Transport van Italie naar Nederland

Status
Niet open voor verdere reacties.

tintin333

Rookie
4 mrt 2014
20
1
Amsterdam
Hallo Allen!

Ik ben van plan om in maart of april 2014 een tweedehands motor uit Italie te importeren naar Nederland. Ik ben hier veel topics over tegengekomen die mij erg veel hebben geholpen. Mijn dank hiervoor!

Het enige struikelblok is het transport van Italie naar Nederland. Ik heb een betaalbare optie gevonden (350 euro) maar de vervoerder kan op zn vroegst de motor pas in Juni ophalen.
De autoslaap trein blijkt geen optie omdat de motor een kenteken moet hebben wil die op de trein mogen.

Is er iemand die toevallig hetzelfde idee heeft om een motor te importeren in maart of april 2014? Kent iemand een goede en goedkope vervoerder (heb er max 400-500 euro voor over)? Heeft iemand nog plek voor een motor op een trailer / busje zodat we de kosten kunnen delen?

Zelf rijden is geen optie.

Alvast bedankt voor alle reacties!!

Groet,
Martin
 
Precies, of anders een "grijs gebied-" optie: een willekeurige NL plaat erop zodat je die trein opkomt.
 
Bedankt voor de reacties!

@UN-x: thanks! dat was ik even vergeten! Ik ga dat uitzoeken.

@Engeltje: ik heb beschikking over een busje, maar dat is niet een goedkope optie en dan hoef ik niet eens te betalen voor de huur. Vind ik wel waard als ik de kosten zou kunnen delen. Een verlengde sprinter kan wel twee motoren vervoeren denk ik.

@karl: en waar haal ik een willekeurige ketekenplaat vandaan? Klinkt meer als een donker grijs gebied ;)
 
Hoe je het ook bekijkt je moet 2000km afleggen.

Met een huurbusje op en neer kost ja ca. 600 euro. Tel daar 1 of 2 overnachtingen bij en je zit op 700 euro.

Vind je iemand die een dieseltje met trekhaak beschikbaar stelt en alleen de diesel vraagt dan ben je ook al, inclusief weekendje huur van een trailer en 1-2 overnachtignen ook snel 300-40o euro kwijt.

Die vervoerder is zo gek nog niet.
Bel een paar transporteurs die geregeld op Italie rijden.
Zorg dat ze melkroutes rijden en niet voor dit ene pakketje op en neer moeten.
De motor moet goed verpakt (dichte krat) verpakt zijn om schade te voorkomen en om te voorkomen dat de transporteur de lading niet accepteert. (als het niet goed verpakt is kunnen ze de vracht weigeren ivm risico's die ze niet willen lopen, terecht ook
 
Laatst bewerkt:
@karl: en waar haal ik een willekeurige ketekenplaat vandaan? Klinkt meer als een donker grijs gebied ;)

Voor 100 euro kun je een brik of schademotor kopen met kenteken, schroef het kenteken eraf, neem het mee....... en schroef het erop O-) :X

Maar let wel, zodra je aan het verkeer deelneemt (zelfs alleen maar langs de weg parkeren) kun je aansprakelijk gesteld worden........
 
Voor 100 euro kun je een brik of schademotor kopen met kenteken, schroef het kenteken eraf, neem het mee....... en schroef het erop O-) :X

Maar let wel, zodra je aan het verkeer deelneemt (zelfs alleen maar langs de weg parkeren) kun je aansprakelijk gesteld worden........


Bij het reserveren van de treinticket moet ik het kenteken ook opgeven. Ik denk dat ze dat wel kunnen/zullen checken... Of doen mensen dit vaker?

Ik denk dat een export kenteken een goede optie is. Ik ga navragen bij de autotrein hoe en wat.

Bedankt!!
 
Exportkenteken regel je in Italie voor max € 100 (wij betaalden na onderhandelen € 50) een importverzekering regel je bij bijv. Diks. Enige probleem officieel mag je met het Italiaanse export kenteken niet in Nederland rijden.

Autotrein is duur en nu al tot het einde van de zomer volgeboekt, ik heb onlangs zelf geprobeerd een plekje van en naar Italie te krijgen.
 
Exportkenteken regel je in Italie voor max € 100 (wij betaalden na onderhandelen € 50) een importverzekering regel je bij bijv. Diks. Enige probleem officieel mag je met het Italiaanse export kenteken niet in Nederland rijden.

Autotrein is duur en nu al tot het einde van de zomer volgeboekt, ik heb onlangs zelf geprobeerd een plekje van en naar Italie te krijgen.


De DB Autozug valt reuze mee (mider dan 200 Euro), maar dan wordt je wel in Dusseldorf gedropt en volgens mij zijn daar nog plaatsten te koop voor begin April.

Kun je mij laten weten waar je export kentekens kan aanvragen in Italie, hoe lang dit duurt en hoe zo een kenteken heet in het Italiaans?

Weet iemand toevallig of ik ook met een KKZ (kurzzeitkennzeichen - 5 daagse EU kenteken) de fiets naar NL kan brengen? Ik heb begrepen dat het in Nederland soms voor problemen kan zorgen, hoe zit dat in Frankrijk / Italie? (uiteraard zwitserland omzeilen)
 
Hallo Allen!

Ik ben van plan om in maart of april 2014 een tweedehands motor uit Italie te importeren naar Nederland. Ik ben hier veel topics over tegengekomen die mij erg veel hebben geholpen. Mijn dank hiervoor!


Groet,
Martin

Wil je wel voor een ding waarschuwen...
Italianen zijn bij autoverkoop zo corrupt als de pest, bij zeker 75% van de italiaanse auto's die ik hier heb gehad, was de km stand meer dan 100k en soms 200k teruggedraaid, en ook bij een Z1000 waar ik de eerste eigenaar van heb benaderd 40k...
is meer normaal dan uitzondering daar bij exportvoertuigen
 
Ik vraag me ook af of het echt loont om een tweedehands motor uit Italie te importeren.
Er komt nog minimaal 350 euro transportkosten bij, verzekering tijdens transport, risico op schade. Plus kosten van en naar de RDW gaan, keuren, kenteken aanvragen etc..
Kun je dan niet goedkoper hier zo'n zelfde motor kopen. De markt hier ligt hier op zijn gat en de prijzen zijn laag. Vanuit Italie zul je geen garantie krijgen dus als je dat hier ook zou doen is de prijs nog lager.
 
Ik vraag me ook af of het echt loont om een tweedehands motor uit Italie te importeren.
Er komt nog minimaal 350 euro transportkosten bij, verzekering tijdens transport, risico op schade. Plus kosten van en naar de RDW gaan, keuren, kenteken aanvragen etc..
Kun je dan niet goedkoper hier zo'n zelfde motor kopen. De markt hier ligt hier op zijn gat en de prijzen zijn laag. Vanuit Italie zul je geen garantie krijgen dus als je dat hier ook zou doen is de prijs nog lager.


Ik heb het vaak doorberekend en kom nergens in de buut van de prijzen in Nederland. 2500 euro voor een m600 uit '97? Een goed onderhouden m 620 i.e. kost je hier 3500 - 4000. In Italie is dat 1500-2000.

RDW + BPM: 150-200 Euro
Transport: 250 Euro (zelf rijden)
Export kenteken: 100 Euro
Ticket Rome: 60 Euro
Overnachting(en): max 100

En bovendien is de ervaring om zelf naar Italie te gaan en om dit te regelen onbetaalbaar. Misschien zien anderen dit als een last, ik zie mogelijkheden en een avontuur.

Ik begrijp best dat ze daar in IT meer sjoemelen, maar vergeet niet dat het daar veel minder regent, veel meer mensen een garage hebben en dat italianen van hun Motor houden alsof het hun geliefde is en deze dan ook redelijk goed verzorgen. Ook weten ze daar hoe je Ducati's goed onderhoudt, lijkt mij.

Risico's zijn er overal, liever een Nederlands Ducati voor 4000 Euro met 10.000 km door dit pokkeweer die hoogstwaarschijnlijk ook ooit uit Italie is geimporteerd? Ik snap de logica daar echt niet achter.
 
Motor laten afmelden/slopen 'Rottamazione' kan in Italie bij elke 'Uffici Motorizzazione Civile' (deze zit vaak in het gemeentehuis), zolang je de originele papieren er maar bij houd is er mij geen probleem bij het invoeren (dit moet je de verkoper heel goed duidelijk maken), ook al zijn deze papieren in Italië ongeldig verklaard. De verkoper van de motor weet vast wel waar dit kantoor zich in zijn buurt bevind.

Hetzelfde kantoor geeft ook een export kenteken af.
Wij hadden in Zwitserland geen problemen met een exportkenteken (kartonnenplaat).

Duits Kurzkenteken kan ook maar daar zijn ze in NL wel streng op als je daarmee ver het land in rijdt.
Verder geen ervaring mee.

Zelf halen is een avontuur en als je de cultuur goed begrijp en mee kunt omgaan is het echt leuk. En het bespaard geld!
 
Laatst bewerkt:
je bent erg optimistisch..gewoon een keer doen zou ik zeggen..en zorg dan dat je alle kosten bijhoudt.(dus ook van de koffie onderweg). (ik durf achteraf te zeggen dat het echt niet loont voor een particulier, wel voor een handelaar, maar die hebben een netwerk daar die ze goedkoop inkoopt, die hebben contacten, die betalen af en toe een steekpenning hier of daar..en doen het per vrachtwagen vol...)

Maar ik prijs je plan..gewoon doen..ook al verlies je er geld op..het doen maakt het de moeite waard..

Leergeld noem ik dat..
 
je bent erg optimistisch..gewoon een keer doen zou ik zeggen..en zorg dan dat je alle kosten bijhoudt.(dus ook van de koffie onderweg). (ik durf achteraf te zeggen dat het echt niet loont voor een particulier, wel voor een handelaar, maar die hebben een netwerk daar die ze goedkoop inkoopt, die hebben contacten, die betalen af en toe een steekpenning hier of daar..en doen het per vrachtwagen vol...)

Maar ik prijs je plan..gewoon doen..ook al verlies je er geld op..het doen maakt het de moeite waard..

Leergeld noem ik dat..


Ja precies! Zo zie ik het ook! Heb ook mijn Italiaanse contacten die mij bij veel dingen kunnen helpen en kan waarschijnlijk zelfs gratis overnachten. Zelfs als mijn berekening niet blijkt te kloppen en ik het dubbele kwijt ben dan heb ik nog steeds een koopje te pakken.
 
maar vergeet niet dat het daar veel minder regent
veel meer mensen een garage hebben
en dat italianen van hun Motor houden alsof het hun geliefde is en deze dan ook redelijk goed verzorgen.
Ook weten ze daar hoe je Ducati's goed onderhoudt, lijkt mij.

Ben je ooit in Italiaanse garages geweest voor een auto of motor?
Als je het voor het avontuur en de ervaring doet dan is dat een goed argument
maar kom niet met van die geromantiseerde argumenten aanzetten. Je houdt jezelf ermee voor de gek.
 
Ben je ooit in Italiaanse garages geweest voor een auto of motor?
Als je het voor het avontuur en de ervaring doet dan is dat een goed argument
maar kom niet met van die geromantiseerde argumenten aanzetten. Je houdt jezelf ermee voor de gek.


Hahaha je hebt gelijk, het was dan ook niet al te serieus bedoeld.

Bedankt voor alle hulp, ik heb mn transport voor een mooie prijs. Ik laat nog weten hoe het "avontuur" verloopt!
 
@karl: en waar haal ik een willekeurige ketekenplaat vandaan? Klinkt meer als een donker grijs gebied ;)
Iedereen die wel eens wat sloopt heeft een plaat liggen, ik heb ook nog wel een pre-GAIK plaat liggen.
 
Ja precies! Zo zie ik het ook! Heb ook mijn Italiaanse contacten die mij bij veel dingen kunnen helpen en kan waarschijnlijk zelfs gratis overnachten. Zelfs als mijn berekening niet blijkt te kloppen en ik het dubbele kwijt ben dan heb ik nog steeds een koopje te pakken.
Dat klinkt echt helemaal fout. Je wordt geknipt en geschoren.
 
Motor laten afmelden/slopen 'Rottamazione' kan in Italie bij elke 'Uffici Motorizzazione Civile' (deze zit vaak in het gemeentehuis), zolang je de originele papieren er maar bij houd is er mij geen probleem bij het invoeren (dit moet je de verkoper heel goed duidelijk maken), ook al zijn deze papieren in Italië ongeldig verklaard. De verkoper van de motor weet vast wel waar dit kantoor zich in zijn buurt bevind.

Hetzelfde kantoor geeft ook een export kenteken af.
Wij hadden in Zwitserland geen problemen met een exportkenteken (kartonnenplaat).

Duits Kurzkenteken kan ook maar daar zijn ze in NL wel streng op als je daarmee ver het land in rijdt.
Verder geen ervaring mee.

Zelf halen is een avontuur en als je de cultuur goed begrijp en mee kunt omgaan is het echt leuk. En het bespaard geld!

HI SMIB, hoe had je de verzekering geregeld met dit export kenteken? Heb zelf ook et plan om in April naar Italie te vliegen en dan een motor terug rijden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan