TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mij boeit het wel degelijk. Als ik een navigatiesysteem van €300 euro koop dan verwacht ik ook dat die 100% naar behoren functioneert en zonder technische gebreken, en dat lijkt mij ook zeker niet teveel gevraagd.
 
Garantie zit er nog wel op, heb het eerste toestel in Maart dit jaar aangeschaft. Ik heb de case weer voorgelegd via de online support. Ik ga er van uit dat ik weer een nieuwe krijg.
 
Garantie zit er nog wel op, heb het eerste toestel in Maart dit jaar aangeschaft. Ik heb de case weer voorgelegd via de online support. Ik ga er van uit dat ik weer een nieuwe krijg.


Over welk model/type heb je het hier?
 
@Hans
Jij weet er volgens mij iets meer van.
Dat vochtprobleem is typerend voor een bepaalde serie van de 410 of kan ik dit met de 450 ook verwachten?

Als ik de verhalen zo lees. Is TomTom op de hoogte maar wet het niet precies welke serienummers dit probleem hebben.
 
410 en 450?

Ik dacht dat het alleen de allereerste serie 400's betrof. Ik ben verbaasd dat een recente 410 het probleem ook lijkt te hebben.

Maar wat ik hoor is dat TT voor een goede oplossing zorgt als het je overkomt.
 
Even off-topic:
Was een vriend aan het helpen met een update van zijn ingebouwde (op Navteq gebaseerde) navigatie in zijn nieuwe auto. Wat een drama. Letterlijke tekst van de website van de leverancier:
"It's best to keep the engine running while updating. Since it might take a while".
Oftewel, u kunt het beste de motor laten draaien tijdens het updaten, want het kan wel even duren. Dit kan toch niet anno 2017!?

En als je de schimmige wereld van de veel te dure en veel te sporadische updates ziet van die ingebouwde systemen dan hebben we echt weinig reden tot klagen met onze TomTommetjes.
 
@Hans
Jij weet er volgens mij iets meer van.
Dat vochtprobleem is typerend voor een bepaalde serie van de 410 of kan ik dit met de 450 ook verwachten?

Als ik de verhalen zo lees. Is TomTom op de hoogte maar wet het niet precies welke serienummers dit probleem hebben.

Aanvankelijk leek het alleen de 400 te betreffen maar naar blijkt zijn er ook enkele meldingen met de 410. Ik kan slechts speculeren maar heb de indruk dat het niet een hele batch betreft maar slechts enkele stuks binnen een batch. Daarvan zal men dan de serienummers niet op voorhand kennen.
Wat ik begrepen heb doet het probleem zich bij de 450 geheel niet voor. Het scherm daarvan is compleet vernieuwd.

Gegeven de prima en snelle omruilregeling is het probleem betrekkelijk. Maar ik ben nog in overleg met TT of er een manier is om er meer proactief (ipv reactief) mee om te gaan. Zal hier nader berichten of en als ik daar meer over weet.
 
Dan heb ik geluk met mijn 400 (1 van de allereerste leveringen). Ik heb tot nu nog geen enkel probleem met het scherm. Geen vocht en ook geen probleem met het touch-gedeelte (als daar problemen mee zijn tenminste).
 
Gegeven de prima en snelle omruilregeling is het probleem betrekkelijk. Maar ik ben nog in overleg met TT of er een manier is om er meer proactief (ipv reactief) mee om te gaan. Zal hier nader berichten of en als ik daar meer over weet.

Een kennis van mij had ook deze problemen en heeft contact opgenomen met TT.

Ze willen het best wel repareren maar dan moet je €110 aftikken omdat hij het apparaat
langer dan 2 jaar geleden heeft aangeschaft. Niks coulance dus. En hij heeft
gerefereerd aan de discussie hier.
 
Als kersverse rider 410 eigenaar heb ik net dit topic ontdekt. Het ontbreekt me aan de tijd om alles door te lezen maar ik heb al heel wat zo online aan info gevonden en snap het apparaat volgens mij wel aardig. Nu valt me 1 ding op dat als ik een track laadt en vervolgens tegen TT zeg "rijd naar track" dan was ik in de veronderstelling dat TT je dan naar het dichts bijzijnde punt van de route brengt. Hij zou dan min of meer de kortste streep trekken vanuit je huidige positie naar de route. Bij mij gaat hij altijd naar het startpunt van de route, ongeacht of ik zeg "rijd naar track" of "rijd naar beginpunt" Ik heb dit bij meerdere tracks geprobeerd en hij gaat altijd naar het beginpunt. Is dit een instelling of heb ik dit gewoon verkeerd begrepen? Het leek me juist zo'n makkelijke optie omdat ik bij mijn oude Garmin altijd in Basecamp een route ging bewerken zodat het beginpunt altijd het route punt was die het dichts bij mij huis was. Dat ging verder feillooos maar als je met de TT gewoon naar de track kan rijden en vervolgens gewoon de route kan afrijden scheelt dat weer wat voorbereiding. Bovendien gaat een route overtekenen in Basecamp vrij makkelijk omdat hij alle routes laat zien. In Myroute of Mydrive gaat dat vlgs mij niet aangezien je als een nieuwe route wilt gaan maken de andere routes niet zichtbaar zijn.
 
Dat is geen instelling. In jouw geval is het beginpunt blijkbaar iedere keer het meest gunstige punt geweest.

Kijk eens naar MyRoute Gold (Volgens mij alleen dit weekend nog met 30% korting). Je hebt dan een soort Basecamp op de TomTom kaart.
 
Ze willen het best wel repareren maar dan moet je €110 aftikken omdat hij het apparaat
langer dan 2 jaar geleden heeft aangeschaft. Niks coulance dus. En hij heeft
gerefereerd aan de discussie hier.

Dat is vreemd. Laat 'm svp even met mij contact opnemen (hans(at)mrgps.nl). Ook al heeft ie het toestel niet bij mij gekocht: ik denk dat hier sprake is van een misverstand. Omgekeerd wil ik zelf zeker weten dat uitspraken die ik doe over het TT beleid ook inderdaad kloppen.

Bij mij gaat hij altijd naar het startpunt van de route, ongeacht of ik zeg "rijd naar track" of "rijd naar beginpunt"

Ik denk dat je je vergist.. Bekijk wellicht de vierde video op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS eens.
 
Laatst bewerkt:
Is het mogelijk om een opgenomen route op een TomTom 450, deze te importeren / kopiëren naar MyDrive? Zodat ik hem via de webinterface op de PC kan openen, en verder bewerken in bijv. MyRouteApp? Kan de optie zo snel niet vinden. Een SD kaart heb ik niet in de TomTom 450 zitten. Vermoed dat dit de enige manier is om van de TomTom 450 richting PC te kopiëren, klopt dit?

Daarnaast heb ik nog een vaag issue, als ik deze zelfde route open op de TomTom, dan zie je netjes het voorbeeldje. Als je dan op de knop "Rijd" drukt dan gebeurd er helemaal niets, de route is verdwenen. Ik vermoed dat dit komt omdat het Start Punt, en Eind punt wellicht te dicht bij elkaar liggen. Als ik eerst kies door op de lijn te drukken, drie puntjes en dan Rijd naar Start Punt. Dan werkt het wel, dan rij ik eerst 10 meter naar het startpunt, en gaat hij daarna door. Dit heb ik even in voorbeeld modus getest.

Als laatste nog een vraagje. Ik kom van een Rider v5 af, daar waren de bochten echt perfect weergegeven, elk minuscuul slingertje e.d. heel duidelijk. Perfect om je voor te bereiden / anticiperen op wat komen gaat. Op de TomTom 450 echter niet, af en toe slinger wegen, waarbij de TomTom 450 aangeeft dat het een kaarsrechte weg is.. erg vaag. Een instelling? Of zijn de kaarten dusdanig anders opgebouwd dat er detail verloren is gegaan.

Ook is het zo dat wat komen gaat, onscherp weer wordt gegeven op je scherm, dus 80% van je scherm is scherp, en wat 100 meter verderop komt, dus die 20% van je scherm bovenin, is onscherp. Kan dit ook scherp worden weergegeven? Weer iets waardoor je niet goed kunt anticiperen wat komen gaat.
 
Als laatste nog een vraagje. Ik kom van een Rider v5 af, daar waren de bochten echt perfect weergegeven, elk minuscuul slingertje e.d. heel duidelijk. Perfect om je voor te bereiden / anticiperen op wat komen gaat. Op de TomTom 450 echter niet, af en toe slinger wegen, waarbij de TomTom 450 aangeeft dat het een kaarsrechte weg is.. erg vaag. Een instelling? Of zijn de kaarten dusdanig anders opgebouwd dat er detail verloren is gegaan.
Dat viel mij ook op toen ik van de V op de 400 overstapte. Ik heb er nog wel eens iets over gepost, zie hier.

Daarom kon ik me ook niet voorstellen dat het kaartmateriaal gelijk is van de toestellen, zoals een aantal posters beweren. Voor mij was het qua betrouwbaarheid van de weergave van de weg op het scherm een flinke stap terug.
 
Auw. Dus dat klopte inderdaad, en sindsdien geen duidelijk antwoord, of beter nog een oplossing. Erg jammer. Maar even aankijken hoe "erg" het gaat worden, met de afwijkende bochten. Anders toch maar weer terug naar de V5 ;-). Geen vooruit gang wat dat betreft.
 
Dat viel mij ook op toen ik van de V op de 400 overstapte. Ik heb er nog wel eens iets over gepost, zie hier.

Daarom kon ik me ook niet voorstellen dat het kaartmateriaal gelijk is van de toestellen, zoals een aantal posters beweren. Voor mij was het qua betrouwbaarheid van de weergave van de weg op het scherm een flinke stap terug.
In het menu onder Instellingen, Reisbegeleidingsweergave kan je het beeld veranderen van 3D naar 2D en bij Automatisch zoomen kan je beter dan (icm de 2D weergave) voor inzoomen op basis van wegtype kiezen. Vooral die laatste moet je niet vergeten. Ik heb dat zelf laatst in de Eifel uitgeprobeerd en dat werkt prima, zeker als je ook nog het scherm verticaal zet. Voor "normale" tochtjes heb ik de 450 altijd op 3D staan maar als ik de bergen/heuvels in ga stel ik bovenstaande in.

Zie ook de review filmpje van de Tomtom deel 2 door MrGps. Bij 09.05 min. komt dit onderdeel aan de orde.

TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS

(Ik vind het prima zo en had hiervoor ook de V...)
 
Laatst bewerkt:
Is het mogelijk om een opgenomen route op een TomTom 450, deze te importeren / kopiëren naar MyDrive? Zodat ik hem via de webinterface op de PC kan openen, en verder bewerken in bijv. MyRouteApp? Kan de optie zo snel niet vinden. Een SD kaart heb ik niet in de TomTom 450 zitten. Vermoed dat dit de enige manier is om van de TomTom 450 richting PC te kopiëren, klopt dit?
Volgens mij is het niet mogelijk om een zelf opgenomen route te kopiëren naar MyDrive.
(Correct me if i am wrong....)
 
In het menu onder Instellingen, Reisbegeleidingsweergave kan je het beeld veranderen van 3D naar 2D en bij Automatisch inzoomen kan je beter dan (icm de 2D weergave) voor inzoomen op basis van wegtype kiezen. Ik heb dat zelf laatst in de Eifel uitgeprobeerd en dat werkt prima, zeker als je ook nog het scherm verticaal zet.
Zie ook de review filmpje van de Tomtom deel 2 door MrGps. Bij 09.05 min. komt dit onderdeel aan de orde.

TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS

(Ik vind het prima zo en had hiervoor ook de V...)

Ik heb het automatisch zoomen in mijn 450 helemaal uitgezet. In de 3D weergave reed ik regelmatig van de kaart af :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan