Beste,
Ik heb ondertussen mijn motor ingevoerd vanuit Nederland naar België. Sinds 2023 zijn er enkele dingen veranderd, waaronder een keuring. Gezien ik nergens een duidelijk overzicht kon vinden welke stappen je nu allemaal moest doorlopen dacht ik om hier een overzicht te maken.
Opmerking: de volgorde van de stappen staat niet helemaal vast, ook kon je sommige zaken tegelijk doen. De onderstaande opsomming geeft aan hoe ik het proces heb doorlopen. De totale invoeringstijd kostte +/- 2 weken. Ik heb Yamaha Fazer uit 2001 zonder Europees typegoedkeuring ingevoerd.
Exporteren van motor uit Nederland
1) Aankoop motor
Koop een motor, de leukste stap, zorg dat je een koopovereenkomst hebt. Enkele zaken die je beter kunt vermelden: merk en model motor, huidige km stand motor, chassis nummer, datum koopovereenkomst, contactgegevens kopen en verkoper etc. De koopovereenkomst heb je nodig voor de invoer in België. Hier kun je een koopovereenkomst vinden die je zelf kan invullen.
Voorbeeld koopovereenkomst
2) Exporteren
De tenaamgestelde moet de motor laten exporteren bij het RDW. Dit kon zonder afspraak, de kosten waren 10,55 euro. Je ontvangt een kentekenbewijs 1 + 2 en je levert de nummerplaat in. Exporteren kan ook bij een RDW erkent bedrijf, de exacte kosten ed kunnen afwijken. Het onderstaande papier zou je nu moeten hebben.
Voor het gemak heb ik zelf een aanhangwagen gebruikt om de motor te vervoeren.
Kentekenbewijs 1 + 2
Importeren van motor naar België
1) Vignet E705 / 705
Vraag een vignet E705 aan. Dit kan online. Er zijn geen kosten aan verbonden. Je moet het kentekenbewijs doorsturen, alsook de koopovereenkomst. Ik had deze maandag avond (20u) ingediend, en de dag erna 's ochtends kon ik het vignet al afdrukken. Snelle service dus!
Voorbeeld vignet E705
2) Keuring (I)
Ga naar de keuring, je dient de motor aan te bieden voor een tweedehandskeuring, dit kan enkel via een afspraak. Ik heb moeten bellen voor de afspraak, gezien je online een chassisnummer + nummerplaat moet ingeven voor je een tijdslot kunt kiezen. Van een niet-ingeschreven motor staan deze gegevens dan ook niet in de computer... Ook moet je een nummerplaat hebben voor de motor. In mijn geval was dat de plaat van mijn huidig ingeschreven motor, maar de nummerplaat van eender welk voertuig op jouw naam mag ook, net als een dealerplaat.
Tip #1: laat je verlichting afstellen door een garage, veel motoren worden hierop afgekeurd. (Ik heb hier 10 euro voor betaald)
Tip #2: je kunt de afspraak al maken op de dag van de aankoop zelf.
Gezien ik geen Europees typegoedkeuring, werd mijn motor afgekeurd. Indien jouw motor dit wel heeft kun je stap 3 en 4 overslaan.
Hoe weet je of je motor een Europees typegoedkeuring heeft? Dit kun je vinden op het Nederlands kentekenwijs, rubriek K (zie bovenstaande foto), als ook via de kentekencheck (K Typegoedkeuringsnummer). Ook is dit te vinden op het identificatieplaatje van de motor zelf. Op de onderstaande foto zie je dat er geen nummer staat bij de ''e'':
Typeplaatje van motor zonder Europees typegoedkeuringsnummer
Dit kan enkel na een keuringsbezoek! Mits alles in orde is krijg je een groen papier, waarop stelt dat hij enkel nog een typegoedkeuring nodig heeft. De kosten zijn 48,10 euro.
Het verkregen keuringsbewijs, met als gebrek dat er geen typegoedkeuring aanwezig is.
3) Aanvraag typegoedkeuring
Vraag een typegoedkeuring aan voor je motor. Dit kan volgens sommige via de dealer, maar dit kan ook via de overheid online. De kosten hiervan zijn 111,- euro, ongeacht of je een typegoedkeuring krijgt. Ik heb dit dinsdag avond ingediend, donderdag avond kreeg ik bericht dat mijn certificaat te downloaden was. Wat heb je nodig?
Eerste webpagina van fastlane aanvraag.
Verkregen validatieattest
4) Keuring (II)
Terug naar de keuring, een tweedehands herkeuring kan zonder afspraak. Nu neem je ook het certificaat mee van stap 3. Bij de keuring maken ze een sticker van 7cm x 7cm die je op het frame moet plakken. Nu krijg je weer een groen keuringsbewijs, en tevens een roze formulier om de motor in te schrijven. De kosten waren 20,20 euro.
5) Verzekering
Neem je roze formulier naar de verzekering. Ze moeten een sticker plakken op het formulier, hiermee kan de motor ingeschreven worden. Tevens heb ik het contract ook over laten zetten naar mijn nieuwe motor. Een kwartier later liep ik weer naar buiten.
6) Inschrijven
Inschrijven motor: ik ben fysiek naar het DIV gegaan, deze lag in de buurt en dan wordt alles ook meteen verwerkt, de dag erna had ik mijn kentekenbewijs. Je dient hiervoor een afspraak te maken, er zijn geen kosten die je ter plekke moet betalen, enkel aan de postbode die je het kentekenbewijs (26,- euro) geeft en/of een nummerplaat (30,- euro). Documenten die ik had meegenomen:
Samenvatting
Je motor is nu ingeschreven!
Enkele handige links:
Een bromfiets, motorfiets of speedpedelec overbrengen van een EU…
Een validatiecertificaat aanvragen voor de invoer van een motor- of…
Homologatie Fastlane COP
Motorfiets Tweedehandskeuring
Ik heb ondertussen mijn motor ingevoerd vanuit Nederland naar België. Sinds 2023 zijn er enkele dingen veranderd, waaronder een keuring. Gezien ik nergens een duidelijk overzicht kon vinden welke stappen je nu allemaal moest doorlopen dacht ik om hier een overzicht te maken.
Opmerking: de volgorde van de stappen staat niet helemaal vast, ook kon je sommige zaken tegelijk doen. De onderstaande opsomming geeft aan hoe ik het proces heb doorlopen. De totale invoeringstijd kostte +/- 2 weken. Ik heb Yamaha Fazer uit 2001 zonder Europees typegoedkeuring ingevoerd.
Exporteren van motor uit Nederland
1) Aankoop motor
Koop een motor, de leukste stap, zorg dat je een koopovereenkomst hebt. Enkele zaken die je beter kunt vermelden: merk en model motor, huidige km stand motor, chassis nummer, datum koopovereenkomst, contactgegevens kopen en verkoper etc. De koopovereenkomst heb je nodig voor de invoer in België. Hier kun je een koopovereenkomst vinden die je zelf kan invullen.
Voorbeeld koopovereenkomst
2) Exporteren
De tenaamgestelde moet de motor laten exporteren bij het RDW. Dit kon zonder afspraak, de kosten waren 10,55 euro. Je ontvangt een kentekenbewijs 1 + 2 en je levert de nummerplaat in. Exporteren kan ook bij een RDW erkent bedrijf, de exacte kosten ed kunnen afwijken. Het onderstaande papier zou je nu moeten hebben.
Voor het gemak heb ik zelf een aanhangwagen gebruikt om de motor te vervoeren.
Kentekenbewijs 1 + 2
Importeren van motor naar België
1) Vignet E705 / 705
Vraag een vignet E705 aan. Dit kan online. Er zijn geen kosten aan verbonden. Je moet het kentekenbewijs doorsturen, alsook de koopovereenkomst. Ik had deze maandag avond (20u) ingediend, en de dag erna 's ochtends kon ik het vignet al afdrukken. Snelle service dus!
Voorbeeld vignet E705
2) Keuring (I)
Ga naar de keuring, je dient de motor aan te bieden voor een tweedehandskeuring, dit kan enkel via een afspraak. Ik heb moeten bellen voor de afspraak, gezien je online een chassisnummer + nummerplaat moet ingeven voor je een tijdslot kunt kiezen. Van een niet-ingeschreven motor staan deze gegevens dan ook niet in de computer... Ook moet je een nummerplaat hebben voor de motor. In mijn geval was dat de plaat van mijn huidig ingeschreven motor, maar de nummerplaat van eender welk voertuig op jouw naam mag ook, net als een dealerplaat.
Tip #1: laat je verlichting afstellen door een garage, veel motoren worden hierop afgekeurd. (Ik heb hier 10 euro voor betaald)
Tip #2: je kunt de afspraak al maken op de dag van de aankoop zelf.
Gezien ik geen Europees typegoedkeuring, werd mijn motor afgekeurd. Indien jouw motor dit wel heeft kun je stap 3 en 4 overslaan.
Hoe weet je of je motor een Europees typegoedkeuring heeft? Dit kun je vinden op het Nederlands kentekenwijs, rubriek K (zie bovenstaande foto), als ook via de kentekencheck (K Typegoedkeuringsnummer). Ook is dit te vinden op het identificatieplaatje van de motor zelf. Op de onderstaande foto zie je dat er geen nummer staat bij de ''e'':
Typeplaatje van motor zonder Europees typegoedkeuringsnummer
Dit kan enkel na een keuringsbezoek! Mits alles in orde is krijg je een groen papier, waarop stelt dat hij enkel nog een typegoedkeuring nodig heeft. De kosten zijn 48,10 euro.
Het verkregen keuringsbewijs, met als gebrek dat er geen typegoedkeuring aanwezig is.
3) Aanvraag typegoedkeuring
Vraag een typegoedkeuring aan voor je motor. Dit kan volgens sommige via de dealer, maar dit kan ook via de overheid online. De kosten hiervan zijn 111,- euro, ongeacht of je een typegoedkeuring krijgt. Ik heb dit dinsdag avond ingediend, donderdag avond kreeg ik bericht dat mijn certificaat te downloaden was. Wat heb je nodig?
- Kentekenbewijs motor 1+ 2 uit een andere EU-lidstaat, waarop de cilinderinhoud (cc/cm3) en het vermogen (in kW) vermeld staat. Indien dit niet het geval is, moet je een bijkomend attest bij de fabrikant aanvragen waarop het vermogen en cilinderinhoud vermeld zijn.
- Foto motor voorkant, achterkant, linkerkant en rechterkant.
- Foto identificatie plaatje
- Foto ingeslagen chassis nummer
- Keuringsbewijs (zie 2)
- Vignet E705 (zie 1)
- Koopovereenkomst heb ik ook meegestuurd, dit was niet noodzakelijk.
Eerste webpagina van fastlane aanvraag.
Verkregen validatieattest
4) Keuring (II)
Terug naar de keuring, een tweedehands herkeuring kan zonder afspraak. Nu neem je ook het certificaat mee van stap 3. Bij de keuring maken ze een sticker van 7cm x 7cm die je op het frame moet plakken. Nu krijg je weer een groen keuringsbewijs, en tevens een roze formulier om de motor in te schrijven. De kosten waren 20,20 euro.
5) Verzekering
Neem je roze formulier naar de verzekering. Ze moeten een sticker plakken op het formulier, hiermee kan de motor ingeschreven worden. Tevens heb ik het contract ook over laten zetten naar mijn nieuwe motor. Een kwartier later liep ik weer naar buiten.
6) Inschrijven
Inschrijven motor: ik ben fysiek naar het DIV gegaan, deze lag in de buurt en dan wordt alles ook meteen verwerkt, de dag erna had ik mijn kentekenbewijs. Je dient hiervoor een afspraak te maken, er zijn geen kosten die je ter plekke moet betalen, enkel aan de postbode die je het kentekenbewijs (26,- euro) geeft en/of een nummerplaat (30,- euro). Documenten die ik had meegenomen:
- Kentekenbewijs uit Nederland 1 + 2
- Kentekenbewijs van de reeds ingeschreven motor (enkel nodig mits je al een nummerplaat hebt)
- Vignet E705
- Roze papier met verzekeringssticker
- Keuringsbewijs
- Europees typegoedkeuring
- (koopovereenkomst)
Samenvatting
Wat? | Waar? | Duur | Kosten |
Exporter | RDW (NL) | 15 min | 10,55 |
Vignet E705/705 | Douane online (BE) | 1 dag | - |
Keuring | Keurcentrum (BE) | 30 min | 48,10 |
Sticker roze papier | Verzekering (BE) | 15 min | - |
Inschrijven DIV | DIV kantoor (BE) | 15 min | 26,- / 30,- |
Optioneel | |||
Validatieattest | Vlaamse overheid online (BE) | 2 dagen | 111,- euro |
Je motor is nu ingeschreven!
Enkele handige links:
Een bromfiets, motorfiets of speedpedelec overbrengen van een EU…
Een validatiecertificaat aanvragen voor de invoer van een motor- of…
Homologatie Fastlane COP
Motorfiets Tweedehandskeuring
Laatst bewerkt: