TomTom Rider 550

En nu via Nu drive connect gedaan. Letterlijk met 8 minuten de gehele kaart update binnen.....
 
Wat blijft dat updaten via Wi-Fi ongelofelijk k#t.

De slechtste "update" van het nieuwe toestel. Wat een ongelofelijke klote verbinding. Nu net weer de download vast. Kut systeem.

Zo dat was de nodig g#dverd£mme

Ik heb dat ook gehad met de eerste grote update die ik had op mn 550. Daarna nooit meer problemen met updaten via wifi

de meest recente was ook een paar gigabyte toch? Was zo gepiept.
 
Dat kan ook zomaar een lokaal probleem zijn. Ik lees toch relatief weinig over WIFI klachten op 550. Ook niet op het TT forum en daar gaan met name de Engelsen meteen te keer als er iets niet goed is of traag is.
 
Dat kan ook zomaar een lokaal probleem zijn. Ik lees toch relatief weinig over WIFI klachten op 550. Ook niet op het TT forum en daar gaan met name de Engelsen meteen te keer als er iets niet goed is of traag is.
Leg uit.... Lokaal?
 
Laptop zit ook via Wi-Fi op hetzelfde netwerk.

Tomtom --> rechtstreeks op Wi-Fi is gestuntel

Tomtom --> via kabel aan laptop --> Laptop op Wi-Fi.... gewoon normaal de update binnen halen.

Dus ik zeg dat het ligt aan de Tomtom. En dan de Wi-Fi chip oid
 
Nee, maar wel via jullie smartphones en MyDrive app.

Het is trouwens wel merkwaardig dat dit nooit is geimplementeerd. Op het TT forum stond vorig jaar dat dit wel in planning stond.

Nee inderdaad.

Had verwacht dat tomtom dit ook zou doen. Destijds gaf mrgps ook aan dat het zou komen met een mooiere toevoeging en als ik het moet geloven werkt die nogal nauw samen met tomtom. Ik ging er dan ook vanuit dat het goed zou komen. Maar te veel vertrouwen in de verkeerde mensen en bedrijven gehad blijkbaar....


Het smartphone verhaal werkt wel zoals sommige hier ook zeggen. Alleen je moet je mobiel pakken handschoenen uit enz enz. Terwijl voorheen was het 2 drukken op je toestel en je maten hadden dezelfde route.

Kortom je kunt jezelf wel redden maar het is erg jammer dat zo'n geweldige functie verdwenen is.
 
Laptop zit ook via Wi-Fi op hetzelfde netwerk.

Tomtom --> rechtstreeks op Wi-Fi is gestuntel

Tomtom --> via kabel aan laptop --> Laptop op Wi-Fi.... gewoon normaal de update binnen halen.

Dus ik zeg dat het ligt aan de Tomtom. En dan de Wi-Fi chip oid
Vandaar dat ik hem op een gegeven moment in de meterkast heb gelegd.......:+

Voor de rest een prima apparaat icm kronkelroute, de rest van die opties zoals delen, routes narijden ed gebruik ik niet. Ben van mening dat als iemand een route wil hebben dan doet hij dat zelf achterkomen...ik heb het ook moeten leren op mapsource etc. Bovendien is het mijn werk niet, daar heb je anderen en YouTube voor.
 
Nee inderdaad.

Had verwacht dat tomtom dit ook zou doen. Destijds gaf mrgps ook aan dat het zou komen met een mooiere toevoeging en als ik het moet geloven werkt die nogal nauw samen met tomtom. Ik ging er dan ook vanuit dat het goed zou komen. Maar te veel vertrouwen in de verkeerde mensen en bedrijven gehad blijkbaar....


Het smartphone verhaal werkt wel zoals sommige hier ook zeggen. Alleen je moet je mobiel pakken handschoenen uit enz enz. Terwijl voorheen was het 2 drukken op je toestel en je maten hadden dezelfde route.

Kortom je kunt jezelf wel redden maar het is erg jammer dat zo'n geweldige functie verdwenen is.

Het is nog steeds twee klikken om de route via de MyDrive Cloud te delen en je kunt zo ook eenvoudig een dag van tevoren de route al delen.

Dus door de werkwijze iets aan te passen is er een zeer bruikbaar alternatief voor het delen van routes via BT.
 
Te delen wel, maar dan staat hij nog steeds niet op de 550 van je vriend (als onderweg bent en niet achter je PC zit).
Of heeft de 550 tegenwoordig een internet browser.... ;)
 
Te delen wel, maar dan staat hij nog steeds niet op de 550 van je vriend (als onderweg bent en niet achter je PC zit).
Of heeft de 550 tegenwoordig een internet browser.... ;)

Klopt dat gaat dan ook via de MyDrive App op de smartphone die je toch al gebruikt voor de file en flits meldingen.

Hoewel de dag ervoor via de PC natuurlijk ook kan.
 
Laatst bewerkt:
Het BT delen punt was dat je geen smartphone nodig hebt. Toestel naar toestel zonder tussenkomst van een website of smartphone.
De techniek hadden ze al in de 4xx serie, waarom ook niet op de 550 toepassen.
 
Zit er niet en knop op die 550 "delen met"?? Heeft de 410 wel - gewoon delen via bluetooh - maar dat is dus verleden tijd?
Ander dingetje - life-traffic. Zit er inmiddels een sim in de 550 of gaat dat nog steeds via bluetooth tethering(want ik weet van de 410 dat dat goed werkt)
 
nee sim zit er niet in, traffic gaat nu via de mydrive app, via bt maar ook met een wifi hotspot.

Dat werkt gelukkig nog wel -zoals bij de 410 - snap niet dat zie die simpele bluetooth delen eruit hebben gehaald. Met de oude rider kon je zelf delen naar een telefoon.. Hoefde niet eens een tomtom te zijn. Je kon dus itn/tracks op je telefoon hebben en "delen" naar je tomtom.
 
Het is nog steeds twee klikken om de route via de MyDrive Cloud te delen en je kunt zo ook eenvoudig een dag van tevoren de route al delen.

Dus door de werkwijze iets aan te passen is er een zeer bruikbaar alternatief voor het delen van routes via BT.


Ja dat is als je weet met wie je gaat rijden. Soms rijden wij met 5 mensen en soms haken er zo 10 aan waarmee we dan de route even snel met bluetooth delen en dat is echt super. En dat gaat nu niet meer.

Ik vind de nieuwe manier ook wel werken, echter de oude optie is wel een gemis.
 
Zover ik heb begrepen is het BT delen verdwenen om de nieuwe bluetooth low energy koppeling met de telefoon mogelijk te maken.
Deze werkt met de MyDrive App en voorkomt alle BT Tethering problemen en maakt tevens de koppeling met Sire en Google Now mogelijk.

BT Tethering is nog steeds beschikbaar maar dan werken Sire en Google Now niet. Ook WiFi Hotspot is een (zeer stabiele) optie maar deze schijnt wel meer data te gebruiken.

Zoals ik hierboven heb beschreven is er een zeer goed alternatief om routes te delen via de MyDrive App. Deze methode sluit zeer goed aan bij het beheren van routes, poi's en bestemmingen via de Cloud. Dit werkt ook een stuk beter met de Rider 5x0 daar je deze alleen maar even aan hoeft te zetten binnen WiFi berijk om alle aanpassingen op te halen. (voor mij vooral handig met de Rider van mijn vrouw welke als deze wordt aangezet op de parkeerplaats voor ons huis direct alle nieuwe routes ophaalt. Zij gebruikt de smartphone koppeling niet vaak om data verbruik te sparen. Vroeger moest ik dus routes delen via BT wat veel meer gedoe was.)

Het enige dat ik nog op het toestel zelf doe is de juiste bestemming of route activeren. Of als ik halverwege een route besluit toch een andere kant op te willen even een spannende route te plannen.

Ik merk wel dat de inhoud van de Rider via de Cloud beheren op veel weerstand stuit bij veel mensen. Als ik dan een Demo geeft hoe makkelijk je nu een route kan delen door deze even via mail, SMS of WhatsApp te versturen is men blij om niet meer met dat USB kabeltje of micro-sd kaartje te hoeven werken.

Tja en heb je geen smartphone mee dan is er nog de optie om met een micro-sd kaartje een route uit te wisselen. (Maar dat is voor mij dus te veel gedoe)

Voor de mensen die echt niet via de nieuwe Cloud methode hun routes willen beheren en BT delen een must is zijn er voldoende Rider 4x0 systemen te koop op marktplaats. (deze zijn gelukkig ook niet zo snel zodat je telkens ruim de tijd moet nemen wat minder stress geeft bij het bedienen :+)
 
Ja dat is als je weet met wie je gaat rijden. Soms rijden wij met 5 mensen en soms haken er zo 10 aan waarmee we dan de route even snel met bluetooth delen en dat is echt super. En dat gaat nu niet meer.

Ik vind de nieuwe manier ook wel werken, echter de oude optie is wel een gemis.

Mits de gene waarmee je een route wil delen een smartphone met data abo mee heeft werk de nieuwe methode net zo last minute.

Jij selecteert de route in jouw MyDrive App, kiest delen en de methode b.v. mail of zelfs BT. Klaar
(Wil je helemaal de Blitz maken hang je een A4tje op met de QRcode naar de route)

De ontvanger krijgt de mail, SMS of een WhatsAppje klikt op de link druk op verzend naar mijn systeem. Klaar
 
Mits de gene waarmee je een route wil delen een smartphone met data abo mee heeft werk de nieuwe methode net zo last minute.

Jij selecteert de route in jouw MyDrive App, kiest delen en de methode b.v. mail of zelfs BT. Klaar
(Wil je helemaal de Blitz maken hang je een A4tje op met de QRcode naar de route)

De ontvanger krijgt de mail, SMS of een WhatsAppje klikt op de link druk op verzend naar mijn systeem. Klaar


Ik weet hoe het werkt hoor hahaha. Alleen is het voor veel mensen minder handig in de praktijk. Veel mensen hebben hun mobiel niet gekoppeld of de verbinding hapert bij de oudere rider series. Kortom beide opties zouden moeten werken.
 
TomTom heeft de optie om delen via BT niet voor niets verwijderd. Ik ben bang dat er geen oplossing gaat komen die zonder smartphone werkt.

Ik stel voor dat we een nieuw topic starten om al het ongenoegen te uiten op zaken die waarschijnlijk toch niet gaan veranderen.

Voor mij is routes delen via BT geen probleem maar ik heb meer moeite met de vele wegen in b.v. de Eifel die volgens TomTom toegankelijk zijn maar in het echt alleen voor landbouw of bestemmingsverkeer. (Als ik dit contoleer via MRA blijken Google, Here en OSM zeker net zo vaak in de fout te gaan)

Ook het veranderen van de route zodra je van de route afwijkt zonder dit duidelijk te maken door b.v. de originele route te tonen in een alternative kleur vind ik vervelender.

Toch heb ik in de loop van de tijd met de Rider 550 leren werken en is het voor mij het beste motor navigatie product dat op dit moment op de markt is. (maar een beetje aanpassingsvermogen is absoluut nodig)
 
Toch heb ik in de loop van de tijd met de Rider 550 leren werken en is het voor mij het beste motor navigatie product dat op dit moment op de markt is. (maar een beetje aanpassingsvermogen is absoluut nodig)

Oké nu ben ik wel nieuwsgierig welke merken je allemaal getest hebt om tot deze conclusie te komen! Tis even 1 berichtje off topic maar dat moet kunnen...
 
Ik interesseer me in motor navigatie en lees mee in diverse fora en testen daaruit maak ik op dat de strijd on de eerste plek met name tussen TomTom en Garmin gaat.

Wel heb ik kort ervaring met IGO Primo maar die was niet zo best. En ben ik opzoek geweest naar andere alternatieven maar na het lezen van reviews wist ik meestal al genoeg.



Mijn vorige navigatie was een Garmin Zumo 390.

Zaken die ik vervelend vond aan dit systeem waren;

  • Route planning komt niet op de mooie kleine wegen. Met de OnRoute kaart gaat dit een stuk beter.
  • GPX routes rijden gaat beter met de Here kaart. En dan moeten enkele instellingen aangepast zoals herberekening uit.
  • Onderweg besluiten een andere route terug te nemen. Wisselen naar OnRoute Kaart instellingen aanpassen reboot (anders gaat de kaartwissel soms fout)
  • Laden van Tracks en routes is erg traag. (en alleen via USB kabel of SD-kaart maar dat probleem is verholpen bij de nieuwe Zumo's)
  • Toestel was mij te traag. (de Zumo 395 is wel sneller maar niet zo snel als een Rider 550)
  • De Zumo vervuilt erg snel met alle geladen routes en tracks die ook nog een poi's bevatten.
  • OnRoute kaart is beperkter in zijn wegen keuze dus rijd je steeds op dezelfde wegen.
  • Sherm wel goed te bedienen maar krasgevoelig.


Wat ik beter vond aan de Zumo.

  • Tracks worden niet veranderd door het systeem en is zelfs off-road te gebruiken.
  • Iets betere weergave van de bochten op het scherm.
  • Meer instel mogelijkheden.
(ik sluit dan ook niet uit dat er t.z.t een modernere Zumo naast de tomtom gemonteerd wordt)



Op mijn telefoon getest met OsmAnd+ welke ik gebruik als ik een Track exact wil volgen.

De door mij de meest gebruikte navigatie is TomTom Go Mobile om de VAG navigatie in de auto te vervangen.

De bediening op de motor is echter lastiger en je mist de Spanende route functie die ik nogal eens gebruik als ik onderweg besluit een andere route terug te nemen. Wel gebruik ik Go Mobile ook op de motor naast de Rider om de te rijden Track met minder zoom weer te geven en zonder op Rijd te klikken. Hij blijft de van de Track gemaakte route over de weg zonder aanpassingen weergeven.


Ook nog getest met en gekeken naar redelijk wat andere mobile apps zoals MRA Navigation maar deze gebruiken mij te veel data of missen te veel functies.


Wat mij bevalt aan de TomTom Rider 550.

  • Toestel is behoorlijk snel.
  • Beheren van Tracks en bestemmingen via MyDrive Cloud werkt echt top.
  • Koppeling met Wifi en telefoon is bij mij echt stabiel (Van telefoon naar Vodafone netwerk is duidelijk minder stabiel)
  • Als ik thuis buiten de Rider op mijn motor doe en aanzet staan voor dat ik het weet al de laatste tracks via Wifi op de Rider.
  • Bram geeft duidelijke navigatie instructies.
  • Zeer goede verkeersinfo.
  • Met spanende route functie overal snel een leuke route maken en met een extra via puntje snel een alternatief beschikbaar.
  • Updaten van het toestel gaat snel en eenvoudig via Wifi (Wij hebben twee Rider 550’s en nog nooit updateproblemen gehad)


(Maar dit zijn dus mijn bevindingen iedereen heeft recht op een eigen mening.)
 
Ik interesseer me in motor navigatie en lees mee in diverse fora en testen daaruit maak ik op dat de strijd on de eerste plek met name tussen TomTom en Garmin gaat.

Wel heb ik kort ervaring met IGO Primo maar die was niet zo best. En ben ik opzoek geweest naar andere alternatieven maar na het lezen van reviews wist ik meestal al genoeg.



Mijn vorige navigatie was een Garmin Zumo 390.

Zaken die ik vervelend vond aan dit systeem waren;

  • Route planning komt niet op de mooie kleine wegen. Met de OnRoute kaart gaat dit een stuk beter.
  • GPX routes rijden gaat beter met de Here kaart. En dan moeten enkele instellingen aangepast zoals herberekening uit.
  • Onderweg besluiten een andere route terug te nemen. Wisselen naar OnRoute Kaart instellingen aanpassen reboot (anders gaat de kaartwissel soms fout)
  • Laden van Tracks en routes is erg traag. (en alleen via USB kabel of SD-kaart maar dat probleem is verholpen bij de nieuwe Zumo's)
  • Toestel was mij te traag. (de Zumo 395 is wel sneller maar niet zo snel als een Rider 550)
  • De Zumo vervuilt erg snel met alle geladen routes en tracks die ook nog een poi's bevatten.
  • OnRoute kaart is beperkter in zijn wegen keuze dus rijd je steeds op dezelfde wegen.
  • Sherm wel goed te bedienen maar krasgevoelig.


Wat ik beter vond aan de Zumo.

  • Tracks worden niet veranderd door het systeem en is zelfs off-road te gebruiken.
  • Iets betere weergave van de bochten op het scherm.
  • Meer instel mogelijkheden.
(ik sluit dan ook niet uit dat er t.z.t een modernere Zumo naast de tomtom gemonteerd wordt)



Op mijn telefoon getest met OsmAnd+ welke ik gebruik als ik een Track exact wil volgen.

De door mij de meest gebruikte navigatie is TomTom Go Mobile om de VAG navigatie in de auto te vervangen.

De bediening op de motor is echter lastiger en je mist de Spanende route functie die ik nogal eens gebruik als ik onderweg besluit een andere route terug te nemen. Wel gebruik ik Go Mobile ook op de motor naast de Rider om de te rijden Track met minder zoom weer te geven en zonder op Rijd te klikken. Hij blijft de van de Track gemaakte route over de weg zonder aanpassingen weergeven.


Ook nog getest met en gekeken naar redelijk wat andere mobile apps zoals MRA Navigation maar deze gebruiken mij te veel data of missen te veel functies.


Wat mij bevalt aan de TomTom Rider 550.

  • Toestel is behoorlijk snel.
  • Beheren van Tracks en bestemmingen via MyDrive Cloud werkt echt top.
  • Koppeling met Wifi en telefoon is bij mij echt stabiel (Van telefoon naar Vodafone netwerk is duidelijk minder stabiel)
  • Als ik thuis buiten de Rider op mijn motor doe en aanzet staan voor dat ik het weet al de laatste tracks via Wifi op de Rider.
  • Bram geeft duidelijke navigatie instructies.
  • Zeer goede verkeersinfo.
  • Met spanende route functie overal snel een leuke route maken en met een extra via puntje snel een alternatief beschikbaar.
  • Updaten van het toestel gaat snel en eenvoudig via Wifi (Wij hebben twee Rider 550’s en nog nooit updateproblemen gehad)


(Maar dit zijn dus mijn bevindingen iedereen heeft recht op een eigen mening.)

Oké leuk om te lezen. Igo kan inderdaad even wennen zijn maar met de juiste kennis kun je er enorm veel mee is mijn ervaring. Maar het vergt veel meer kennis dan dat men nodig heeft bij Garmin en Tomtom

Maar ik kan me voorstellen dat je voorkeur uitgaat momenteel naar tomtom als je daarnaast alleen garmin uitgebreid hebt getest. Maar ik gok niet garmin het hierbij laat zitten aangezien ze de afgelopen jaren het onderspit moeten delven tov tomtom.

Had stiekem gehoopt dat je heel veel had getest aangezien ik dat zelf graag doe en wat nieuwtjes van je te horen...
 
Voor mij is de mogelijkheid om naast het rijden van een Track ook offline een mooie spannende kronkel route te plannen erg belangrijk.

Ook geef ik de voorkeur aan een navigatie toestel.
Tijdens navigatie op de Smartphone vind ik zaken als notificaties van andere apps onderweg alleen maar lastig. Net voordat je moet afslaan een SMSje met welkom in Belgie vind ik dus niet prettig.
Ook vind ik de Rider beter te bedienen met handschoenen. Op een of nader manier werkt mijn vingerafdruk scanner b.v. niet met handschoenen aan :+ en de swipe code is ook best lastig. Had ik natuurlijk gewoon alleen de navigatie app aan moeten laten staan maar om dat het kan ga je toch weer te veel doen met die smartphone.
Zo heb ik ook een tijdje met Navigon gereden vanwege de mooie route optie maar dat viel tegen dit is een route waar eerst mooie stukken (zoals de groene wegen van de Michelin kaart) worden geselecteerd om vervolgen deze aan elkaar te rijgen met een soort snelste route profiel.

Al met al blijken er dan toch niet veel alternatieven te zijn voor TomTom en Garmin waarbij mijn voorkeur dus uitgaat naar de TomTom.
Ik heb ook nog de Rider 410 gehad en toch geswitcht naar de 550 vanwege de hogere performance, stabielere connectie met de telefoon en zeer handige WiFi opties.

Routes maak ik meestal in MyRoute-app (Gold) maar af en toe maak ik een eenvoudige route direct in MyDrive. Soms maak ik ook een uitstapje naar b.v. CalliMoto of Kurviger welke veelbelovend zijn maar ik keer telkens toch weer terug naar mijn vertrouwde Rider 550 en MyRoute-app combinatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan