overschaduwd wordt door het nadeel dat het vermogen zo onwaarschijnlijk slecht verdeeld is over het toerenbereik. Licht zijn ze, dat valt niet te ontkennen.
Bij sommigen stijgt het 2-takt gevoel misschien inderdaad een beetje naar hun hoofd, maar heb het idee dat dat bij jou t.o.v. 4-takt zeker niet minder is :P
Als het je niet puur om maximaal vermogen te doen is, is 4t gewoon beter :P
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me dan weer afvraag; waarom is het nou niet mogelijk om de voor/nadelen van beide systemen te combineren?

Dus gewoon carter olie. Alles wordt gesmeerd vanuit 1 centraal smeersysteem. Benzine (en tweetaktolie) wordt niet via het carter toegevoerd, maar er zijn injectoren om de brandstof toe te voeren. Een compressor kan permanente inlaatdruk verzorgen, onafhankelijk van een geoptimaliseerd uitlaatsysteem (een turbo op een tweetakt werkt niet). Je blijft verliezen houden en het blijft een inefficient en kutklinkend zooitje, maar het maximale vermogen blijft een interessant iets. Schijnt toch de ontwikkelingskosten niet waard te zijn...
 
Laatst bewerkt:
House,
volgens mij snap je niet waar het over gaat,
het gaat niet om prestaties of verbruik of onderhoud of andere praktische zaken..
het gaat er om dat het leuk is om net even iets anders dan anders te hebben, iets bijzonders!
als ik een motor hoor met een mooi geluid, dan krijg ik een grijns van oor tot oor(wie niet _O- )
en bij een tweetakt, tja dan kun je er moeilijk onderuit dat dat gewoon mooi is *D
nostalgie :P
 
uit Honda NSR500 - Wikipedia jaren '90

hoeveel zouden ze dan nu uit een 1000 halen?


Nog geen 400. De 500 zat met rond de 200 pk op zijn max en was wat vermogen betreft eigenlijk uitontwikkeld. Door grotere verliezen door hogere wrijving en zwaardere onderdelen in een 1000, zal het uiteindelijke vermogen wat je op de weg krijgt, niet het dubbele zijn van een 500.

Het lijkt me voor een coureur een hele uitdaging om zo'n brute 1000 onder controle te krijgen, gezien het feit, dat een 500 ook maar voor een beperkt groepje te rijden was.

Geeft wel weer mooie tv als de echte highsiders en andere crashes door bruut vermogen weer toenemen. :X
 
House,
volgens mij snap je niet waar het over gaat,
het gaat niet om prestaties of verbruik of onderhoud of andere praktische zaken..
het gaat er om dat het leuk is om net even iets anders dan anders te hebben, iets bijzonders!
Iets bijzonders hebben kan op heel veel manieren. Daarvoor hoef je geen prima motorblok te verkrachten :+
als ik een motor hoor met een mooi geluid, dan krijg ik een grijns van oor tot oor(wie niet _O- )
Gebruik je weer een 'wie-niet' idee... Alleen in dit geval is ie heel algemeen en kom je er mee weg :+
en bij een tweetakt, tja dan kun je er moeilijk onderuit dat dat gewoon mooi is *D
Oh dat is heel gemakkelijk juist. Kun jij je er nou niks bij voorstellen dat sommige mensen het gewoon schelle herrie vinden? Ik ben er niet mee opgegroeid, het heeft geen sentimentele waarde en als ik de totaalplaatjes bekijk zal ik altijd voor een 4t gaan. Het enige echte voordeel dat een tweetakt biedt (laag gewicht) boeit me werkelijk waar niets. Tweetakt zit in een brommer, motoren hebben viertakt. En een brommer met viertakt is ook automatisch beter.
Daar ben ik het mee eens. Meer is het niet.
 
Laatst bewerkt:
2-takten hebben per cc meer vermogenspotentieel, dat ontken ik niet. Maar je maakt daarvoor een aantal opofferingen (ontiegelijk kutgeluid (maar toegegeven, da's subjectief), hoog verbruik, kansloze vermogensontplooiing, stinkt als een gek, veel kernonderhoud, hoge kans op vastlopen) die mijns inziens niet opwegen tegen de 2 voordelen (licht en het hoge maximale vermogen), waarbij het tweede voordeel overschaduwd wordt door het nadeel dat het vermogen zo onwaarschijnlijk slecht verdeeld is over het toerenbereik. Licht zijn ze, dat valt niet te ontkennen.

Geluid vind ik juist fantastisch, als zoiets alleen al stationair loopt kan ik niet wachten om de baan op te gaan :Y. Ook subjectief natuurlijk, objectief is de geluidsproductie van een 2-takt uitgedrukt in dB naar mijn weten lager en dus gunstig.

Stinken doet het in mijn ogen absoluut niet, wel word ik flauw van het heen en weer gerij voor een litertje mengolie, dan is tanken aan de onbemande pomp met je 4t wel veel makkelijker :+

Onderhoud, ga ik even uit van de cross. Keronderhoud bij een 2takt... ja zuigers af en toe maar bij een 4t moet je weer veel vaker de olie verversen bijv.
Grotere kans op vastlopen bij een 2-takt absoluut waar daar staat tegenover dat de distributie van een 4t ook kan falen tijdens het pak slaag dat een crossmotor krijgt, misschien niet zo gauw maar de reperatiekosten zijn dermate veel hoger dat een 4t hier niet extreem goedkoper is. Voor het rijdend houden van mijn 2t heb ik in ieder geval geen financiële buffer nodig en dat vind ik een groot voordeel.

Wat betrefd vermogen heb je gelijk hoewel dat vaak ervaren word als de charme van een 2t, praktisch valt er niks mee te beginnen ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me dan weer afvraag; waarom is het nou niet mogelijk om de voor/nadelen van beide systemen te combineren?

Dus gewoon carter olie. Alles wordt gesmeerd vanuit 1 centraal smeersysteem. Benzine (en tweetaktolie) wordt niet via het carter toegevoerd, maar er zijn injectoren om de brandstof toe te voeren. Een compressor kan permanente inlaatdruk verzorgen, onafhankelijk van een geoptimaliseerd uitlaatsysteem (een turbo op een tweetakt werkt niet). Je blijft verliezen houden en het blijft een inefficient en kutklinkend zooitje, maar het maximale vermogen blijft een interessant iets. Schijnt toch de ontwikkelingskosten niet waard te zijn...

Ik zit nu al jaren met dezelfde gedachten. Vrienden van mij rijden geen motor en zijn al helemaal geen sleutelaars, dus als ik in de kroeg hierover begin dan krijg ik altijd meewarige blikken. Maar waarom geen directe injectie in de cilinderkop (misschien bestaat het al, maar ik hou niet alles bij op technisch gebied bij) of nog gekker, een gesloten zuigerbus (scheelt volgens mij een bult slijtage) zoals een 4takt en dan directe injectie in de kop en eventueel een uitlaatklep.

Tja, ik merk af en toe dat ik een ouwe lul aan het worden ben. Ik ben nog opgegroeid met Zündapps en Kreidlers en ik hou dus wel van het 2taktgeluid. Tot overmaat van ramp had iemand in de straat in de jaren 70 een Suzuki GT750. Allemachtig wat klinkt dat mooi
 
Ik zit nu al jaren met dezelfde gedachten. Vrienden van mij rijden geen motor en zijn al helemaal geen sleutelaars, dus als ik in de kroeg hierover begin dan krijg ik altijd meewarige blikken. Maar waarom geen directe injectie in de cilinderkop (misschien bestaat het al, maar ik hou niet alles bij op technisch gebied bij) of nog gekker, een gesloten zuigerbus (scheelt volgens mij een bult slijtage) zoals een 4takt en dan directe injectie in de kop en eventueel een uitlaatklep.
Dat laatste gaat sowieso niet. De kern van de tweetaktcyclus is dat het blok gelijk zo'n oude meuk onderaan kwijt kan. Als je een uitlaatklep gebruikt (en die zit bovenaan) heb je een 4-takt. Een inlaatklep kán wel, maar is verre van ideaal omdat je halverwege je verbrandingsslag zo'n beetje het verse mengsel er in moet krijgen. Wat mij het beste lijkt zijn gewoon poorten, waarbij je puur lucht uit de inlaatpoort laat vliegen doormiddel van drukvulling, kun je flink spoelen. Dan inderdaad directe injectie erbij. Dat gezeur met benzine/olie in het carter moet klaar zijn want dat is onhandig en achterhaald.
 
Geluid vind ik juist fantastisch, als zoiets alleen al stationair loopt kan ik niet wachten om de baan op te gaan :Y. Ook subjectief natuurlijk, objectief is de geluidsproductie van een 2-takt uitgedrukt in dB naar mijn weten lager en dus gunstig.
Ik moet de eerste 2-takt nog tegenkomen die stiller is dan een (normale) 4-takt. Crossers tellen niet mee, die 4-takten zijn volledig open en maken inderdaad ook een behoorlijk lawaai (wat ik nog altijd veel beter vind klinken dan de 2-takkers, maar goed). Bij straatmotoren zijn voor zover ik weet 4-takten aanzienlijk stiller.

Maar wat ik al zei, het gaat me niet zozeer om het volume. Het 'soort' geluid is op een tweetakt gewoon nogal vervelend aan de oren. Mijn mening.
Stinken doet het in mijn ogen absoluut niet, wel word ik flauw van het heen en weer gerij voor een litertje mengolie, dan is tanken aan de onbemande pomp met je 4t wel veel makkelijker :+
Oh ja, dat nadeel hadden we ook nog :P
Onderhoud, ga ik even uit van de cross. Keronderhoud bij een 2takt... ja zuigers af en toe maar bij een 4t moet je weer veel vaker de olie verversen bijv.
Grotere kans op vastlopen bij een 2-takt absoluut waar daar staat tegenover dat de distributie van een 4t ook kan falen tijdens het pak slaag dat een crossmotor krijgt, misschien niet zo gauw maar de reperatiekosten zijn dermate veel hoger dat een 4t hier niet extreem goedkoper is. Voor het rijdend houden van mijn 2t heb ik in ieder geval geen financiële buffer nodig en dat vind ik een groot voordeel.
Ik heb het niet over crossers maar over straatmotoren, net als diegene die in de openingspost genoemd worden. Een viertakt straatmotor doet 100.000km met z'n distributieketting. Wel moet je kleppen stellen, wat een aardig werkje is. Olie wisselen is amper een nadeel aangezien jij, zoals je al aangeeft, met je tweetakker bij elke tankbeurt bezig bent. Als je die tijd bij elkaar optelt ben je er ook. Beetje moderne straatfiets hoeft maar eens in de 12.000km nieuwe olie immers...
Wat betreft vermogen heb je gelijk hoewel dat vaak ervaren word als de charme van een 2t, praktisch valt er niks mee te beginnen ;)
Tja charme... Ik heb een Alfa gehad; zo lang je er 1 hebt is het charme. Datzelfde geldt voor Ducati bezitters. Maar als je eenmaal iets hebt dat gewoon werkt is dat toch ook wel lekker.
 
Laatst bewerkt:
Tja charme... Ik heb een Alfa gehad; zo lang je er 1 hebt is het charme. Datzelfde geldt voor Ducati bezitters. Maar als je eenmaal iets hebt dat gewoon werkt is dat toch ook wel lekker.

Tja, en dan heb je ook nog mensen die graag prutsen en graag iets willen hebben wat een ander niet heeft. *D
 
Iedereen die zegt dat een 2 takt geen bruikbare powerband heeft, heeft nog nooit op een oost europesche 2 takt gereden!

Het zou mij niet verbazen dat als de constructeurs zich met 2 takten bezig gaan houden dat er heel wat leuks kan komen...
 
Iedereen die zegt dat een 2 takt geen bruikbare powerband heeft, heeft nog nooit op een oost europesche 2 takt gereden!
Die hebben inderdaad gewoon nergens echt vermogen. Stuk minder verrassend, dat wel.
Het zou mij niet verbazen dat als de constructeurs zich met 2 takten bezig gaan houden dat er heel wat leuks kan komen...
Met de hedendaagse techniek zou dat nog best interessant kunnen zijn :)
 
Ik moet de eerste 2-takt nog tegenkomen die stiller is dan een (normale) 4-takt. Crossers tellen niet mee, die 4-takten zijn volledig open en maken inderdaad ook een behoorlijk lawaai (wat ik nog altijd veel beter vind klinken dan de 2-takkers, maar goed). Bij straatmotoren zijn voor zover ik weet 4-takten aanzienlijk stiller.
man, man ,man wat zijn die 4 takten 4 cilinders ongelofelijke jankdingen, er zijn weinig niet motorrijders die dat een mooi geluid vinden
Tja charme... Ik heb een Alfa gehad; zo lang je er 1 hebt is het charme. Datzelfde geldt voor Ducati bezitters. Maar als je eenmaal iets hebt dat gewoon werkt is dat toch ook wel lekker.

so fucking stereotyp, je lijkt wel een oude vandage die zegt dat het allemaal tuig is wat er op motoren rijdt.

Precies, dat is het nou net met een Alfa, Duc of 2t, gewoon leuk voor erbij :Y

Heb een 2 takt en 2 ducs..... wat een hemels iets is dat. die alfa zou ook nog kunnen als er wat meer bergruimte in zou zitten.
 
Laatst bewerkt:
man, man ,man wat zijn die 4 takten 4 cilinders ongelofelijke jankdingen, er zijn weinig niet motorrijders die dat een mooi geluid vinden
Klopt, en ik begin het zelf ook aardig zat te worden (was in het begin niet zo). Rijd tegenwoordig zelfs met killer :X Geluid van jankende racers heb ik sowieso nooit mooi gevonden, wél de lage brom van grote laagtoerige viercilinders.

Word ik oud? Geen idee, is 25 oud? Ik ben die herrie gewoon zat, je gaat er geen fluit harder door en trekt wel meer aandacht. Welbeschouwd heeft het alleen nadelen, één daarvan zijnde dat je mensen tegen je in het harnas werkt.
so fucking stereotyp, je lijkt wel een oude vandage die zegt dat het allemaal tuig is wat er op motoren rijdt.
Als ik het zo teruglees wel inderdaad, maar 't is de eerste keer dat ik ervoor uitgemaakt word _O- Punt blijft dat tweetakten niet fijn rijden (ja, heb er op een aantal gereden) door de idiote vermogenskarakteristiek. Dat is mijn voorkeur, het is niet anders. Ik ben alles behalve braaf, maar ik vind het niet nodig om zoveel mogelijk herrie te maken om me een vandaal te voelen...
Heb een 2 takt en 2 ducs..... wat een hemels iets is dat. die alfa zou ook nog kunnen als er wat meer bergruimte in zou zitten.
Kon ook niet anders, je voelt je overduidelijk aangesproken _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan