Topic over de magneetontsteking

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
32.541
71.692
k2f.jpg


In dit geval de Lucas K2F magneet welke op het merendeel van de oude Engelse twins voor het vonkenwerk zorgt. Maar in principe werken ze allemaal hetzelfde.

Het anker is in feite een roterende bobine welke in een magnetisch veld ronddraait en als een winding van koper in een magnetisch veld roteert genereert die een spanning. Onder de schroef 455191 op de tekening zit een koolborstel welke het anker met de massa verbindt. Het anker is namelijk dmv de kartonnen ringen met nummer 451379 geïsoleerd om te voorkomen dat er via de kogellagers massa wordt gemaakt, waardoor de lagers door het vonken zullen sneuvelen.

Aan de linker kant zie je het bronzen deel waar de contactpunten op zitten en die zit met het centrale boutje 122160 vast aan het anker. Dat centrale boutje maakt contact met een kant van de primaire wikkeling, de andere kant van de primaire wikkeling ligt aan de massa van het anker.

Het bronzen plaatje met de contactpunten bestaat uit twee delen welke middels een isolatieplaatje electrisch van elkaar zijn gescheiden. Het beewegende puntje maakt massa en het vaste puntje maakt via de centrale bout contact met de primaire wikkeling.

In het bakelieten afdekplaatje zit ook een centrale koolborstel 470537 en die is om de lopende motor te kunnen stoppen. Je maakt via een daar op aangesloten draad en een drukknopje een contact met massa en dan gaan de contactpuntjes electrisch gezien niet meer open en dicht en dus stopt de motor.

Ik kom later terug op dat koolborsteltje in het deksel, want die is belangrijk.

Hier heb je een mooie pdf met uitleg en tips:

http://archives.jampot.dk/technical/electric/technical_tips/magneto_tips_by_mark_seibert.pdf
 
Lucas K2FC Magneto questions

Hierboven een mooie discussie over de magneet.

En de site van britespark, waar je veel kunt vinden over het apparaat: Brightspark Magnetos - Magnetisers

In de bovenste link zie je een discussie tussen mensen die er heel veel van weten en je ziet ook dat er nogal wat problemen zijn in verband met het reviseren van zo'n oude magneet. De originele condensator wordt niet meer gemaakt en de meest geschikte vervanger ook niet meer.

Ik heb mijn eigen magneet nu twee keer laten reviseren, maar het succes was zeer tijdelijk, dus heb ik naar een andere oplossing gezocht. Je kunt een electronisch setje kopen, maar ook dan ben je zomaar weer 250 euro verder of nog meer.
 
Voor degenen die problemen hebben met hun magneet, slecht starten bijvoorbeeld, heb ik een goedkope en bijna perfecte oplossing.

Mijn magneet heeft het na de revisie een tijdje redelijk gedaan, maar langzaam werd het weer minder en op een gegeven moment was het starten een drama geworden.

Ik heb een defecte magneet genomen een daarvan gebruik ik alleen de contactpunten. Daarmee stuur ik een dubbele bobine en de oude Norton loopt met een enkele kick. De kosten zijn ongeveer 30 euro voor een dubbele bobine.
 
Dat is het grote voordeel van mijn AJS ééncilinder met kleplichter. Ik trap hem een paar keer rustig rond met half ingeknepen kleplichter (zonder compressie) tot hij een pufje geeft, daarna is het één trap en lopen.
 
Wat is er bij de (revisie) van de magneet dan gedaan? Alleen wikkelen en condensator, of is ook het huis opnieuw gemagnetiseerd?
Bij een versgelakte motor wil een massadraad maar het frame ook nog wel eens helpen.
 
Laatst bewerkt:
De eerste keer is het anker opnieuw gewikkeld en is er een nieuwe condensator in gekomen, plus een nieuwe slipring. Dat duurde vijf weken en toen ik het anker terug kreeg had ik sterk het gevoel dat het een ander anker was.

Na montage wilde de motor helemaal niet meer lopen, alles stond op tijd en er was een vonk, maar met geen mogelijkheid lopen. De magneet er weer af gehaald en op een plankje gemonteerd met een links draaiende boormachine. Langzaam draaiend was er een magere vonk en toen ik het toerental verhoogde heeft hij een twintig seconden gevonkt en toen was het over.

Gebeld over hoe nou verder en hij zou me terug bellen. Dat moet nog gebeuren.

Dus stuurde ik de hele magneet naar een ander bedrijf met een prima reputatie en die vertelde mij dat het anker ooit was gewikkeld, maar heel lang geleden. Die heeft de magneet opnieuw gewikkeld en geremagnetiseerd.

Na montage startte hij goed en als hij warm was met een trap. Maar na een paar maanden werd het starten steeds moeilijker en op een gegeven moment was het een drama om te starten. Dus heb ik de magneet er afgehaald en met de hand draaiend heeft hij een mooie vonk, maar als je hem wat langzaam draait, zoals bij het starten van de motor ( hij draait de helft van het krukastoerental), dan is er geen vonk.

Ik denk dat het magnetisme langzaam weer is weggevloeid en dat voel je ook als je er aan draait.

Ik had nog een K2F magneet met een defecte secundaire wikkeling en die werkt nu samen met een dubbele bobine. Toen ik dat spul had gemonteerd gaf ik hem één trap en hij liep onmiddelijk prachtig stationair, ik schrok er van.

@ Gijs: de magneet zit direct tegen het motorblok, dus dat kan geen massaprobleem zijn en de massakoolborstel is nieuw, kun je ook doormeten.

Bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag ga ik met de magneet naar Theodole in IJmuiden om hem te remagnetiseren. Dat doet hij gratis en ik ben heel benieuwd of hij dan weer een nette vonk trekt op aantrapsnelheid.
 
Zaterdag ga ik met de magneet naar Theodole in IJmuiden om hem te remagnetiseren. Dat doet hij gratis en ik ben heel benieuwd of hij dan weer een nette vonk trekt op aantrapsnelheid.


Een magneet re/hermagnetiseren. Wat mag ik me daar bij voorstellen?
 
Bij magnetiseren wordt de magneet tussen twee hele sterke elektromagneten geplaatst waar flink wat ampères opstaan. Dat is in een paar seconden klaar.
Heb een Lucas SR1 magneetspoel opnieuw laten wikkelen,een nieuwe condensator en de magneet laten magnetiseren.
En een racingmagneet laten opbouwen, allebei bij Japie Kramer. Ze geven nu zelfs bij langzaam draaien met de hand flinke vonken en van dat ze na verloop van tijd minder worden heb ik geen last.
Ze zijn zelfs sterker als dat ze nieuw waren omdat er nu meer wikkelingen hebben en een betere DUITSE condensator.
 
Er zijn kenners die zeggen dat als je het anker uit een magneet haalt, dat je dan al 25% van het magnetisme bent verloren.

Ik heb iemand met de hand langzaam aan een magneet zien draaien van een stationaire motor en die trok een spetterende vonk van wel een centimeter.

De Norton loopt nu prima met de bobine van een lelijke eend, maar ik wil hem helemaal origineel houden en dus de originele magneet er weer op.
 
Dat je 25% van het magnetisme kwijt bent is natuurkundig gezien een broodje aap verhaal.
Dat ze na zoveel jaar zwakker worden kan niet anders. Bovendien gebruikten ze er slechte magneten voor.
Mijn sr1 had nog de orginele windingen en is 60 jaar oud en hij vonkte nog steeds, de motor startte ook prima. Alleen als hij warm was heel slecht, daar merk je het het eerst aan.
Wel merkte ik dat hij na revisie veel rustiger stationair liep.
 
Vandaag bij Theodole geweest, heel aardige vent. Maar met de magneet wordt het niks. Bij meting gaf de secundaire wikkeling een weerstand van 3.5 kOhm. Eenzelfde anker dat hij heeft liggen meet 6.8 kOhm. Dat betekent dat die ruim twee maal zoveel windingen heeft en daardoor ook een veel betere vonk zal hebben.

Het remagnetiseren gaf ook geen verbetering, integendeel, ik voel nu helemaal geen weerstand meer als je draait en hij heeeft ook geen vonk meer. Hoe dat komt? Slecht materiaal misschien.

