TomTom Rider 550

Ben ik niet met je eens. Alleen omdat jij in dit geval struikelt over het delen van routes is het een rot apparaat Misschien was het verstandiger geweest om voor af eerst de specificaties en of ervaringen van anderen gebruikers te lezen.

Nou geen rot apparaat maar zijn voorganger is in het gebruik handiger. Enkel met updaten via WiFi is de 550 handiger maar dat doe je maximaal enkele keren per jaar. Overigens brengt dat ook nog risico's met zich mee wat knap vervelend kan zijn maar daar hebben we het nu niet over. Terwijl routes delen doe je regelmatig en die functie is nou net weg gehaald kortom men gaat er op achteruit.

Ik had me wel degelijk ingelezen voordat ik het toestel aanschafte. Zowel verschillende aanbieders als tomtom zelf vermelde op hun website dat het delen van routes mogelijk was via bleutooth. Zelfs als je nu bij routes in je systeem op het vraagteken drukt staat er dat het mogelijk is om routes via bleutooth te delen... Kijk er maar eens naar😋 het is gewoon een schande!

Toen ik het toestel net had gelijk al aangekaart en toen werd er dus aangeven dat er een oplossing zou komen zoals eerder vermeld. Echter is dat niet het geval.
 
Wat mij nog steeds enorm irriteert is dat routes delen via bleutooth nog steeds niet kan met mijn 550. Mrgps gaf aan toen het toestel net uit kwam, dat tomtom iets veel mooiers of speciaals ging doen in de toekomst. En dat klopt wel het is zo speciaal dat ik helaas m'n 410 nog steeds mis! Normaal mis je een oud model niet namelijk. Mensen in m'n omgeving vliegen er zo over met hun oude tomtom toestellen en ik sta te prutsen via mydrive via m'n mobiel en dan sync met het toestel.

Niet dat ik wat opschiet met deze post. Maar gedeelde smart is halve smart zegt men toch? 😋

En een waarschuwing voor mensen die het toestel willen kopen. Koopt vooral de rider 410 ipv de rider 550!

Via Mydrive (zowel de app als de webapp) kun je zeer eenvoudig routes delen.
Selecteer een route en met "Deel Route" kun je deze eenvoudig delen via e-mail, Twitter, WhatsApp, URL en nog veel meer.

Je hebt hiervoor wel een Data verbinding nodig dus is het verstandig om b.v. de avond voor de rit deze al te delen.
Maar het werkt eenvoudiger en sneller dan via BT op de 4x0. (b.v. met een enkel WhatsAppje naar de Motorclub groep heeft iedereen de route.)

(voorbeeld van een gedeelde Route)
 
I
Via Mydrive (zowel de app als de webapp) kun je zeer eenvoudig routes delen.
Selecteer een route en met "Deel Route" kun je deze eenvoudig delen via e-mail, Twitter, WhatsApp, URL en nog veel meer.

Je hebt hiervoor wel een Data verbinding nodig dus is het verstandig om b.v. de avond voor de rit deze al te delen.
Maar het werkt eenvoudiger en sneller dan via BT op de 4x0. (b.v. met een enkel WhatsAppje naar de Motorclub groep heeft iedereen de route.)

(voorbeeld van een gedeelde Route)


Ik ken de opties. Echter als je ergens bent en 1 iemand heeft een leuke route je deelt hem via bleutooth met elkaar dat werkt super. Nu sta ik hem via bleutooth op mijn mobiel te zetten en vervolgens via mydrive op mijn mobiele stuur ik hem weer naar de navi. Kortom super omslachtig waar het eerst zo makkelijk ging.
 
Toch is het eenvoudiger als hij zijn MyDrive app ff opent en de route deelt.

Want met 1 druk op je navigatie een route delen is moeilijker dan je mobiel uit je zak halen en een gedeelde route opslaan in je mydrive en die vervolgens delen met je nav en dan maar hopen dat je data verbinding met je nav in orde is?

Sorry maar dat is niet zo! Ondanks dat het wel een mooie techniek is delen via mydrive.
 
Zie maar weer wat ervaringen kunnen verschillen. Vroeger met de 410 vond ik het delen via BT wel handig maar traag en bewerkelijk.
Ook had ik toen wel eens problemen met de Data verbinding.

Nu met de 550 is mijn data verbinding eigenlijk altijd stabiel. Vooral thuis met WiFi zijn de routes zeer snel geladen.
Alleen op plekken waar mijn Vodafone abo geen goede verbinding wil maken moet ik op zoek naar een alternatief.

Voor mijn werk gebruik ik ook MyDrive om de adressen van klanten in mijn navigatie te zetten. Ik wil echt niet meer terug naar al dat gepriegel op het toestel zelf.

Ik ben overigens wel met je eens dat het jammer is dat routes delen via BT niet meer mogelijk is maar ik ga er van uit dat TomTom hier een goede reden voor heeft. Wat ook jammer is dat de MyDrive app geen File Type association heeft waardoor het klikken op een GPX, ITN en OV2 file niet direct MyDrive Start.
Ik heb ook nog even een onderzoekje gedaan of ik dit zelf kom maken maar ik ben geen echte programmeur en loop vast bij de authenticatie voor de Great Ocean Road (GOR) Rest API van TomTom.

Toch ben ik echt blij met mijn upgrade naar de 550.
 
Hallo,

Ben nog steeds tevreden over de 550!
Het gemak van updaten en overbrengen van MRA naar gps via wifi is onvoorstelbaar!
Route delen : je kunt (als moeilijk gaat) gewoon via SD-kaart delen - echt niet moeilijk, hoor!

Deze voormiddag voor een kort ritje uitgereden geweest en ontdekte een plekje op mijn TT550!?!
Ik had tijd en ben dan (gelukkig maar) naar gps-winkel gereden om te vragen wat dat is.... condensatie was het antwoord! SLIK ;(
Ze hadden me aangeraden om in te leveren aangezien toestel onder garantie staat (amper van juni geleden).
Ben benieuwd ...

Ondertussen gps-loos rijden ... |(
 
Laatst bewerkt:
Met veel pijn en moeite de nieuwste kaart update afgerond...WiFi had het moeilijk mee; continu uitvallen en van ellende de 550 in de meterkast bij de router/WiFi geplaatst. Dat ging een stuk beter uiteindelijk een middag/avond druk mee geweest...
 
Bij mij deed mijn eigen Rider 550 en net geen 50 Minuten over via WiFi. De 550 van mijn vrouw had er net geen 30 minuten voor nodig en lag op dezelfde plek.
Ik lees dat er ook mensen zijn die de update binnen 18 minuten klaar hebben.

Maar 7,5 GB is ook nog best veel om te downloaden en voor 2.4 Ghz WiFi. Om dit binnen een half uur te redden moet de verbinding sneller zijn dan 35Mbps.

(overigens is de meterkast zo wat de slechtste plek om een WiFi access-point te plaatsen)
 
Nou, met ipad,, telefoons gaat het wel fluitend hoor..tot zelfs achter in de tuin. Dus ik vermoed dat de WiFi chips vd 550 het net niet aankunnen. Ding bleef steken op 60%..viel uit en wou automatisch via een andere onbeveiligde verbinding van één vd buren verder...._O-....:?


Maargoed, de wegen zijn weer ‘bij’ en laat het mooie weer komen...:]
 
Maarre.. kan je nu al routes delen via blue-tooth.
Ik zit er toch aan te denk toch de 550 te kopen. De 410 gaat naar mij maatje alleen dan is het wel fokking handig dat ik routes naar hem kan overblazen met blue-tooth aangezien hij de ballen verstand heeft van computers.
 
Nee, maar wel via jullie smartphones en MyDrive app.

Het is trouwens wel merkwaardig dat dit nooit is geimplementeerd. Op het TT forum stond vorig jaar dat dit wel in planning stond.
 
oke.. dus mydrive app installeren en dan "delen met" ?
Ik ben niet zo van "delen met de hele wereld" dus ik moet wel kunnen opgeven me wie ik wil delen.
 
oke.. dus mydrive app installeren en dan "delen met" ?
Ik ben niet zo van "delen met de hele wereld" dus ik moet wel kunnen opgeven me wie ik wil delen.

Delen met geeft een URL naar de route op Mydrive. Deze URL kun je via BlueTooth, SMS, e-mail, WhatsApp, Dropbox, LinkedIn enz, enz, enz delen met de persoon die je zelf uitkiest.
De lijst met apps is korter maar dit werkt ook met de MyDrive Web site en beide kun je nu al gebruiken met de Rider 4x0.

Als de ontvanger de URL opent kan hij de GPX downloaden of de route in zijn MyDrive zetten of bewerken. En hem dan op je device zetten is een fluitje van een cent (mits er een verbinding met internet is)

Voorbeeld van een route delen URL Route

Wil je meer controle met wie je een route deelt kun je ook naar b.v. vrienden groepen in MRA kijken.
 
oke.. dus mydrive app installeren en dan "delen met" ?
Ik ben niet zo van "delen met de hele wereld" dus ik moet wel kunnen opgeven me wie ik wil delen.
Ja, volgens mij kan het zo. Je kunt dan kiezen met wie je de route deelt. Moet hij ook de app hebben geinstalleerd.
Laat maar weten of het klopt. gr Marten
 
Ja, volgens mij kan het zo. Je kunt dan kiezen met wie je de route deelt. Moet hij ook de app hebben geinstalleerd.
Laat maar weten of het klopt. gr Marten

Het werkt ook als de MyDrive App niet is geïnstalleerd.

Als de MyDrive App is geïnstalleerd wordt deze gebruikt voor het openen van de URL naar de route.

Zonder de MyDrive App wordt de internetbrowser met de MyDrive Website geopend bij het openen van de URL naar de route.

(Probeer zelf maar met de URL die ik hierboven heb gedeeld)

Alleen mensen waarmee de URL is gedeeld kunnen deze ook gebruiken. Dus hetzelfde als je een GPX file met hun deelt. (Zij zijn dus ook instaat om deze URL verder te delen.) Maar zonder de URL kom je niet bij de route.
 
Laatst bewerkt:
Dat is mooi. Ik ging uit van de situatie dat men routes wil delen naast de motor, geen PC in de buurt.
 
Hebben jullie ook last van een instabiele internetverbinding tijdens het navigeren? Hij heeft een internetverbinding via m'n iPhone (Xr), en zie tijdens het rijden regelmatig de verbinding wegvallen waardoor ik geen file/flitsinformatie meer heb.
 
Dat is mooi. Ik ging uit van de situatie dat men routes wil delen naast de motor, geen PC in de buurt.

Ik heb even opgezocht hoe TomTom zelf het delen van een route via MyDrive en de Mydrive App beschrijft.
Dit werk dus d.m.v. een URL naar de route in de MyDrive (G.O.R.) Cloud. De MyDrive Cloud blijft de bron en alleen mensen die de gedeelde URL naar de route hebben ontvangen kunnen de route openen. (Dit werkt met alle TomTom navigatie systemen die met MyDrive Werken zelfs de Go Mobile App)


SHARING A ROUTE
You can also share routes you have created on MyDrive on social media, by sending direct links or by downloading a .gpx file and transferring it manually. Select a route in My Routes, and click Share Route.

sharebutton.png

Here you see the different sharing options, and you can choose to share the route on Facebook, Twitter, via your default email program, or you can click the link icon to have the address copied to your clipboard.

You can also download your route to your computer on this page, if you want to share it manually or import it on a navigation device or program that does not sync with TomTom MyDrive. Just click the download button and the route will be saved as a .gpx file on your computer.

shareoptions.png


We hebben het hier dun niet over het pubilseren van een route zodat deze voor alle MyDrive gebruikers beschikbaar is.
Bron
 
Hebben jullie ook last van een instabiele internetverbinding tijdens het navigeren? Hij heeft een internetverbinding via m'n iPhone (Xr), en zie tijdens het rijden regelmatig de verbinding wegvallen waardoor ik geen file/flitsinformatie meer heb.

Ja, heb ik ook last van. Voornamelijk ik de Eifel waar mij Vodafone Sim regelmatig in een backspot zit waar geen verbinding mogelijk is.
In Nederland heb een veel stabielere verbinding maar kom ik met de motor ook op plekken waar geen dekking is.

Je kunt de dekking hier controleren Dekkingskaart.
 
Wat blijft dat updaten via Wi-Fi ongelofelijk k#t.

De slechtste "update" van het nieuwe toestel. Wat een ongelofelijke klote verbinding. Nu net weer de download vast. Kut systeem.

Zo dat was de nodig g#dverd£mme
 
Terug
Bovenaan Onderaan