Twee motorfietsen

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Hoi,
Ik gebruik mijn motorfiets zomer en winter en vooral voor woon-werkverkeer, waarmee ik dus ongeveer 12000 km per jaar afleg woon-werk, 34 km enkel.. Daardoor ben ik op termijn uitgekomen bij een zware allround met cardan, scherm en handvatkappen en handvatverwarming. Echter als het lente wordt, kriebelt het om plezierritjes te maken met een ander soort motor. Daarom overweeg ik om er een tweede bij te kopen. Natuurlijk heeft dat zijn voor en nadelen.
Zijn er hier nog mensen met twee (of meerdere) motoren en ervaringen hiermee?
 
Ik heb er ook 2, moest ff met de verzekering bellen om hem te verzekeren ging niet via hun site. Verder te weinig tijd om beide te rijden... Hoef er geen woonwerk mee te rijden
 
Ik heb altijd een supersport gereden. Heerlijk om een hele dag te knallen of een weekend eifel. Maar merkte dat ik hem niet pakte om bijv een uurtje te rijden of even naar de stad te gaan. Dit jaar een lichte supermotard erbij gekocht en die pak ik veel sneller. Zou nog steeds niet zonder supersport kunnen dus in het kort: ik zeg doen! :t
 
BE87D86B-1404-444F-9B2F-5A1AFD6C96D7.jpeg

en nog een oldtimer waar ik mee bezig ben.
 
Hoi,
Ik gebruik mijn motorfiets zomer en winter en vooral voor woon-werkverkeer, waarmee ik dus ongeveer 12000 km per jaar afleg woon-werk, 34 km enkel.. Daardoor ben ik op termijn uitgekomen bij een zware allround met cardan, scherm en handvatkappen en handvatverwarming. Echter als het lente wordt, kriebelt het om plezierritjes te maken met een ander soort motor. Daarom overweeg ik om er een tweede bij te kopen. Natuurlijk heeft dat zijn voor en nadelen.
Zijn er hier nog mensen met twee (of meerdere) motoren en ervaringen hiermee?
Als het voor de zomer is, pleziertochtjes maken en woon-werk, dan zou ik eens kijken naar een mooie toermotor.
 
Ik heb hier 2 motoren, een Superbike voor korte hardcore ritten en een sporttour voor relaxte en langere tochten.

BCC9507B-379A-4F8B-B45C-AE50671FE456.jpeg
 
Ik heb al jaren twee motoren, eerst een Transalp naast mijn Pan European. Dat zette me op het allroad pad dus de Pan werd ingeruild op een GSA, die weer werd vervangen door een tweede GSA. De Transalp heb ik er 13 jaar bijgehad. Ik reed er minder kilometers mee, gebruikte hem wel voor woonwerk (maar dat was maar 11km enkele reis via de kortste route, meestal dus langer). Tegenwoordig zit mijn werk op loopafstand.

Deze zomer heb ik de Transalp ingeruild voor een Versys. De Alp werd oud en ik wilde gewoon iets nieuws. Geen zware toermotor want dat is de GSA al, maar wel iets waar ook nog goed snelweg mee te rijden is, want die ritjes kwamen er voor het werk ook vaker bij. Met de GSA rijd ik veel, 20-25.000km/jaar en ga er ook twee keer per jaar mee op vakantie. En een vakantie is ook vaak 8-10.000km. Ik heb mezelf dus wijs gemaakt dat een tweede motor echt nodig bleef om niet te vaak nieuwe banden op de GSA te hoeven leggen. Maar uiteindelijk was het natuurlijk gewoon een excuus voor mezelf om een tweede motor te hebben. De GSA is heerlijk op lange afstanden, rijdt zichzelf eigenlijk. De Versys is wat meer werken, moet hoger in de toeren blijven en heeft een wat hoger fungehalte. Prima dus voor korte ritjes tot 100km enkele reis en gewoon een middagje lekker toeren.
 
Ik heb voor woon-werk ook al jaren een tweede motor. Ik rij op jaarbasis ongeveer 25k woon-werk, en daarbij nog eens 20k fun-kilometers. Ik vond het zonde om mijn goede motor voor woon-werk doeleinden op te rijden, dan zou ik hem binnen 3 a 4 jaar hebben afgeschreven. Woon-werk rij ik heel het jaar door, 150km per dag, dus daarvoor heb ik graag een motor met wat meer windbescherming. Voor vakanties heb ik juist het liefst een lichte allroad omdat ik ook vrij veel onverhard rij. Dus vanwege de afschrijving, en verschil aan wensen voor verschillende doeleinden heb ik ook meerdere motoren. De pleziermotor gaat in de winter ook lekker op stal, het werkpaard gaat gewoon door.

Daarnaast heb ik ook nog een hobbyproject, dat is nummer 3. Ik heb er een tijd lang 4 gehad, nu weer 3, en binnenkort weer 4. Het is ook gewoon hobby.
 
Is ook een vraag wat voor motor wil je er naast hebben,zelf heb ik naast mijn supersport een
SM motor gehad ,onverslaanbaar om snel bochtjes te pikken en stukjes onverhard mee te rijden,dus als
dat je idee van plezier is dan zeker doen.
 
Mijn BMW R1100RT is mijn werkpaard, boodschappenmotor, wintermotor, slechtweermotor, enzovoort....
maar als funbike? Mijn Hayabusa....
 
Vijf rijdend waarvan drie spannen en een scooter project... hmmm, die n+1 kloppen vrij aardig wat mij betreft. Heb nog wel wat op het oog

benno
 
Hoi,
Ik gebruik mijn motorfiets zomer en winter en vooral voor woon-werkverkeer, waarmee ik dus ongeveer 12000 km per jaar afleg woon-werk, 34 km enkel.. Daardoor ben ik op termijn uitgekomen bij een zware allround met cardan, scherm en handvatkappen en handvatverwarming. Echter als het lente wordt, kriebelt het om plezierritjes te maken met een ander soort motor. Daarom overweeg ik om er een tweede bij te kopen. Natuurlijk heeft dat zijn voor en nadelen.
Zijn er hier nog mensen met twee (of meerdere) motoren en ervaringen hiermee?

Kijk eens rond voor een FJR, GTR1400, een Triumph Trophy of een K1600GT, allemaal toerbuffels met een grote potentie en comfort. En waarom zou je hier geen plezierritjes mee kunnen maken?
Bv. een K1600GT 0-100 in minder dan <3 seconden... (plus wind/regenbescherming, comfort en snel...
 
4 stuks, allemaal Ducati's en nog op zoek naar 2 extra modellen.

1 ligt helemaal uit elkaar en gaat de komende maanden opgebouwd worden. Is mijn eerste motor en mijn eerste liefde. Uit 1982. Een 600 Pantah.
Die gaat omgebouwd worden tot een cafe racer en ik heb zijn broer erbij gekocht om weer in showroom/ concours conditie terug te brengen.

De SuperSport S is nagenoeg nieuw en voor dagelijkse ritjes, circuit dagen en vakanties.
De Indiana (Een wat? Een Ducati Indiana -> zoek maar eens op) heb ik er afgelopen jaar bij gekocht als geintje zodat ik zo af en toe met mijn Harley vriendjes kan tuffen .

Als je het een beetje handig regelt met verzekering kost een tweede (of derde of meerdere) motor je nauwelijks iets. Als je de ruimte hebt om ze te stallen: gewoon doen!

Oh ja; de twee extra modellen: erbij moeten nog een 750 Paso en een 851.
En dan gaat waarschijnlijk de N + 1 regel van Markjuhh ook nog gelden.
 
ach.. als ik dit topic moet geloven, heeft iedereen hier op dit forum minimaal 2 motoren :-P

Ben ik zeker de uitzondering.
Heb er maar één.
Voor WW verkeer (30km enkeltje) in bijna alle weergetijden, op sneeuw na.
En voor de fun tripjes of vakantie tripjes.

Geen kappen, geen klauw verwarming.
Wel dubbel bubbel ruitje, gewoon omdat het leuk staat.

Wassen doe ik niet meer aan, blijf niey bezig 😏
 
Heb zelf ook een tijdje woon/werk gereden met de motorfiets ivm files.
Was een saaie doch goed inzetbare woon/werkfiets en wilde voor de vrije uurtjes graag iets erbij.
Lekker licht en goed voor rondje om de kerk of desnoods iets verder van huis af maar toch zeer vermakelijk.
Is een 125cc gebakje geworden en paar jaar geleden nieuw aangeschaft.
Inmiddels geen woon/werk meer te doen met de motorfiets dus verleden jaar een lichtere maar wel iets meer bruikbare andere fiets erbij gehaald als vervanger voor de zware toerfiets.
Heb voor mijn gevoel nu het beste van 2 werelden.

CB5365A1-30AF-41CE-AA07-C8CB425D70B8.jpeg12C9D191-12A0-48B8-9116-D376F0509C25.jpeg

Inderdaad.....ze zijn allebei van hetzelfde merk en hebben dezelfde kleur.
Dat was een bewuste keuze en ondanks dat het 2 relatief lichte motorfietsen zijn ( 125 en 500cc ) kan ik er alles mee doen wat ik wens.
De 125 is puur voor relaxen en korte stukje in het weekend en op de zomeravond rondje om.
De 500 is mijn commuter bike en werkelijk een alleskunner.
Bloktechnisch zeer betrouwbaar gebleken en voor in de stad ideaal met zijn relatief lage gewicht.
Snelwegritten kan ze perfect aan en met een top van 180km per uur kom ik zelden tekort.
Lange ritten zijn bijzonder genoeg zelfs aangenaam op deze Honda.
Daar schiet de 125 tekort en is daarom voor de pure fun.
Wel bij aanschaf toen een originele Yoshimura uitlaat erop gezet en ze blaft als een 1 cilinder 600.
De 125 gaat mee de kist in wat mij betreft want die doe ik nimmer weg.
Machine geeft teveel plezier zelfs voor de fun ritjes.

De 500 bevalt ook uitermate goed, maar.......ik zit wel eens te denken aan een elektrische motorfiets van dat formaat.
Wellicht in de toekomst dat eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een tijdje woon/werk gereden met de motorfiets ivm files.
Was een saaie doch goed inzetbare woon/werkfiets en wilde voor de vrije uurtjes graag iets erbij.
Lekker licht en goed voor rondje om de kerk of desnoods iets verder van huis af maar toch zeer vermakelijk.
Is een 125cc gebakje geworden en paar jaar geleden nieuw aangeschaft.
Inmiddels geen woon/werk meer te doen met de motorfiets dus verleden jaar een lichtere maar wel iets meer bruikbare andere fiets erbij gehaald als vervanger voor de zware toerfiets.
Heb voor mijn gevoel nu het beste van 2 werelden.

Bekijk bijlage 1455523Bekijk bijlage 1455524

Inderdaad.....ze zijn allebei van hetzelfde merk en hebben dezelfde kleur.
Dat was een bewuste keuze en ondanks dat het 2 relatief lichte motorfietsen zijn ( 125 en 500cc ) kan ik er alles mee doen wat ik wens.
De 125 is puur voor relaxen en korte stukje in het weekend en op de zomeravond rondje om.
De 500 is mijn commuter bike en werkelijk een alleskunner.
Bloktechnisch zeer betrouwbaar gebleken en voor in de stad ideaal met zijn relatief lage gewicht.
Snelwegritten kan ze perfect aan en met een top van 180km per uur kom ik zelden tekort.
Lange ritten zijn bijzonder genoeg zelfs aangenaam op deze Honda.
Daar schiet de 125 tekort en is daarom voor de pure fun.
Wel bij aanschaf toen een originele Yoshimura uitlaat erop gezet en ze blaft als een 1 cilinder 600.
De 125 gaat mee de kist in wat mij betreft want die doe ik nimmer weg.
Machine geeft teveel plezier zelfs voor de fun ritjes.

De 500 bevalt ook uitermate goed, maar.......ik zit wel eens te denken aan een elektrische motorfiets van dat formaat.
Wellicht in de toekomst dat eens proberen.
Die kleur is dat vanwege zichtbaarheid? Gewoon benieuwd hoor! Ik vind het bij de 500 wel staan, 125 persoonlijk wat minder
 
Hoi hoi.
Neen.....de kleur van beide fietsen is bewust niet gekozen vanwege de zichtbaarheid maar meer omdat ik het 1 van de prettigste kleuren vind die bij deze modellen voorkwam.
Moet je wel zeggen dat de kleur er in het echt mooier uitziet dan de foto’s weergeven.
Het is een soort van neon fluor geel.
 
Ik heb altijd een supersport gereden. Heerlijk om een hele dag te knallen of een weekend eifel. Maar merkte dat ik hem niet pakte om bijv een uurtje te rijden of even naar de stad te gaan. Dit jaar een lichte supermotard erbij gekocht en die pak ik veel sneller. Zou nog steeds niet zonder supersport kunnen dus in het kort: ik zeg doen! :t
Mijn verhaal precies!
Probleem van 2 motor hebben is inderdaad dat je er daarna 3 wilt hebben... 😇

Owja, en dat motoren die stilstaan ook onderhoudskosten hebben...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan