Han S
MF veteraan
- 11 apr 2015
- 33.156
- 73.053
In dit geval de Lucas K2F magneet welke op het merendeel van de oude Engelse twins voor het vonkenwerk zorgt. Maar in principe werken ze allemaal hetzelfde.
Het anker is in feite een roterende bobine welke in een magnetisch veld ronddraait en als een winding van koper in een magnetisch veld roteert genereert die een spanning. Onder de schroef 455191 op de tekening zit een koolborstel welke het anker met de massa verbindt. Het anker is namelijk dmv de kartonnen ringen met nummer 451379 geïsoleerd om te voorkomen dat er via de kogellagers massa wordt gemaakt, waardoor de lagers door het vonken zullen sneuvelen.
Aan de linker kant zie je het bronzen deel waar de contactpunten op zitten en die zit met het centrale boutje 122160 vast aan het anker. Dat centrale boutje maakt contact met een kant van de primaire wikkeling, de andere kant van de primaire wikkeling ligt aan de massa van het anker.
Het bronzen plaatje met de contactpunten bestaat uit twee delen welke middels een isolatieplaatje electrisch van elkaar zijn gescheiden. Het beewegende puntje maakt massa en het vaste puntje maakt via de centrale bout contact met de primaire wikkeling.
In het bakelieten afdekplaatje zit ook een centrale koolborstel 470537 en die is om de lopende motor te kunnen stoppen. Je maakt via een daar op aangesloten draad en een drukknopje een contact met massa en dan gaan de contactpuntjes electrisch gezien niet meer open en dicht en dus stopt de motor.
Ik kom later terug op dat koolborsteltje in het deksel, want die is belangrijk.
Hier heb je een mooie pdf met uitleg en tips:
http://archives.jampot.dk/technical/electric/technical_tips/magneto_tips_by_mark_seibert.pdf