Bij sommige magneten kun je nieuwe en veel sterkere magneetjes er in monteren, maar bij deze Lucas is dat niet mogelijk.

Deze magneet is nu twee keer opnieuw gewikkeld, waarbij ik sterke twijfels heb of dat de eerste keer ook echt is gebeurd. De tweede keer is mooi gedaan, maar kennelijk niet genoeg draad/wikkelingen en de magneten zelf zijn veel te zwak geworden.

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Misschien zet ik er een elektronisch setje in en als ik ooit een echt goed werkende magneet tegenkom voor een redelijke prijs koop ik die wel.

Ik denk er over om een Thorspark setje te bestellen.

lucas & bth magneto repair with an electronic ignition, 5 year guarantee from Thorspark
 
Vreemd verhaal Han. Hij moet gewoon te reviseren zijn en gebruikte behuizingen met magneten zijn er genoeg, het is een veel voorkomend type. Ik zou het eens bij kramer in Maartensdijk proberen.
 
Inderdaad een vreemd verhaal :?

Ik heb mijn magneetontsteking tot nu toe zelf kunnen repareren, maar ik ken veel mensen met goede ervaringen bij Kramer. Hij moet ook deze magneet gewoon kunnen reviseren.
 
Kramer in Maartensdijk heeft alle onderdelen liggen,zowel nieuw als gebruikt. En zijn vrouw doet het wikkelen. Heb er goede ervaringen mee.
 
Ik ben het vanmorgen gaan onderzoeken en er is helemaal geen voelbaar magnetisme meer en ook een voelermaatje van 0.05 mm wordt niet meer aangetrokken aan de zijkant. Dus moet er wat mis zijn gegaan met het remagnetiseren en ik zal Tjebbe daar over mailen.

Iedereen kan fouten maken, dus daar kijk ik helemaal niet van op en fouten kun je bijna altijd herstellen, dus daar word ik niet opgewonden door.

En een defecte magneet heb ik ook nog zelf, dus ik zal onderzoeken of die behuizing bruikbaar is.

Maar ik zit een beetje op de wip nu want deze magneet is nu twee keer in de revisie geweest en als ik dat een derde keer ga laten doen heeft het me meer dan 400 euro gekost. Voor die prijs kun je drie elektronische setjes kopen waarmee de motor een hele dag kan rijden op desnoods vier penlite batterijtjes en je onafhankelijk van het toerental altijd een sterke vonk hebt.

Voor 400 euro koop je 30 Velleman kitjes, maar daar kan een 6 volt motor met positive earth niet mee lopen.

Aan de andere kant, toen de magneet voor de tweede keer was gewikkeld en geremagnetiseerd, liep hij met een enkele kick en dan mag dat anker maar de helft van het benodigde aantal wikkelingen hebben volgens de kenners, hij liep wel mooi en startte goed, dus het was kennelijk voldoende.

Ik voelde gisteren aan een andere magneet en die had duidelijk een heel sterke magneet, die had een goed voelbare weerstand bij het draaien.

Misschien wacht ik tot ik een goed werkende competitiemagneet tegenkom en bouw deze nu niet meer vonkende magneet om naar elektronisch, maar ik zal eerst om de mening van Tjebbe vragen.
 
Laatst bewerkt:
Zo te horen is de magneet nooit geheel en goed gereviseerd,zat zeker ook geen jaar garantie op?
Als je niet voor origineel gaat en een vellemankitje wil monteren is ombouwen naar negatieve aarde met een elektronisch Hans Beck regelaartje ook geen werk.
Wel zonde van zo'n orginele motor.
 
Hij loopt al een tijdje op een bobine van een lelijke eend. De magneet die er op zit is dezelfde als de originele, een Lucas K2F en heeft een defecte secundaire wikkeling.
Daarvan heb ik aan en kant de primaire wikkeling losgesoldeerd.

Het centrale borsteltje van het deksel ligt tegen de centrale bout waarmee de grondplaat waar de puntjes op zitten wordt vastgehouden en het vaste puntje maakt contact met deze borstel. Het bewegende puntje zit op de andere helft van de grondplaat, welke geïsolaerd is van het ene deel en het anker en dus deze helft met het bewegende puntje maakt via een andere koolborstel contact met het huis van de magneet en dus massa.

Dat centrale koolborsteltje op het deksel is om als je de motor wilt stoppen, middels een drukschakelaartje massa te maken, waardoor elektrisch gezien de puntjes gesloten blijven.

Met dit draadje krijgt de bobine massa via de contactpuntjes, net als dat bij alle bobines gebeurt. Je zet spanning via een contactschakelaar op de ene kant van de bobine en hij krijgt massa via de contactpunten.

En omdat het een dubbele bobine is vonken beide bougies tegelijk.

BatteryampDualCoil_zpsm1edgjum.jpg


Degene die de magneet de laatste keer heeft gereviseerd werd mij door verschillende mensen aangaraden en aanvankelijk werkte hij ook prima.

Met de bobine moet je heel goed kijken wil je verschil zien met het origineel. De bobine zit onder het zadel en alleen de bougiekabels komen daar vandaan inplaats vanaf de magneet.
 
Laatst bewerkt:
Mechanically, there's nothing more difficult about rebuilding a mag than there is about, say, assembling a valve train with all the proper clearances. If you're comfortable with electricity, it's no more difficult than, say, repairing a toaster oven whose heating element has become disconnected. However, it does take a few special tools (all of which can be purchased or fabricated), and the right condenser.

The condenser has been the downfall of many a rebuild over the years, by professionals as well as amateurs, because much, much misinformation exists about what properties they need to have in order for them to survive the high current pulses generated by a magneto. A physicist conducted a years'-long study of possible replacement condensers, subjecting them to a rigorous set of tests, and publishing the results in 2011 in a two-part series in the Antique Motorcycle Club of America's magazine. Unfortunately, the Panasonic condensers he recommends are no longer produced, and the stock of them sold out as soon as the magazine appeared. Luckily, I have a lifetime supply, so I'm all set, but currently this is a problem for others. I won't say anything bad about any of the various condensers touted by one person or another, but only repeat that much, much misinformation exists.

Another problem is magnetizing the magneto. Removing the armature from a good magneto causes its alnico magnet to immediately lose ~15% of its strength, resulting in the energy in the spark dropping by over 25% (for pre-WWII bikes that use magnets other than alnico, the demagetizing field is much greater, and they lose quite a bit more). Not everyone who rebuilds magnetos has the very large electromagnet that is needed to restore the field once the rebuilt armature is returned to the body, but since bikes will still run with a 25% reduction in spark energy (although they are harder to start, and miss when the mixtures are too far off), many magnetos are returned to the customers operating only 75% as well as they could. The field strength required to remagnetize a magneto is described in a Lucas technical bulletin. Several years ago I fabricated my own electromagnet that I designed to give 20% higher field than called for, just to be sure. I have no way to weigh it, but it's easily well over 200 lbs.

Yet another problem is the coil. Dave Comeau posted a comment that he has found most original coils to be good, and don't need to be rewound. I agree. I do have the appropriate testers to ensure the coils are good before reusing them. But, if a coil is not good, a replacement needs to be located. This is the one place where I still have to rely on outsiders, since I've yet to break down and start winding my own replacements. I could do it if forced to, but its such a fiddly job that instead I've adopted the 'trust, but verify' approach. The few times it has been needed, I've had someone else rewind the coils, but I then subjected them to extensive high voltage pulse tests at somewhat elevated temperatures to make sure the insulation they've used between the layers of windings won't break down in service.

Although life would be simpler if one could simply pay money to a self-described magneto rebuilder and have a properly refurbished magneto returned to them, life doesn't always work that way. So, either you have to find a rebuilder who really does know what they're doing, or do it yourself. Unfortunately, glowing recommendations are to be found for people who I know are not properly equipped to do a proper job (other than making the outside of the mag look pretty), as well as for people who are equipped. So, separating the good rebuilders from the bad is a quest in itself.

I'll end this by saying I have no personal experience whatever with magneto restorers who post on BritBike Forum, so nothing I've written should be taken one way or other as being about them. I restore my own magnetos myself, and am happy to offer advice to anyone interested in magnetos, but my lack of personal experience with magneto restorers means I am not in a position to make recommendations about any of them.

Lucas K2FC Magneto questions
 
Ik heb een topic op een klein forum van een vriendje, over de restauratie van de Norton en ik heb daar gekeken wanneer de magneet is gereviseerd en wanneer hij weer problemen gaf.

Op 23 december 2014 heb ik de magneet na revisie opgehaald en hij heeft daarmee een paar maanden goed gelopen en ook redelijk gestart. Op 17 maart 2015 was het starten weer dermate een probleem, dat ik er een defecte magneet op heb gemonteerd en een bobine.

De gereviseerde magneet heeft dus twee jaar in de werkplaats gelegen. Hij vonkte goed als je hem een slinger gaf, maar omdat hij met het aantrappen de helft van het krukastoerental draait, was die snelheid niet genoeg voor een vonk.

Nou moest ik toch vorige week naar IJmuiden, dus ik dacht: laat ik die magneet eens laten remagnetiseren, mogelijk wordt hij daar een stuk beter van. Dus ik zocht contact met dat bedrijf en dat kon, was zelfs gratis.

Maar daar is iets niet goed gegaan, want na het magnetiseren had hij helemaal geen vonk meer en ook geen voelbaar magnetisme. De specialist zei dat ik de puntjes even moest schoonmaken, maar dat was het niet. Een paar posts hierboven heb ik het uitgelegd, de sec wikkeling zou rond 7 kOhm moeten meten, maar meet de helft. Dat was, mits de magneet sterk genoeg zou zijn voldoende voor een nette vonk, maar niet ideaal.

Inmiddels heb ik email gestuurd naar de magnetiseerder, maar nog geen antwoord gekregen. Ik ben heel benieuwd of dat nog gaat komen.

Ik baal wel als een driewegstekker, dat ik nu bij drie bedrijven ben geweest en helemaal geen vonk meer heb en ik speel met de gedachte om de magneet naar Amerika te sturen, naar die Magnetoman, want die weet duidelijk heel goed waar hij het over heeft.

Keep you guys posted.
 
Zou ik niet doen, dan weet je helemaal nooit wat je terugkrijgt en garantie ho maar. En dan nog een keer de verzendkosten heen en terug. Ook geen magneetontsteking naar Engeland sturen. Er zijn daar hele goede maar ook hele slechte adressen.
Als ik jou was ging ik eens met kramer Maartensdijk praten. Ik weet zeker dat als jij het verhaal uitlegt hij een redelijke prijs rekent en jij met een goede ontsteking naar huis gaat.
 
Oma ziet er nog goed uit. :P

Ik heb met die magneet eigenlijk niks meer gedaan. Nog een paar keer gemaild met Theodole, maar daar word ik niets wijzer van en mijn vertrouwen in die zaak is zero. Wel een heel aardige man, maar er is iets niet goed gegaan met dat magnetiseren.

Het anker is opnieuw gewikkeld indertijd in Boxtel en daarna startte hij prima, maar zoals ik eerder zei werd het na een paar maanden weer zeuren. Dat kan volgens mij niet aan dat anker liggen maar aan het magnetisme.

Ik heb in 2017 maar één keer een stukje gereden met de Norton en dat heeft te maken met het feit dat ik full time mantelzorger ben geworden van de freule, die een herseninfarct heeft gehad.

Maar ik heb wel via MP een defecte K2F gekocht voor drie tientjes en die heeft een sterk magnetisme. Uiteraard is de secundaire wikkeling defect, maar ik ga binnenkort eens mijn goede anker er in zetten en kijken of hij daarmee een nette vonk gaat geven.

En mocht ik de geest krijgen, dan gaat het defecte spul naar Kramer. Maar of ik in de toekomst nog zal rijden met de prachtige Norton is de vraag. Hij moet eigenlijk naar een museum.
 
Niks museum!

Rijden moet ie !

Succes met de magneet, soms is het gewoon even volhouden, hoe frustrerend het ook kan zijn..
Afijn, de problemen met de Norton vallen natuurlijk in het niets vergeleken met een herseninfarct.
Sterkte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan